تهویه در سالن پرورش مرغ – [از ۰ تا ۱۰۰]

تهویه در سالن پرورش مرغ

تهویه در سالن پرورش مرغ نقش ویژه‌ای را در پرورش این پرنده ایفا می‌کند. به طوری که اگر تهویه در سالن ها به خوبی اجرا نشود راندمان کاری پایین‌ترین میزان خود را نمایان خواهد ساخت. اجرای تهویه در سالن‌های پرورش مرغ اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند که در بین این اهداف می‌توان به چهار مورد اصلی اشاره کرد. خارج کردن دی اکسید کربن و گازها از سطح سالن پرورش،تامین اکسیژن مورد نیاز مرغ‌ها در سالن، تنظیم دقیق دما و رطوبت سالن، خروج رطوبت اضافی از سطح فضای چهار هدفی است که تهویه در سالن پرورش مرغ آنها را اجرایی می‌کنند.

اما برای اینکه بتوان بهترین تهویه را برای سالن‌های پرورش مرغ در نظر گرفت ابتدا باید با تمامی آنها آشنا شد و سپس نکات مهم در اجرای آن را به خوبی دانست و به بهترین شکل تهویه را اجرایی کرد.

  در این مطلب از سایت پرآور صنعت قصد داریم شما را به طور کامل با انواع انواع تهویه در سالن پرورش مرغ آشنا کنیم و نکات مهمی که در اجرای آن باید رعایت کنید را مورد بررسی قرار دهیم. از آنجایی که این موضوع در پرورش مرغ بسیار مهم است توصیه می‌کنیم قبل از اجرایی کردن تهویه‌ها ابتدایی مطلب را تا انتها مورد مطالعه قرار دهید و سپس برای اجرایی کردن  تهویه در سالن‌های پرورش اقدام کنید. مطالعه این مطلب به 6 دقیقه زمان نیاز دارد.

انواع تهویه در سالن پرورش مرغ

به طور کلی تهویه در سالن پرورش مرغ به دو دسته طبیعی و مکانیکی دسته‌بندی می‌شود. دسته‌های طبیعی یک نوع هستند اما دسته‌های مکانیکی به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. در ادامه مطلب هر یک از موارد گفته شده را به طور کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم تا بتوانید با توجه به تعداد مرغ  و مساحت زمین بهترین تهویه را برای سالن‌های پرورش انتخاب نمایید.

تهویه در سالن پرورش مرغ
تهویه در سالن پرورش مرغ

تهویه طبیعی

همانطور که از نام این تهویه پیداست به صورت کاملاً طبیعی عمل کرده و هیچ گونه عوامل مکانیکی در آن دخیل نخواهد بود. زمانی که دمای داخل و خارج سالن یکی باشد از تهویه طبیعی استفاده خواهد شد. برای ایجاد تهویه طبیعی کافی است دریچه‌هایی را بر روی سقف و یا دیوار جهت تبادل هوا ایجاد نمایید. از جمله نکاتی که در هنگام اجرای تهویه طبیعی باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید جهت باد منطقه است. جهت باد منطقه به طور مستقیم ورود و خروج هوا و دی اکسید کربن را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به دلیل سبک بودن هوای گرم و سنگینی هوای سرد هوای سرد به قسمت پایینی سالن راه پیدا خواهد کرد هوای گرم از دریچه‌های موجود به وجود آمده به بیرون رانده می‌شود. به همین سادگی تهویه هوا به صورت طبیعی در سالن پرورش مرغ عمل خواهد کرد.

تهویه هوای مکانیکی

تهویه هوای مکانیکی به 3 دسته تقسیم بندی خواهد شد. تهویه مطبوع سقفی، تهویه مطبوع عرضی و تهویه تونلی جز تهویه‌های هوا مکانیکی به شمار می‌روند که شما می‌توانید از آنها در سطح سالن‌های پرورش مرغ استفاده کنید. برای آشنایی بیشتر با هر کدام از  تهویه‌های هوایی مکانیکی در ادامه مطلب با ما همراه باشید زیرا هر یک از تهویه‌های مکانیکی را به طور کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

تهویه سقفی

تهویه‌های سقفی همانطور که از نامشان پیداست در سقف سالن‌ها جهت خروج گازها و دی اکسید کربن قرار می‌گیرند. برای عملکرد بهتر تهویه‌های سقفی دریچه‌های هوا در دیوارهای جانبی قرار می‌گیرند. از تهویه‌های سقفی بیشتر در آب و هوای سرد و معتدل استفاده می‌شود. دلیل توصیه این نوع تهویه‌ها در فصول سرد سال به خاطر کنترل ریزش هوای سرد بر سر پرنده‌ها و جلوگیری از اختلاف دمای هوای ورودی است. از معایب این نوع تهویه در سالن پرورش مرغ می‌توان به عدم شستشوی کامل  و ضدعفونی کردن فن ها اشاره کرد.

تهویه هوای عرضی

در تهویه هوای عرضی دریچه ها بر روی دیوارهای جانبی قرار می‌گیرند و فن‌های تهویه نیز در زیر آنها جای داده خواهد شد. ارتفاع دریچه‌ها و تهویه‌های هوا با توجه به سردسیر و گرمسیر بودن متغیر است. معمولا سالن‌هایی که عرض 12 متری دارند از این نوع تهویه در سالن پرورش مرغ استفاده می‌کنند .

برای استفاده دقیق از ارتفاع و نحوه استفاده از تهویه هوای عرضی می‌توانید از افراد زبده در این زمینه مانند آقای آرش کرمانی کمک بگیرید.

تهویه تونلی در سالن پرورش مرغ

برعکس سایر تهویه‌های دیگر که در شرایط آب و هوایی معتدل و سرد از آنها استفاده می‌کردیم تهویه تونلی مختص آب و هوای گرم است. در این نوع تهویه در سالن پرورش مرغ فن‌های بزرگ در انتهای سالن قرار می‌گیرند و ورودی هوا نیز در ابتدای سالن و در دیوار جانبی تعبیه می‌شود.  به همین آسانی هوای گرم از سالن خارج شده و هوای تازه به داخل سالن راه پیدا  می‌کند.

تهویه در سالن پرورش مرغ
تهویه در سالن پرورش مرغ

طول مناسب سالن برای اجرای دقیق تهویه تونلی 50 الی 60 متر خواهد بود. چنانچه طول سالن از اعداد گفته شده بیشتر بود شما باید برای روند بهتر کار از فن‌های میانه نیز استفاده کنید.

دلایل استفاده تهویه در سالن پرورش مرغ

  1. تهویه مرغ با توجه به شرایط آب و هوایی، تعداد مرغ‌ها و طول سالن اجرا می‌شود
  2. تهویه هوا علاوه بر خارج کردن دی اکسید کربن وظیفه  تامین هوای تازه را نیز دارد
  3.   عدم اجرای دقیق تهویه هوا باعث تلفات خواهد شد
  4. اجرای دقیق تهویه هوا به راندمان کاری و افزایش آن کمک بسیار زیادی خواهد کرد
  5.   تهویه هوا کنترل دما و رطوبت را به عهده دارد

استفاده از قفس و مرغ برای کمک به تهویه

از آنجایی که فضولات پرندگان دی اکسید کربن و آمونیاک از خود تولید می‌کنند و این امر ممکن است باعث خفگی در پرنده‌ها و کاهش راندمان کاری شود  شما می‌توانید با استفاده از قفس مرغ شرایط را به وجود آورید که تهویه بهتر در فضا انجام شود. قفس‌های مرغ دارای سینی فضولات هستند و این سینی فضولات به صورت هر چند روز یکبار تخلیه خواهد شد، این کار باعث کاهش دی اکسید کربن و آمونیاک در سطح فضای پرورش می شود.  با استفاده از قفس مرغ به راحتی می‌توانید به کمک انواع تهویه هوا در پرورش مرغ بیایید و شرایط استاندارد تری را برای افزایش راندمان کاری به وجود بیاورید.

قفس 1 طبقه مرغ
قفس 1 طبقه مرغ

نتیجه‌گیری

در این مطلب از پرآور صنعت سعی کردیم شما را با تهویه در سالن پرورش مرغ به طور کامل آشنا کنیم. به راحتی با انواع تهویه در سالن پرورش مرغ آشنا شدید و نکات مهم و وظیفه این محصول را به خوبی دانستید. همچنین به شما گفتیم که می‌توانید با استفاده از تکنیک قفس در کنار تهویه مناسب راندمان کاری خود را به طور چشمگیری افزایش دهد.

چنانچه سوال و یا نظری در این باره دارید می‌توانید  از طریق قسمت نظرات آنها را با ما در میان بگذارید. پشتیبانان سایت پرآور صنعت در اسرع وقت به سوالات  و نظرات شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

انواع تهویه در سالن پرورش مرغ را نام ببرید؟

تهویه طبیعی و تهویه مکانیکی

انواع تهویه مکانیکی در سالن پرورش مرغ را نام ببرید؟

1. تهویه سقفی 2. تهویه هوای عرضی 3. تهویه تونلی

بهترین محصول برای کمک کردن به تهویه هوا و فضای بهداشتی تر کدام محصول است؟

قفس مرغ

طاعتی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *