سالن پرورش بوقلمون + [ تکنیک های طلایی]

سالن پرورش بوقلمون

سالن پرورش بوقلمون یکی از مهم‌ترین ارکانی است که می‌تواند بر روی پرورش و نسبت سود دهی این پرنده تاثیر گذار باشد.  چنانچه سالن پرورش بوقلمون بتواند بهترین شرایط را برای این پرنده فراهم کند راندمان کاری بالا و سود دهی بیشتر را در پی خواهد داشت.

پرورش پرندگان نسبت به قبل از علاقمندان  بسیار زیادی بهره می برد. یکی از پرندگانی که می توان با پرورش آن به درآمدزایی خوبی رسید، بوقلمون است. گوشت بوقلمون به دلیل لذیذ بودن و نزدیک بودن به قیمت گوشت مرغ روز به روز جایگاه ویژه ای را در بین خانواده‌های ایرانی پیدا می‌کند. از طرفی گوشت بوقلمون نسبت به گوشت مرغ دارای مزیت های بسیار زیادی است. همین عامل باعث شده تا پرورش بوقلمون نسبت به گذشته از طرفداران بسیار زیادی برخوردار باشد. اما زمانی پرورش بوقلمون برای علاقه مندان به فعالیت در این زمینه سودمند خواهد بود که شرایط مورد نظر برای رشد این پرنده به وجود آید.

یکی از این شرایط داشتن سالن پرورش بوقلمون با استانداردهای روز دنیا است. سالن پرورش بوقلمون به شما کمک می کند تا بتوانید شرایطی که این پرنده نیاز دارد تا بتواند خود را به رشد ایده آل برساند و محصولات با کیفیتی ارائه کند را فراهم می سازد. در این مطلب از سایت پرآور صنعت قصد داریم تمامی شرایط سالن پرورش بوقلمون را مورد بررسی قرار دهیم تا در هنگام پرورش این پرنده به مشکل بر نخورید. برای اطلاعات بیشتر در این مطلب با ما همراه باشید. مطالعه این مطلب به ۶ دقیقه زمان نیاز دارد.

مشخصات و خصوصیات ظاهری بوقلمون

بوقلمون جزء شاخه طنابداران و رده پرندگان به شمار می رود. این پرنده مانند تمام موجودات دنیا به دو دسته نر و ماده تقسیم خواهد شد که جنس نر آن از جثه بزرگتری نسبت به ماده برخوردار است. بوقلمون های ماده از ریش کوچکتر برخوردار هستند و شما در صورت آنها غبغب مشاهده نخواهید کرد. این در صورتی است که بوقلمون های نر ریش بلند و غبغب داشته و بدن و سینه آنها کشیده تر از بوقلمون های ماده است. معمولاً گوشت بوقلمون را از گوشت بوقلمون ماده خوشمزه تر و لذیذتر می باشد. شما می توانید بوقلمون را به دو صورت در طبیعت مشاهده کنید یک بوقلمون های وحشی و دوم قلمون های محلی.

بوقلمون های وحشی همانطور که از نام آنها پیداست در طبیعت به زندگی می پردازند و از بوته ها، درختچه ها، گیاهان و حشرات برای ادامه حیات و رشد خود تغذیه می نمایند. این در صورتی است که در بوقلمون های محلی و پرورشی شما باید از غذاهای مخصوص استفاده کنید. پرواز، یک تفاوت عمده در بوقلمون های وحشی و بوقلمون های محلی است. بوقلمون های وحشی تا۱۰۰متر به پرواز بپردازند. این در حالی است که بوقلمون های محلی هرگز نمی تواند پرواز کنند.

سالن پرورش بوقلمون
سالن پرورش بوقلمون

حتما بخوانید: پرورش بوقلمون گوشتی + [ با تکنیک های طلایی ]

مزایای پرورش بوقلمون

پرورش بوقلمون می‌تواند به عنوان یک فرصت اقتصادی و کسب و کار موثر با مزایای متعدد مطرح شود. کمتر کسی در ایران پرورش بلدرچین را به عنوان کسب و کار موقت نگاه می‌کند و اکثراً دوست دارند با احداث سالن پرورش بوقلمون به سودهای کلانی دست پیدا کنند. این پرورش با خود مزایای بسیار زیادی به همراه خواهد داشت. در ادامه به مزایای آن بیشتر خواهیم پرداخت.

 بازار در حال رشد

 گوشت بوقلمون محصولی با طعم خوشمزه و با کیفیت است که در بازارهای محلی و بین ‌المللی تقاضای زیادی دارد. همین امر باعث شده  تا بازار محصولات بوقلمون روز به روز در حال رشد باشد. شما می‌توانید در این بازار خود را به عنوان یک تامین کننده  اصلی و مهم معرفی نمایید و به سودهای کلان دست پیدا کنید.

سرعت رشد بالا

یکی از بزرگترین ویژگی ‌های بوقلمون ‌ها سرعت رشد بالای آن ‌هاست. بوقلمون ‌ها به نسبت سایر پرندگان سریع‌ تر رشد می‌کنند و زمان کمتری برای رسیدن به وزن ایده‌آل نیاز دارند. همین هم باعث شده تا علاقه  مندان زیادی به فکر پرورش بوقلمون باشند. این مزیت به شما این امکان را می‌ دهد که محصولات بوقلمون را سریعتر به بازار عرضه کنید و درآمد زودتری کسب نمایید.

هزینه تغذیه نسبتاً کم

بوقلمون‌ ها جز پرنده ‌های گیاهخوار به شمار می‌روند. همین هم باعث شده تا هزینه ‌های تغذیه این پرنده به شکل چشمگیری کاهش یابد. در بسیاری از مواقع می‌توانید به جای دان آماده از پسمانده‌های غذایی و گیاهان برای تامین غذای بوقلمون ‌ها استفاده نمایید.

گوشت با کیفیت

گوشت بوقلمون کیفیت بسیار بالایی داشته و غنی از پروتئین و چربی کمی دارد. این محصول نسبت به گوشت دیگر پرندگان کلسترول کمتری به همراه خواهد داشت و برای افرادی که به سلامتی اهمیت می دهند، گزینه مناسبی است. شما هم اگر به سلامتی خود بسیار اهمیت می‌دهید می ‌توانید گوشت بوقلمون را جایگزین گوشت مرغ و یا سایر پرندگان کنید.

تخم بوقلمون مزایای زیادی دارد

تخم بوقلمون مزیت‌ های بسیار زیادی را با خود به همراه خواهد داشت.  بسیاری از افراد تخم بوقلمون را به عنوان منبع پروتئین با کیفیت می دانند.  تخم بوقلمون در سال‌های اخیر توانسته جایگزین مناسبی برای تخم مرغ باشد.

سیستم پرورش قابل تنظیم

پرورش بوقلمون برای شما بسیار آسان خواهد بود، زیرا شما می ‌توانید در هر فضایی که دوست دارید اقدام به پرورش این پرنده کنید. می‌توانید سیستم پرورش بوقلمون خود را به شکل معمولی در فضای باز یا به صورت سیستم‌ های مدرن مانند قفس انجام دهید. همین مزیت باعث می‌شود شما بتوانید به راحتی هرچه تمام ‌تر بر محیط و شرایط پرورش کنترل داشته باشید.  به نظر شما پرورش بوقلمون چه مزیت ‌های دیگری را با خود به همراه خواهد داشت؟ می‌توانید مزیت مورد نظر خود را از طریق قسمت نظرات برای ما کامنت کنید.

امکانات لازم برای سالن پرورش بوقلمون

امکانات بسیار زیادی در سالن پرورش بوقلمون مورد نیاز است. شما باید از فضای مورد نیاز تا قفس، نور و بهداشت را برای این پرنده در سالن پرورش بوقلمون به بهترین شکل فراهم سازید. برای اینکه بتوانید با تمامی عوامل گفته شده و سایر عواملی که می‌تواند بر پرورش بوقلمون تاثیر گذار باشد آشنا شوید در ادامه مطلب با ما همراه باشید. ما در ادامه مطلب به تمامی موادی که شما نیاز دارید تا سالن پرورش بوقلمون را تجهیز کنید را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

چه میزان فضا برای پرورش بوقلمون در سنین مختلف در سال نیاز است؟

در سالن پرورش بوقلمون با توجه به سن بوقلمون باید فضای مختلفی را برای آنها در نظر بگیرد. هر چقدر سن بوقلمون رو به افزایش باشد به فضای بیشتری برای رشد نیاز دارد.  ابعاد سالن پرورش بوقلمون برای جوجه بوقلمون در هفته اول 30 جوجه در هر متر مربع جوجه در نظر بگیرید.  در هفته های بعدی این ابعاد را تغییر دهید به طور مثال در هفته دوم 20 جوجه را در هر متر مربع پرورش دهید. در هفته پنجم 10 جوجه، در هفته هفتم 8 جوجه، در هفته نهم ۵ و در هفته سیزدهم 3  بوقلمون را پرورش دهید. هر چقدر سن بوقلمون ها بالاتر برود از طرفی شما به فضای بیشتری به برای پرورش نیاز دارید. بوقلمون ها جز پرندگان درشت جثه به شمار می روند.

دما و رطوبت سالن پرورش بوقلمون

همانطور که فضاهای سالن پرورش بوقلمون با توجه به سن بوقلمون ها چیده می شود، دما و رطوبت نیز باید سن بوقلمون ها باشد. شما باید دما و رطوبت سالن پرورش بوقلمون را طوری تنظیم کنید که این پرندگان در آن احساس راحتی کرده و سرما و گرمای زیاد باعث استرس در آنها نشود. استرس باعث کم شدن راندمان کاری شما خواهد شد. در ابتدای کار دمای سالن پرورش بوقلمون را روی ۳۴ درجه سانتی گراد تنظیم کنید و بعد از گذشته هفته های مختلف می توانید در دمای سالن را کم کنید. به طور مثال در هفته ششم می توانید دمای آن را روی ۱۸ درجه سانتیگراد قرار دهید. توجه داشته باشید رطوبت بیش از اندازه می تواند موجب بروز بیماری و ضعف در رشد جوجه ها گردد. دما و رطوبت را طوری طراحی کنید که بوقلمون ها احساس راحتی کنند.

نور مورد نیاز برای سالن پرورش بوقلمون

از دیگر عواملی که در سالن پرورش بوقلمون باید آن را مورد توجه قرار دهید نور است.نور تاثیر مستقیمی در بالا رفتن راندمان کاری دارد. شما باید نور را برحسب سن بوقلمون تنظیم کنید. شدت نور از دیگر مواردی است که باید آن را با توجه به سن بوقلمون تنظیم کنید. به طور کلی باید در سالن پرورش بوقلمون برنامه نوردهی اجرا کنید تا راندمان کاری مورد نظر شما به حقیقت بپیوندد.

تجهیزات مورد نیاز برای سالن پرورش بوقلمون

برای این که بهترین بازخورد در سالن پرورش بوقلمون بگیرید نیازمند تجهیزات مدرن و استاندارد هستید. از جمله این تجهیزات می‌توان به سیستم گرمایشی و سرمایشی مانند هیتر و کولر، سیستم تهویه هوا مانند هواکش، دانخوری و آبخوری، مخزن دان و مخزن آب، اتاق ایزوله، اتاق تخم های نطفه دار، دستگاه جوجه کشی و سایر گزینه ها اشاره کرد.

سالن پرورش بوقلمون
سالن پرورش بوقلمون

حتما بخوانید: خواص گوشت بوقلمون

بهداشت

آخرین گزینه در سالن پرورش بوقلمون که آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد بهداشت است. شما باید در بازه زمانی معین دانخوری و آبخوری و فضای پرورش را به طور کامل شرح داده و ضدعفونی کنید. این کار باعث عدم انتقال بیماری ها و تلفات در بوقلمون ها می شود.

شما برای ما از سالن پرورش بوقلمون بنویسید

در این مطلب از سایت پرآور صنعت سعی کردیم شما را با صفر تا صد سالن پرورش بوقلمون آشنا کنیم. چنانچه شما تجربه متفاوتی در احداث سالن بوقلمون دارید می‌توانید تجربیات خود را با ما و سایر مخاطبین سایت پرآور صنعت در میان بگذارید. همچنین از این طریق می‌توانید سوالاتی که در ذهن شما نقش بسته است  را با پشتیبان سایت پرآور صنعت مطرح کنید آنها در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ دهند.

سوالات متداول

امکانات لازم برای سالن پرورش بوقلمون چیست؟

سیستم گرمایشی و سرمایشی مانند هیتر و کولر، سیستم تهویه هوا مانند هواکش، دانخوری و آبخوری، مخزن دان و مخزن آب، اتاق ایزوله، اتاق تخم های نطفه دار، دستگاه جوجه کشی و سایر گزینه ها

نور مورد نیاز برای سالن پرورش بوقلمون بر چه اساسی تنظیم می شود؟

بر اساس سن بوقلمون

چه نکاتی را باید در سالن پرورش بوقلمون رعایت کرد؟

فضای مورد نیاز، قفس، نور و بهداشت

طاعتی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *