کسب و کار پرورش مرغ بومی + [ از صفر تا سوددهی ]

کسب و کار پرورش مرغ بومی

کسب و کارهای بسیار زیادی وجود دارد که شما می توانید با استفاده از آن به درآمد زایی برسید. اما اندک کسب و کاری وجود دارد که شما برای شروع به سرمایه اولیه بسیار کمی  نیاز داشته باشید. کسب و کار پرورش مرغ بومی جزء گزینه هایی به شمار می‌رود که سرمایه اولیه بسیار کمی برای شروع نیاز دارد. با توجه به مقاومت مرغ بومی در برابر بیماری‌ها و شرایط آب و هوایی مختلف نه‌تنها سرمایه اندک بلکه این اطمینان برای شما به وجود می‌آید که بتوانید این کسب و کار را به راحتی هرچه تمام تر شروع نمایید.  چنانچه دوست دارید با کسب و کار پرورش مرغ بومی به طور کامل آشنا شوید توصیه می کنیم تا انتهای مطلب با سایت پرآور صنعت همراه باشید.

سایت پرآور صنعت در این مطلب شما را به طور کامل با کسب و کار پرورش مرغ بومی آشنا خواهد کرد. برای مطالعه مطلب کافی است ۷ دقیقه زمان بگذارید تا با این گزینه از کسب و کار با سرمایه اولیه کم به طور کامل آشنا شوید.

اهداف پرورش مرغ بومی

ابتدا شما باید اهداف خود از شروع پرورش مرغ را مشخص نمایید و سپس با توجه به نوع نیاز مخاطبین هدف، محصولات مورد نیاز را به بازار ارائه دهید. اهداف شما میزان درآمد شما از کسب و کار پرورش مرغ بومی را مشخص خواهد کرد. سه هدف مهم را می توان در پرورش مرغ بومی در نظر گرفت. پرورش گله مولد، پرورش گله تخمگذار و پرورش گله گوشتی سه موردی هستند که شما باید یکی از آنها را برای پرورش مرغ بومی انتخاب کنید. در ادامه مطلب سعی می کنیم شما را به طور کامل با  این ۳ هدف مهم بیشتر آشنا کنیم.

کسب و کار پرورش مرغ بومی
کسب و کار پرورش مرغ بومی

پرورش گله مولد

همانطور که گفتیم راه های مختلفی برای درآمدزایی از پرورش مرغ بومی وجود دارد که یکی از آنها پرورش گله مولد است. در پرورش گله مولد هدف اصلی شما تولید تخم مرغ نطفه دار و جوجه های یک روزه است. در این نوع پرورش ما باید با تولید تخم مرغ نطفه دار و جوجه های یک روزه و عرضه آنها به بازار به درآمد زایی برسید. توجه داشته باشید پرورش گله مولد نسبت به پرورش گله گوشتی و تخمگذار سود بیشتری را برای شما در بر خواهد داشت. اما به این نکته نیز توجه کنید که ریسک پرورش گله مولد نسبت به دو گزینه دیگر بالاتر خواهد بود.

محصولاتی که از گله مولد به دست می آید باید به صورت کاملا سریع به بازار عرضه شود تا در تولیدات انبوه به صورت غیر قابل استفاده نشود. تخم نطفه دار باید تا یک هفته به فروش برسد در غیر این صورت غیر قابل استفاده خواهد شد و برای شما هزینه و یا ضرر بسیار زیادی را در بر خواهد داشت. چنانچه هدف شما از پرورش گله مولد فروش جوجه های یک روزه باشد، باید این جوجه ها را در بازه زمانی کوتاه به فروش برسانید تا هزینه زیادی جهت تامین آب و دان آن  متحمل شوید.

پرورش گله گوشتی

پرورش گله گوشتی نسبت به گله مولد از ریسک کمتری برخوردار است. شما در پرورش گله های گوشتی باید از تخم های نطفه دار و دستگاه جوجه کشی،  جوجه های یک و چند روزه برای شروع کار استفاده نمایید. وجود این گزینه ها می تواند دوره پرورش گله مولد در کسب و کار پرورش مرغ بومی را به حداقل ترین زمان ممکن برساند. شما میتوانید با استفاده از این هدف از پرورش کسب و کار مرغ بومی در بازه زمانی ۴۵ روزه به درآمدزایی برسید.

از آنجایی که خرید گوشت مرغ جز اولویت خانوار است شما برای عرضه محصولات به هیچ عنوان به مشکل بر نخواهید خورد.

پرورش گله تخمگذار

روش آخری که در اهداف کسب و کار پرورش مرغ بومی با استفاده از آن می توانید به درآمدزایی برسید پرورش گله تخم گذار است. برای پرورش گله تخمگذار شما می توانید از جوجه های یک روزه استفاده کنید. پرورش گله تخمگذار نسبت به گوشتی از سختی بیشتری برخوردار است اما با توجه به ارزان بودن قیمت تخم مرغ نسبت به گوشت مرغ شما راحت تر می توانید این محصول را در بازار به فروش برسانید. یکی از ویژگی های بارز در پرورش گله تخمگذار بازاریابی آسان آن و فروش راحت محصولات می باشد.

کدام گزینه را از بین سه گزینه گفته شده انتخاب کنیم؟

شاید در ابتدای کار برای اینکه بخواهید یکی از اهداف گفته شده را جهت پرورش مرغ بومی انتخاب کنید، دودل باشید. پرورش گله تخمگذار نسبت به دو گزینه دیگر برای شما راحت تر خواهد بود. شما برای اینکه بتوانید پرورش گله تخمگذار را آغاز کنید به سرمایه کمتر نسبت به دو گزینه دیگر و فضای کوچکتر نیاز دارید. همچنین به این مورد نیز توجه داشته باشید که بازاریابی تخم مرغ بسیار راحت تر از دو گزینه دیگر برای شما می باشد.

فضای مورد نیاز برای شروع کسب و کار پرورش مرغ بومی

شما با توجه به اینکه یکی از اهداف بالا را برای شروع کسب و کار پرورش مرغ بومی انتخاب کنید نیاز به فضای متفاوتی دارید. اما به طور کلی برای شروع پرورش مرغ بومی تخمگذار نیازمند یک سالن به متراژ ۵۰ متر مربع هستید. شما در این متراژ می توانید ۲۵۰ عدد مرغ بومی را پرورش دهید. فضای مورد نیاز برای پرورش مرغ گوشتی نیز همانند مرغ تخم گذار خواهد بود اما به میزان جنب و جوش مرغ های گوشتی نیز باید توجه ویژه ای داشته باشد.

کسب و کار پرورش مرغ بومی
کسب و کار پرورش مرغ بومی

برای به سود رسیدن در کسب و کار پرورش مرغ بومی چه میزان زمان نیاز است؟

برای اینکه در  کسب و کار پرورش مرغ بومی به سوددهی برسید با توجه به نوع هدفی که مشخص میکنید زمان رسیدن به سودی برای شما متفاوت خواهد بود. زمان رسیدن به سود در پرورش مرغ گوشتی ۴۵ روز، پرورش مرغ تخمگذار ۵ ماهه و پرورش گله مولد با توجه به زمان تولید تخم مرغ نطفه دار و تولید جوجه یک روزه متفاوت خواهد بود.

چه تجهیزاتی برای شروع کسب و کار پرورش مرغ بومی نیاز است؟

 برای اینکه بتوانید کسب و کار موفقی را در پرورش مرغ بومی تجربه کنید باید استانداردهای مورد نیاز جهت استفاده از تجهیزات و نوع تجهیزات را رعایت کنید. سیستم گرمایشی و سرمایشی مانند هیتر و کولر، سیستم تهویه مانند فن، دانخوری و آبخوری، قفس مرغ ، دماسنج و رطوبت سنج، سیستم روشنایی مانند پروژکتور و لامپ مادر مصنوعی از جمله مهمترین تجهیزاتی است که شما در شروع کسب و کار پرورش مرغ بومی باید آنها را تهیه نمایید. توجه داشته باشید تجهیزات مورد نظر باید استانداردهای روز دنیا را رعایت کرده باشد تا شما بتوانید بالاترین بازخورد را از مرغ های بومی در یافت کنید.

پرورش مرغ بومی در بستر یا قفس؟

یکی از سوالاتی که ذهن پرورش دهندگان مرغ بومی را به خود درگیر می‌کند این است که پرورش مرغ بومی در بستر بهتر است یا قفس؟  کسانی که پرورش مرغ بومی را انجام داده‌اند به خوبی می‌دانند پرورش مرغ بومی در قفس مزایای بیشتری نسبت به پرورش مرغ بومی در بستر دارد. به طور کلی قفس به شما مدیریت راحت تری را هدیه میدهد و راندمان کاری شما را به بالاترین عدد ممکن می رساند.

پرورش مرغ بومی در بستر می تواند معایبی چون شیوع بیماری، بالا رفتن هزینه دان و آب، کاهش راندمان کاری و نداشتن آمار دقیق به اشاره کرد.

مزایای استفاده از قفس در پرورش مرغ بومی

چنانچه شما از قفس در پرورش مرغ بومی استفاده کنید مدیریت راحت تر و راندمان کاری بالاتری را به خود و کسب و کار هدیه خواهد داد. استفاده از قفس برای شما مزایای بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. صرفه جویی در مصرف آب و دان
  2. جلوگیری از دور ریز دان
  3. حذف آمونیاک از چرخه پرورش
  4. حذف بستر خیس و انتقال بیماری کمتر از این طریق
  5. جمع آوری تخم مرغ ها با تلفات کمتر
  6. آلودگی کمتر در فضای پرورش
  7. آلودگی کمتر در ارائه محصولات
  8. مزایای پرورش مرغ بومی نسبت به مرغ های صنعتی
  9. پرورش مرغ بومی نسبت به مرغ های صنعتی از مزایای بسیار بیشتری برخوردار خواهد بود. در ادامه مطلب تمامی مزایا به صورت تیتر وار شاه خواهیم کرد.
  10. مقاومت مرغ های بومی در برابر بیماری‌ها و شرایط بد آب و هوایی
  11. تلفات کمتر نسبت به مرغ های صنعتی
  12. به حداقل رسیدن تلفات با ایجاد فضای بهداشتی
  13. مقاوم تر بودن مرغ های بومی نسبت به مرغ های صنعتی

آیا می توان کسب و کار پرورش مرغ بومی را در خانه انجام داد؟

اگر شما هم جزو کسانی هستید که در خانه خود فضای غیر قابل استفاده دارید باید بگوییم که به راحتی هرچه تمام تر می توانید کسب و کار پرورش مرغ بومی را در خانه انجام دهید و در بازه زمانی کوتاهی به سودآوری بالا در پیدا کنید. توجه داشته باشید پرورش مرغ بومی در خانه نباید موجب اذیت و آزار همسایگان شود. شما میتوانید با ضدعفونی کردن فضا از بوی بد فضولات مرغ جلوگیری نمایید اما باید برای سر و صداهایی که توسط مار ها ایجاد می شود تمهیدات لازم را انجام دهید

آیا پرورش مرغ بومی سود ده است؟

یکی از سوالاتی که ذهن اکثر مخاطبین را به خود درگیر می‌کند این است که آیا پرورش مرغ بومی سود ده خواهد بود؟ در جواب این سوال من سوالات دیگری را برای شما مطرح خواهم کرد. به نظر شما یک راننده کسب و کار موفقی دارد؟ کسی که در سوپرمارکت مشغول کار بوده کسب و کار موفقی دارد؟  دقیقا جواب این سوالات این است که شما باید به نوع فعالیت و نوع دیدگاه طرف توجه ویژه ای داشته باشید تا بتوانید به پاسخ مناسبی دست پیدا کنید.

نسبت به گذشته افرادی که میخواهند کسب و کار پرورش مرغ بومی را شروع کنند با چالش های بیشتری برخوردار هستند. از این رو کسب و کار هایی که شکست میخورد نسبت به گذشته بیشتر خواهد بود اما همیشه کسب و کارها با عدم موفقیت همراه نخواهد بود شما اگر بتوانید اطلاعات لازم را در این زمینه به دست آورید و با مشاوران مناسبی در این زمینه مشورت کنید حتماً پرورش مرغ بومی برای شما سود به خواهد بود و درآمدزایی بسیار بالایی را برای شما در بر خواهد داشت.

کسب و کار پرورش مرغ بومی
کسب و کار پرورش مرغ بومی

کسب و کار پرورش مرغ بومی را در روستا دایر کنید

یکی از بهترین پیشنهاداتی که می توان برای آغاز کسب و کار پرورش مرغ بومی ارائه داد، شروع این کار با احداث یک واحد پرورشی در روستا است. این انتخاب شما از چند منظر دارای مزیت خواهد بود. زمانی که شما کسب و کار پرورش مرغ بومی را با احداث یک واحد پرورش در روستا آغاز می کنید دیگر نیازی به تهیه یک فضای بسیار بزرگ با اجاره بالا نخواهید داشت.

شما می توانید با هزینه اندک، مکان مورد نیاز برای کسب و کار پرورش مرغ بومی را فراهم کنید زیرا یک منطقه روستایی ارزان تر از یک منطقه شهری است. علاوه بر این امکان دسترسی پرنده در روستا به خاک مورد نیاز خود بهتر و راحت تر است. باید این را نیز اضافه کنیم که پرندگان در این روش برای پرورش میتوانند تغذیه خود را از پسماند کشاورزی و باغداری روستاییان نیز فراهم کنند. پس حتما در نظر بگیرید که کسب و کار پرورش مرغ بومی در روستا برای شما تقریبا صد درصد سود خالص خواهد داشت.

کسب و کار پرورش مرغ بومی در 7 مرحله

حال که اطلاعات لازم در خصوص کسب و کار پرورش مرغ بومی را به دست آورید و دانستید که این کار می تواند از چند منظر برای شما دارای مزیت باشد، بهتر است این کار را مرحله به مرحله آغاز کنید. شاید جالب باشد بدانید آغاز کسب و کار پرورش مرغ بومی در 7 مرحله امکان پذیر خواهد بود. شما با 7 گام ساده می توانید کسب و کار پرورش مرغ بومی را شروع کرده و به سود دهی نیز برسید. در ادامه 7 پله ای که شما باید برای آغاز کسب و کار پرورش مرغ بومی طی کنید را به شما معرفی خواهیم کرد.

  1. مشخص کردن میزان سرمایه و بودجه
  2. فراهم نمودن محل پرورش
  3. خرید و ساخت تجهیزات لازم سالن
  4. ضد عفونی سالن
  5. خرید مرغ و جوجه برای آغاز پرورش
  6. آغاز پرورش مرغ بومی
  7. شروع بخش مالی و فروش محصولات

پرورش مرغ بومی در فضای باز را انتخاب کنید

کسب و کار پرورش مرغ بومی در فضای باز نیز یکی از راهکارهای شما برای آغاز کسب و کار پرورش مرغ بومی خواهد بود. انتخاب این روش باعث می شود شما مقیاس خود را بزرگ تر کنید و بتوانید در ابعاد بزرگ تر و بیشتر کسب و کار پرورش مرغ بومی را شروع کنید.

البته باید در نظر داشته باشید که در این روش شما به سرمایه بیشتری نیاز خواهید داشت زیرا برای این کار به سالن نگهداری مولد ها، تجهیزات سیستم تولید دان و مواردی این قبیل نیاز خواهید داشت. البته برای پرورش مرغ بومی و محلی باید به تعداد مناسب و به اندازه آبخوری و دانخوری را نیز در فضایی سرپوشیده برای مصرف مرغ های بومی تهیه کنید.

نتیجه گیری

در این مطلب از سایت پرآور صنعت سعی کردیم شما را به صورت کامل با کسب و کار پرورش مرغ بومی آشنا کنیم. اگر شما جزو فعالان در این زمینه هستید و تجربیات متفاوتی دارید می توانید از طریق قسمت نظرات و تجربیات خود را در اختیار ما و  سایر مخاطبین سایت پرآور صنعت قرار دهید. همچنین قسمت نظرات بهترین جا برای شما است تا بتوانید سوالات ذهنی خود درباره کسب و کار را با پشتیبان سایت ما در میان بگذارید تا آنها در اسرع وقت به صورت کاملا تخصصی و شفاف به سوالات شما پاسخ دهند.

سوالات متداول

اهداف پرورش مرغ بومی چیست ؟

پرورش گله مولد پرورش گله گوشتی پرورش گله تخمگذار

فضای مورد نیاز برای شروع کسب و کار پرورش مرغ بومی

50 متر مربع برای 250 عدد مرغ

چه تجهیزاتی برای شروع کسب و کار پرورش مرغ بومی نیاز است؟

سیستم گرمایشی و سرمایشی مانند هیتر و کولر، سیستم تهویه مانند فن، دانخوری و آبخوری، قفس مرغ، دماسنج و رطوبت سنج، سیستم روشنایی مانند پروژکتور و لامپ مادر مصنوعی

طاعتی
دیدگاه کاربران
۱ دیدگاه
  • رضا 4 اردیبهشت 1402 / 0:05 ق.ظ

    تعداد ۵۰۰عدد مرغ بومی اصل جوان تخم گذار نیاز دارم کجا باید تهیه کنم ممنون از راهنمایتون

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *