پرورش مرغ بومی روی بستر – سودآوره یا نه؟!

پرورش مرغ بومی روی بستر

رویای داشتن یک مرغداری ایده‌آل که بتوان با پرورش مرغی بومی در آن به درآمدزایی بالا دست پیدا کرد، بسیار وسوسه ‌برانگیز است. اما سوال اینجاست که با استفاده از بستر می توان شرایط مورد نیاز مرغ بومی را فراهم کرد تا بتوان به درامدزایی مناسب و بالا دست پیدا کرد؟ پرورش مرغ بومی روی بستر – سودآوره یا نه؟!

در این مقاله از سایت پرآور صنعت قصد داریم به طور کاملا تخصصی و منصفانه به معایب و مزایای پرورش مرغ بومی روی بستر بپردازیم و سودآور بودن یا نبودن آن را بسنجیم. آیای می توان به پرورش مرغ بومی روی بستر اطمینان داشت؟ آیا تمامی انتظارات این نژاد را برآورده خواهد کرد؟ برای دستیابی به سوالاتی که مطرح شد و جمع آوری اطلاعات کامل در ادامه مطلب با ما همراه باشید. برای مطالعه این مطلب به 6 دقیقه زمان نیاز دارید.

بهداشت فضای پرورش

اولین نگرانی که در پرورش مرغ بومی روی بستر با آن مواجه خواهید شد، بهداشت و سلامت مرغ‌ها است. رعایت بهداشت با خود سلامت مرغ ها و سلامت محصولات‌شان را به همراه خواهد داشت. رطوبتی که در  بستر وجود دارد، زمینه‌ مناسبی را برای رشد باکتری ‌ها و قارچ‌ ها فراهم می سازد. وجود باکتری ‌ها و قارچ‌ ها باعث انواع بیماری‌ های گوارشی، تنفسی و حتی انگلی در مرغ‌ ها می شود.

از طرف دیگر علاوه بر رطوبت، جلبک‌ ها و حشرات موذی هم در بستر وجود دارند که می‌توانند ناقل بیماری‌های مختلف باشند. وجود جلبک ها و حشرات موذی در فصول گرم و مرطوب، خطرات بیشتری برای سلامتی مرغ‌ ها خواهند داشت.

مدیریت و نگهداری مرغ ها بر روی بستر

از دیگر چالش ‌هایی که در پرورش مرغ بومی روی بستر با آن دست و پنجه نرم خواهید کرد، مدیریت و نگهداری این نژاد از مرغ است. بستر زمان بیشتری از شما جهت نظافت و ضدعفونی کردن خواهد گرفت. علاوه بر زمان شما کار بیشتری نیز در بستر انجام خواهید داد و انرژی بالایی را صرف خواهید کرد.

بوی نامطبوع ناشی از فضولات مرغ ‌های بومی در بستر، به‌ خصوص اگر پرورش در فضاهای کوچک انجام شود می‌تواند آزاردهنده و همراه با مشکلات فراوان باشد. در بسیاری از مواقع این بو می تواند موجب نارضایتی همسایه ها شود.

پرورش مرغ بومی روی بستر
پرورش مرغ بومی روی بستر

کیفیت تولید محصولات در بستر

انتخاب بستر می تواند به طور مستقیم بر محصولات شما تاثیرگذار باشد. با استفاده از بستر با تمیز ماندن تخم مرغ های تولید شده خداحافظی کنید. مرغ‌هایی که روی بستر پرورش داده می شوند، احتمالاً تخم‌مرغ ‌های خود را هر جایی غیر از لانه ای که برایشان تعیین شده است، می گذارند. در این مواقع تخم‌مرغ‌ ها در تماس با خاک و مدفوع، کثیف و غیرقابل مصرف می شوند. فضای مناسب در پرورش مرغ تخمگذار و بومی بسیار مهم است.

علاوه بر تخم مرغ ها، طعم و کیفیت گوشت مرغ هم می‌تواند تحت تأثیر شرایط بستر و  نبود تهویه های کافی قرار بگیرد. به تمامی گزینه های گفته شده استرس را اضافه کنید. استرس ناشی از رقابت برای خوردن غذا در بستر کیفیت محصولات تولید شده را کاهش می دهد. از طرف دیگر ابتلا به بیماری ‌های احتمالی، می‌توانند علاوه بر تاثیرگذاری بر سلامت مرغ ها  روی کیفیت محصولات تولیدی نیز تاثیرگذار باشند.

شما یک مورد به معایب پرورش مرغ بومی روی بستر اشاره کنید. از طریق قسمت نظرات میتوانید عیب مورد نظر خود را با سایر دوستان و مخاطبین به اشتراک بگذارید.

مزایای پرورش مرغ بومی روی بستر

پرورش مرغ بومی روی بستر همیشه با معایب همراه نخواهد بود، بلکه مزایایی را نیز با خود به همراه خواهد داشت که به هیچ عنوان نمی‌توان مزایای آن را نادیده گرفت. مرغ‌ های بومی روی بستر، فضای بیشتری برای حرکت و جست‌وجو دارند که این موضوع به سلامت جسمی و روانی آن‌ها کمک بسیار زیادی می‌کند.

از طرف دیگر مرغ های بومی می توانند تا حدودی از طریق خاک و گیاهانی که در فضای پرورش وجود دارند غذای خود را تامین کنند.

سودآوره یا نه؟!

در جواب این سوال باید بگوییم، یا توجه به مزایا و معایبی که وجود دارد پرورش مرغ بومی روی بستر سودآور نخواهد بود. در برخی از مواقع نه تنها شما سود کمی را تجربه خواهید کرد، بلکه تلفات بالا می تواند سرمایه گذاری شما را از بین ببرد. به گزینه گفته شده هزینه های بالا برای پرورش را اضافه کنید. حال سوال اینجاست پرورش مرغ بومی را چگونه انجام دهیم که سوداوری مناسبی را در بر داشته باشد. در این مواقع شما دو راه پیش رو دارید.

راه اول کاهش معایب بستر و راه دوم استفاده از قفس است. در ادامه هر دو راهکار را به طور کامل مورد بررسی قرار می دهیم تا گزینه مناسبی را برای شروع کسب و کار انتخاب نمایید.

پرورش مرغ بومی روی بستر
پرورش مرغ بومی روی بستر

راهکارهای مناسب برای کاهش معایب بستر

معایب زیادی را برای بستر و پرورش در آن در نظر گرفتیم. با استفاده از برخی از راه کارها می توانید این معایب را کاهش دهید. به این نکته توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نمی توانید آنها را به طور کامل از بین ببرید.

تعویض به موقع بستر، انتخاب بستر مناسب با قابلیت جذب رطوبت بالا مانند پوشال یا خاک اره، رعایت تراکم مرغ های بومی با توجه به متراژ، در نظر گرفتن تهویه و نور کافی از جمله روش هایی است که می توانید با استفاده از آنها از معایب پرورش مرغ بومی روی بستر بکاهید!!!

اما توجه داشته باشید که روش های گفته شده نمی توانند به طور کامل معایب این روش را از بین ببرند و فقط گوشه ای از معایب های موجود را کاهش می دهند. شاید برای شما سوالی پیش بیاید که در این مواقع باید چه کاری انجام داد؟ جواب این سوال فقط یک کلمه است، قفس!!! فقط در صورت استفاده از قفس این کسب و کار سودآور  خواهد بود.

چرا پرورش مرغ بومی در قفس؟

پرورش مرغ بومی در قفس مزایای بسیاری را با خود به همراه خواهد داشت. اولین مزیت استفاده از قفس مرغ داشتن محصولاتی بهداشتی و باکیفیت است. تخم‌ مرغ‌ های تولید شده تمیزتر و باکیفیت‌تر خواهد بود. کنترل بیماری ‌ها و اجرای برنامه واکسیناسیون در قفس آسان‌ تر از بستر است. قفس مرغ و استفاده از آن می توانید بهینه سازی مصرف دان و کاهش هزینه ها را در بر داشته باشد.

عدم استرس ناشی از خوردن غذا و وجود حیوانات موذی را به مزایای گفته شده اضافه کنید. استفاده از قفس مرغ برای پرورش این نژاد مزایای بسیار دیگری را با خود به همراه خواهد داشت که دوست داریم شما از طریق قسمت نظرات چند مورد به آن اضافه کنید.

قفس مرغ منبری تخمگذار
قفس مرغ منبری تخمگذار

نتیجه‌ گیری

انتخاب روش مناسب برای پرورش مرغ بومی به عوامل مختلفی بستگی خواهد داشت. گزینه ای را انتخاب کنید که بتواند انتظارات شما و نژاد مورد نظر را تامین نماید. اگر بهداشت و کیفیت تولید برای شما در اولویت است ما به شما توصیه می کنیم قفس را جایگزین بستر نمایید. انتخاب قفس به همراه مدیریت صحیح و اصولی بهترین نتایج را برای شما رقم خواهد زد. برای گفتن نتیجه بهتر حتما با افراد متخصص در این زمینه مشورت نمایید.

چنانچه در این زمینه تجربیات کافی را دارید می توانید از طریق قسمت نظرات تجربیات مفید خود را در اختیار سایر دوستان و مخاطبین سایت پرآور صنعت قرار دهید. همچنین از این طریق می توانید سوالات خود را با پشتیبانان مطرح کنید تا آنها به صورت کاملا تخصصی به سوالات شما پاسخ دهند. امیدواریم با استفاده از این مطلب بهترین نتایج را در پرورش مرغ بومی رقم بزنید.

سوالات متداول

آیا پرورش مرغ بومی روی بستر باعث بیماری می‌شود؟

پرورش روی بستر، به‌خصوص اگر به درستی مدیریت نشود، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را در مرغ‌ها افزایش دهد. رطوبت بالا، تهویه‌ی نامناسب و عدم نظافت بستر، از عوامل زمینه‌ساز بیماری‌ها هستند.

چگونه بوی نامطبوع بستر مرغ‌های بومی را کنترل کنیم؟

استفاده از بستر مناسب با قابلیت جذب رطوبت بالا، تهویه‌ی کافی و تعویض به موقع بستر می‌توانند در کنترل بوی نامطبوع بستر مرغ‌ها مؤثر باشند.

آیا پرورش مرغ روی بستر به زمان و کار بیشتری نسبت به قفس نیاز دارد؟

بله، نظافت و تعویض بستر مرغ‌ها به زمان و کار بیشتری نسبت به پرورش در قفس نیاز دارد.

طاعتی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *