پرورش بوقلمون مولد + [ حاوی نکات طلایی برای افزایش سود ]

پرورش بوقلمون مولد

یکی از پرسودترین روش ها در پرورش بوقلمون، پرورش بوقلمون های مولد است. شما می توانید با پرورش بوقلمون مولد به سودآوری بسیار بالای دست به پیدا کنید. کسانی که پرورش بوقلمون مولد را انجام می‌دهند به خوبی می‌دانند هدف از پرورش این پرنده تولید تخم های نطفه دار با کیفیت است. برای اینکه بتوانید با صفر تا صد پرورش بوقلمون مولد آشنا شوید توصیه می کنیم تا این مطلب سایت پروار صنعت را یاری کنید. سایت پروار صنعت از تمامی جهات پرورش این پرنده را برای شما مورد بررسی قرار داده است. مطالعه این مطلب به 6 دقیقه زمان نیاز دارد.

انتخاب نژاد

اولین قدم در پرورش بوقلمون مولد انتخاب نژاد است. هر چقدر شما بتوانید نژاد مورد نظر را با بررسی‌های بیشتر انتخاب کنید، سوددهی شما از این کسب و کار بالاتر خواهد بود. برخی از نژادها نمی‌توانند انتظار شما را از این کسب و کار برآورده سازند و شما را در ادامه مسیر مایوس خواهندکرد. ما به شما نژادهایی چون بوقلمون برنز و بوقلمون بیوتی را پیشنهاد می کنیم. این دو نژاد از بوقلمون محبوب ترین نژادهایی هستند که میتوانند بهترین بازدهی را در پرورش بوقلمون مولد به شما هدیه دهند.

پرورش بوقلمون مولد به چند روش انجام میشود؟

شما می توانید پرورش بوقلمون مولد را به سه روش انجام دهید.  سه روشی که می‌توانید به وسیله آن پرورش بوقلمون مولد را انجام دهید به شرح زیر می باشد:

  1. خرید تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی
  2. خرید بوقلمون یک و یا چند روزه
  3. خرید نیمچه بوقلمون و پرورش آن
  4. مشخصات بوقلمون مولد
  5. شروع تخمگذاری در 29 هفتگی
  6. وزن تخم بوقلمون 85 گرم
  7. تعداد تخم ها در هر دوره 50 الی 100 عدد
  8. تعداد تخم ها در نژاد بومی اصلاح شده 40 عدد
  9. تولید به ازای هر ماده بوقلمون مولد در سال 40 الی 50 عدد جوجه
  10. نسبت نر به ماده 1 به 3 یا 5
پرورش بوقلمون مولد
پرورش بوقلمون مولد

بیشتر بخوانید: پرورش بوقلمون در خانه با نکات کاربردی و رایگان

تجهیزات لازم برای پرورش بوقلمون مولد

برای اینکه بتوانید پرورش بوقلمون مولد را به بهترین شکل انجام دهید باید تجهیزات مورد نیاز را برای رشد هرچه بهتر این پرنده فراهم سازید.  دستگاه جوجه کشی،وسایل سرمایشی و گرمایشی،  دانخوری و آبخوری،  هیتر،  تهویه هوا،  دماسنج و رطوبت سنج از جمله موارد ضروری است که باید در پرورش بوقلمون مولد آنها را در اختیار داشته باشید. توجه داشته باشید هر چقدر تجهیزات مورد نظر به استانداردهای روز دنیا نزدیک تر باشد شما راندمان کاری بالاتری را تجربه خواهید کرد.

برای پرورش بوقلمون مولد باید چه شرایطی را فراهم سازیم؟

به جز تهیه تجهیزات، شرایط دیگری وجود دارد که برای پرورش بوقلمون مولد باید آنها را رعایت کنید. از جمله این شرایط می‌توان به نسبت نر به ماده،  میزان نوردهی، شرایط سالن نگهداری، تغذیه، نوع پرورش و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد. در ادامه مطلب هر یک از موارد گفته شده را به طور کامل مورد بررسی قرار می دهیم تا با هر کدام بیشتر آشنا شوید. با مطالعه این قسمت در هنگام اجرای کار با مشکل مواجه نمی شوید.

نسبت بوقلمون نر به ماده

یکی از مهمترین نکاتی که در پرورش بوقلمون مولد که باید آن را مورد توجه قرار دهید، نسبت بوقلمون نر به ماده است. از آنجایی که بوقلمون های نر نقش اساسی را در نطفه دار شدن تخم های بوقلمون ماده ایفا می کنند  باید نسبت آن را به خوبی رعایت کنید.  همانطور که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم نسبت بوقلمون نر به ماده می تواند یک نر به سه ماده باشد. در برخی از مواقع نسبت بوقلمون های نر به ماده را یک به پنج می گیرند.

برای افزایش نطفه دهی در بوقلمون ها می توانید از تلقیح مصنوعی استفاده کنید. در تلقیح مصنوعی اسپرم ها را از بوقلمون های نر گرفته و به بوقلمون های ماده منتقل میکند. با استفاده از این روش به راحتی هر چه تمام تر می توانید تا ۱۰ درصد میزان نطفه دهی در بوقلمون های ماده را افزایش دهید.

شرایط سالن نگهداری بوقلمون مولد باید به چه شکل باشد؟

نکته بعدی که در پرورش بوقلمون مولد باید بسیار به آن توجه کنید، شرایط نگهداری آن است. سالن بیشترین نقش را در نگهداری بوقلمون های مولد دارد. پرورش بوقلمون های مولد در سالن باید به دو روش بسته و نیمه باز انجام شود. از دیگر شرایطی که سالن های نگهداری بوقلمون مولد باید دارا باشند جدا بودن بوقلمون نر از بوقلمون های ماده است. بوقلمون های نر فقط روزی چند ساعت حق دارند با بوقلمون های ماده ادغام شود. برای اینکه بوقلمون نر را با بوقلمون های ماده ادغام کنید بهترین بازه زمانی برای شما شب است. در شب درگیری کمتری بین بوقلمون ها برای جفت گیری به وجود می آید.

تهویه و دمای هوا نکته بعدی است که باید سالن نگهداری بوقلمون بالغ به بهترین شکل آن را فراهم سازد. توجه داشته باشید دمای مناسب برای بوقلمون که به سن بلوغ رسیده است 22 درجه سانتی گراد می باشد. شما برای این که بتوانید تهویه و دمای هوا را به بهترین شکل در سالن پرورش برقرار کنید، می‌توانید از فن های تهویه استفاده نمایید. دلیل استفاده از تهویه هوا در فضاهای پرورش بوی نامطبوع و گاز آمونیاک و کربنیک است.

در فصل های سرد سال نیز باید از وسایل گرمایشی استفاده کنید تا بوقلمون ها دچار یخ زدگی و سرما نشود. فن و پد سلولزی برای کنترل در سالن بوقلمون ها بسیار گزینه مناسبی است.

پرورش بوقلمون مولد
پرورش بوقلمون مولد

بیشتر بخوانید: مهمترین بیماری های بوقلمون + [ پیشگیری و درمان ]

مدیریت نوردهی در پرورش بوقلمون مولد

گزینه بعدی که در پرورش بوقلمون مولد باید آن را به بهترین شکل فراهم کنید، مدیریت نوردهی است.  نوردهی تاثیر بسزایی در بلوغ جنسی و تخمگذاری بوقلمون ها خواهد داشت. چنانچه بوقلمون ها به بلوغ مورد نظر برسند شما باید روزانه ۱۴ ساعت نور مداوم را با شدت ۵۰ لوکس برای آنها فراهم کنید. شدت نور، طول نور و منبع نور سه گزینه اصلی در مدیریت نوردهی است که باید آنها را به بهترین شکل مدیریت کنید. این سه گزینه از اهمیت بالایی برخوردار هستند به طوری که راندمان کاری شما را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار خواهند داد. برای فراهم‌کردن نور غیر طبیعی میتوان از لامپهای رشته ای یا مهتابی استفاده نمایید.

غذای بوقلمون مولد

آخرین  نکته در پرورش بوقلمون مولد غذای آن است. غذایی که برای بوقلمون های مولد در نظر میگیرید باید از مواد معدنی، پروتئین و ویتامین تشکیل شده باشد تا تخم های نطفه دار بهترین کیفیت را داشته باشند. توجه داشته باشید حجم غذایی که به بوقلمون های مولد می دهید باید کنترل شده باشد تا بوقلمون ها دارای وزن نشوند. چاقی باعث کاهش قدرت باروری در بوقلمون ها و پایین آوردن تخم های نطفه دار خواهد شد. برای اینکه بتوانید بهترین بازخورد را از تغذیه بوقلمون های مولد بگیرید وزن بوقلمون های نر را به صورت دوره‌ای چک نمایید.

پرورش بوقلمون مولد
پرورش بوقلمون مولد

بیشتر بخوانید: خواص تخم بوقلمون + [ ذکر تمام خواص و فواید تخم بوقلمون ]

شما برای ما از پرورش بوقلمون مولد بنویسید

در این مطلب از سایت پرآور صنعت سعی کردیم شما را به طور کامل با پرورش بوقلمون مولد آشنا کنیم. چنانچه شما جای گزینه را در بین گزینه های گفته شده خالی دیده می توانید از طریق قسمت نظرات گزینه های مد نظر خود را با ما و سایر مخاطبین سایت پرآور صنعت در میان بگذارید. همچنین از این طریق می‌توانید سوالاتی که در ذهن شما نقش بسته است را با پشتیبان سایت مطرح کنید تا آنها در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ دهند.

سوالات متداول

بهترین نژاد برای پرورش بوقلمون مولد کدام است؟

بوقلمون برنز و بوقلمون بیوتی

پرورش بوقلمون مولد به چند روش انجام میشود؟

خرید تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی خرید بوقلمون یک و یا چند روزه خرید نیمچه بوقلمون و پرورش آن

برای پرورش بوقلمون مولد باید چه شرایطی را فراهم سازیم؟

به جز تهیه تجهیزات، شرایط دیگری وجود دارد که برای پرورش بوقلمون مولد باید آنها را رعایت کنید. از جمله این شرایط می‌توان به نسبت نر به ماده، میزان نوردهی، شرایط سالن نگهداری، تغذیه، نوع پرورش و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد.

طاعتی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *