۰ تا ۱۰۰ جوجه کشی مرغ + [ اصول جوجه کشی مرغ ]

اصول جوجه کشی مرغ

مرغ یکی از مهم ترین ارکان غذایی ما ایرانیان است. پرورش این پرنده نیز رونق بسیار زیادی در کشورمان دارد. جوجه کشی مرغ و پرورش آن یکی از فعالیت هایی بوده است که مردم در گذشته از آن به شکل دیگری استفاده می کردند. مردم در حیاط های بزرگ خود با داشتن تعداد زیادی مرغ، برای مصارف شخصی خود به پرورش می پرداختند. اما امروزه با شهرنشینی، حیاط ها حذف شدند. به این دلیل دیگر مرغ به صورت خانگی کمتر تولید می شود.

پرورش مرغ مراحل مختلفی دارد، یکی از این مراحل بسیار مهم، جوجه کشی است. شما با جوجه کشی مناسب از مرغ ها می توانید به سود بسیار مناسبی برسید. در این مطلب از وب سایت پرآور صنعت قصد داریم تا شما را با جوجه کشی مرغ بیشتر آشنا کنیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید. برای مطالعه این مطلب 10 دقیقه زمان کافیست.

نکات مهم در جوجه کشی مرغ

شما برای جوجه کشی درست و اصولی نیاز به گذراندن یک سری مراحل و انجام برخی کار ها دارید. حال قصد داریم این مراحل و سلسله اقداماتی را که باید در جوجه کشی مرغ انجام دهید، برایتان بیان کنیم.

جوجه کشی مرغ
جوجه کشی مرغ

بیشتر بخوانید: پرورش مرغ در قفس های صنعتی چه مزایایی دارد؟ + قفس مناسب برای خرید

اولین گام در جوجه مرغ

خرید دستگاه جوجه کشی اولین گام شما و مهمترین اصل در تولید مرغ است، شما برای شروع کار خود بهتر است از یک شرکت معتبر یا فروشگاه اینترنتی مطمئن برای خرید دستگاه جوجه کشی اقدام نمایید. به همین دلیل شما باید در خرید خود بسیار دقت کنید که دستگاه جوجه کشی کیفیت بالایی داشته باشد. البته علاوه بر کیفیتی بالا دستگاه جوجه کشی مرغ باید ویژگی هایی ائم از: نوع سیستم کنترل و سنسور های دما و رطوبت، نوع تهویه و خروجی دی اکسید کربن، چرخش اتومات و نرم و گارانتی داشته باشد.

خرید دستگاه جوجه کشی
خرید دستگاه جوجه کشی

بیشتر بخوانید: دستگاه جوجه کشی چیست و چه کاربردی دارد؟ + انواع دستگاه جوجه کشی

خرید تخم نطفه دار

یکی دیگر از مهم ترین مراحل برای تولید مرغ با کیفیت خرید تخم نطفه دار است. حال که شما تصمیم به پرورش پرندگان اهلی از جمله مرغ نموده اید، باید توجه داشته باشید که برای خرید تخم نطفه دار از مراکز فروش مطمئن استفاده نمایید. در هنگام خرید به ویژگی های استاندارد تخم نطفه دار توجه داشته باشید.

تخم نطفه دار خوب باید از سایز و وزن خوبی برخوردار باشد. رنگ تخم نطفه دار به حالت پوست پوست و لک نباشد. لازم است بدانید که بهترین تخم نطفه دار در دامنه وزن ۵۰ تا ۶۰ گرم و به صورت استاندارد از لحاظ مشهود بودن تیزی و سرگرد باشد. در آخر لازم به ذکر است که پس از تهیه تخم های نطفه دار حداقل بین ۲ تا ۱۰ روز باید آن را به دستگاه جوجه کشی منتقل نمایید.

خرید تخم نطفه دار
خرید تخم نطفه دار

بیشتر بخوانید: مرغ هایی که گوشت و تخم آنها سیاه است

انجام یک ترفند مهم در هنگام خرید تخم نطفه دار برای جوجه کشی مرغ

در هنگام خرید باید با توجه به کیفیت ظاهری تخم مرغ و محل خرید، حتماً  آن را مورد تست و آزمایش قرار داده تا از یک خرید خوب مطمئن شوید. برای این کار به صورت نمونه چند تخم مرغ را در ظرف آب قرار داده تا عمر تخمک مشخص شود. در ادامه تخم مرغ های در آب تست شده را شکسته و محتویات آن را بررسی کنید. توجه داشته باشید که زرد و سفید کاملا مشخص و شاداب باشد و پوسته آن نیز کیفیت و ضخامت مناسب را دارا باشد.

کدام تخمها برای جوجه کشی مرغ  نامناسبند؟

اگر در هنگام خرید با هر یک از نشانه های زیر رو به رو شدید از خرید خود امتناع کنید. تخم مرغ های شکسته و ترک دار یا تخم مرغ های ریز یا خیلی درشت برای نطفه گذاری مناسب نیستند. در هنگام خرید به پوسته تخم مرغ ها بسیار دقت کنید تخم مرغ هایی که پوستی خیلی نازک یا خیلی ضخیم دارند را انتخاب نکنید. علاوه بر آن تخم مرغ های گرد، دو زرده، تخم مرغ های گود یا آلوده به خون یا تاریخ گذشته باعث می شود شما در پرورش تخم مرغ های خود به مشکل بزرگ و اساسی رو به رو شوید.

تخم های مناسب برای جوجه کشی مرغ
تخم های مناسب برای جوجه کشی مرغ

بیشتر بخوانید: روش های منحصر به فرد برای تشخیص نطفه دار بودن تخم

طریقه استفاده از دستگاه جوجه کشی مرغ

شما باید علاوه بر دانستن موارد لازم برای شروع جوجه کشی مرغ، نحوه کار با دستگاه جوجه کشی را نیز بیاموزید. روشن کردن دستگاه جوجه کشی کار چندان سختی نیست چرا که شما از قبل، از خرید دستگاه خود مطمئن هستید و پس از خرید فقط کافیست بعد از انتخاب تخم های نطفه دار و پاک کردن آلودگی های سطحی آن، به مرحله روشن کردن دستگاه برسید. البته پیشنهاد می شود که حتماً دفترچه آموزش کار با دستگاه جوجه کشی خود را مطالعه نمایید تا مشکلی در ادامه کار پیش نیاید.

چگونه دستگاه جوجه کشی را تست کنیم؟

به شما پیشنهاد می شود که پس از تهیه دستگاه جوجه کشی حتما آن را به مدت ۲۴ ساعت و به صورت خالی روشن نمایید تا اگر مشکلی در رابطه با تنظیمات فنی بروز داد آن را حل کنید.  بعد از آن شما می توانید تخم های نطفه دار را با حوله نرم تمیز کرده و در شانه های مخصوص جوجه کشی قرار دهید. بنابر تاکید بهداشتی حتماً محلول ضدعفونی را همراه تخم نطفه دار در کف دستگاه جوجه کشی به مدت سه روز قرار دهید. در ادامه دماسنج جیوه ای و رطوبت سنج عقربه ای که یکی از مهم ترین ملاک های صحت سیستم کنترل می باشد را اضافه کنید. لطفاً در این مرحله از دماسنج و میزان دقت آن اطمینان کافی حاصل نمایید.

شرایط چیدن تخم مرغ در دستگاه جوجه کشی چگونه است؟

از مهم ترین شرایط چیدن تخم مرغ ها در دستگاه جوجه کشی داشتن دما و رطوبت است. دمای مناسب برای چیدن تخم مرغ ها در شانه ها باید۲۶ -۲۰ درجه سانتیگراد و رطوبت آن 80-60 باشد. اگر دما بیشتر از حد مجاز باشد معمولا به تخم آسیب میزند. توجه داشته باشید که نوک تخم مرغ نیز باید رو به پایین درون شانه مرغ جای گذاری شود.

مراقبت و بازرسی به دستگاه ها در طول جوجه کشی مرغ

باید توجه داشته باشید که دستگاه های امروزی کاملاً خودکار هستند اما نیاز به سرکشی و کنترل منظم دارند. اگر امکان سرکشی برای شما فراهم است بهتر از هر ۴ ساعت یک بار از لحاظ کارکرد سیستم گرمایش، تهویه و چرخش تخم ها کنترل شود. اگر این امکان برای شما وجود ندارد دستگاه های خود را به هشدار دهنده مجهز کنید و حداقل هر ۶ ساعت یکبار چک شوند به دلیل اینکه اگر دستگاه های شما در حین کار از مشکلات کوچک مانند از کار افتادن قطعه حتی به صورت چند ساعت بیانجامد سبب از بین رفتن جنین و به هدر رفتن سرمایه  شما تولید کنندگان می شود. در بازرسی یا سرکشی های خود تخم های نطفه دار را با چراغ قوه بررسی نمایید، و تخم های سیاه و سفید را از دستگاه خارج نمایید.

تخم های تبدیل شده به جوجه

در این مرحله شما شاهد نتیجه تلاش های خود برای جوجه کشی سالم و با کیفیت هستید. اگر تمام مراحل و اصول جوجه کشی مرغ را درست رعایت کرده باشید، نتیجه آن جوجه های سالم و باکیفیت خواهد بود. معمولاً جوجه ها در ۲۴ ساعت از تخم خارج می شوند. زمان خروج آنها بسته به نوع تخم متفاوت است. معمولا جوجه هایی که از تخم های ریز متولد می شود کمی زودتر از تخم خارج می شوند.

تخم های تبدیل شده به جوجه
تخم های تبدیل شده به جوجه

بیشتر بخوانید: ۵ عامل موثر بر کیفیت تخم مرغ

بهترین زمان برای خارج کردن جوجه ها از دستگاه جوجه کشی

پس از خارج شدن تعداد محدودی از جوجه ها از تخم بهتر است جوجه ها را از شانه به سبد منتقل نمایید و در سبد را حتماً ببندید تا جوجه ها به پایین پرت نشوند. جوجه ها به مرور تخم ها را شکسته و شروع زندگی آنها با شکستن دور تخم آغاز می شود. در این مرحله شما باید جوجه ها را به مدت ۱۰ ساعت داخل دستگاه جوجه کشی نگهداری کنید تا خشک شوند. خشک شدن پرهای پشت گردن یکی از نشانه های خشک شدن جوجه ها و خروج آن ها و زمان انتقال به اتاق پرورش است.

دمای اتاق باید شرایط مناسبی داشته باشد و در کوتاه ترین زمان ممکن این کار را انجام دهید. توجه داشته باشید که جوجه هایی که هنوز خشک نشده اند را خارج نکنید. خشک نشدن آن ها ممکن است باعث ایجاد سرماخوردگی در جوجه شود و از طرفی خروج دیر هنگام جوجه مرغ ها سبب اتمام ذخیره زرده داخل بدن جوجه می شود و همین امر باعث دچار آسیب و ضعف جوجه می شود. پس دقت نمایید که جوجه ها به صورت همزمان از تخم خارج شود و در مناسب ترین زمان از دستگاه به محل پرورش انتقال یابند.

شما برای ما از جوجه کشی مرغ بنویسید

در این مطلب از وب سایت پرآور صنعت تلاش کردیم تا اطلاعاتی کامل را در خصوص جوجه کشی مرغ برای شما قرار دهیم. شما با مطالعه این مطلب می توانید با سلسله اقدامات لازم برای جوجه کشی مرغ آشنا شوید. شما می توانید تجربیات و دیدگاه های خود را با ما در انتهای این مطلب و در بخش نظرات به اشتراک بگذارید. همچنین شما می توانید پاسخ تمامی سوالات خود در خصوص جوجه کشی مرغ را از ما بخواهید. فقط کافیست سوالات خود را برای ما در بخش نظرات گذاشته، تا پشتیبانان شرکت پرآور صنعت در کمترین زمان نسبت به پاسخ آن اقدام کنند.

سوالات متداول

بهترین تخم نطفه دار چقدر وزن دارد؟

۵۰ تا ۶۰ گرم

بعد از تهیه تخم های نطفه دار حداقل چند روز بعد باید به دستگاه جوجه کشی منتقل شود؟

بین ۲ تا ۱۰ روز

چگونه دستگاه جوجه کشی را تست کنیم؟

به شما پیشنهاد می شود که پس از تهیه دستگاه جوجه کشی حتما آن را به مدت ۲۴ ساعت و به صورت خالی روشن نمایید تا اگر مشکلی در رابطه با تنظیمات فنی بروز داد آن را حل کنید. بعد از آن شما می توانید تخم های نطفه دار را با حوله نرم تمیز کرده و در شانه های مخصوص جوجه کشی قرار دهید. بنابر تاکید بهداشتی حتماً محلول ضدعفونی را همراه تخم نطفه دار در کف دستگاه جوجه کشی به مدت سه روز قرار دهید. در ادامه دماسنج جیوه ای و رطوبت سنج عقربه ای که یکی از مهم ترین ملاک های صحت سیستم کنترل می باشد را اضافه کنید. لطفاً در این مرحله از دماسنج و میزان دقت آن اطمینان کافی حاصل نمایید.

طاعتی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *