کسب درآمد از طریق پرورش طیور

کسب درآمد از طریق پرورش طیور

اگر در فکر کسب درآمد از طریق پرورش طیور هستید این مطلب از سایت پراورصنعت بهترین گزینه برای شما به شمار می رود. کسب درآمد از طریق پرورش طیور در میان انواع کسب و کارها می تواند گزینه مناسبی برای افرادی باشد که این به این صنعت علاقه مند هستند.  پرورش طیور در یک نگاه کلی شامل بسیاری از پرندگان می شود که قابلیت پرورش و نگهداری و توجیه اقتصادی داشته باشند.

 معمولاً پرندگان با دو هدف عمده نگهداری و پرورش داده می‌شوند. هدف اول استفاده از تولیدات آنها یعنی گوشت و تخم آن هاست و هدف دوم پرندگان زینتی هستند که جنبه سرگرمی داشته و بر خلاف گروه اول که برای تغذیه جسمی مناسب هستند پرندگان زینتی برای تغذیه روحی و روانی در نظر گرفته می‌شوند. اما نکته مهم در پرورش طیور جنبه‌های اقتصادی و سودآوری آن است. قبل از هر اقدامی باید به تقاضای بازار و میزان سوددهی توجه شود. به این معنی که علاقه خاص پرورش دهنده به یک نوع پرنده نمی تواند توجیه خوبی برای پرورش آن باشد بلکه توجه به بازار و نیاز مصرف کننده تعیین می کند که پرورش طیور در کدام شاخه توجیه اقتصادی بیشتری دارد. برای اطلاعات بیشتر با سایت پراور صنعت همراه باشید. مطالعه این مطلب از سایت پراور به 6 دقیقه زمان نیاز دارد.

پرورش بلدرچین

از دیگر انتخاب هایی که میتوان در زمینه پرورش طیور داشت بلدرچین است که خواص شگفت‌انگیز گوشت و تخم آن امروزه بسیار تبلیغ می‌شود.  پرورش بلدرچین مزایای بسیاری دارد که می‌تواند باعث کسب درآمد از طریق پرورش آن باشد. اگر کسب درآمد از طریق پرورش طیور را در ذهن می پرورانید، پرورش بلدرچین می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای شما باشد.

  1.  سرعت رشد بالا به حدی که در سن ۵۰-۴۵ روزگی تخم گذاری را شروع می کنند.
  2.  بلدرچین های گوشتی حداکثر تا سن دو ماهگی به مرحله کشتار می رسند.
  3.  دوره بازگشت سرمایه سریع و کوتاه است.
  4. با توجه به جثه کوچک بلدرچین فضای کمتری برای پرورش نیاز خواهد بود.
  5. مقاومت در برابر بیماری ها و شرایط محیطی متغیر.
  6. کسب درآمد از طریق فروش تخم، تخم نطفه دار، گوشت، جوجه یکروزه و بلدرچین بالغ.

پرورش طیور زینتی

پرورش طیور با هدف پرندگان زینتی می‌تواند یک راه کسب درآمد هیجان انگیز و مفید باشد که شما را از طریق تکثیر و فروش پرنده، تخم‌پرنده و جوجه های مولد به سود خوبی می رساند.  شما برای شروع این کار نیاز به فضای آن چنان بزرگ و خاصی نداشته و می‌توانید از یک فضای کوچک حتی در خانه استارت کارتان را بزنید. با کمی تحقیق و مشورت با افراد با تجربه در این زمینه می توانید بهترین انتخاب را داشته باشید.  در ادامه تعدادی از پرندگان زینتی را که می تواند گزینه مناسب پرورش طیور باشند را بررسی می‌کنیم.

فنچ

فنچ اولین پیشنهادی است که برای پرورش به شما ارائه خواهد شد. این پرنده کوچک و اجتماعی رکورددار بیشترین آمار نگهداری را در میان پرندگان زینتی دارد و مزایای آن عبارتند از :

  •  قیمت مناسب
  •  زادآوری آسان

مرغ عشق

مرغ عشق پرنده اجتماعی است که تمایل به زندگی گله ای دارد. مزایای آن عبارتند از :

  •  در صورت برخورداری از غذای کافی سرعت زادآوری بالا دارد
  • محبوبیت در بین مردم
  •  سرمایه کم برای خرید آنها

قناری

در میان انواع پرورش طیور زینتی قناری رتبه سوم را دارد و شرایط نگهداری آن اندکی سخت تر است. مزایای آن عبارتند از:

  • مناسب زندگی در قفس
  • مقاوم و قابل تربیت
  •  عمر ۲۰-۱۵ سال
  •  سرمایه‌ کم برای خرید و تکثیر آن

گفتنی است برای موفقیت در پرورش طیور زینتی بهتر است از کلاس ها و محصولات آموزشی استفاده کنید تا با آگاهی کافی وارد این کار شوید. ضمن اینکه برای عدم شکست در این کار بهتر است که به پیشگیری از انواع بیماری های پرندگان بپردازید چرا که شناخت درمان بیماری ها چندان کمکی به شما نخواهد کرد

پرورش طیور با هدف تولید گوشت و تخم

از نکات مهم در زمینه پرورش طیور که هدف تولید گوشت و تخم آنهاست، تقاضای بازار است. در واقع می‌توان گفت در میان انواع پرندگان که قابل پرورش هستند این نوع پرنده بیشتر مورد توجه است چرا که تولیدات آن رابطه مستقیم با تغذیه افراد داشته و اولویت خرید آنها را تشکیل می‌دهد.  شاید بتوان گفت پرورش طیور در این شاخه توجیه اقتصادی بهتری داشته و دائما فعال خواهد بود. بد نیست اشاره ای به انواع طیور پرورشی با هدف تولید گوشت و تخم داشته باشیم.

پرورش مرغ

در میان طیور قابل تغذیه، مرغ در صدر جدول قرار می‌گیرد. مصرف گوشت و تخم‌مرغ از سال های بسیار دور جزو عادات غذایی در سراسر جهان می باشد. هر چند هزینه و سرمایه اولیه برای راه اندازی مرغداری و تهیه تجهیزات و رسیدگی ها بالاست، اما در صورت موفقیت در این

کار سود زیادی را به دست خواهید آورد . ضمن اینکه کمترین مشکل را در بازاریابی تولیدات خود خواهید داشت. پرورش مرغ تخمگذار و گوشتی را جدی بگیرید.

پرورش بوقلمون

پرورش بوقلمون به صورت تجاری و غیر سنتی از ۲۰ سال پیش در ایران شروع شده است و یکی از شاخه‌های پرورش طیور است که می تواند توجیه اقتصادی خوبی داشته باشد.

  1.  در کنار انواع منافع موجود در گوشت بوقلمون می توان به این نکته اشاره کرد که بوقلمون پرنده ای است که هم گوشت سفید دارد و هم گوشت قرمز.
  2. سرعت رشد بالایی داشته و در برخی نژادها در کمتر از چهار ماه به وزنی ۱۵ تا ۱۷ کیلوگرم می رسد.
  3.  از پر بوقلمون در صنایع تولید لحاف و تشک، برسهای گردگیری، گلهای مصنوعی و تهیه چسب مایع استفاده می شود
  4.  قیمت فروش بوقلمون نسبت به هزینه های صرف شده بالاتر است.
  5. از طریق فروش گوشت بوقلمون، فروش تخم، جوجه یک روز، یک ماهه، و سه ماهه می توان کسب درآمد کرد.
  6. کود بوقلمون نیز قابل فروش است.
کسب درآمد از طریق پرورش طیور
کسب درآمد از طریق پرورش طیور

بیشتر بخوانید: سود پرورش بلدرچین ماهانه چقدر است؟

گزینه اقتصادی در پرورش طیور

اولین مسئله‌ای که ذهن افراد را در شروع کار پرورش طیور به خود مشغول می کند این است که چه پرنده ای را برای پرورش و نگهداری انتخاب کنند.  در واقع این سوال در رابطه با دغدغه هایی به وجود می آید مانند درآمد بالاتر و ریسک پایین تر که در ادامه به آنها می پردازیم .اینکه پرورش کدام دسته از طیور سود بیشتری را نصیب شما خواهد کرد وابسته به شرایط مختلف است از جمله:

  •  میزان هزینه های پرورش
  • مقاوم بودن پرنده در برابر بیماری‌ها
  • میزان مصرف خوراک
  •  تجهیزات مورد نیاز
  • بازگشت سرمایه
کسب درآمد از طریق پرورش طیور
کسب درآمد از طریق پرورش طیور

اندازه مصرف خوراک

یکی از هزینه‌های جاری و معمول پرورش طیور مربوط به جیره غذایی آنهاست که به حدود ۶۰ درصد می‌رسد. ارزش این هزینه رابطه مستقیم با تولید پرنده مورد نظر دارد. به این معنی که هرچه مصرف خوراک کمتر و تولید گوشت و تخم بیشتر باشد بازده غذایی آن پرنده بهتر خواهد بود. در نتیجه سودی که در پرورش آن پرنده به دست می‌آید نیز بیشتر خواهد بود. قرقاول به عنوان یک پرنده زینتی دارای چنین وضعیتی است و می‌توان از آن به عنوان پرنده کم‌هزینه نام برد.

هر چند امروزه اصلاح ژنتیک توانسته نژاد هایی از پرندگان را به وجود آورد که در صنعت پرورش طیور به صرفه تر بوده و با کمترین مصرف خوراک بهترین بازدهی را داشته باشند. مانند پرورش مرغ گوشتی که با مصرف دان کمتر و طول دوره پرورش کوتاه تر تولید گوشت بیشتری دارد. کسب درآمد از طریق پرورش طیور با میزان تغذیه در طیور هنگام بیماری رابطه مستقیم دارد.

کسب درآمد از طریق پرورش طیور
کسب درآمد از طریق پرورش طیور

پایداری در برابر بیماری

از جمله مسائلی که می‌تواند پرورش طیور را تهدید کرده و فرد پرورش دهنده را با ضرر و زیان زیادی روبرو کند بیماری‌هایی است که در میان پرندگان سرایت کرده و باعث تلفات می‌شود.مثلاً انواع مرغ گوشتی و تخمگذار که سیستم دفاعی حساسی دارند در صورت ابتلا به آنفولانزا چندان مقاوم نبوده و تلف می شوند. برای جلوگیری از این وضعیت ضدعفونی کردن و واکسیناسیون پیشنهاد می‌شود که هزینه‌های را به دنبال خواهد داشت.

در صنعت پرورش طیور پرندگانی هستند که چندان نیاز به شرایط ویژه بهداشتی و ضدعفونی ندارند و این قبیل امور را می‌توان با هزینه بسیار کمتر برای آنها انجام داد. مانند بلدرچین و شترمرغ که نمونه هایی از این نوع پرندگان هستند. به خصوص شترمرغ که در برابر بیماری‌ها، کم‌آبی و شرایط نامساعد محیطی مقاوم بوده و در نتیجه سودآوری بیشتری دارد. کسب درآمد از طریق پرورش طیور با میزان مقاومت در طیور هنگام بیماری رابطه مستقیم دارد.

سوالات متداول

سود در پرورش طیور به چه عواملی بستگی دارد؟

میزان هزینه های پرورش، مقاوم بودن پرنده در برابر بیماری‌ها ، میزان مصرف خوراک، تجهیزات مورد نیاز و بازگشت سرمایه

مزایای پرورش مرغ عشق چیست؟

در صورت برخورداری از غذای کافی سرعت زادآوری بالا دارد، محبوبیت در بین مردم ،سرمایه کم برای خرید آنها

بلدرچین از چند روزگی شروع به تخمگذاری می کند؟

در سن ۵۰-۴۵ روزگی تخم گذاری را شروع می کنند

طاعتی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *