ساخت سالن پرورش بلدرچین – کاملا استاندارد و اصولی

ساخت سالن پرورش بلدرچین

از آنجایی که پرورش بلدرچین پتانسیل بالایی برای درآمدزایی دارد روز به روز به علاقه مندانی که ساخت سالن پرورش بلدرچین را دارند، افزوده می شود. دلیل ساخت سالن پرورش بلدرچین و علاقه مندی به شروع این کسب و کار به دلیل ارزش غذایی بالا و طعم لذیذ گوشت و تخم بلدرچین است. از طرفی این پرنده جز پرندگان کوچک جثه به شمار می رود و برای شروع نیاز به فضای زیاد و سرمایه کلان ندارد. پرورش بلدرچین راه ‌اندازی یک کسب‌ و کار پرسود در فضای کم را برای شما میسر می کند.

اولین قدم برای ورود به این عرصه، ساخت سالن پرورش بلدرچین به صورت استاندارد و مجهز است. از این رو قصد داریم در این مطلب از سایت پرآور صنعت شما را به طور کامل با ساخت سالن پرورش بلدرچین به صورت اصولی همراه با نکات کاربردی آشنا کنیم. توصیه می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. مطالعه این مطلب به 6 دقیقه زمان نیاز خواهد داشت.

چرا پرورش بلدرچین؟

پرورش بلدرچین مزایای متعددی نسبت به سایر طیور دارد. بازگشت سرمایه سریع، فضای کم مورد نیاز برای پرورش، بازار مطمئن، هزینه دان پایین و غیره تنها گوشه ای از مزایای پرورش بلدرچین به شمار می رود. در ادامه موارد گفته شده را بیشتر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بازگشت سرمایه سریع

بلدرچین در بازه زمانی کوتاهی به بلوغ و سن کشتار می رسد. دوره پرورش کوتاه سبب می ‌شود تا در مدت زمان کم ‌تری به سود برسید. در کنار رسیدن به سود در کمترین بازه زمانی شما بازگشت سرمایه سریع را نیز تجربه می کنید.

فضای کم برای پرورش

ساخت سالن پرورش بلدرچین به فضای زیادی نیاز ندارد. با استفاده از قفس ‌های طبقاتی به راحتی هرچه تمام تر می توانید از فضای موجود استفاده کنید و کسب و کار خود را آغاز نمایید.

بازار مطمئن

تقاضا برای گوشت و تخم بلدرچین همواره در حال افزایش است. با بازاریابی مناسب می‌توانید به راحتی محصولات خود را به فروش برسانید و در کمترین زمان ممکن به درآمدزایی برسید.

هزینه دان پایین

هزینه دان پایین از ویژگی های بارز پرورش بلدرچین به شمار می رود. بلدرچین جز پرنده هایی است که با دان بسیار کم به وزن مطلوب و ایده آل می ‌رسد.

مقدمات ساخت سالن پرورش بلدرچین

قبل از شروع ساخت سالن، لازم است مقدمات اولیه را فراهم کنید. قبل از ساخت سالن پرورش بلدرچین باید 3 مقوله مهمی مانند انتخاب مکان مناسب، تعیین هدف و ظرفیت پرورش را انجام دهید.

ساخت سالن پرورش بلدرچین
ساخت سالن پرورش بلدرچین

انتخاب مکان مناسب

مکانی آرام و به دور از سر و صدا و آلودگی را انتخاب کنید. دسترسی به آب و برق نیز ضروری است. تهویه مناسب و نور طبیعی از دیگر ویژگی‌ های یک مکان ایده‌آل برای ساخت سالن پرورش بلدرچین است. مکان مورد نظر می بایست به دور از فضای شهری باشد تا به بلدرچین ها استرس وارد نشود. حتی الامکان زمین مورد نظر را به دور از زندگی حیوانات وحشی و موذی انتخاب نمایید.

تعیین هدف و ظرفیت پرورش

پرورش بلدرچین گوشتی یا تخمگذار؟ در ابتدای شروع کسب و کار باید هدف خود از پرورش این پرنده را مشخص نمایید. در کنار تعیین هدف مورد نظر تعداد بلدرچینی که می‌خواهید نگهداری و پرورش دهید را تعیین نمایید. ظرفیت نهایی بر ابعاد سالن و تعداد تجهیزات تاثیرگذار می گذارد. در نظر گرفتن موارد گفته شده به طور مستقیم بر ساخت سالن پرورش بلدرچین تاثیرگذار خواهد بود.

اجرای سالن

بعد از انتخاب زمین مورد نظر حال نوبت طراحی فضاهای مختلف و اجرای ساختمان با نقشه های مهندسی است. شما برای اجرای سالن نیازمند نقشه های مهندسی و دریافت مجوز هستید.

تاسیسات و تجهیزات سالن پرورش بلدرچین

بعد از اجرای سالن حال نوبت اجرای تاسیسات و نصب تجهیزات مورد نیاز برای پرورش بلدرچین است.ساخت سالن پرورش بلدرچین بدون تاسیسات و تجهیزات هیچ گونه بازخوردی نخواهد داشت. در ادامه هر یک از بخش های مورد نیاز را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا با اطلاعات بیشتری اقدام به ساخت سالن استاندارد کنید.

عایق‌کاری و تهویه مناسب

برای حفظ دمای مطلوب و جلوگیری از اتلاف انرژی، سالن را به خوبی عایق‌کاری کنید. همچنین، وجود سیستم تهویه مناسب برای گردش هوا و جلوگیری از رطوبت و بیماری ضروری است. عایق‌کاری و تهویه مناسب نه تنها فضای امنی برای بلدرچین ها فراهم خواهد کرد بلکه تلفات را به پایین ترین میزان خود خواهد رساند.

قفس‌های پرورش بلدرچین

توصیه ما این است که از قفس بلدرچین برای تجهیز کردن سالن پرورش بلدرچین استفاده کنید. قفس‌ های طبقاتی بهترین گزینه برای استفاده بهینه از فضا هستند. جنس قفس باید مقاوم و ضد زنگ باشد. کف قفس نیز باید به گونه ‌ای طراحی شود که فضولات پرنده به راحتی از آن عبور کند. قفس ضروری ترین تجهیز در سالن است که در افزایش راندمان تولید و افزایش نقش بسزایی دارد. تاثیر قفس های بلدرچین را دست کم نگیرید و سعی کنید این محصول را از منابع معتبر تهیه کنید.

قفس بلدرچین 3 طبقه
قفس بلدرچین 3 طبقه

سیستم روشنایی استاندارد

برای تنظیم نوردهی مناسب و تحریک تخم‌گذاری، از لامپ ‌های مخصوص استفاده کنید. سیستم نوردهی تاثیر مستقیم بر میزان تخمگذاری بلدرچین ها خواهد داشت. سعی کنید برای اجرای برنامه روشنایی از تجربیات افراد متخصص در این زمینه استفاده کنید.

سیستم آبخوری

سیستم آبخوری باید به گونه ‌ای باشد که آب تازه به راحتی در دسترس بلدرچین ‌ها قرار بگیرد. حتی الامکان از آبخوری نیپل استفاده کنید. آبخوری نیپل از هدر رفتن آب جلوگیری می‌کند و بهداشت سالن را ارتقا می ‌بخشند.

دانخوری

دانخوری باید به تعداد کافی و متناسب با ظرفیت سالن تهیه شوند. دانخوری ها وظیفه نگهداری و رساندن دان را به بلدرچین ها ایفا می کند.

اجرای سیستم گرمایشی و سرمایشی

سیستم های گرمایشی و سرمایشی در فصول گرم و سرد سال برای اجرای دقیق دمای سالن به کمک شما خواهند آمد. شما می توانید با توجه به ظرفیت سالن و تعداد بلدرچین ها سالن را با سیستم های گرمایشی و سرمایشی تجهیز کنید. همچنین می توانید برای کنترل دقیق دمای سالن از ترموستات استفاده کنید.

دستگاه جوجه کشی

اگر قصد دارید بعد از ساخت سالن پرورش بلدرچین جوجه کشی را نیز در همین مکان انجام دهید به دستگاه جوجه کشی مناسب نیاز دارید. دستگاه جوجه کشی را به دور از فضای پرورش قرار دهید.

نکاتی که بعد از ساخت سالن پرورش بلدرچین باید رعایت کرد؟

پرورش بلدرچین با ساخت سالن به اتمام نمی رسد بلکه شما باید در طول دوره پرورش نکات مهمی را اجرا کنید.

ساخت سالن پرورش بلدرچین
ساخت سالن پرورش بلدرچین

رعایت بهداشت

بهداشت سالن از اهمیت بالایی برخوردار است. باید به طور مرتب ضدعفونی و پاکسازی شود. در صورت بروز بیماری در بلدرچین ها حتما فضا را ضدعفونی کنید و رنده بیمار را به دور از سالن نگهداری نمایید.

کنترل بیماری

با مشورت دامپزشک، برنامه ‌های پیشگیری و کنترل بیماری را اجرا کنید. یکی از این برنامه ها اجرای واکسیناسیون است.

تغذیه مناسب

استفاده از دان باکیفیت و متناسب با سن و نیاز بلدرچین‌ ها ضروری است. سعی کنید با استفاده از جیره غذایی استاندارد دان مناسب را به بلدرچین ها برسانید.

آموزش و کسب اطلاعات

قبل از شروع پرورش، اطلاعات کاملی در مورد پرورش بلدرچین، بیماری ‌ها، تغذیه و بسیاری از گزینه های دیگر کسب کنید. هر چقدر اطلاعات شما در این زمینه بیشتر باشد، درصد تلفات کمتری را تجربه می کنید. از طرفی راندمان کاری نیز بالا می رود.

نتیجه‌ گیری

پرورش بلدرچین می ‌تواند یک کسب ‌و کار سودآور باشد. با ساخت سالن پرورش بلدرچین استاندارد و مجهز، رعایت نکات بهداشتی و مدیریتی اصولی می‌توانید در این مسیر موفق عمل کنید. به نکات گفته شده توجه ویژه ای داشته باشید.
اگر شما هم در این زمینه تجربه ای دارید، تجربیات و سوالات خود در این باره را از طریق قسمت نظرات برای ما کامنت کنید. پشتیبانان پرآور صنعت نظرات شما را می بینند و به سوالات شما پاسخ می دهند.

سوالات متداول

آیا برای ساخت سالن پرورش بلدرچین به مجوز نیاز است؟

بله، برای ساخت سالن پرورش بلدرچین در مقیاس تجاری، نیاز به اخذ مجوز از سازمان دامپزشکی و سایر مراجع ذیصلاح دارید.

برای شروع ساخت سالن پرورش بلدرچین به چه سرمایه‌ای نیاز است؟

میزان سرمایه اولیه به ظرفیت سالن، نوع تجهیزات و سایر عوامل بستگی دارد. به طور کلی، با سرمایه‌ای کم نیز می‌توان پرورش بلدرچین را آغاز کرد.

ضروری ترین و تاثیرگذارترین تجهیز در ساخت سالن پرورش بلدرچین کدام مورد است؟

قفس بلدرچین

طاعتی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *