تاریخچه پرورش مرغ بومی در ایران و سایر نقاط جهان

تاریخچه پرورش مرغ بومی

مرغ یکی از مهمترین اقلام است که از دیرباز تا به امروز مورد توجه افراد زیادی در ایران و سایر نقاط جهان قرار گرفته است. نگاهی به تاریخ بیندازید متوجه خواهید شد که مرغ ها توسط انسانها اهلی شده و کم‌کم با اصلاح نژاد های مختلف گونه های جدیدی از آنها پیدا شده است. مرغ بومی یکی از نژادهای مرغ است که قصد داریم در این مطلب به تاریخچه پرورش آن بپردازیم. چنانچه دوست دارید با تاریخچه پرورش مرغ بومی به طور کامل آشنا شوید توصیه می‌کنیم تا انتها با سایت پرآور صنعت در این مطلب همراه باشید. مطالعه این مطلب به 5 دقیقه زمان نیاز دارد.

پرورش مرغ بومی اولین بار در کدام منطقه رخ داد؟

در تاریخچه پرورش مرغ بومی آمده است که این پرنده برای اولین بار در جنوب شرقی آسیا پرورش یافته است. با توجه به تاریخچه پرورش مرغ بومی که در کتاب‌های مختلف آمده است سابقه پرورش این پرنده در ایران نیز بسیار طولانی می باشد. برخی تاریخچه پرورش مرغ محلی را حدود 1000 سال قبل از میلاد مسیح همزمان با مهاجرت اقوام آریایی به ایران می دانند.

بعد از کشف و بهره برداری ایرانیان از مرغ بومی به فکر اصلاح نژاد آن افتادند که بتوانند تخم های بیشتری را از آنها به دست بیاورد. اصلاح نژاد بر روی مرغ بومی به بهترین شکل انجام شد و توانستند از ۱۵ عدد تخم، تخم گذاری را به عدد بالاتری برساند. حدود ۸۰۰ سال قبل از میلاد مسیح یونانیان بعد از سفر به ایران از مرغ های بومی استقبال بی نظیری انجام دادند و آنها را از ایران به کشور خود بردند. بعد از انتقال مرغ از ایران به یونان، از یونان نیز به کشورهای اروپایی مرکزی و شمالی انتقال انجام شد.

با نیم نگاهی به تاریخچه پرورش مرغ بومی متوجه خواهید شد که منبع اصلی پرورش آنها زمین خانه های روستایی و حریم خانه های آنها بوده است. هدف اولیه پرورش مرغ بومی برطرف کردن احتیاجات خانوار روستایی بود. مرغ های تخمگذار بومی در آن زمان بخشی از وعده غذایی روستاییان مانند صبحانه و یا شام را تامین می کردند و بخشی دیگر از تخم مرغ های حاصل از پرورش مرغ محلی به کرچ شدن و  گسترش نسل مرغ بومی اختصاص یافت.

تاریخچه پرورش مرغ بومی
تاریخچه پرورش مرغ بومی

حتما بخوانید: سود پرورش مرغ تخمگذار بومی

تاریخچه مرغ بومی در ایران

تاریخچه مرغ بومی در ایران به دو قسمت قبل از سال ۱۳۳۳ و بعد از سال ۱۳۳۳ تقسیم می شود. قبل از سال ۱۳۳۳ اکثر مرغ های بومی توسط روستاییان و برای مایحتاج روزانه تولید می‌شد و منبع درآمد درستی برای روستاییان جهت امرار معاش ایجاد می کرد. اما بعد از سال ۱۳۳۳ با وارد شدن بخش صنعتی به پرورش مرغ تحول عظیمی در پرورش مرغ بومی ایجاد شد. در سال ۱۳۳۳ توزیع ۶ هزار قطعه مرغ از نژادهای راک، آیلند و نیوهمشایر در بین روستاییان بود که این کار باعث شد تحول عظیمی در پرورش مرغ بومی در ایران ایجاد شود.

رفته رفته با روی کار آمدن مرغ های گوشتی و مرغ های تخمگذار گوشت و تخم مورد نیاز هر خانوار به راحتی تامین شد. اما هنوز کسانی هستند که از تخم مرغ محلی و گوشت مرغ محلی استفاده کنند و از خاصیت بی نظیر آن لذت ببرند. نکته جالب در این باره استفاده برخی از اقشار از مرغ محلی در نقاط مختلف کشور ها است. مرغ محلی در تمام نقاط جهان مشتریان و متقاضیان خاص خود را خواهد داشت.

آمار مرغ های  محلی در کشورهای مختلف دنیا

  1. فیلیپین ۳۳ میلیون مرغ بومی
  2. ایران حدود ۴۷ میلیون مرغ بومی
  3. جزیره مالزی ۳.۵ میلیون 
  4. تایلند ۲۷ میلیون مرغ بومی

اولین مرغ اهلی جهان

با نیم نگاهی به تاریخچه پرورش مرغ بومی متوجه خواهید شد که اکثر محققان اولین مرغ جهان را ۳۵۰۰ سال پیش در جنوب شرقی آسیا مشاهده کردند. بسیاری از این محققان منبع این کار را کشور چین می دانند. در کنار کشور چین کشورهای مانند تایلند، هند، میانمار و جنوب شرقی آسیا مدعی هستند که اولین مرغ اهلی جهان را آنها به سایر نقاط جهان صادر کردند. به نظر شما کدام یک از این کشورها اولین مرغ اهلی جهان را به جهان معرفی نمودند. به نظر شما اولین کشور کدام بوده است؟ می توانید با استفاده از قسمت نظرات نظر خود را با ما و سایر مخاطبین اشتراک بگذارید.

محصولات به دست آمده از مرغ بومی

از قدیم الایام از تخم مرغ و گوشت مرغ بومی برای وعده های غذایی مختلف استفاده می کردند. معمولاً از دوره تخم گذاری مرغ بومی تخم مرغ های لازم را به دست آورده و سپس بعد از گذراندن دوره تخم گذاری آنها را سر بریده و از گوشت آن استفاده میکنند. تخم مرغ و گوشت مرغ بومی بسیار لذیذ و خوش طعم است که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

تاریخچه پرورش مرغ بومی
تاریخچه پرورش مرغ بومی

حتما بخوانید: بهترین نژاد مرغ تخمگذار

گوشت مرغ بومی

گوشت مرغ بومی از دیرباز تا به امروز در دنیا  با افراد مختلف همراه بوده است. در گذشته نه چندان دور از گوشت مرغ بومی به عنوان داروهای سنتی استفاده میشد. کسانی که دوست داشتند با استفاده از داروهای سنتی تجدید قوا و بهبودی خود را به دست آورند سراغ مرغ بومی می رفتند. مرغ بومی به همراه سبزی جات و چاشنی آب پز شده میتواند سبب تجدید قوا و بهبودی در شما شود.

توجه داشته باشید طعم مرغ بومی به ژنتیک، قابلیت‌های ارثی، خوراکی هایی که مصرف می‌کنند، محیط پرورش، شرایط آب و هوایی بستگی دارد. معمولاً گوشت مرغ بومی خوشمزه و بی نظیر بوده و موجب رضایت بسیاری از افراد  شده است.

تخم مرغ بومی

تخم مرغ بومی یکی دیگر از محصولاتی است که شما می توانید با استفاده از مرغ بومی آنها را به دست آورد. با نیم نگاهی به تاریخچه پرورش مرغ بومی متوجه خواهید شد که تخم مرغ های این پرنده از دیرباز تا به امروز مورد توجه افراد بسیار زیادی قرار گرفته است. به دلیل طبیعی بودن خوراک و شرایط آب و هوایی مرغ بومی بسیاری از افراد تخم مرغ بومی را به های صنعتی ترجیح میدهند. تخم مرغ بومی نسبت به تخم مرغ های صنعتی از طعم و مزه بهتر، زرده پررنگ تر و تازه تر بودن بهره مند هستند. مرغ بومی معمولاً با گشتن و مصرف خوراک دلخواه خود را به تخم خود خواهد داد و کیفیت بالاتری را نیز به متقاضیان ارائه میکند. دلیل انتخاب مرغ محلی به جای مرغ صنعتی کیفیت بالاتر محصولات آنها است.

شما برای ما از تاریخچه مرغ بومی بنویسید

در این مطلب از سایت پرآور صنعت سعی کردیم شما را به طور کامل با تاریخچه مرغ بومی و محلی آشنا کنیم. چنانچه شما نکته دیگری از تاریخ این مرغ می دانید می توانید از طریق قسمت نظرات، پیشنهادات خود را با ما و سایر مخاطبین سایت پرآور صنعت به اشتراک بگذارید. همچنین می توانید سوالات خود در این باره را از پشتیبانان سایت بپرسید آنها در اسرع وقت به شما پاسخ دهند.

سوالات متداول

پرورش مرغ بومی اولین بار در کدام منطقه رخ داد؟

جنوب شرقی آسیا

تاریخچه مرغ بومی در ایران به چند قسمت تقسیم می شود؟

به دو قسمت قبل از سال ۱۳۳۳ و بعد از سال ۱۳۳۳

تاریخچه مرغ بومی در ایران با کدام نژادها متحول شد؟

نژادهای راک، آیلند و نیوهمشایر

طاعتی
دیدگاه کاربران
۱ دیدگاه
  • رضا 7 مهر 1401 / 8:32 ب.ظ

    چرا مراکز پرورش مرغ ،از نژاد بومی استفاده نمیکنند ؟وچرا از سبزیجات زائد مراکز فروش سبزیجات برای پرورش مرغ استفاده نمیکنن؟اگر این برنامه سازماندهی بشود ،تحولی در پرورش مرغ بومی ایجا میشود .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *