چگونه کلسیم مورد نیاز مرغ تخمگذار را تامین کنیم؟

کلسیم مورد نیاز مرغ تخمگذار

کلسیم یکی از مهم ترین موارد در پرورش مرغ تخمگذار است. این ماده معدنی در استخوان بندی و تولید تخم توسط مرغ تخمگذار بسیار اثر گذار میباشد. وقتی شما وجود کلسیم را احساس میکنید که بدانید بیش از ۹۵ درصد پوسته تخم مرغ با توجه به کلسیم های موجود در بدن مرغ تشکیل خواهد شد. مرغ ها در هنگام تولک رفتن نیز نیاز به کلسیم دارند کلسیم موجب به تقویت قوای جسمی و اسکلت بندی مرغها میشود. چنانچه دوست دارید بیشتر با این موضوع آشنا شوید در این مطلب از سایت پرآور صنعت با ما همراه باشید. ما در این مطلب به شما خواهیم گفت که کلسیم برای مرغ چه فواید و مزایایی را به همراه دارد. همچنین به سوال چگونه کلسیم مورد نیاز مرغ تخمگذار را تامین کنیم؟ به طور کامل پاسخ خواهیم داد. مطالعه این مطلب به ۵ دقیقه زمان نیاز دارد.

نبود کلسیم در مرغ چه عوارضی را به همراه دارد؟

همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم وجود کلسیم در مرغ می تواند مزایای بسیار زیادی را برای شما به همراه داشته باشد. چنانچه در جیره غذایی این پرنده از کلسیم استفاده نکنید و یا این پرنده دچار کمبود کلسیم شود با عوارضی چون لنگیدن، مشکل در راه رفتن و کجی پا همراه خواهید شد. این تغییرات تغییراتی است که بر روی مرغ ها اعمال می شود. اما برخی از تغییرات مانند افت شدید تخم گذاری و نازک شدن پوسته تخم مرغ از دیگر عوارض کمبود کلسیم در مرغ به شمار می رود. این کار میتواند موجب عدم رشد در پرورش مرغ تخمگذار شود.

توجه داشته باشید چنانچه مرغ کلسیم مورد نیاز خود را به اندازه دریافت نکند در سیستم عصبی این پرنده و میزان قدرت استخوان آن اختلال ایجاد می شود. تنها کلسیم نمی‌تواند نقش بالایی را در پوسته سازی تخم و استحکام استخوان داشته باشد. شما در کنار کلسیم به موادی چون منیزیم، منگنز، روی، فسفر و انواع ویتامین ها نیاز دارید.

کلسیم مورد نیاز مرغ تخمگذار
کلسیم مورد نیاز مرغ تخمگذار

میزان کلسیم در دوره های تخم گذاری مختلف

میزان کلسیم در مرغ های تخمگذار صنعتی و مرغ های بومی متفاوت خواهد بود. مرغ های تخمگذار صنعتی معمولاً سه و نیم گرم کلسیم به صورت روزانه احتیاج دارند. این میزان در مرغ های بومی حدود سه تا سه و نیم گرم می باشد.

از چه منابعی می توان کلسیم مورد نظر مرغ را تامین کرد؟

برای تامین کلسیم مرغ می توانید از منابع بسیار زیادی استفاده کنید. از مهمترین منابع کلسیم که می توانید با استفاده از آن ها کلسیم مورد نیاز مرغ جهت رشد آن را تامین کنید می توان به صدف معدنی، کربنات کلسیم، سنگ آهنگ یا پوسته تخم مرغ اشاره کرد.

بسیاری از افراد برای تامین کلسیم مورد نظر مرغ از سنگ آهک دولومیت استفاده می کنند. این کار می‌تواند با توجه به منیزیم زیادی که در این سنگ وجود دارد باعث عدم جذب کلسیم در بدن مرغ ها شود. با عدم جذب کلسیم توسط مرغ ها شما با مشکلات پوسته تخم و ضعف در اسکلت بندی آنها مواجه خواهید شد.

توجه داشته باشید صدف دریایی نسبت به گردش و کربنات از قیمت بیشتری برخوردار است. این در حالی است که این دو منبع از لحاظ میزان کلسیم تفاوت چندانی با یکدیگر نخواهند داشت. صدف معدنی در بازه زمانی بیشتری در بدن پرنده خواهد بود تا بهتر کلسیم جذب مرغ شود. توجه داشته باشید که کلسیم کربنات نسبت به صدف دریایی آلودگی کمتری خواهد داشت.

کلسیم مورد نیاز مرغ تخمگذار
کلسیم مورد نیاز مرغ تخمگذار

حتما بخوانید: غذای مرغ

استفاده از پوسته تخم مرغ برای  ساختن کلسیم بدن مرغ

یکی از روش هایی که با استفاده از آن می توانید کلسیم مورد نظر را فراهم کنید با استفاده از پوست تخم مرغ است. توجه داشته باشید زمانی می توانید از این محصول برای رفع کمبود کلسیم در مرغ استفاده کنید که بتوانید از سلامت آن اطمینان حاصل نمایید. در برخی از مواقع پوسته تخم مرغ دچار بیماری های گوناگون و آلودگی خواهد شد. برای رفع بیماری یا آلودگی از پوست تخم می توانید قبل از استفاده، آن را بپزید و در نور مستقیم آفتاب قرار دهید. توجه نمایید پوسته تخم مرغ باید به‌صورت خرد شده و یا پودری به مرغ ها برسد و در دسترس آنها قرار گیرد.

پودر استخوان

یکی دیگر از مواردی که کلسیم بسیار بالایی دارد و به راحتی می تواند کلسیم در مرغ را تامین کند، پودر استخوان است. پودر استخوان علاوه بر کلسیم، فسفر مناسبی را نیز به همراه دارد. توجه داشته باشید با توجه به قیمت پودر استخوان کمتر مورد توجه قرار می گیرد. منابع بسیار ارزان تر و موثرترین نیز نسبت به پودر استخوان وجود دارد.

دی کلسیم سولفات

دی کلسیم سولفات یکی از بهترین و کاملترین مکمل های غذایی برای مرغ های تخمگذار هستند. دی کلسیم سولفات شامل فسفر، کلسیم و ویتامین دی می باشد که می تواند نیازهای ضروری مرغ تخمگذار را به بهترین شکل فراهم سازد.

علائم کلسیم زیاد و یا کم در مرغ ها

استفاده بیش از اندازه از کلسیم و یا به مقدار اندک مشکلات بسیار زیادی را در محصولات مرغ را از خود نمایان می سازد. در بسیاری از مواقع می‌توانید این نشانه ها را روی مرغ ها نیز مشاهده کنید. از جمله این موارد می‌توان به گزینه های زیر اشاره کرد.

  1. به وجود آمدن نقاط برجسته و توخالی بر روی پوسته تخم مرغ
  2. سفت شدن بیش از اندازه پوسته تخم مرغ
  3. نرم شدن پوسته تخم مرغ
  4.  بدون پوسته  شدن تخم مرغ
  5. کاهش تخمگذاری در مرغ ها

اگر در هنگام پرورش مرغ که مرغ ها به کلسیم بیشتر نیاز دارند می‌توانید آن‌ها را به صورت جداگانه در اختیار مرغها قرار دهید. توصیه می‌کنیم از قرار دادن کلسیم در جیره غذایی مرغ ها در این مواقع خودداری نمایید.

با قرار دادن کلسیم مورد نظر مرغ در ظرف جداگانه می توانید فرم ذرات آن را به بهترین شکل کنترل نمایید. میزان کلسیم در جذب آن در مرغ ها بسیار مهم خواهد بود. توجه داشته باشید که کلسیم کربنات را به شکل آرد در دسترس مرغ قرار ندهید زیرا موجب بی اشتهایی مرغ ها شده و دیرتر هضم خواهد شد.

کلسیم مورد نیاز مرغ تخمگذار
کلسیم مورد نیاز مرغ تخمگذار

حتما بخوانید: تخم مرغ محلی + [ از تولید تخم مرغ محلی تا خرید ]

نسبت کلسیم به فسفر چقدر است؟

توجه داشته باشید میزان نسبت کلسیم به فسفر باید به نحوی باشد که فسفر به جذب کلسیم کمک کند. نسبت کلسیم به فسفر 7 به 1 می باشد. ناگفته نماند نسبت کلسیم به بسته به عوامل مختلفی دارد که یکی از آنها نژاد مرغ است. در برخی از مواقع این نسبت بین ۸ الی ۱۲ به یک متغیر است و تغییر پیدا خواهد کرد.

شما برای ما از کلسیم برای مرغ بنویسید

در این مطلب از سایت پرآور صنعت سعی کردیم کلسیم برای مرغ را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم و به شما بگوییم چطور کلسیم مورد نیاز مرغ تخمگذار را تامین کنید. چنانچه تجربه متفاوتی در این زمینه دارید می توانید از طریق قسمت نظرات آن را با ما در میان بگذارید. همچنین از طریق قسمت نظرات میتوانید سوالات خود را با ما و سایر مخاطبین سایت در اشتراک بگذارید تا آنها در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ دهند.

سوالات متداول

نبود کلسیم در مرغ چه عوارضی را به همراه دارد؟

افت شدید تخم گذاری و نازک شدن پوسته تخم مرغ

از چه منابعی می توان کلسیم مورد نظر مرغ را تامین کرد؟

صدف معدنی، کربنات کلسیم، سنگ آهنگ یا پوسته تخم مرغ

علائم کلسیم زیاد و یا کم در مرغ ها چیست؟

نرم شدن پوسته تخم مرغ بدون پوسته شدن تخم مرغ کاهش تخمگذاری در مرغ ها

طاعتی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *