پرورش مرغ مادر + [ تمام نکاتی که باید بدانید ]

پرورش مرغ مادر

پرورش مرغ مادر جز دسته پرورش مرغ به شمار می رود که شما می توانید با استفاده از آن به سودآوری مناسبی دست پیدا کنید. کسانی که در زمینه پرورش مرغ فعالیت می کنند می دانند شما می توانید پرورش مرغ مادر را به دو روش سنتی و در قفس انجام دهید. چنانچه علاقمند به این کسب و کار هستید می توانید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا شما را با روش های مختلف پرورش مرغ مادر آشنا کنیم. مطالعه مطلب به ۴ دقیقه زمان نیاز دارد.

روشهای پرورش مرغ مادر

شما می توانید پرورش مرغ مادر را به دو صورت در زمین و در قفس انجام دهید. به دلیل اینکه پرورش مرغ مادر بر روی زمین با ضرر های مالی بسیار زیاد همراه است شما را در این مطلب فقط با پرورش مرغ مادر در قفس آشنا خواهیم کرد. پرورش مرغ مادر در بستر با ضررهایی چون اسراف در هزینه آب و دان،  انتقال بیماری از مرغ به مرغ دیگر،  ضریب تبدیل پایین،  محصولات کم کیفیت و دیگر عوامل اشاره کرد. چنانچه دوست داشتید پرورش مرغ مادر را در بستر انجام دهید می توانید  نکات زیر را در نظر بگیرید تا کسب و کار شما به سوددهی برسد.

  1. جداسازی پرنده بیمار از سایر پرنده ها
  2. در نظر گرفتن متراژ مناسب برای هر مرغ
  3. استفاده از خاک اره و پوشال نرم برای آسیب ندیدن پای مرغ
  4. استفاده از خاک اره و پوشال برای جذب مایعات فضولات و مریض نشدن مرغ ها
  5. استفاده از دانخوری و آبخوری به تعداد مناسب جهت تغذیه بهتر مرغ مادر
  6. استفاده از تهویه مناسب جهت ورود و خروج هوای تازه
  7. استفاده از سیستم گرمایشی مناسب در زمستان
  8. استفاده از سیستم  سرمایشی مناسب در تابستان
  9. ضدعفونی کردن فضای پرورش به صورت ماهانه
  10. مشخص کردن جایگاه تخم گذاری برای تخم گذاری راحت تر در مرغ ها
  11. خارج کردن تخم مرغ ها به صورت روزانه جهت متوقف شدن تخم گذاری مرغ ها

در این قسمت نکاتی که شما باید در پرورش مرغ مادر در قفس را رعایت می کردید پرداختیم. چنانچه شما تجربه متفاوتی در این زمینه دارید می توانید با استفاده از قسمت نظرات تجربیات خود را در اختیار ما و سایر مخاطبین سایت پرآور صنعت قرار دهید.

پرورش مرغ مادر
پرورش مرغ مادر

پرورش مرغ مادر در قفس

پرورش مرغ مادر در قفس با پرورش مرغ مادر در بستر کاملاً متفاوت خواهد بود. شما در پرورش مرغ مادر در قفس نیاز به خاک اره پوشال و یا لوازم جانبی ندارید. بلکه با استفاده از قفس در فضاهای کوچک به کسب و کار خود می پردازید. با استفاده از قفس مرغ به راحتی هرچه تمام تر می توانید جمع آوری فضولات را انجام دهید، در مصرف دام و آب صرفه جویی نمایید و ضریب تبدیل بالایی را برای خود و کسب و کار به همراه داشته باشید.

چنانچه علاقمند هستید تا با استفاده از قفس پرورش مرغ مادر را انجام دهید در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به نکات بسیار ریز و ارزنده اشاره کنیم.

پرورش مرغ مادر در قفس چه مزایایی دارد؟

  1. قفس ها به طوری طراحی شده اند که شما می توانید با استفاده از سینی فضولات فضولات تولید شده توسط مرغ ها را از محیط پرورش این پرنده ها جدا کنید و آن ها را ضدعفونی نمایید. با استفاده از قفس دیگر نگران جمع آوری فضولات و بیماری ها توسط فضولات نباشید.
  2. قفس به شما کمک می کند تا جمع آوری تخم مرغ ها را به راحتی هرچه تمام تر انجام دهید. این وسیله از شکسته شدن و کثیف شدن تخم مرغ ها نیز جلوگیری می‌کند. طراحی قفس به نوعی است که بعد از تولید تخم مرغ ها توسط مرغ ها به مخزن تخم‌مرغ راه پیدا خواهند کرد.
  3. آبخوری و دانخوری مجهز شما را از صرف هزینه های اضافه برای تهیه آب و دان در امان نگه میدارد. شما می‌توانید با استفاده از یک قفس تمامی شرایط غذایی برای مرغ های مادر را فراهم سازید.
  4. پرورش در ابعاد بسیار کوچک نیز از دیگر مزایای قفس به شمار می رود. شما در پرورش مرغ در بستر باید از متراژ بسیار بالایی برای پرورش مرغ های مادر استفاده می کردید. این در صورتی است که در پرورش قفس شما می توانید در فضاهای اندک به صورت طبقاتی پرورش مرغ مادر را انجام دهید.
پرورش مرغ مادر
پرورش مرغ مادر

برنامه واکسیناسیون مرغ مادر را جدی بگیرید

فرقی نمی کند که شما به چه شیوه های پرورش مرغ مادر را انجام دهید، یکی از کارهایی که باید آن را بسیار جدی بگیرید برنامه واکسیناسیون است. واکسیناسیون از بیماریهای بسیار زیادی که می تواند جان مرغ مادر را در طول دوره پرورش تهدید کند جلوگیری می نماید. البته توجه داشته باشید تنها واکسیناسیون در این مواقع نمی تواند موثر باشد بلکه شما باید فضای بهداشتی را برای کنترل راحت بیماری ها در اختیار داشته باشید.

هر چقدر غذای پرورش شما غیر بهداشتی تر باشد و شما از واکسن مناسب در این زمینه استفاده نکرده باشید، کسب و کار شما تهدید های بزرگتری را به خود می بیند.

پرورش مرغ مادر در بستر

یکی از روشهایی که می توانید با استفاده از آن پرورش مرغ مادر را انجام دهید استفاده از بستر است. پرورش مرغ مادر در بستر معمولا در سالن های محلی و یا زمین های بزرگ انجام می شود. شما می توانید به دو صورت پرورش در فضای باز و پرورش در فضای بسته این کار را انجام دهید. توجه داشته باشید چنانچه پرورش مرغ مادر در بسته را انجام می دهید با لانه هایی راه برای تخم گذاری آن ها در نظر بگیرید تا در صورت تولید تخم مرغ مرغ های مادر به لانه مراجعه کنند.

شما می توانید برای ساخت لانه از تجهیزاتی مانند پلاستیک و چوب استفاده نمایید و برای راحتی بیشتر مرغ های مادر از پوشال در کف لانه ها استفاده کنید. پوشال و خاک اره باعث میشود به پای مرغ ها آسیب کمتری برسد و تخم مرغ های تولید شده کمترین صدمه را ببیند. پرورش مرغ مادر بر روی زمین نیازمند نکات فراوانی است که در ادامه مطلب این نکات را به طور کامل برای شما بازگو خواهیم کرد.

نکات مهم در پرورش مرغ مادر در بستر

  1. استفاده از کارکردن با پوشال جهت جذب مایعات دفن شده و جلوگیری از بیماری ها
  2. استفاده از چهار مرغ در یک متر مربع برای جلوگیری از بیماری های گوناگون مانند کانیبالیسم
  3. از فن های تهویه برای ورود هوای تازه و خروج هوای کهنه استفاده کنید
  4. قرار دادن تعداد آبخوری و دانخوری مناسب با توجه به تعداد مرغ های مادر
  5. استفاده از سیستم گرمایشی در شهرهای سرد و استفاده از سیستم سرمایشی در شهرهای گرم
  6. ضدعفونی کردن دور های سالن
  7. پوشیدن لباس مخصوص جهت ورود و خروج به سالن های پرورش
  8. فاصله کم لانه ها با فضای پرورش جهت تخم گذاری بهتر مرغ های مادر
  9. خروج روزانه تخم ها از لانه جهت بالا بردن روند رو به رشد تخم گذاری

اهمیت مرغ مادر در صنعت مرغداری

اهمیت مرغ مادر در صنعت مرغداری به قدری بالاست که می تواند میزان راندمان و کیفیت محصولات را تعیین کند. بدون تولید تخم نطفه دار و مرغ مادر هرگز صنعت مرغداری وجود نخواهد داشت! اهمیت مرغ مادر را می توان با این مثال درک کرد.

فرض کنید قصد پختن غذایی خوشمزه را دارید. اما مواد اولیه مرغوب و باکیفیت در دسترس ندارید. قطعا نتیجه نهایی، غذایی لذیذ نخواهد بود. در صنعت مرغداری نیز، مرغ مادر همانند مواد اولیه مرغوب عمل می کند. تخم های نطفه داری که از مرغ های مادر باکیفیت به دست می آیند، جوجه های سالم و قوی تری را تولید می کنند. این جوجه ها، در نهایت به مرغ های گوشتی باکیفیت تری تبدیل می شوند که گوشت لذیذتری دارند.

مرغ مادر با مرغ گوشتی و تخمگذار چه تفاوتی خواهد داشت؟

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که آیا مرغ مادر همان مرغ گوشتی یا تخمگذار است؟ در جواب این سوال باید بگوییم، خیر، مرغ مادر با مرغ گوشتی و تخمگذار بسیار متفاوت خواهد بود.
وظیفه اصلی مرغ مادر، تولید تخم های نطفه دار است. این مرغ ها، در طول دوره پرورش تخم های نطفه دار را به تعداد دلخواه شما تولید می کنند و زمینه ساز پرورش مرغ تخمگذار و گوشتی هستند. این در حالی است که مرغ های گوشتی برای تولید گوشت و مرغ های تخمگذار برای تولید انواع تخم مرغ پرورش داده می شوند. بدون مرغ مادر شما نمی توانید زمینه پرورش مرغ گوشتی و تخمگذار را فراهم سازید.

تغذیه مناسب برای مرغ مادر

بهترین تغذیه برای مرغ مادر رژیم غذایی متعادل و حاوی انواع مواد معدنی، پروتئینی و ویتامینه است. دان مخصوص مرغ، سبزیجات، میوه ها و آب آشامیدنی تمیز جز مهمترین مواردی است که شما باید آنها را در تغذیه مرغ های مادر بگنجانید تا محصولی با کیفیت و راندمان کاری بالا را تجربه نمایید. در کنار تغذیه مناسب برنامه ریزی دقیق برای تغذیه، نقش مهمی در سلامت، باروری و تولید تخم های نطفه دار مرغ ها را ایفا می کند. دان مخصوص مرغ های مادر، حاوی مواد مغذی ضروری برای تولید مثل آنها است. شما می توانید با انتخاب دان مخصوص تمامی نیازهای این پرنده را فراهم سازید.

رعایت بهداشت

از دیگر موارد مهم در پرورش مرغ مادر رعایت بهداشت است. حتی الامکان سعی کنید محل نگهداری مرغ ها را به طور مرتب تمیز و ضدعفونی کرد. در کنار رعایت بهداشت در فضای پرورش باید سلامتی مرغ ها نیز به صورت منظم بررسی شود. در صورت بروز هر گونه بیماری می توانید با افراد متخصص در این زمینه مشورت نمایید.
هر چقدر فضای مورد نظر بهداشتی تر باشد، شما تلفات پایین تری را تجربه خواهید کرد. از طرف دیگر هزینه های مربوط به درمان مرغ مادر نیز کاهش خواهد یافت. رعایت بهداشت و اجرای برنامه واکسیناسیون را در پرورش مرغ مادر جدی بگیرید.

شما برای ما از پرورش مرغ مادر بنویسید

در این مطلب از سایت پرآور صنعت سعی کردیم شما را با پرورش مرغ مادر و بهترین روش برای پرورش آن آشنا کنیم. چنانچه شما جز  افرادی که در این زمینه تجربیات متفاوت را تجربه کرده اید می توانید از طریق قسمت نظرات و تجربیات خود را در اختیار ما و سایر مخاطبین سایت پرآور صنعت قرار دهید. همچنین می توانید از طریق قسمت نظرات سوالات خود در این باره را با پشتیبان سایت پرآور صنعت در میان بگذارید تا آنها در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ دهند.

 سوالات متداول

روشهای پرورش مرغ مادر را نام ببرید؟

شما می توانید پرورش مرغ مادر را به دو صورت در زمین و در قفس انجام دهید

معایب پرورش مرغ مادر در بستر را بگویید؟

اسراف در هزینه آب و دان، انتقال بیماری از مرغ به مرغ دیگر، ضریب تبدیل پایین، محصولات کم کیفیت

پرورش مرغ مادر در قفس چه مزایایی دارد؟

قفس به شما کمک می کند تا جمع آوری تخم مرغ ها را به راحتی هرچه تمام تر انجام دهید. این وسیله از شکسته شدن و کثیف شدن تخم مرغ ها نیز جلوگیری می‌کند. طراحی قفس به نوعی است که بعد از تولید تخم مرغ ها توسط مرغ ها به مخزن تخم‌مرغ راه پیدا خواهند کرد. آبخوری و دانخوری مجهز شما را از صرف هزینه های اضافه برای تهیه آب و دان در امان نگه میدارد. شما می‌توانید با استفاده از یک قفس تمامی شرایط غذایی برای مرغ های مادر را فراهم سازید.

طاعتی
دیدگاه کاربران
۵ دیدگاه
  • آرش 2 آذر 1401 / 8:16 ب.ظ

    سلام عرض ادب
    خسته نباشید …درسته خیلی خوبه این درآمد خیلی بالایی داره و من هم مکان شو دارم هم جاش و هم موقعیت شو هم اینکه تماااام وسایلای لازم رو همه چی رو برای تاسیس ی مرغداری پرورش مرغ گوشتی
    دارم
    اماااا فلن کم آوردم نمیتونم شروع کنم.
    و اما پرورش مرغ ..ماها برای این کار میخایم حتما۱ماهه ب سود و پول آنچنانی برسیم برای همین نمیتونن خیلی هاااا تو این کار موفق بشن
    و اینکه خییییلی این شغل مرغ مادر و تخم جمع آوری کردن عاااالی ترین کاره تو این برهه زمانی و تو این مملکت …

    و اما نکته ی بعدی من دوست دارم این کارو ادامه بدم، اما از گذشته بدهی هام نمی‌ذاره ک بتونم مرغ مادر نگه داری کنم و اینجا می‌نویسم اکه کسی هست کمکی کنه راهنمایی کنه و بتونه باهام تمام بگیره خیلی خوب میشه من آدرسم گیلان حومه رشتم(شماره تماس_۰۹۳۶۷۵۹۵۳۷۹)

    • طاعتی 6 آذر 1401 / 2:39 ب.ظ

      ممنونم از نظرتون
      کامنتتون رو قرار میدم تا در صورت نیاز مخاطبین سایت با شما تماس بگیرن

  • من 21 آذر 1401 / 11:23 ب.ظ

    مرغ پدرم داریم

    • مدیریت سایت 26 دی 1401 / 11:47 ق.ظ

      خیر 🙂

  • سیدسالار 26 آذر 1401 / 3:31 ب.ظ

    لطفاً راهنمایی بفرمایید ازکجاوازچه روشی می توانم جوجه مرغ مادر جهت پرورش بدست آوردمتشکر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *