چگونه بلدرچین را جفت کنیم؟

چگونه بلدرچین را جفت کنیم؟

از مسائل مهمی که در پرورش بلدرچین قابل توجه است موضوع تولید مثل آنها است که در قدم اول نیازمند جفت گیری می باشد. جفت گیری موفق و صحیح می‌تواند در کنار فاکتورهای دیگر مانند تغذیه، فضای مناسب و بهداشت کافی به تولید نهایی مطلوبی منجر شود. اینکه چگونه بلدرچین را جفت کنیم? نیاز به یک سری آگاهی‌ها و اطلاعات دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید. مطالعه این مطلب از سایت پراور صنعت به 5 دقیقه زمان نیاز دارد.

اطلاعات مهم درباره چگونگی جفتگیری بلدرچین

  1. بلدرچین ها به صورت معمول در هفته پنجم و ششم جفتگیری را شروع می کنند و در این زمان بیشترین بازده را خواهند داشت. اگر به هر دلیلی جفت گیری به تاخیر افتد بازده کمتری از لحاظ باروری تخم گذاری مشاهده خواهد شد.
  2. برای جفت گیری بلدرچین ها آگاهی از زمان بلوغ جنسی در جنس ماده و جنس نر بسیار مهم است. بلدرچین ماده تخم گذاری را در ۴۲ روزگی شروع کرده و بلدرچین نر هم می تواند از ۳۶ روزگی تولید اسپرم را شروع کند.
  3. در جفت گیری بلدرچین و در نتیجه تولید مثل آنها یک نر برای ۳ ماده کافی است . البته اگر تعداد نرها به تعداد ماده ها نزدیک تر باشد احتمال نطفه دار کردن تخم ها بیشتر است.
  4. پس از هر بار جفتگیری بلدرچین های ماده به مدت ۶-۵ روز و گاهی نیز ۱۲-۱۰ روز تخم بارور می گذارند.
  5. در هر گروه از بلدرچین ها که برای جفتگیری در کنار هم قرار داده می‌شوند فقط یک پرنده نر باید حضور داشته باشد چرا که در صورت وجود یک نر دیگر نزاع و درگیری بر سر بلدرچینهای ماده رخ می دهد.
  6. برای اینکه بتوانیم با راندمان مطلوبی بلدرچین ها را جفت کنیم توجه به این نکته کمک کننده خواهد بود که درصد باروری در سن ۶ هفتگی در حدود ۹۰ تا ۱۰۰ درصد است این روند در ۸ ماهگی به ۸۰ درصد و پس از گذشت ۱۱-۹ ماه به ۷۰-۶۰ درصد می رسد.
چگونه بلدرچین را جفت کنیم؟
چگونه بلدرچین را جفت کنیم؟

بیشتر بخوانید: غذای بلدرچین در منزل

تشخیص بلدرچین نر و ماده

تشخیص درست جنسیت بلدرچین ها در فرآیند جفت گیری آنها بسیار مورد نیاز است. ضمن اینکه تعیین جیره غذایی بلدرچین ها نیز وابسته به جنسیت آنها است. به عنوان مثال جنس ماده برای باروری تخم های نطفه دار به کلسیم بیشتری نیاز دارد.

 اما از چه راه هایی میتوان جنسیت بلدرچین ها را تشخیص داد؟

از چه راه هایی میتوان جنسیت بلدرچین ها را تشخیص داد؟ برای یافتن جواب سوال با ما همراه باشید.

بررسی پرهای سینه

این روش شناسایی جنسیت بیشتر در نژادهای ژاپنی، ایتالیایی و جلب به کار می‌آید چرا که پرهای سینه جنس نر و ماده در این نژاد ها متفاوت است. اگر پرهای سینه بلدرچین ها را با دقت بررسی کنید خواهید دید که رنگ پرها در جنس ماده روشن تر از جنس نر است. ضمن اینکه پرهای سینه بلدرچین ماده قهوه ای کمرنگ بوده و خالهای قهوه ای و سیاه روی آن دیده می شود. اما رنگ پرهای سینه جنس نر تیره تر و قرمز مایل به قهوه‌ای است و لکه خاص و واضحی در آن دیده نمی‌شود. در این روش تشخیص، سن بلدرچین باید ۳-۲ هفته و شاید بیشتر هم باشد تا بتوان به تشخیص درستی رسید.

لمس غده کلاهک

 یکی از راههای تشخیص جنسیت قبل از اینکه بلدرچین را جفت کنیم لمس غده کلاهک آن است. روش قبلی در همه نژادها قابل استفاده نیست و با این روش می توان تشخیص قوی‌تری داشت. این روش در واقع بررسی قسمت زیرین و غده مانند بلدرچین است که باید با احتیاط انجام شود. ابتدا باید بلدرچین را در دست گرفته و سپس قسمت زیرین و نزدیک به پاها و دم پرنده را بدون آسیب به پاها بررسی کرد. در صورتی که متوجه یک برآمدگی در قسمت نزدیک به دم شوید بلدرچین موردنظر نر است و در غیر اینصورت ماده می‌باشد. گفتنی است  در صورت فشار آرام دو انگشت از این برآمدگی ماده سفید رنگی خارج می شود.

تشخیص بلدرچین نر و ماده
تشخیص بلدرچین نر و ماده

بیشتر بخوانید: پرورش بلدرچین در خانه یا منزل

نکاتی در مورد این روش تشخیص جنسیت بلدرچین

این روش تشخیص جنسیت بلدرچین باید در فصل بهار و تابستان انجام شود.

زمان تشخیص جنسیت در این روش سن حداقل ۶ هفتگی بلدرچین ها است که آنها به بلوغ رسیده اند.

اگر از قسمت موردبررسی کف سفید بیرون آمد اما برآمدگی مشاهده نشد احتمالاً بلدرچین موردنظر ماده است که به علت جفت گیری که به تازگی داشته هنوز کمی از مایع سفید رنگ در بدنش باقی مانده است. برای اطلاعات بیشتر در این باره می توانید به مطلب ” تکنیک های تشخیص جنسیت و سن بلدرچین ” مراجعه کنید.

 بررسی رفتار بلدرچین ها

اگر بخواهیم با موفقیت بلدرچین را جفت گیری کنیم استفاده از این روش هم کار گشا خواهد بود. توجه به رفتارهای متفاوت بلدرچین های نر و ماده در فصل جفتگیری و تفاوتهای رفتاری ذاتی در هر کدام می تواند جنسیت آنها را نشان دهد. برای دستیابی به جواب سوال چگونه بلدرچین را جفت کنیم؟  باید به رفتارهای این پرنده در هنگام جفتگیری نیز آشنا باشید. در ادامه به برخی از ویژگیهای رفتاری بلدرچین ماده و نر اشاره می کنیم:

  1. بلدرچین های نر رفتار پرخاشگرتری دارند در حالی که بلدرچینهای ماده آرام تر هستند.
  2. بلدرچین های ما اگر در یک فضای کوچک قرار بگیرند حتماً شروع به جدل و درگیری کرده و یکدیگر را به شدت مجروح می کنند. در صورت مشاهده چنین حالتی نر بودن بلدرچین ها حتمی است.
  3. اگر به صدای بلدرچین ها با دقت گوش دهید به این نکته پی می برید که نوع نر در دفعات بسیاری نوع ماده را صدا می‌زند. گفتنی صدایی با همین کیفیت در بلدرچین های ماده نیز در هنگام ارتباط برقرار کردن با جوجه ها شنیده می‌شود.
  4. بلدرچینهای نر در فصل جفت گیری سر و صدای زیادی ایجاد کرده و با کش و قوسی که به خود می‌دهند بلدرچینهای ماده را صدا می‌زنند.
  5. یکی از رفتارهای شاخص در جنس نر که می‌تواند به ما کمک کند تا بلدرچین را جفت گیری کنیم غرغر کردن آن است.
  6. معمولاً بلدرچین ماده در فصل جفت گیری برای تغذیه و لانه سازی در تلاش و تکاپو است. هرچند جنس نر نیز در این راه کمک می کند و شاید نتوان این روش را چندان قابل اتکا دانست.

بررسی پرها

در تشخیص جنسیت و جفت گیری بلدرچین ها روش راحت تری نیز وجود دارد که از طریق پرهای بلدرچین میسر می شود و در همه نژادها قابل اکتفا می باشد.

 با بررسی پرهای پرنده برخی تفاوت ها برای شما قابل مشاهده است:

  • مقداری از پرهای سر و پشت جنس ماده به علت جفت گیری کم می‌شود. ( استرس دمایی، کمبود فضا و برخی از اختلالات هم می تواند باعث ریزش پر شود)
  • تراکم کمتر پر و یا سر باش در جنس نر به علت درگیری های زیاد مشاهده می شود.
  • پرهای قسمت پشت، گردن و سر در بلدرچین نر معمولا روشن و رنگی تر است.
  • پرهای قسمت پشت، گردن و سر در بلدرچین ماده رنگی ساده و یکنواخت دارد.

سواات متداول

بلدرچین ها در هفته چندم جفتگیری می کنند؟

بلدرچین ها به صورت معمول در هفته پنجم و ششم جفتگیری را شروع می کنند

بلدرچین های ماده در چه بازه زمانی بعد از جفتگیری تخم بارور می گذارند؟

پس از هر بار جفتگیری بلدرچین های ماده به مدت ۶-۵ روز و گاهی نیز ۱۲-۱۰ روز تخم بارور می گذارند.

درصد باروری بلدرچین ها در بازه های زمانی مختلف به چه صورت است؟

برای اینکه بتوانیم با راندمان مطلوبی بلدرچین ها را جفت کنیم توجه به این نکته کمک کننده خواهد بود که درصد باروری در سن ۶ هفتگی در حدود ۹۰ تا ۱۰۰ درصد است این روند در ۸ ماهگی به ۸۰ درصد و پس از گذشت ۱۱-۹ ماه به ۷۰-۶۰ درصد می رسد.

طاعتی
دیدگاه کاربران
۳ دیدگاه
  • پویا 3 آبان 1400 / 10:10 ق.ظ

    سلام من یه نر دارم تمایلی برای جفتگیری با ماده نداره

  • *امیر* _محمد_ 27 فروردین 1401 / 1:44 ب.ظ

    سلام لطفا راهنمایی کنید
    من یه بلدرچین نر و دو بلدرچین ماده دارم اول بلدرچین نر رو آورده بودم وقتی ماده هارو آوردم می‌پرید و میزد تو سرشون ولی پنج دقیقه بعدش رفت انورم و دیگه هم تمایلی به جفت گیری نداره

  • سپهر 28 اردیبهشت 1402 / 10:29 ب.ظ

    سلام من دوتا بلدرچین دارم یه نر یه ماده نر به سر ماده میزنه وماده تازه به تخم گذاری شروع کرده واین کار به تخم گذاری ماده مشکل نمیزنه ؟

    لطفا زود جواب بدید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *