میزان دان مصرفی مرغ تخمگذار چقدر است؟

میزان دان مصرفی مرغ تخمگذار

گوشت و تخم مرغ یکی از مواد غذایی ثابت و اصلی در جیره غذایی ما انسان ها است. چه گوشت مرغ و چه تخم مرغ را می توان در سبد غذایی روزانه ما ایرانیان مشاهده کرد. از همین رو همواره پرورش مرغ تخمگذار و گوشتی طرفداران زیادی داشته است. اما افرادی که کار پرورش مرغ را انتخاب می کنند پیش از هر چیزی باید یک سری اطلاعات را در خصوص شرایط نگهداری این پرندگان داشته باشند. برای مثال آیا شما میدانید که میزان دان مصرفی مرغ تخمگذار چقدر است؟

این سوال حتی برای مرغ های گوشتی نیز مطرح می شود؟ آیا می دانید که این پرندگان روزانه چقدر دان مصرفی می کنند؟ پیشنهاد می کنیم در این مطلب از وبسایت پرآور صنعت با ما همراه باشید تا هر آنچه را که لازم است در خصوص میزان دان مصرفی مرغ تخمگذار بدانید. مطالعه این مطلب تنها 5 دقیقه به طول خواهد انجامید.

میزان دان مصرفی مرغ تخمگذار به صورت روزانه یا هفتگی

برای اینکه بتوانید کار مدیریت هزینه را به درستی انجام دهید باید به صورت دقیق در خصوص میزان دان مصرفی طیوری که برای پرورش انتخاب می کنید، اطلاعات داشته باشید. در خصوص میزان دان مصرفی مرغ تخمگذار باید به عوامل مختلفی توجه داشته باشید.

مرغ های تخمگذار معمولا بر اساس نژادهایی که دارند می توانند در بازه زمانی 1 هفتگی تا 20 هفتگی چیزی حدود 13 تا 115 گرم دان مصرف کنند. اما همان طور که گفتیم این مقدار دان بر اساس عوامل مختلف کم و یا زیاد خواهد شد. در ادامه قطعا عوامل مختلفی که بر میزان دان مصرفی مرغ های تخمگذار تاثیر خواهند داشت را به شما معرفی خواهیم کرد.

میزان دان مصرفی مرغ تخمگذار
میزان دان مصرفی مرغ تخمگذار

معرفی میزان دان مصرفی مرغ های گوشتی به صورت روزانه یا هفتگی

افرادی که کار پرورش مرغ های گوشتی را انتخاب می کنند نیز باید حتما در خصوص میزان دان مصرفی طیور خود اطلاع داشته باشند. در مرغ های گوشتی نیز میزان دان مصرفی به عوامل زیادی بستگی دارد اما مرغ های گوشتی حدودا از 1 تا 8 هفتگی به صورت میانگین می توانند از 15 تا 150 گرم دان مصرف کنند.

البته به یک نکته مهم نیز باید در این رابطه توجه داشته باشید و آن هم زمانی است که مرغ های گوشتی شما رشد می کنند. در این مواقع هر چه سن مرغ گوشتی بالاتر رود می تواند روزانه میزان دان بیشتری را دریافت کند. سعی کنید برای رشد بهتر این پرندگان در هفته های اول زندگی آنها یک جیره غذایی مناسب را برایشان در نظر بگیرید.

مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر میزان دان مصرفی مرغ های تخمگذار

همان طور که در قسمت های قبل گفتیم، عوامل زیادی بر میزان مصرف دان توسط مرغ های تخمگذار و گوشتی تاثیر خواهند گذاشت. عواملی همچون نژاد مرغ، میزان فعالیت فیزیکی این پرندگان و سن و شرایط محیط زندگی پرندگان از جمله مهمترین مواردی هستند که بر میزان دان مصرفی این پرندگان نقش خواهند داشت. در ادامه هر یک از این عوامل تاثیر گذار را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

تاثیر فعالیت فیزیکی مرغ های تخمگذار بر میزان دان مصرفی

به جرات می توان گفت یکی از مواردی که در بین عوامل تاثیر گذار بر میزان دان مصرفی مرغ ها وجود دارد، میزان فعالیت فیزیکی است که این پرندگان انجام می دهند. معمولا مرغ ها زمانی که فعالیت فیزیکی آن ها بالا رفته باشد نیاز بیشتری به تغذیه و مصرف دان پیدا خواهند کرد از همین رو اگر دقت کنید میبینید که عمدتا مرغ هایی که بیشتر در فضای باز پرورش پیدا میکنند، میزان دان بیشتری را نیز استفاده خواهند کرد.

اگر قصد پرورش مرغ تخمگذار را دارید پیشنهاد میکنیم قید پرورش در فضای آزاد را بزنید زیرا با این کار ناچار خواهید بود میزان دان خریداری کرده خود را برای مصرف بیشتر مرغ ها افزایش دهید. یکی از راهکار های مناسب برای کاهش این هزینه ها استفاده از قفس است. قفس مرغ می تواند به صورت مستقیم فعالیت فیزیکی پرنده ها را کاهش دهد و میزان دان مصرفی آن ها را نیز به حالت استاندارد برساند.

نژاد مرغ چه تاثیری بر میزان دان مصرفی آن دارد؟

شما به هیچ وجه نمی توانید میزان دان مصرفی برای مرغ های تخمگذار و گوشتی را به یک اندازه تعیین کنید. در همین راستا باید بدانید مرغ های تخمگذار نیز بر اساس نژاد های مختلف، میزان دان گوناگونی را مصرف خواهند کرد و تحت هیچ شرایطی این عدد برای تمام نژاد های مرغ تخمگذار یکسان نیست.

تغذیه مرغ تخمگذار برای تخمگذاری بیشتر از تغذیه مرغ های گوشتی خواهد بود. در مقابل تغذیه مرغ های گوشتی باید در راستای رشد سریعتر و بهینه تر شدن پرورش و کسب و کار شما تنظیم شود.

میزان دان مصرفی مرغ تخمگذار
میزان دان مصرفی مرغ تخمگذار

چه تکنیک هایی را برای بهینه سازی مصرف دان اتخاذ کنیم؟

حال که دانستید چه عواملی می توانند در میزان دان مصرفی مرغ های تخمگذار تاثیر بگذارند، باید با تکنیک هایی که کمک می کنند شما بتوانید دان در دسترس خود را از نظر مصرف بهینه سازی کنید نیز آشنا شوید. با کمک چند تکنیک این کار امکان پذیر است. انتخاب جیره غذایی مناسب، مدیریت و کنترل دان و استفاده از قفس مناسب مرغ، بهترین تکنیک هایی است که شما می توانید جهت بهینه سازی مصرف دان استفاده کنید.

جیره غذایی مناسب، مدیریت و کنترل آن

گفتیم که یکی از تکنیک های بهینه سازی مصرف دان استفاده از جیره غذایی مناسب و مدیریت و کنترل آن است. برای اینکه هدر رفت مصرف دان در پرورش مرغ را کاهش دهید باید یک جیره غذایی مناسب را برای مصرف مرغ های تخمگذار در نظر بگیرید. بهترین جیره غذایی که انتخاب می کنید می تواند شامل کربوهیدرات، مواد معدنی و پروتئین باشد.

پیشنهاد می کنیم برای کنترل بهتر جیره غذایی مرغ های تخمگذار، به صورت دوره ای مصرف دان را برای این پرندگان اندازه گیری کنید. با اندازه گیری دقیق مقدار دان و کنترل دقیق آن هزینه های اضافی شما به صورت کامل حذف خواهد شد. پس سعی کنید هم جیره غذایی مناسبی را انتخاب کنید و هم در مدیریت و کنترل ان نهایت حساسیت را به خرج دهید.

تهیه قفس مرغ

اگر به یاد داشته باشید در قسمت های قبلی گفتیم که استفاده از قفس مرغ می تواند تاثیر زیادی برا کاهش فعالیت فیزیکی مرغ ها داشته باشد و همین عامل می تواند در میزان دان مصرفی ان ها نیز تاثیر بگذارد. بدون تردید تهیه قفس مرغ برای بهینه سازی مصرف دان راهکار بسیار مناسبی است.

استفاده از قفس مرغ می تواند از پرت دادن دان جلوگیری کند و آب و دان را به صورت کاملا سالم و بدون آلودگی به ان ها برساند. هم چنین با استفاده از قفس شما می توانید هزینه های دانی را که پرنده شما مصرف می کند به پایین ترین عدد ممکن برسانید زیرا مرغ هایی که در قفس قرار می گیرند، بعد از مدتی عادت می کنند تا تمام ظرف غذای خود را به صورت کامل مصرف کنند تا دان جدیدی به آنها برسد. شما می توانید با مراجعه به وب سایت پرآور صنعت، بهترین قفس های مخصوص نگهداری از مرغ ها را تهیه کنید.

نتیجه گیری

در این مطلب سعی کردیم در خصوص میزان دان مصرفی مرغ های تخمگذار و تکنیک هایی که می تواند به مصرف صحیح دان توسط این پرندگان کمک کند بپردازیم. دانستید که میزان دان مصرفی مرغ های تخمگذار چقدر است و شما باید به چه عواملی برای تهیه غذای این پرندگان توجه داشته باشید.

اکنون می توانید در انتهای این مطلب و در بخش نظرات، دیدگاه های خود را برای ما به اشتراک بگذارید. همچنین می توانید تمامی سوالات خود را نیز در این قسمت برای ما بنویسید تا کارشناسان مجموعه پرآور صنعت به تمامی سوالات شما پاسخ دهند.

سوالات متداول

میزان دان مصرفی مرغ تخمگذار به صورت روزانه یا هفتگی چقدر است؟

مرغ های تخمگذار معمولا بر اساس نژادهایی که دارند می توانند در بازه زمانی 1 هفتگی تا 20 هفتگی چیزی حدود 13 تا 115 گرم دان مصرف کنند.

میزان دان مصرفی مرغ های گوشتی به صورت روزانه یا هفتگی چقدر است؟

در مرغ های گوشتی نیز میزان دان مصرفی به عوامل زیادی بستگی دارد اما مرغ های گوشتی حدودا از 1 تا 8 هفتگی به صورت میانگین می توانند از 15 تا 150 گرم دان مصرف کنند.

مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر میزان دان مصرفی مرغ های تخمگذار و گوشتی را نام ببرید؟

عواملی همچون نژاد مرغ، میزان فعالیت فیزیکی این پرندگان و سن و شرایط محیط زندگی پرندگان از جمله مهمترین مواردی هستند که بر میزان دان مصرفی این پرندگان نقش خواهند داشت.

طاعتی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *