جوجه کشی مرغ خانگی بدون دستگاه

جوجه کشی مرغ خانگی بدون دستگاه

در گذشته نه چندان دور افراد که در زمینه پرورش مرغ خانگی فعالیت می کردند بدون دستگاه، جوجه کشی را به پایان می رساندند. افراد پرورش دهنده جوجه کشی طبیعی را به جوجه کشی بدون دستگاه ترجیح می دادند. ناگفته نماند نبود دستگاه در آن زمان و هزینه های هنگفت بابت تهیه دستگاه جوجه کشی افرادی که در زمینه پرورش مرغ خانگی فعالیت می کردند را ترغیب می کرد تا بتوانند جوجه کشی مرغ خانگی بدون دستگاه را انجام دهند. جوجه کشی مرغ خانگی بدون دستگاه هزینه بسیار زیادی را برای افراد در بر نداشت و به آسانی انجام می شد. دردسرهای کمتر، طبیعی تر بودن، در دسترس بودن و  نبود مراقبت های ۲۴ ساعته  افرادی که پرورش مرغ خانگی را انجام می دهند را ترغیب می کرد تا به صورت طبیعی جوجه کشی مرغ خانگی  را انجام دهند. چنانچه شما هم دوست دارید جوجه کشی مرغ خانگی را بدون دستگاه انجام دهید با ما همراه باشید. در این مطلب به صورت صفر تا صد این موضوع را مورد بررسی قرار خواهیم داد. مطالعه مطلب به ۷ دقیقه زمان نیاز دارد.

نکته مهم:  ناگفته نماند جوجه کشی مرغ خانگی بدون دستگاه برای جوجه کشی هایی مناسب است که تعداد تخم های نطفه دار کم و یا قابل مدیریت باشد. به هیچ عنوان کسب و کار بزرگ خود را درگیر جوجه کشی بدون دستگاه های استاندارد نکنید.

نکات مهمی که قبل از جوجه کشی مرغ خانگی بدون دستگاه باید آنها را در نظر بگیرید

جوجه کشی مرغ خانگی بدون دستگاه یا به صورت طبیعی در تمامی بازه های سال امکان پذیر نمی باشد. شما برای جوجه کشی طبیعی باید بازه زمانی خود را محدود کنید و در بازه های زمانی خاص به این کار بپردازید. ما به شما دو بازه زمانی را پیشنهاد می کنیم.  بازه زمانی اول ماه‌های فروردین و اردیبهشت و بازه زمانی دوم اواخر شهریور و ماه مهر است. این دو بازه زمانی شرایط آب و هوایی را در اختیار دارد که می تواند به مرغ احساس راحت تری برای کرچ شدن و جوجه کشی طبیعی بدهد. این بازه های زمانی برای شما به طور قطع راندمان کاری بالاتری را در بر خواهد داشت.

در جوجه کشی مرغ خانگی بدون دستگاه مرغ خانگی  روی تخم میخوابد و انتظار میکشد که تخم های مورد نظر به جوجه تبدیل شوند. مرغی که با آن جوجه کشی طبیعی را انجام می دهید باید آمادگی کامل را برای کرچ شدند داشته باشد. چنانچه مرغی که انتخاب می کنید آمادگی لازم را نداشته باشد، راندمان کاری پایینی در انتظار شما خواهد بود. آمادگی مرغ و نژاد آن دو نکته مهم است که قبل از جوجه کشی مرغ خانگی بدون دستگاه باید آن را رعایت کنید.

جوجه کشی مرغ خانگی بدون دستگاه
جوجه کشی مرغ خانگی بدون دستگاه

بیشتر بخوانید: دستگاه جوجه کشی خانگی + [ معرفی بهترین دستگاه و قیمت ]

به تعداد خروس ها در بین مرغ ها توجه کنید

یکی از نکات بسیار مهم قبل از جوجه کشی مرغ خانگی بدون دستگاه و یا به صورت طبیعی این است که شما توجه داشته باشید تخم مرغ های معمولی به هیچ عنوان نمی توانند به جوجه تبدیل شوند. بنابراین وجود خروس در بین مرغ ها یک امر ضروری برای جوجه کشی طبیعی است. برای این که بتوانید تخم مرغ های نطفه دار داشته باشید باید کاری کنید که مرغ و خروس ها با یکدیگر جفت گیری نمایند. این جفت گیری باعث نطفه دار شدن تخمهای مرغ می شود. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در هنگام شکستن تخم مرغ با لکه ی خون مواجه شده باشید لکه خون مورد نظر با توجه به جفت گیری مرغ و خروس به وجود آمده و تخم نطفه دار است. هرچه لکه خون مورد نظر بزرگتر باشد به طور قطع تخم مرغ روزهای کمتری را برای تبدیل شدن به جوجه نیاز دارد. ما به شما به ازای هر 4 مرغ 1 خروس را پیشنهاد می کنیم.

نگهداری تخم های نطفه دار در شرایط خاص

تخم نطفه دار مورد نظر با توجه به شرایط آب و هوایی و شرایط محیطی خاص به جوجه تبدیل خواهد شد. چنانچه یکی از عوامل دما، رطوبت و شرایط آب و هوایی مناسب رعایت نشود به جوجه تبدیل نخواهد شد. در کنار دمای نامناسب و رطوبت نامناسب و شرایط آب و هوای بد می توان گزینه های مختلف دیگری چون مشکلات ژنتیکی، بیماری تغذیه و ضعف مرغ را نیز در نظر گرفت. برای اینکه بتوانید به بهترین شکل تخم نطفه دار تولید کنید باید به اندازه کافی شرایط مورد نظر را فراهم سازید.

تخم های نطفه دار قبل از جوجه کشی طبیعی یا بدون دستگاه باید تحت شرایط خاصی مراقبت شوند. در نگهداری تخم نطفه دار به تمامی عواملی که در بالا گفته شد توجه خاصی داشته باشید. همچنین در هنگام انتخاب تخم های نطفه دار به ظاهر آن دقت بسیار زیادی داشته باشید. به هیچ عنوان نباید شکل تخم مرغ نطفه دار نامتعارف، ترک دار و یا دارای سوراخ باشد. توجه داشته باشید بازه زمانی که می توانید تخم نطفه دار را نگه دارید 7 روز است. زمان بیشتر از این می تواند باعث کهنه تر شدن تخم مرغ نطفه دار و ضعیف شدن نطفه در درون آن شود. چرا که تخم نطفه دار را در بازه زمانی زیادی نگه دارید احتمال تبدیل به جوجه بسیار کم می باشد.

میزان در نظر گرفتن تخم مرغ ها برای هر مرغ

از دیگر نکات مهمی که قبل از جوجه کشی مرغ خانگی بدون دستگاه باید به آن توجه کنید در نظر گرفتن تعداد تخم مرغ برای هر مرغ است. برخی از افراد برای اینکه زودتر به تعداد جوجه های مورد نظر خود دست پیدا کنند اقدام به در نظر گرفتن تعداد تخم مرغ های زیادی برای هر مرغ می کنند. این اقدام می‌تواند ضررهای مالی برای شما نظر داشته باشد. به طور متوسط برای هر مرغ ۱۲ عدد تخم مرغ در نظر بگیرید. معمولاً این مرغ ها تعداد از تخم مرغ ها را به بهترین شکل مراقبت خواهند کرد و بازدهی و راندمان کاری بالایی را به شما هدیه می‌کنند. مدت زمان اینکه مرغ ها بتوانند خود را آماده جوجه کشی کنند سه روز است.

جوجه کشی مرغ خانگی بدون دستگاه
جوجه کشی مرغ خانگی بدون دستگاه

بیشتر بخوانید: غذای مرغ + تغذیه مرغ خانگی

سر و صدا ممنوع

فضایی که مرغ برای جوجه کشی طبیعی را تجربه می‌کند باید بدون سروصدا باشد. قبل از اینکه جوجه کشی مرغ خانگی بدون دستگاه را انجام دهید باید فضایی را به وجود آورید که از ایجاد صداهای بسیار زیاد به دور باشد. چنانچه شما نتوانید شرایط آرامی را برای مرغ فراهم کنید و یا سر و صدای زیاد و فعالیت های بسیار باعث مزاحمت جوجه کشی طبیعی مرغ شود مرغ تخم های خود را رها کرده و به ادامه زندگی خود می پردازد.

در این بازه زمانی شما دیگر نمی توانید مرغ را ترغیب به ادامه جوجه کشی طبیعی کنید و باید به سراغ گزینه دیگری بروید. پیشنهاد سایت پرآور صنعت به شما ایجاد فضای اختصاصی برای مرغ است. چنانچه نتوانستید فضای مورد نظر را برای مرغ فراهم کنید توصیه می کنیم از پرده و یا چوب برای حفظ حریم خصوصی مرغ استفاده نمایید. پرده و چوب باعث میشود مرغ احساس امنیت بالاتری در هنگام جوجه کشی طبیعی داشته باشد.

انتخاب نژاد

یکی دیگر از نکات مهمی که قبل از جوجه کشی طبیعی مرغ خانگی باید به آن توجه داشته باشید انتخاب نژاد است. انتخاب نژاد مناسب می‌تواند راندمانی کاری شما را بسیار بالا ببرد و شما را از جوجه کشی طبیعی مرغ خانگی به سود دهی بالایی برساند. در ادامه مطلب به طور کامل شما را با برترین نژاد هایی که می توانید با استفاده از آن ها جوجه کشی طبیعی یا بدون دستگاه را انجام دهید، آشنا خواهیم کرد. توصیه می کنیم قبل از جوجه کشی مرغ خانگی بدون دستگاه این قسمت از مطلب را به طور دقیق مطالعه کنید، زیرا میزان سودآوری شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

بهترین نژاد مرغ خانگی برای جوجه کشی بدون دستگاه

شما برای اینکه جوجه کشی مرغ خانگی بدون دستگاه را انجام دهید گزینه های بسیار زیادی را بابت انتخاب نژاد مرغ پیش رویتان خواهید داشت، اما زمانی می توانید به بالاترین راندمان کاری برسید که بتوانید بهترین مرغ برای جوجه کشی را انتخاب نمایید. توجه داشته باشید برخی از نژادها میزان کرچ شدن پایینی دارند و یا هرگز کرچ نمی شوند و این عامل می تواند شما را با شکست واقعی در برابر جوجه کشی مواجه کند.

برای جوجه کشی طبیعی ما به شما نژادهای بومی و محلی، ابریشمی، لاری، کوچین، مرغ مرندی، بلک استار و برهما را پیشنهاد می کنیم. نژادهای گفته شده راندمان بالایی را برای شما در پی خواهد داشت. توجه داشته باشید مرغ های بسیار مسن و یا بسیار جوان را برای جوجه کشی بدون دستگاه انتخاب نکنید، زیرا راندمان بسیار کمی را به شما خواهند داد. با توجه به سنی که دارند می توانند تخم ها را رها کرده و دیگر روی آنها نخوابند. این دو بازه زمانی می تواند مشکلاتی را برای شما در حین جوجه کشی مرغ خانگی بدون دستگاه ایجاد کند.

چه کارهایی را باید در حین جوجه کشی مرغ خانگی بدون دستگاه باید انجام داد

  1. قبل از انتخاب مرغ برای کرچ شدن دو روز آن را به عنوان تست بر روی تخم مرغ های تستی قرار دهید تا مطمئن شوید مرغ مورد نظر رفتار کرچ گونه ندارد و میل به جوجه کشی طبیعی دارد
  2. در هنگام کرچ شدن مرغ از رفت و آمد بسیار زیاد و ایجاد صدا دوری کنید
  3. از قرار دادن مواد شیمیایی و سمی در هنگام جوجه کشی طبیعی در محل جوجه کشی خودداری نمایید
  4. در حین جوجه کشی طبیعی باید نور به مرغ برسد
  5. دان و آب را نزدیک به مرغ قرار دهید تا بتواند به بهترین شکل آن را میل نماید
  6. در روز هفتم تا دهم تخم های نطفه دار را با چراغ قوه بررسی کنید و تخم هایی که فاقد تخم نطفه دار است را از آنها جدا کنید
  7. جوجه کشی مرغ خانگی بدون دستگاه معمولاً ۲۱ تا ۲۳ روز به طول می انجامد چنانچه بعد از ۲۱ روز شاهد بیرون آمدن جوجه ها از تخم بودید عجله نکنید و با آنها در روز فرصت دهید

اقدامات بعد از جوجه کشی طبیعی مرغ خانگی بدون دستگاه

جوجه هایی که به تخم ها به اندازه کافی نوک نزدند به احتمال زیاد تلف شده اند و امیدی به خارج شدن آنها نیست. ابتدا این جوجه ها را از سایر جوجه ها جدا کنید و سپس به جوجه هایی که تازه متولد شده اند را به مدت ۲۴ تا ۳۶ ساعت آب شیرین بدهید تا موجب تقویت آنها شود. توجه داشته باشید تا ۳۶ ساعت بعد از تولد نیاز نیست به جوجه ها غذا بدهید. این نکته به خاطر این است که کیسه زرد جذب بدن جوجه ها شود. بعد از ۲۴ تا ۳۶ ساعت می توانید دوران تغذیه را آغاز کنید و غذای مخصوص به آنها بدهید.

جوجه کشی مرغ خانگی بدون دستگاه
جوجه کشی مرغ خانگی بدون دستگاه

بیشتر بخوانید: ۰ تا ۱۰۰ جوجه کشی مرغ + [ اصول جوجه کشی مرغ ]

شما برای ما از جوجه کشی مرغ خانگی بدون دستگاه بنویسید

در این مطلب از سایت پرآور صنعت میتوانید با صفر تا صد جوجه کشی مرغ خانگی بدون دستگاه آشنا شوید. در این مطلب سعی کردیم نکات بسیار مهمی در این زمینه به شما ارائه کنیم. چنانچه گزینه‌ ای از نگاه ما جا مانده است می توانید آن را از طریق قسمت نظرات با ما و سایر مخاطبین سایت پرآور صنعت به اشتراک بگذارید. همچنین می توانید سوالات خود درباره جوجه کشی مرغ خانگی بدون دستگاه یا طبیعی را از طریق قسمت نظرات بپرسید تا پشتیبان سایت در اسرع وقت سوالات شما پاسخ دهند.

سوالات متداول

در جوجه کشی مرغ خانگی بدون دستگاه به ازای هر مرغ چند خروس باید در نظر گرفت؟

هر 4 عدد مرغ یک عدد خروس

تخم های نطفه دار در جوجه کشی مرغ خانگی بدون دستگاه چه ویژگی هایی باید داشته باشند؟

هیچ عنوان نباید شکل تخم مرغ نطفه دار نامتعارف، ترک دار و یا دارای سوراخ باشد

میزان در نظر گرفتن تخم مرغ ها برای هر مرغ در جوجه کشی بدون دستگاه چقدر است؟

12 عدد برای هر مرغ

چه نژادی برای جوجه کشی مرغ خانگی بدون دستگاه مناسب است؟

نژادهای بومی و محلی، ابریشمی، لاری، کوچین، مرغ مرندی، بلک استار و برهما

طاعتی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *