برنامه نوردهی بلدرچین + [ از ۰ تا ۱۰۰ ]

برنامه نوردهی بلدرچین

یکی از فاکتورهای مهم در پرورش بلدرچین برنامه نوردهی بلدرچین است. این برنامه می تواند به طور مستقیم با راندمان کاری شما را افزایش و یا کاهش دهد. بسیاری از افراد تصور می کنند با کم و زیاد کردن جیره غذایی می توانند راندمان کاری در پرورش بلدرچین را به دست بگیرند، اما در پرورش بلدرچین به جز و جیره های غذایی عواملی مانند شرایط محیطی، دما، رطوبت و برنامه نوردهی تاثیر مستقیم خواهد داشت. ما در این مطلب از سایت پرآور صنعت به کمک شما آمده ایم تا بتوانید برنامه نوردهی بلدرچین را به بهترین شکل آموزش ببینید و در هنگام چینش این برنامه بهترین گزینه ها را انتخاب نمایید. چنانچه علاقمند به این موضوع هستید تا انتهای مطلب ما را در سایت پرآور صنعت همراهی کنید. مطالعه مطلب به ۴ دقیقه زمان نیاز دارد.

انواع نور در برنامه نوردهی بلدرچین

در برنامه نوردهی بلدرچین می توانید از نور طبیعی و مصنوعی استفاده نمایید. نور طبیعی به وسیله آفتاب ایجاد و توسط دریچه ها به سالن بلدرچین خواهد رسید. اما نور مصنوعی می‌تواند به وسیله لامپ ها به طور مستقیم به بلدرچین ها برسد. شما می توانید با توجه به نوع نیاز خود یکی از این دو نور را در برنامه بگنجانید.

انواع نور در برنامه نوردهی بلدرچین
انواع نور در برنامه نوردهی بلدرچین

حتما بخوانید: چگونه یک دستگاه جوجه کشی ساده و ارزان بسازیم؟! در ۱۰ دقیقه

نور چه تاثیری در پرورش بلدرچین دارد؟

همانطور که گفتیم یکی از مهمترین مقوله ها در بالا بردن راندمان کاری در پرورش بلدرچین نور است. با ایجاد برنامه نوری می توانید چرخه مناسبی از روز و شب را در اختیار بلدرچین ها قرار دهید. این چرخه می تواند بر میزان فعالیت و رفتارهای روزانه بلدرچین تاثیر بگذارد. بلدرچین ها بعد از مدتی میزان فعالیت  خود را طبق برنامه نوری می چینند. این عوامل می تواند نظم در پرورش و راندمان کاری بالا را به همراه داشته باشد.

عوامل مهم در برنامه نوردهی بلدرچین

عوامل مختلفی می تواند به صورت مستقیم بر نوردهی بلدرچین تاثیر گذار باشد. از این چهار عامل دو عامل نور طبیعی و مصنوعی را مورد بررسی قرار دادیم. موارد دیگر شامل دوره نوری و شدت نور است.

دوره نوری

دوره نوری مدت زمان مشخصی از نور در هنگام ورود جوجه سالن پرورش تا کشتارگاه است که شما آن را تعیین خواهید کرد. دوره نوری بلدرچین با توجه به شرایط محیطی و سن آن متغیر خواهد بود.

شدت نور

چهارمین عامل که می‌تواند بر برنامه نوردهی بلدرچین تاثیر گذار باشد، شدت نور است. شدت نور نیز به دو عامل منبع و قدرت بستگی دارد. توجه داشته باشید شدت نور سالن پرورش بلدرچین باید به طور دقیق اجرا شود در صورتی که این برنامه به بهترین شکل اجرا نشود در پرورش بلدرچین اختلالات بزرگی مانند پریزی و کندی رشد رخ خواهد داد.

شدت نور مورد نیاز برای بلدرچین تخمگذار چقدر است؟

شدت نور برای بلدرچین تخمگذار ۷.۵ الی ۱۰ لوکس  می باشد. توجه داشته باشید میزان نور برای بلدرچین تخمگذار با بین اعداد گفته شده باشد کمتر و یا بیشتر از این عدد می تواند کسب و کار شما را دچار ضرر و یا تلفات بسیار زیاد کند.

کاهش شدت نور در بلدرچین چه عوارضی خواهد داشت؟

چنانچه شدت نوردهی در پرورش بلدرچین را کاهش دهید با عوارضی چون  کاهش رشد و بینایی و تحرک، ناهنجاری های پا، افزایش تلفات و افزایش ضریب تبدیل رو به رو خواهید شد. افزایش شدت نور نیز می تواند عوارضی چون بلوغ زودرس، کانیبالیسم و پر ریزی را به همراه داشته باشد. توصیه ما به شما استفاده از برنامه ریزی درست و دقیق برای افزایش راندمان کاری است.

چه رنگ نوری را برای دوره تخم گذاری پرورش بلدرچین تخمگذار انتخاب کنیم؟

از جمله عواملی که میتواند بر میزان تخمگذاری بلدرچین تخمگذار تاثیر گذار باشد، رنگ نور است. نور زرد، سفید، قرمز و آبی نورهایی هستند که شما می توانید با توجه به شرایط مختلف آن را برای پرورش بلدرچین تخمگذار استفاده کنید. در بین رنگ نوری گفته شده این نور سفید است که می‌تواند موجب افزایش تخمگذاری بلدرچین ها شود. از نور قرمز برای کاهش کانیبالیسم، از نور زرد برای تولید تخم های نطفه دار باکیفیت استفاده خواهد شد.

برنامه نوردهی بلدرچین
برنامه نوردهی بلدرچین

حتما بخوانید: پرورش بلدرچین گوشتی

کنترل نوردهی سالن پرورش بلدرچین چه مزایایی دارد؟

کسانی که نور سالن پرورش بلدرچین را کنترل می کنند می توانند با مزایای بسیار زیادی چون کنترل بلوغ، کنترل میزان دان مصرفی، میزان تخمگذاری، جفت گیری موفق، جلوگیری از همنوع خواری و پرخاشگری پرنده را روبرو شوند. شما می توانید با یک برنامه نوردهی مناسب برای بلدرچین تمامی مزایای گفته شده را در کسب و کار خود داشته باشید.

نکات مهم در برنامه نوردهی بلدرچین که باید آن را رعایت کنید

اولین موردی که در برنامه نوردهی بلدرچین باید آن را مورد توجه قرار دهید کم کردن ساعات روشنایی به تدریج است. چنانچه تغییرات روشنایی و خاموشی را به صورت ناگهانی انجام دهید با کاهش وزن بلدرچین و افت مصرف دان همراه خواهید بود. گزینه بعدی که شما باید مورد توجه قرار دهید ارتفاع لامپ ها است. ارتفاع لامپ ها را از سطح بستر باید  ۱.۷ تا ۲ متر در نظر بگیرید و فاصله هر کدام باید ۲ تا ۲.۵ متر باشد تا مشکلی در پرورش پیش نیاید.

چنانچه دوست دارید پرورش بلدرچین از قفس بلدرچین استفاده کنید باید ارتفاع لامپ های خود را ۶۰ سانتیمتر در نظر بگیرید. بسیاری از افراد برای بالا بردن راندمان کاری خود از قفس بلدرچین به جای پرورش بلدرچین روی بستر استفاده می کنند. این نکته می تواند سود دهی بیشتر و کیفیت محصولات بالاتر را با خود به همراه داشته باشد. برای تهیه قفس بلدرچین میتوانید از طریق سایت پرآور صنعت اقدام کنید و یا روی کلمه قفس بلدرچین کلیک نمایید.

در دوره تخم گذاری بلدرچین های تخمگذار باید در طول روز ۱۴ ساعت نوردهی را برای آنها فراهم کنید. برخی از افراد به جای ۱۴ ساعت ۸ ساعت را در نظر می‌گیرند که این امر می‌تواند باعث شدن تحرک پرنده و عدم تمایل بلدرچین به جفت گیری شود. چنانچه دوست دارید شدت نور را اندازه‌گیری کنید می‌توانید از لوکس متر استفاده نمایید. نکته بعدی که باید مورد توجه قرار دهید، نبود نقاط تاریک در سالن و یا قفس است. در هنگام نصب لامپ ها به میزان نور در هر منطقه توجه ویژه ای داشته باشید. عدم پراکندگی نور در سالن و یا قفس می تواند راندمان کاری شما را کاهش دهد.

نوردهی سالن پرورش بلدرچین
نوردهی سالن پرورش بلدرچین

حتما بخوانید: پرورش کبک تخمگذار + [ صفر تا صد پرورش کبک تخمگذار ]

شما برای ما از برنامه نوردهی بلدرچین بنویسید

در این مطلب از سایت پرآور  صنعت سعی کردیم شما را با برنامه نوردهی بلدرچین به طور کامل آشنا کنیم. چنانچه شما تجربه متفاوتی در این زمینه دارید می توانید تجربیات خود را با ما و سایر مخاطبین سایت پرآور صنعت از طریق قسمت نظرات به اشتراک بگذارید. همچنین می توانید از این طریق سوالات خود درباره برنامه نوردهی بلدرچین تخمگذار و بلدرچین گوشتی را با ما در میان بگذارید تا پشتیبانان سایت پرآور صنعت در اسرع وقت به سوالات شما به طور کامل پاسخ دهند.

سوالات متداول

انواع نور در برنامه نوردهی بلدرچین را نام ببرید؟

نور طبیعی و مصنوعی

عوامل مهم در برنامه نوردهی بلدرچین کدامند؟

نور طبیعی و مصنوعی دوره نوری میزان نور

ارتفاع لامپ ها در در برنامه نوردهی بلدرچین چقدر است؟

ارتفاع لامپ ها را از سطح بستر باید ۱.۷ تا ۲ متر در نظر بگیرید و فاصله هر کدام باید ۲ تا ۲.۵ متر باشد تا مشکلی در پرورش پیش نیاید

طاعتی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *