تخم مرغ محلی + [ از تولید تخم مرغ محلی تا خرید ]

تخم مرغ محلی

مرغ های روستایی با توجه به آب و هوا، خواب و خوراکشان معمولا تخم مرغ محلی با کیفیتی را تولید می نمایند. این مرغ ها دور از استرس تولید تخم خود را پیگیری می کنند. این در صورتی است که مرغ های ماشینی برای تولید تخم مرغ باید در فضایی بسته و به دور از نور آفتاب این کار را انجام دهند. مرغ های ماشینی برای اینکه بتوانند به بلوغ برسند باید از هورمون های رشد استفاده نمایید اما مرغ های محلی کاملا به صورت ارگانیک رشد خود را پیگیری می کنند. از این رو تخم مرغ محلی نسبت به تخم مرغ های ماشینی خواص بیشتری دارد. برای آشنایی بیشتر با فرق تخم مرغ محلی و تخم مرغ ماشینی، خواص تخم مرغ محلی، درمان کم خونی با تخم مرغ محلی، تفاوت های جالب تخم مرغ محلی و صنعتی در این مطلب با سایت پرآور صنعت همراه باشید. مطالعه این مطلب به ۷ دقیقه زمان نیاز دارد.

تفاوت های عمده تخم مرغ محلی به تخم مرغ های صنعتی چیست؟

خوشمزه تر بودن تخم مرغ محلی، رنگ پوسته تخم مرغ ها، پررنگ تر بودن زرده ها، مقوی بودن تخم مرغ محلی نسبت به تخم مرغ ماشینی از جمله تفاوت های عمده این دو محصول به شمار می رود. در ادامه مطلب هر کدام از این ها را به طور جداگانه مورد بررسی قرار خواهیم داد.

تفاوت های عمده تخم مرغ محلی به تخم مرغ های صنعتی چیست؟
تفاوت های عمده تخم مرغ محلی به تخم مرغ های صنعتی چیست؟

بیشتر بخوانید: پرورش مرغ گوشتی در سالن کوچک

دلیل پررنگ تر بودن زرده تخم مرغ های محلی نسبت به تخم مرغ های صنعتی چیست؟

مرغ های محلی استرس کمتری را نسبت به مرغ های صنعتی تجربه می کنند از این رو تخم مرغ هایی که از مرغ های محلی به دست می‌آید، کیفیت بالاتری را خواهد داشت. یکی از نشانه‌های کیفیت بالاتر تخم مرغ محلی نسبت به تخم مرغ صنعتی داشتن زرده پررنگ تر نسبت به تخم مرغ صنعتی است.  پررنگ بودن زرده تخم مرغ به دلیل وجود ویتامین A و آنتی اکسیدان بیشتر است.

آیا تخم مرغ محلی غیربهداشتی است؟

بسیاری از مردم بر این باورند که تخم مرغ محلی بسیار خوشمزه تر از تخم مرغ صنعتی است!!! در جواب این افراد باید بگویم بله قطعاً همین طور است مرغ محلی به دلیل تغذیه طبیعی که دارد معمولا تخم مرغ های خوشمزه تری را تولید می نماید. اما توجه داشته باشید ارزش غذایی این دو تخم مرغ نسبت به یکدیگر تفاوت چندان زیادی ندارد. این نکته را هم در نظر بگیرید که تخم مرغ هایی که در فضای روستا و یا ده تولید می شود دارای آنتی بیوتیک و هورمون کمتری هستند و راحت تر می توانید به سالم بودن آنها اطمینان حاصل کنید.

به این نکته هم توجه کنید که تخم مرغ های محلی از فضولات و مواد غیر بهداشتی نیز تغذیه می کنند. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که مرغ های محلی با توجه به اینکه از فضولات تغذیه می‌کنند اکثرا میکروب ها را انتقال میدهند به همین دلیل توصیه می کنند که از تخم مرغ های صنعتی مدت دار استفاده کنید. توجه داشته باشید برای اینکه بتوانید تخم مرغ محلی را به بازار عرضه کنید باید نشان استاندارد را داشته باشید در غیر اینصورت بازرسان دامپزشکی با شما به صورت جدی برخورد می کنند. نوع پرورش مرغ رابطه مستقیمی با بهداشتی و غیر بهداشتی بودن آن دارد.

رابطه رنگ پوست تخم مرغ با ارزش غذایی آن

عموم مردم بر این باورند که تخم مرغ های قهوه ای دارای خواص غذایی بسیار زیادتری نسبت به تخم مرغ های سفید هستند. این تصور کاملا اشتباه است!!! تخم مرغ های محلی به دلیل اضافه شدن رنگدانه های خاص در زمان شکل گیری تغییر رنگ خواهند داد و هیچ ارتباطی به ارزش غذایی آنها و یا خاص بودن آنها ندارد. گران بودن تخم مرغ های قهوه ای نسبت به تخم مرغ سفید به دلیل هزینه بیشتر رشد این پرنده است.

رابطه رنگ پوست تخم مرغ با ارزش غذایی آن
رابطه رنگ پوست تخم مرغ با ارزش غذایی آن

بیشتر بخوانید: سود پرورش مرغ تخمگذار بومی

چگونه می توان مرغ هایی که تخم مرغ سفید و تخم مرغ قهوه ای می گذارند را با یکدیگر تشخیص داد؟

برای تشخیص مرغی که می تواند تخم مرغ سفید و تخم مرغ قهوه‌ای از خود تولید کند، می‌توانید به لاله های گوش آنها توجه کنید. مرغ هایی که گوش سفید رنگ دارند تخم مرغ سفید و مرغ هایی که پرو لاله گوش قرمز رنگ دارند تخم مرغ های قهوه ای تولید می نمایند. با توجه به مشخصات ظاهری مرغ می توانید تفاوت ها را حس کیند.

 آمار تخم گذاری مرغ ها در سال

یک مرغ در سال  ۲۳۰ تا ۲۸۰ تخم مرغ تولید می کند. برای تبدیل شدن تخم مرغ به جوجه ۲۱ روز زمان نیاز است. ۱۸ تا ۲۱ هفته بعد جوجه های مورد نظر قادر هستند تخم گذاری خود را آغاز کند.

آیا مصرف زرده انسان را با مشکل همراه می‌کند؟

معمولا تخم مرغ دوزرده دارای کالری و چربی بیشتری خواهد بود. ‌مرغ‌های محلی بر اثر عواملی مانند استرس زیاد در مرغ های مادر به وجود می آید و هیچ مشکلی را برای انسان به وجود نخواهد آورد. کسانی که دوست دارند دارای فرزند دوقلو شوند می توانند از تخم مرغ استفاده کنند.

تاثیر تخم مرغ محلی بر کم خونی

 معمولا کسانی که کم خونی دارند می توانند از تخم مرغ محلی استفاده نمایند. تخم مرغ محلی در خود از ویتامین ها و پروتئین هایی مانند آهن، کلسیم، فسفر، ویتامین ب ۱ و ویتامین ب ۲ برخوردار است. توجه داشته باشید مصرف بیش از اندازه های تخم مرغ محلی می تواند بر برای بدن شما با ضرر همراه باشد. برای استفاده تخم مرغ محلی به طرز تهیه آنها نیز توجه کنید. تخم مرغ پخته، نیمرو و یا خاگینه معمولاً سخت تر از سایر حالات هضم خواهد شد.

تفاوت تخم مرغ محلی و تخم مرغ رسمی

ظاهر،کیفیت و مقاومت بالا سه تفاوت عمده این دو محصول هستند.

تفاوت تخم مرغ محلی و تخم مرغ رسمی
تفاوت تخم مرغ محلی و تخم مرغ رسمی

بیشتر بخوانید: پرورش مرغ تخمگذار

آیا نژاد مرغ تخم مرغ محلی و تخم مرغ رسمی با یکدیگر فرق میکند؟

تخم مرغ محلی و تخم مرغ رسمی از یک نژاد مرغ تولید می‌شود و با توجه به کیفیت قیمت گذاری خواهد شد.

 تخم مرغ محلی را از کجا تهیه کنیم؟

چنانچه دوست دارید تخم مرغ محلی را به صورت ارگانیک تهیه کنید می توانید آن را از روستاها تهیه نمایید. توجه داشته باشید این کار را از افراد متعهد و معتبر انجام دهید تا هنگام خرید بهترین نوع آن را تهیه کرده باشید. برخی از افراد روستایی تخم مرغ های قدیمی خود را برای فروش ارائه می دهند و همین هم باعث می‌شود تا از کیفیت تخم مرغ محلی کاسته شود.

خرید تخم مرغ محلی

علاوه بر اینکه می توانید تخم مرغ محلی را از طریق افراد روستایی انجام دهید، می‌توانید این کار را از طریق سایت های معتبر نیز انجام دهید. سایت های معتبری مانند ترب. از طریق سایت های معتبری مانند ترب می توانید خرید تخم مرغ محلی را انجام دهید.

فروش تخم مرغ محلی

سایت‌هایی مانند دیوار و شیپور بهترین گزینه برای فروش تخم مرغ محلی هستند. با استفاده از این دو سایت به راحتی و بدون واسطه می توانید فروش تخم مرغ های محلی خود را با قیمت دلخواه انجام دهید. در هنگام فروش توجه داشته باشید که دچار دام افراد سودجو نشوید.

چه کسانی نباید تخم مرغ مصرف کنند؟

تخم مرغ محلی دارای چربی و کلسترول بالایی هستند. افرادی که اضافه وزن و چربی خون بالایی دارند نباید تخم مرغ را به صورت مستمر استفاده کنند. همچنین مصرف تخم مرغ محلی به کودکان زیر یک سال نیز توصیه نمی‌شود. متخصصان طب سنتی می گویند زیاد خوردن تخم مرغ باعث ناراحتی پوستی و سنگ‌کلیه خواهد شد. توجه داشته باشید که در مصرف تخم مرغ زیاده روی نکنید و به اندازه آن را در وعده غذای خود جا دهید.

چه کسانی نباید تخم مرغ مصرف کنند؟
چه کسانی نباید تخم مرغ مصرف کنند؟

بیشتر بخوانید: پرورش مرغ بومی یا محلی

شما برای ما از تخم مرغ محلی بنویسید

در این مطلب از سایت پرآورصنعت سعی کردیم شما را با مقوله هایی مانند فرق تخم مرغ محلی و تخم مرغ ماشینی، خواص تخم مرغ محلی، درمان کم خونی با تخم مرغ محلی، تفاوت های جالب تخم مرغ محلی و صنعتی آشنا کنیم. چنانچه نکته خاصی در این باره می دانید که ما در این مطلب آن را مطرح نکرده ایم از طریق قسمت نظرات آن ار با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

یک مرغ محلی در سال چند عدد تخم مرغ محلی تولید می کند؟

۲۳۰ تا ۲۸۰ تخم مرغ

مرغ های محلی در هفته چندم شرع به تخمگذاری می کنند؟

۱۸ تا ۲۱ هفته

چه ویتامین هایی در تخم مرغ محلی وجود دارد؟

ویتامین ب ۱ و ویتامین ب ۲

طاعتی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *