پرورش کبک تخمگذار + [ صفر تا صد پرورش کبک تخمگذار ]

پرورش کبک تخمگذار

پرورش کبک تخمگذار یکی از کسب و کار های پر سودی است که می تواند شما را در بازه زمانی کوتاهی به سودآوری فراوانی برساند. کسانی که پرورش کبک تخمگذار را انجام می‌دهند به خوبی می‌دانند که با استفاده از این کسب و کار می توانند از فروش تخم کبک و فروش تخم نطفه دار کبک به سودآوری فراوانی دست پیدا کنند. چنانچه دوست دارید پرورش کبک تخم گذار را انجام دهید توصیه می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. سایت پرآور صنعت صفر تا صد و پرورش این پرنده بی نظیر را برای شما مورد بررسی قرار می دهد تا در هنگام شروع کسب و کار خود دچار تردید و سردرگمی نشوید. مطالعه این مطلب به 7 دقیقه زمان نیاز دارد.

پرورش کبک تخم گذار را از کجا شروع کنیم؟

برای شروع پرورش کبک تخمگذار می توانید از کبک های مولد ۵ ماهه استفاده کنید. برای شروع کار چند کبک متولد ۵ ماه را خریداری کنید و با آنها استارت پرورش کبک تخم گذار را بزنید. بعد از خرید می توانید با توجه به شرایط محیطی که برای آن ها به وجود می آورید آنها را بعد از دو ماه بالغ کنید.  کبک مقاومت بالایی را در برابر شرایط محیطی و بیماریها دارد از این رو با خیال راحت  می توانید پرورش آن را آغاز نمایید.  میتوانید با تعداد اندک پرورش را آغاز کرده و سپس اندک اندک به تعداد آنها بیفزایید تا به این صورت تجربه کافی در این زمینه را کسب کنید و تلفات کمتری را در حجم های بالا بدهید. پرورش کبک نیاز به حوصله زیاد و اطلاعات کامل دارد.

چرا پرورش کبک تخمگذار را انتخاب کنیم؟

یکی از مهمترین عواملی که میتواند انسان را به انتخاب پرورش کبک تخمگذار ترغیب کند خواص بسیار زیاد  تخم کبک است. تخم کبک نسبت به گوشت آن از ارزش غذایی بسیار بالاتری برخوردار است. دلیل دوم انتخاب پرورش کبک تخمگذار نسبت به پرورش کبک گوشتی ارزان تر بودن تخم کبک نسبت به گوشت کبک است. بازددهی بالا گزینه سومی است که می تواند شما را ترغیب کند تا پرورش این پرنده بی‌نظیر را انتخاب کنید.

مزایای پرورش کبک تخمگذار

کبک تخمگذار مقاومت بسیار بالایی را در برابر بیماری ها از خود نشان می دهد. از این رو تلفات بسیار کمتری نسبت به سایر پرندگان دارد. کبک به راحتی هرچه تمام تر می تواند در شرایط آب و هوایی بد رشد خود را پیگیری نماید. از دیگر مزایای پرورش کبک تخمگذار میتوان به پایین بودن هزینه تهیه جیره غذایی آنها اشاره کرد. این پرنده در روز حدود سی گرم دان مصرف می کند.

مزایای پرورش کبک تخمگذار
مزایای پرورش کبک تخمگذار

بیشتر بخوانید: پرورش کبک در خانه

غذای کبک تخمگذار

سویا، گندم، ذرت، پودر ماهی و صدف از اصلی ترین مواد جیره غذایی کبک تخمگذار به شمار می روند. توجه داشته باشید به این مواد باید ویتامین ها، پروتئین ها و املاح معدنی نیز اضافه کنید. علاوه بر موارد گفته شده باید کلسیم کافی به بدن کبک ها برسد تا پوسته تخم آنها نازک نشود. چنانچه به میزان کافی کلسیم را در جیره غذایی کبک قرار ندهید کسب و کار شما با ضررهای فراوان همراه خواهد شد.

نسبت کبک نر به ماده در پرورش مرغ تخمگذار

کسانی که پرورش کبک تخمگذار را به به روش گله مود انجام می دهند تولید تخم مرغ نطفه دار هدف اصلی آنهاست. برای تولید تخم مرغ نطفه دار با کیفیت باید به نسبت نر به ماده توجه بسیار زیادی شود. استاندارد نسبت نر و ماده به ازای هر چهار ماده کبک یک جنس نر است.  توجه داشته باشید برای انتخاب کبک های نر به سلامت و فیزیک آنها توجه ویژه ای داشته باشید. فیزیک و سلامت جنس های نر می تواند بر کیفیت تخم گذاری تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. چنانچه قصد تولید تخم نطفه دار را ندارید احتیاجی به تهیه کبک های نر و وجود آنها در سالن و پرورش نیست. کبک ماده بدون حضور کبک نر نیز تخم گذاری خود را انجام میدهد. در این مواقع مهمترین عامل برای کبک ماده تخمگذار مدت روشنایی و شرایط محیطی است که شما برای آن در نظر گرفته اید.

شرایط استاندارد برای پرورش کبک تخمگذار

جوجه کبک در ۷ روز اول عمر خود نیاز به روشنایی ۲۴ ساعته دارد و در هفت روز بعدی به ازای هر روز ۲۰ دقیقه به ساعت خاموشی آنها افزوده خواهد شد. با اضافه کردن ساعت خاموشی کبکها را آماده تخم گذاری خواهید کرد. معمولاً کبک ها در دوره خاموشی در روز به ۸ ساعت روشنایی و ۱۶ ساعت خاموشی نیاز دارند. دوره خاموشی کبک ها را به طور کامل آماده تخم گذاری می کند. توجه داشته باشید در این دوره هیچ گونه استرسی به کبک ها وارد نشود. کبک ها با وجود صدا، نور بسیار زیاد و رفت و آمدهای غیر متعارف دچار استرس خواهند شد. استرس در کبک می تواند روی تخم گذاری آنها اثر منفی داشته باشد.

نور مناسب برای تخم گذاری کبک

در قسمت بالا به طور کلی به میزان نور در هنگام تخم گذاری کبک پرداختیم. اما در این قسمت قصد داریم به صورت ریز نور مناسب برای تخم گذاری کبک را شرح دهیم. همانطور که میدانید میزان تخم گذاری کبک رابطه مستقیمی با نور دارد. اگر میزان روشنایی از ۱۴ ساعت بگذرد کبک تخم گذاری خود را آغاز می نماید و زمانی که میزان روشنایی از ۱۴ ساعت کمتر باشد کبک ماده تخم گذاری خود را متوقف می نماید.

 شما برای پرورش کبک تخمگذار در فصل‌های بهار و تابستان نگرانی بابت میزان نور مورد نظر نخواهید داشت. اما در فصلهای پاییز و زمستان باید به وسیله نور های مصنوعی نور مورد نظر را برای کبک ها فراهم کنید. در ادامه مطلب به برنامه نور برای تخم گذاری کبک می خواهیم پرداخت تا بتوانید با ریز جزئیات این مورد آشنا شوید و در هنگام پرورش کبک تخم گذار به بن بست نخواهید.

میزان نور و تاریکی در دوره های مختلف پرورش کبک تخمگذار

برای اینکه بتوانید از پرورش کبک تخمگذار بهترین بازدهی را نصیب خود کنید بعد از هر دوره تخم گذاری باید به کبک ها استراحت بدهید. بدون استراحت راندمان کاری کبک به صورت کاهشی خواهد بود.  دو تا سه ماه برای دوره استراحت کبک تخم گذار در نظر بگیرید. کمتر و یا بیشتر از این بازه زمانی بازخورد مناسبی برای شما نخواهد داشت. این پرنده در دوره استراحت به ۸ ساعت نور نیاز دارند و باقی ۲۴ ساعت را در تاریکی مطلق به ادامه می دهند. ساعت روشنایی ۵ لوکس خواهد بود. توجه داشته باشید همانقدر که برنامه نوری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، برنامه خاموشی نیز باید دقیق و بدون هیچ اختلالی انجام شود. دقیق بودن برنامه خاموشی به نحوی است که حتی نباید نور از میان شکاف ها عبور کند و داخل سالن شود. بعد از دوره استراحت به وسیله لامپ های رشته ای که به رنگ زرد هستند میتوانید دوره تخمگذاری را آغاز کنید. در این مواقع باید ۱۶ ساعت روشنایی با شدت ۶۰ الی ۱۰۰ لوکس در نظر گرفته شود. برای محاسبه دقیق ساعت برنامه نوری می توانید  از لوکس متر و تایمر استفاده کنید. لوکس متر و تایمر تجهیزات بسیار ضروری و قابل اهمیت است.

نکات مهم برای در نظر گرفتن برنامه نوری کبک تخمگذار

در هنگام در نظر گرفتن برنامه نوری برای کبک تخم گذار باید چند نکته را در نظر بگیرید. اولین نکته جدا نمودن کبک های نر و ماده به مدت دو هفته است. ابتدا کبکهای ماده را وارد برنامه نوری کنید و سپس بعد از دو هفته به تحریک نوری کبک های نر بپردازید. توجه داشته باشید، کبک های نر دو هفته بعد از تخم گذاری کبک های ماده می توانند آنها را بارور سازند. از این رو قرار دادن کبک های نر و ماده در دوهفته اول تاثیرگذاری نخواهد داشت و در دو هفته اول فاقد بارورسازی هستند.  بعد از گذشت ۱۴ تا ۲۰ روز از شروع دوره تحریکات نوری کبک های ماده شروع به تخمگذاری میکنند.

دوره تخم گذاری کبک تخمگذار 90 تا 110 روز به طول خواهد انجامید. اگر دوره تحریکات نوری کبک های نر به درستی انجام شود می ‌توانید بعد از اتمام دوره از آن ها جهت باروری و ایجاد تخم نطفه دار استفاده کنید.

استانداردهای مورد نیاز پرورش کبک تخمگذار

برای پرورش کبک علاوه بر نبود سر و صدا مکان مورد نظر آنها باید از شهر دور باشد. دما و رطوبت مناسب از دیگر شرایط استانداردی است که شما باید برای پرورش کبک تخمگذار آن را فراهم کنید. چنانچه دمای محیط مورد نظر بالا باشد این پرنده دچار استرس گرمایی و توقف تخمگذاری خواهد شد و در دمای سرد نیز تخم گذاری نخواهد کرد.

محیط مناسب برای پرورش کبک تخمگذار

اولین نکته برای در نظر گرفتن محیط مناسب جهت پرورش کبک تخمگذار آرام و بدون سر و صدا بودن آن است. به خاطر اینکه کبک ها بتوانند تخم گذاری خود را به بهترین شکل انجام دهند نیاز به فضای آرام و بدون سر و صدا دارند. از این رو سالن پرورش را به دور از مناطق صنعتی و مناطق و فضای پر سر و صدا قرار می دهید. وجود سر و صدا باعث استرس و استرس باعث افت و قطع تخمگذاری در کبکهای تخمگذار می شود.

از دیگر شرایطی که برای پرورش کبک تخمگذار باید آن را تهیه کنید می ‌توان به دما و رطوبت مناسب برای کبک تخمگذار شاراه کرد. دمایی که باعث استرس گرمایی و توقف تخم گذاری نشود ۱۸ الی ۲۴ درجه است. توجه داشته باشید برای داشتن دمای مناسب باید از تجهیزات سرمایشی و گرمایشی استفاده کنید.

تهویه مطبوع یکی دیگر از گزینه های محیط مناسب برای پرورش کبک است که باید آن را داشته باشید. برای داشتن تهویه مناسب و برقراری هوای تازه در سالن پرورش می‌توانید از سیستم تهویه مانند فن استفاده نمایید.

روش های پرورش کبک تخمگذار

برای پرورش کبک تخمگذار می‌توانید خرید تخم نطفه دار، خرید جوجه یک روزه، خرید نیمچه و خرید گله مولد را انتخاب نمایید. توجه کنید هر یک از روش های گفته شده میتواند مزایا و معایبی را با خود همراه داشته باشد. جیره غذایی، شرایط محیطی پرورش آب،  دور کردن کبک از استرس از مهمترین عواملی است که در پرورش کبک باید آنها را رعایت کنید.

تجهیزات مورد نیاز برای پرورش کبک

از تجهیزات مورد نیاز برای پرورش کبک می توان به سالن پرورش، آبخوری و دانخوری، قفسه های مخصوص، سیستم تهویه، سیستم گرمایش و سرمایشی اشاره کرد. توجه داشته باشید با استفاده از قفس کبک به راحتی می توانید تمامی کبک ها را به صورت یکجا در اختیار داشته باشید. قفس مخصوص پرورش کبک مزایای بسیاری را برای شما در پی خواهد داشت. از جمله این مزایا می‌توان به پرورش بیشتر کبک، جلوگیری از بیماری های واگیردار، نیاز نبودن به نیروی ۲۴ ساعته، جمع آوری کود این پرنده به صورت نیمه مکانیزه، جمع آوری تخم کبک به صورت مکانیزه، مدیریت آسان کبک های نر و ماده، جلوگیری از هدر رفتن آب و غذا اشاره کرد. با استفاده از قفس دیگر نیازی ندارید نگران بسیاری از مواردی که برای دیگران دردسر ایجاد می‌کند باشید.

قفس کبک
قفس کبک

بیشتر بخوانید: سن تخم گذاری کبک

سود پرورش کبک تخمگذار

سود پرورش کبک تخمگذار به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. سرمایه اولیه، نوع پرورش و میزان اطلاعاتی که شما از این کسب و کار دارید می توانید به طور مستقیم بر سود پرورش کبک تخمگذار تاثیرگذار باشد. برای اطلاعات بیشتر درباره این موضوع به مطلب سود پرورش کبک مراجعه کنید. توصیه می کنیم اگر می خواهید سود این کسب و کار را افزایش دهید با یک مشاور کار بلد مشورت کنید. ما به شما آرش کرمانی بنیانگذار هوش پرورشی در ایران را پیشنهاد می نماییم.

سن و میزان تخم گذاری کبک

 کبک ماده در هفت ماهگی می توانند شروع به تخم گذاری کند. توجه داشته باشید برای اینکه بتوانید سن دقیق شروع تخمگذاری را در اختیار داشته باشید باید تمامی شرایط محیطی و تغذیه آن را فراهم سازید. کبک های وحشی در طول سال فقط یک بار تخم گذاری را انجام می دهند و حدود ۲۰ عدد تخم از خود به جای می‌گذارند. اما کبک پرورشی در طول سال دو بار تجربه تخم گذاری دارند که هر دوره بین ۳ تا ۴ ماه به طول می‌انجامد. در کبک های پرورشی میزان تخم بیشتری را می توانید برداشت نمود.

سن و میزان تخم گذاری کبک
سن و میزان تخم گذاری کبک

بیشتر بخوانید: پرورش بلدرچین تخمگذار

چرا قفس کبک را از سایت پرآور صنعت خریداری کنیم؟

سایت پرآور صنعت قفس کبک را از مواد اولیه مرغوب می سازد. جنس تمامی قفس های کبک سایت پرآور صنعت از گالوانیزه گرم کششی است و دارای ضمانت زنگ زدگی به مدت ۱۰ سال می باشد. شما میتوانید این قفس ها را به راحتی بشویید و نگران زنگ زدگی آنها نباشید. چنانچه هنگام استفاده قفسهای شما زنگ زد تا ۱۰سال می‌توانید آن‌ها را به شرکت عودت دهید و قفس جدیدی تحویل بگیرید.  یکی دیگر از نکاتی که قفس های سایت پرآور صنعت را از سایر قفس های کبک مجزا می کند داشتن سیستم آبخوری تمام اتوماتیک است. جالب است بدانید سیستم آبخوری نیپل تمام اتوماتیک سایت پرآور صنعت ۲سال گارانتی با خود به همراه دارد. با خرید قفس کبک از این سایت دیگر نگران خدمات پس از فروش آن نباشید.

شما برای ما از پرورش کبک تخمگذار بنویسید

در این مطلب از سایت پرآور صنعت سعی کردیم شما را با صفر تا صد پرورش کبک تخمگذار آشنا کنیم. چنانه جای گزینه ای را در بین گزینه‌ های گفته شده خالی دیدید می توانید آن را از طریق قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. همچنین از طریق قسمت نظرات می‌توانید سوالاتی که در ذهن شما نقش بسته است را با ما مطرح کنید ما آماده ایم تا شما هر گونه سوال شما در زمینه پرورش کبک تخمگذار را مورد بررسی قرار دهیم و پاسخ آن را با شما به اشتراک بگذاریم. امیدواریم از این مطلب سایت ما به بهترین شکل استفاده کنید و هرچه سریعتر کسب و کار خود را به سودهای فراوان گره بزنید.

سوالات متداول

غذای کبک تخمگذار چیست؟

سویا، گندم، ذرت، پودر ماهی و صدف

سود پرورش کبک تخمگذار به چه عواملی بستگی دارد؟

سرمایه اولیه، نوع پرورش و میزان اطلاعاتی

تجهیزات مورد نیاز برای پرورش کبک تخمگذار را نام ببرید؟

سالن پرورش، آبخوری و دانخوری، قفسه های مخصوص، سیستم تهویه، سیستم گرمایش و سرمایشی

طاعتی
دیدگاه کاربران
۲ دیدگاه
  • محسن 14 مهر 1401 / 4:07 ب.ظ

    سلام کبک پروشی هم روی تخم می‌خوابه

    • طاعتی 23 مهر 1401 / 12:27 ب.ظ

      بله

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *