پرورش مرغ تخمگذار در قفس + [ کامل ترین مطلب ]

پرورش مرغ تخمگذار در قفس

پرورش مرغ تخمگذار به چندین روش انجام می‌ شود که یکی از این روش ها پرورش مرغ تخمگذار در قفس است. بسیاری از افراد به دلیل مدیریت راحت تر قفس آن را برای پرورش مرغ تخم گذار انتخاب می کنند. چنانچه دوست دارید با پرورش مرغ تخمگذار در قفس بیشتر آشنا شوید توصیه می کنیم تا انتهای این مطلب با سایت پرآور صنعت همراه باشید. پرآور صنعت در این مطلب شما را با صفر تا صد پرورش مرغ تخمگذار در قفس آشنا خواهد کرد. مطالعه این مطلب به 7 دقیقه زمان نیاز دارد.

اهداف پرورش مرغ تخمگذار در قفس

برای اینکه پرورش مرغ تخمگذار در قفس را آغاز کنید ابتدا باید با اهداف پرورش آن آشنا شوید. معمولاً کسانی که این کسب و کار را آغاز می‌کنند از دو طریق به درآمدزایی می‌رسند. اولین روش تولید تخم های نطفه دار است. افراد کمی با تولید تخم های نطفه دار و فروش آنها به درآمد زایی در این زمینه می رسند. روش دوم که افراد زیادی آن را انتخاب می کنند تولید تخم مرغ و توزیع آن است. روش دوم متقاضیان بیشتر و فروش بهتری را به خود اختصاص خواهد داد. با توجه به اینکه روش اول را به افراد کمی انجام میدهند می‌تواند سود بالاتری را با خود به همراه داشته باشد.

اهداف پرورش مرغ تخمگذار در قفس
اهداف پرورش مرغ تخمگذار در قفس

بیشتر بخوانید: صفر تا صد پرورش مرغ تخمگذار

دوره پرورش مرغ تخمگذار در قفس چقدر طول میکشد؟

دوره پرورش مرغ تخمگذار در قفس را می توان به دوره های مختلف تقسیم کرد که هر دوره مدت زمان مشخص شده را صرف می کند.  پرورش پولت از یک روزگی تا سه ماهگی به طول خواهد انجامید.  بعد از گذراندن این دوره و گذشت حدود ۹۰ تا ۱۰۰ روز نیمچه تخمگذار یا پولت را به سالن هایی که دارای قفس هستند منتقل میکنند تا دوره پرورش آنها به طور کامل تکمیل شود. بسیاری از افراد بر این باورند که می توانند صفر تا صد پرورش مرغ تخمگذار را در قفس انجام دهند. ولی این باور به طور کامل اشتباه است و شما باید هر دو را با توجه به شرایط سنی مرغ ها و جوجه ها بچینید.

برای اینکه بتوانید باورهای غلط کارشناسان گذشته را از کسب و کار خود دور کنید می توانید با افراد متخصص در این زمینه مشورت نمایید به طور مثال در گذشته بر این باور بودند که به تاخیر انداختن بلوغ جنسی نیمچه ها می تواند اندازه تخم مرغ ها را چندین برابر کند که این ادعا بعد از سالیان رد شد. برای آشنایی کامل در این باره می توانید به مطلب پرورش مرغ مراجعه کنید.

عوامل مهم در پرورش مرغ تخمگذار در قفس

برای پرورش مرغ تخمگذار در قفس باید عوامل بسیار زیاد و مهمی را فراهم کنید از جمله این موارد مهم می توان به گزینه های زیر اشاره کرد.

  1.  شناسایی  نژاد مرغ های تخمگذار
  2. داشتن ساختمان و تاسیسات و شرایط لازم
  3.  تهیه تجهیزات مورد نظر
  4. شناخت انواع قفس ها
  5. تغذیه مرغ تخمگذار در قفس
  6. و بسیاری از عوامل دیگر.

در ادامه مطلب همه از عوامل بیان شده را به طور کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد برای آشنایی با ما همراه باشید.

نژادهای مرغ تخمگذار

  • اسپانیش
  • مینورکا
  • لگهورن
  •  آبی آندلسی
  • مرغ مرندی

آیا پرورش مرغ در قفس توجیه اقتصادی دارد؟

با توجه به اینکه تخم مرغ یکی از گزینه‌ های اصلی سفرهای خانواده ایرانی محسوب می‌شود پرورش مرغ تخمگذار در قفس می تواند توجیه اقتصادی داشته باشد. توجه کنید با توجه به اینکه ساختن مرغداری و تهیه تجهیزات می تواند هزینه های هنگفتی را برای شما در بر داشته باشد اما با فروش بی نظیر تخم مرغ می توانید این هزینه ها را به صورت ماهانه و هفتگی به دست آورید و علاوه بر سرمایه اولیه سود به سود کلانی نیز برسید.

ساختمان و تاسیسات

یکی از موارد مهم در پرورش مرغ تخمگذار در قفس داشتن ساختمانی برای پرورش است. در کنار ساختمان تاسیسات نیز می توانند نقش بسیار حیاتی را ایفا کند. شما برای اینکه بتوانید فعالیت های مهم در این کسب و کار را انجام دهید نیازمند یک ساختمان با تاسیسات استاندارد هستید. برای راه اندازی یک ساختمان در پرورش مرغ تخمگذار باید از زمین مناسب، شرایط جغرافیایی خوب، دسترسی به آب، برق، گاز و تلفن، داشتن دسترسی آسان و بسیاری از عوامل دیگر برخوردار باشید. ساختمان مرغداری شرایطی را فراهم می‌کند تا شما بتوانید بستر مناسبی را برای پرورش مرغ فراهم کنید.

انواع سالن مرغداری

سالن های مرغداری به دسته های مختلف تقسیم بندی می شود. سیستم تمام پوشال، سیستم تمام نرده، سیستم نیم نرده نیم پوشال، سیستم گودال عمیق و سیستم قفس از جمله انواع سالن های مرغداری به شمار می روند.

چرا از قفس در پرورش مرغ استفاده کنیم؟

  1. مدیریت آسان تر
  2. نیاز نبودن به کارگر های شبانه روزی
  3. پیشگیری از بیماری ها
  4. استفاده از کود مرغ
  5. جلوگیری از دورریز دان و آب و عدم و ریخت و پاش
  6. جمع آوری تخم مرغ ها به صورت مکانیزه و آسان
  7. کاهش بیماری ها در طیور
  8. کاهش میزان غبار در محیط پرورش
  9. داشتن محیط پرورشی تمیز

 توجه داشته باشید پرورش مرغ تخمگذار در قفس به روش های مختلفی انجام خواهد شد که در ادامه آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

چرا از قفس در پرورش مرغ استفاده کنیم؟
چرا از قفس در پرورش مرغ استفاده کنیم؟

بیشتر بخوانید: پرورش کبک تخمگذار 

نکات حائز اهمیت در قفس

برای این که بتوانید بهترین بازخورد در پرورش مرغ در قفس را بگیرید باید به عوامل مختلفی توجه فرمایید. یکی از این عوامل قفس است که با استفاده از آن کسب و کار خود را آغاز می کنید. قفس جز ارکان اصلی کسب و کار شما به شمار می رود. به ویژگی های گفته شده در ادامه مطلب توجه بسیار زیادی داشته باشید تا در حین انجام کار مشکلی برای شما و کسب و کارتان پیش نیاید.

  1. قفسی که استفاده می کنید باید محکم، سبک و قابل شستشو باشد
  2. ضد زنگ و قابل ضدعفونی بودن از دیگر ویژگی‌های قفس مورد استفاده در مرغداری است
  3. قفس های مورد استفاده باید طبق استانداردهای روز دنیا باشد به طوری که مرغ ها بتوانند به راحتی در آن به رشد خود ادامه دهند
  4. قفس ها باید از ورود حیوانات موذی به محیط پرورش مرغ ها جلوگیری کنند و همچنین شرایطی را فراهم آورند تا مرغ ها نتوانند از شرایط پرورش فرار نمایند
  5. طراحی قفس باید به گونه‌ای باشد که باز و بسته شدن درب آنها به آسانی صورت گیرد تا در هنگام واکسیناسیون و جداسازی مرغ های سالم از مرغ های بیمار دچار مشکل نشوید
  6. کف قفس ها باید به گونه ای طراحی شود که مرغ ها بتوانند به راحتی بر روی آن راه برود و به رشد خود ادامه دهند
  7. کف قفس ها باید شرایطی را فراهم آورند که مدفوع به راحتی از آنها عبور کرده و به سینی فضولات راه پیدا کند
  8. کف قفس باید به گونه ای طراحی شود که فضولات کمترین ماندگاری را بر روی آنها داشته باشد
  9. کف قفس باید صاف و یکدست باشد به نوعی که موجب شکستن تخم مرغ ها نشود. در برخی از مواقع کف قفس زبر است که همین امر می تواند موجب از بین رفتن و اتلاف تخم‌مرغ‌ها گردد
  10. طراحی قفس های مورد نظر در پرورش مرغ تخمگذار در قفس باید به نوعی باشد که تخم مرغ های تولید شده توسط مرغ ها به راحتی بغلتد و به مخزن و تخم را پیدا کند. چنانچه شیب قفس بسیار تند باشد موجب اتلاف در تولید تخم مرغ خواهد شد
  11. دانخوری و آبخوری باید  به نوعی در قفس ها طراحی  شده باشند که  از دور ریز دان و آب جلوگیری نمایند

سیستم دانخوری و آبخوری مورد استفاده در قفس به چه شکل خواهد بود؟

برای پرورش مرغ تخمگذار در قفس می توانید از انواع دانخوری ها و آبخوری ها استفاده کنید. اما پیشنهاد ما به شما دو دانخوری واگنی و ترافی است.  در سیستم دانخوری واگنی شما می توانید مواد مورد نظر را با استفاده از واگن هایی که پر از دان است را در اختیار مرغ های تخمگذار قرار دهید. این دانخوری ها از دوام بالایی برخوردار هستند.

اما سیستم ترافی  که به صورت اتوماتیک و دستی پر می گردد می تواند بهترین نوع دانخوری باشد که شما در پرورش مرغ تخمگذار در قفس از آن استفاده می کنید. علاوه بر پر شدن اتوماتیک و دستی شما میتوانید ارتفاع این دانخوری ها را نیز تنظیم نمایید. برای آشنایی بیشتر با دانخوری ها می توانید به مطلب انواع دانخوری مرغداری مراجعه کنید.

سیستم آبخوری که ما به شما توصیه می کنیم تا از آنها استفاده کنید سیستم آبخوری نیپل تمام اتوماتیک است. این سیستم ها مجهز به سوزن هایی هستند که میتوانند جریان آب را بعد از استفاده مرغ ها قطع نماید. این سیستم از خیس شدن فضای پرورش و مصرف بی رویه آب جلوگیری می نماید.

بهترین منابع برای تهیه قفس جهت پرورش مرغ تخمگذار

برای اینکه بتوانید پرورش مرغ تخمگذار در قفس را به بهترین شکل انجام دهید می توانید سراغ سایت های معتبری که قفس مرغ تخمگذار را ارائه می‌دهند بروید. سایت های معتبری چون پرآور صنعت، قفس بلدرچین و پرآور بهترین قفس هایی را به شما ارائه می کنند که به وسیله آن ها کسب و کار خود را آغاز نمایید. قفس های سایت پرآور صنعت قابل شستشو و ضد زنگ می باشد. همچنین با توجه به اینکه در این قفس ها سینی فضولات تهیه شده شما می توانید فضای بهداشتی تری را برای کسب و کار خود ایجاد کنید. طراحی این قفس ها به نوعی است که شما می توانید بدون دخالت دست تخم های تولید شده توسط مرغ های تخمگذار را به راحتی از سطح مرغداری جمع آوری نمایید.

روش های پرورش مرغ تخمگذار در قفس

با توجه به ظرفیت پرورش شما می توانید دو روش را برای پرورش مرغ در قفس انتخاب کنید. گزینه اول پرورش مرغ تخمگذار در منزل و گزینه دوم پرورش مرغ تخمگذار در محیط صنعتی است.

پرورش مرغ تخمگذار در خانه

کسانی که نمی تواند هزینه بسیار زیادی را صرف ساختن مرغداری کنند می توانند پرورش مرغ تخمگذار را در منزل انجام دهند. با استفاده از قفس به راحتی می توانید این کار را انجام دهید. توجه داشته باشید قیمت قفس مرغ تخمگذار خانگی با توجه به تعداد طبقات، جنس و تجهیزاتی که در آن قرار دارد، متغیر خواهد بود. توصیه می کنیم با توجه به متراژ منزل قفس را تهیه کنید.

پرورش مرغ تخمگذار در محیط صنعتی

کسانی که دوست دارند پرورش مرغ تخمگذار را به صورت بسیار وسیعی انجام دهند محیط صنعتی بهترین گزینه برای آنها است. شما می توانید در محیط های صنعتی از قفس های چند طبقه بهره ببرید و سود کلانی را نصیب خود کنید.

تغذیه مرغ تخمگذار در قفس

مرغ تخمگذار در قفس از مواردی چون گندم، انواع کنجاله، انواع سبوس ذرت و پودر استخوان، پودر ماهی، پودر گوشت، نمک، سنگ های آهکی، پروتئین، مواد معدنی و ویتامین ها استفاده می کند. مهمترین گزینه در غذای مرغ تخمگذار در قفس فسفر، کلسیم، پروتئین و مواد مغذی است که باید با توجه به شرایط سنی آنها را در جیره غذایی مرغ قرار دهید.

شرایط نگهداری مرغ های تخمگذار

برای پرورش مرغ تخمگذار در قفس باید درجه حرارت ۲۵ درجه سانتیگراد را برای آن فراهم کنید. توجه داشته باشید این درجه دما را به خوبی رعایت کنید، زیرا با افزایش و یا کاهش درجه دما با کاهش تخمگذاری مرغ همراه خواهید بود. برای این کار می‌توانید از خنک کننده ها و سیستم تهویه استفاده کنید. توجه داشته باشید این دما با توجه به شرایط آب و هوایی می تواند کم و یا زیاد شود. برای آگاهی لازم جهت شرایط نگهداری مرغ های تخمگذار در قفس در شهر و یا استان خود می توانید از یک متخصص کمک بگیرید.

شرایط نگهداری مرغ های تخمگذار
شرایط نگهداری مرغ های تخمگذار

بیشتر بخوانید: پرورش بلدرچین تخمگذار

قیمت قفس مرغ تخمگذار دست دوم

بسیاری از افراد برای پرورش مرغ تخمگذار در قفس به سراغ قفس های دست دوم می روند. توجه داشته باشید قفس های دست دوم هیچ‌گاه نمی‌توانند استانداردهای موجود را برای شما فراهم آورند. تکثیر بیماری ها، نداشتن سلامتی لازم برای پرورش مرغ، ناسالم بودن و پرهزینه بودن برای تعمیر از جمله معایب قفس مرغ تخمگذار دست دوم به شمار می رود. قیمت قفس مرغ تخمگذار دست دوم از قفس نو کمتر است اما در ادامه مسیر هزینه های بیشتری را برای شما در بر خواهد داشت.

پرورش مرغ تخمگذار را در قفس انجام دهیم یا در بستر؟

یکی از متداول ترین سوالاتی که ذهن مخاطبین سایت پرآور صنعت را به خود درگیر می کند پرورش مرغ تخمگذار بین قفس و بستر است. چنانچه شما هم درگیر این سوال هستید می توانید به مزیت های هر کدام یک از این کسب و کارها رجوع کنید. مزیت های استفاده از قفس را در مطالب بالا عنوان کردیم. این در صورتی است که شما در پرورش مرغ در بستر به هیچ عنوان نمی توانید فضای بهداشتی،  جمع آوری تخم مرغ ها به صورت اتوماتیک،  آمارگیری دقیق،  فضایی بهداشتی،  قرنطینه کردن سریع پرندگان بیمار  و بسیاری از مزایای دیگر را در بر داشته باشید. با نیم نگاهی به پرورش مرغ تخمگذار در قفس را پرورش مرغ تخمگذار در بستر متوجه خواهید شد که استفاده از قفس برای کسب و کار شما بسیار مفید بوده و راندمان کاری بالاتری را به شما هدیه خواهد داد.

از آنجایی که راندمان کاری بالا برود سوددهی و کسب درآمد شما نیز چندین برابر خواهد شد. قبل از انتخاب این دو روش تحقیق و اطلاعات لازم را به دست آورید. چنانچه شما تجربه متفاوتی در این زمینه دارید می توانید نظرات خود درباره استفاده از قفس و یا زمین را در پرورش مرغ تخمگذار با ما و سایر مخاطبین سایت پرآور صنعت در میان بگذارید. این کار را می توانید از طریق قسمت نظرات انجام دهید.

شما برای ما از پرورش مرغ تخمگذار در قفس بنویسید

در این مطلب از سایت پرآور صنعت سعی کردیم شما را با تمامی عواملی که می تواند در پرورش مرغ تخمگذار در قفس موثر باشد، آشنا کنیم و تمامی این موارد را مورد بررسی قرار دهیم. توجه کنید این نکات به صورت کلی بیان شده و برای نکاتی ریز تر باید با متخصص در این زمینه مشورت کنید. توصیه می نماییم قبل از اینکه کسب و کار خود را آغاز کنید ابتدا برآورد هزینه کنید و سپس با متخصصین زبده در این زمینه مشورت کنید. ما به شما سایت آرش کرمانی بنیانگذار  هوش پرورشی در ایران را توصیه می نماییم.

آرش کرمانی می تواند به شما کمک کند تا بهترین بهره را از پرورش مرغ تخمگذار در قفس داشته باشید. چنانچه سوالی در این زمینه داشتید می توانید از طریق قسمت نظرات آن را با ما در میان بگذارید. پشتیبانان سایت پرآور صنعت در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

راه های درآمدزایی در پرورش مرغ تخمگذار در قفس را نام ببرید؟

فروش تخم نطفه دار و تخم مرغ

عوامل مهم در پرورش مرغ تخمگذار در قفس را نام ببرید؟

داشتن ساختمان و تاسیسات و شرایط لازم تهیه تجهیزات مورد نظر شناخت انواع قفس ها تغذیه مرغ تخمگذار در قفس

چرا از قفس در پرورش مرغ تخمگذار استفاده کنیم؟

مدیریت آسان تر نیاز نبودن به کارگر های شبانه روزی پیشگیری از بیماری ها استفاده از کود مرغ و بسیاری از گزینه های دیگر

طاعتی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *