پرورش کبک گوشتی

پرورش کبک گوشتی

با نیم نگاهی به سفره های خانواده های ایرانی به خوبی متوجه میشوید که مردم برای جایگزین کردن گوشت مرغ به دنبال گوشت های هستند که سودمندی بیشتری برای خانواده آنها داشته باشد. گوشت کبک یکی از بهترین گزینه ها برای جایگزینی گوشت مرغ است. پرورش کبک گوشتی روز به روز در بین پرورش دهندگان طیور محبوب تر میشود. پرورش کبک گوشتی هزینه کم و سودآوری بالایی را برای پرورش دهندگان در پی خواهد داشت. اگر شما هم دوست دارید با هزینه ای اندک به سودآوری بالایی دست پیدا کنید، توصیه می‌کنیم پرورش کبک گوشتی را در صدر کارهای خود قرار دهید. توجه کنید پرورش کبک گوشتی زمانی برای شما سودآوری بالا را خواهد داشت که بتوانید اطلاعات مورد نیاز در این زمینه را به دست آورد.

در این مطلب از سایت پرآور صنعت به کمک شما آمده ایم تا بتوانید صفر تا صد کبک گوشتی را بشناسید و در پرورش آن به بهترین نحو عمل کنید. تمام اطلاعات لازم در این زمینه را با خواندن این مطلب به دست خواهید آورد و می توانید بعد از اتمام این مطلب کسب و کار خود را آغاز کنید. توجه داشته باشید هر چقدر در این زمینه میزان اطلاعات شما بالاتر باشد، اشراف بیشتری روی کسب و کار خود خواهید داشت.  مطالعه این مطلب به 7 دقیقه زمان نیاز دارد.

پرورش کبک با سه هدف

کبک از گروه ماکیان است و خصوصیات رفتاری و زیستی آن در گروه پرندگان وحشی شکاری قرار می‌گیرد. طعم گوشت کبک نسبت به سایر پرنده ها مانند مرغ، شترمرغ و بوقلمون بهتر بوده و طبیعتاً قیمت آن نیز بیشتر است . این خاصیت باعث شده شکارچیان با شکار این پرنده برخی از گونه‌های کبک را در معرض انقراض قرار دهند. اما امروزه با ایجاد مراکز و مزارع پرورش کبک گوشتی دسترسی به این نوع گوشت نیازمند شکار نبوده و می‌توان به راحتی آن را تهیه کرد. پرورش کبک با سه هدف انجام می گیرد:

 ۱. پرورش کبک مولد

۲.  تولید جوجه یک روزه

 ۳. پرورش کبک گوشتی

در فرایند تخمگذاری ، تخم ها روزی سه بار جمع آوری شده و بعد از ضدعفونی شدن در یک محل مخصوص برای ورود به دستگاه جوجه کشی نگهداری می شوند و بعد از ورود به دستگاه نیز ۲۴ روز زمان لازم است تا جوجه ها متولد شوند. سپس جوجه ها به مراکز پرورش کبک گوشتی منتقل شده و بعد از ۱۲ تا ۱۴ هفته به بلوغ فیزیکی می رسند و می توان آنها را به کشتارگاه فرستاد.

تجهیزات لازم برای پرورش کبک گوشتی

تجهیزات لازم برای پرورش کبک گوشتی به شرح زیر می باشد.

تجهیزات لازم برای پرورش کبک گوشتی
تجهیزات لازم برای پرورش کبک گوشتی

بیشتر بخوانید: پرورش مرغ گوشتی ۱۰۰% کاربردی + [ پرورش مرغ گوشتی در خانه ]

۱. محل پرورش کبک گوشتی:

اولین و اصلی ترین امکانات برای پرورش کبک مکانی است مناسب برای این کار که دارای آب، برق و گاز شهری باشد. چراکه همه این امکانات برای پرورش کبک گوشتی مورد نیاز است. این محل و مکان می‌تواند در شهر و یا در روستا باشد.

۲. وسایل گرمایشی:

از وسایل مورد نیاز برای پرورش کبک گوشتی امکانات گرمایشی را باید نام برد که از تلفات پرنده ها در فصل سرد جلوگیری می کند. برای این منظور می توان از بخاری گازی و یا هیتر مخصوص مرغداری و گلخانه استفاده کرد. ظرفیت سالن و تعداد کبک ها در انتخاب نوع بخاری اثرگذار است.

۳. وسایل سرمایشی:

پرورش کبک گوشتی در مناطق گرم کشور مانند اهواز می تواند ریسک تلفات را بالا ببرد چرا که گرما نیز مانند سرما برای جوجه ها و کبک های بالغ مضر است. با تجهیز مکان پرورش کبک به وسایل سرمایشی مانند کولر گازی و کولر آبی می توان از تلف شدن کبک ها جلوگیری کرد.

۴. وسایل تهویه سالن:

با تجمع کبک ها و تراکم بالا بوی نامطبوعی در میان پرنده ها احساس خواهد شد که هم برای خود آنها و هم برای پرورش دهندگان مضر است. با استفاده از تعدادی فن تهویه می‌توان بوی نامطبوع را از بین برده و به بیرون از سالن هدایت کرد. البته تعداد و کیفیت فن های تهویه باید متناسب با تعداد کبک و اندازه سالن در نظر گرفته شود.

۵. دانخوری و آب خوری:

معمولاً یک دانخوری و یک آبخوری جوابگوی ۱۵ کبک گوشتی است اما باید این نکته را در نظر گرفت که هرچه تعداد آبخوری و دانخوری ها بیشتر باشد تأثیر بسزایی در سرعت رشد و پرورش کبک ها خواهد گذاشت چرا که درگیری بین کبک ها کاهش می یابد.

۶. لامپ مادر مصنوعی:

جوجه های یک روز تا یک هفته برای گرم شدن به این لامپ نیاز خواهند داشت. ضمن اینکه لامپ مادر مصنوعی به واسطه نور مادون قرمزی که پخش می کند باعث میکروب کشی و ضد عفونی شدن محیط می شود.

۷. دان :

برای تهیه دان و تغذیه مورد نیاز کبک های گوشتی باید دان مخصوص برای این نوع کبک را تهیه کرد چرا که دان برای کبک های گوشتی و کبک های تخمگذار متفاوت است.

۸. قفس مکانیزه:

این قفس ها در تولید تخم کبک به کار می‌آید و در تولید و فروش کبک گوشتی می توان آنها را در بستر پرورش داد و نیازی به این قفس ها نخواهد بود. قفس کبک خود را می توانید از سایت پراور صنعت خریداری کنید.

ویژگی های ظاهری کبک گوشتی

* وزن کبک گوشتی در شرایط پرورشی معمولاً ۴۰۰ تا ۶۰۰ گرم است. اما در شرایط طبیعی وزن کبک نر( سویه ایرانی) ۵۱۰ تا ۸۰۰ گرم و وزن کبک ماده از ۴۵۰ تا ۶۸۰ گرم است.

* ترکیب پرها در جنس نر و ماده یکسان است .

* قسمت بالایی بدن کبک قهوه‌ای مایل به خاکستری بوده و قسمت شکم زرد کمرنگ است.

*  خط سیاهی از قسمت جلوی سر شروع شده و بعد از انشعاب و رد شدن از چشم‌ها و گردن در قسمت بالای سینه تمام شده و مرزی میان سر و سینه خاکستری و گلوی سفیدرنگ کبک تشکیل می‌دهد.

*  یک سیخک کوچک در قوزک پا نشانه جنس نر کبک است.

ویژگی های ظاهری کبک گوشتی
ویژگی های ظاهری کبک گوشتی

بیشتر بخوانید: پرورش بلدرچین گوشتی

نکات مهم در انتخاب زمین برای پرورش کبک گوشتی

۱. زمینی که برای احداث جایگاه پرورش کبک گوشتی در نظر گرفته شده باید از مناطق مسکونی دور بوده و حداقل ۱۰۰۰ متر با مراکز پرورش ماکیان دیگر نیز فاصله داشته باشد ضمن اینکه باید دارای جاده های ارتباطی کوتاه و مناسبی نیز باشد .

۲. محل قرار گیری زمین باید به صورتی باشد که در معرض جهت باد از طرف مزارع دیگر پرورش طیور و کارخانه های آلاینده قرار نگیرد.

۳.  قرار گیری زمین جایگاه پرورش کبک گوشتی در مناطق پست باعث می‌شود که جایگاه در معرض سیل و توفان و بادهای مخرب قرار بگیرد بهتر است قبل از احداث جایگاه این مورد بررسی شود.

۴.  با توجه به اهمیت آب مصرفی کبک ها در سلامتی و رشد آنها، باید آب از لحاظ شوری و املاح بررسی شده و همچنین از لحاظ بهداشتی نیز آب مصرفی باید مناسب باشد.

۵.  کف سالن های جایگاه باید به صورتی باشد که حداقل ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر بلندتر از سطح زمین بوده و با شیب مناسب (حداقل ۳ درصد) امکان خروج آب بعد از شستشوی سالن فراهم شود.

۶.  برای جلوگیری از اتلاف گرما و سرمای سالن در فصول مختلف باید از عایق با کیفیت مناسب در دیوارها و کف استفاده کرد.

۷.  بهتر است ساخت سالن‌ها به صورت شرقی غربی باشد. در این حالت یک سمت سالن به سوی جنوب و سمت دیگر به سوی شمال قرار می گیرد و دریافت نور بیشتر می‌شود که برای از بین بردن میکروب های محیط کاربردی خواهد بود.

نکته مهم: توجه داشته باشید استفاده از قفس کبک برای شما راحتی بهتری را به همراه خواهد داشت. بستر برای پرورش کبک گوشتی دردسر ساز خواهد بود.

تاسیسات مورد نیاز واحد پرورش کبک گوشتی

۱. سالن های پرورش

۲. انباردان

۳.  انبار تجهیزات

۴. اتاق کار

۵.  ساختمان سرایدار یا اتاق کارگران

تغذیه کبک گوشتی

معمولا کبک های گوشتی برای رفتن به مرحله کشتار باید وزنی در حدود نیم کیلوگرم داشته باشند که این وزن بستگی به کیفیت جیره غذایی دارد. رسیدن به کیفیت مطلوب در وزن گیری کبک گوشتی به عوامل زیر بستگی دارد:

 * دان پرنده باید با نیازهای تغذیه‌ای و سن پرنده متناسب بوده و دارای همه ویتامینها و املاح مورد نیاز کبک گوشتی باشد.

*  یک کبک بالغ در روز به حدود ۳۰ گرم دان نیاز دارد.

* جیره غذایی کبک های گوشتی تقریباً شبیه جیره مرغ گوشتی است و مخلوطی از ذرت، سویا، گندم، پودر ماهی، نمک، ویتامین‌ها و املاح معدنی در آن موجود است.

*  برای نگهداری جیره کبک گوشتی باید توجه داشت که دور از نور و رطوبت بوده و بیش از ۳ هفته انبار نشود.

*  دانخوری ها باید با قد کبک گوشتی تناسب داشته باشد و یا از مدل های قابل تنظیم استفاده شود.

* دسترسی کبک ها به آب سالم و بهداشتی باید  در تمام روز میسر باشد. اهمیت این موضوع از آن لحاظ قابل ذکر می شود که بدانیم کبک ها تقریباً دو برابر وزن جیره غذایی آب مصرف می کنند.

تغذیه کبک گوشتی
تغذیه کبک گوشتی

بیشتر بخوانید: سود پرورش کبک

ویژگی های گوشت کبک

۱. پروتئین موجود در گوشت کبک ۵ تا ۱۰ درصد بیشتر از دیگر گوشت بوده و سرشار از انواع اسید آمینه است.

۲. تولید اسید اوریک در گوشت کبک کمتر بوده و مصرف این گوشت فعالیت کلیه را بیشتر کرد و باعث دفع سموم بدن می شود.

۳.  جذب املاح معدنی از گوشت کبک به خوبی انجام می‌گیرد و مصرف این گوشت به راحتی املاح را در دسترس سلول‌ها قرار می‌دهد.

۴.  مصرف گوشت کبک برای همه گروه های سنی از کودک و سالمند مفید بوده و غذایی سالم است.

۵.  گوشت کبک تامین کننده موادی مانند فسفر، منیزیم، آهن و گوگرد برای بدن بوده و همچنین کمک‌کننده برای تقویت حافظه، قوای جنسی و ضعف عمومی بدن است.

۶.  به دلیل چربی و کلسترول کم، این گوشت می‌تواند غذای مناسبی برای بیماران قلبی عروقی بوده و پتاسیم موجود در آن مصرف این گوشت را برای بیماران فشار خون بالا بی ضرر می‌کند.

مزایای پرورش کبک گوشتی

پرورش کبک گوشتی به عنوان کسب و کاری که می تواند سود مناسبی را به دنبال داشته باشد یکی از مشاغل در زمینه پرورش طیور است که یک سری مزایا نسبت به دیگر شاخه‌های پرورش طیور دارد :

۱. این پرنده نسبت به طیور دیگر مقاومت بیشتری در برابر بیماری‌ها دارد.

۲.  کبک های گوشتی نسبت به دیگر طیور دان کمتری مصرف می کنند.

۳.  با توجه به جثه کوچک کبک گوشتی نسبت به مرغ میتوان تعداد بیشتری کبک در سالن سوله نگهداری و پرورش داد .

۴. بازار مصرف کبک گوشتی و نیز تخم آن در ایران و کشورهای همسایه رو به رشد است.

۵. بدن کبک گوشتی نسبت به انواع شرایط آب و هوای نامساعد مقاوم است.

مزایای پرورش کبک گوشتی
مزایای پرورش کبک گوشتی

بیشتر بخوانید: پرورش کبک تخمگذار + [ صفر تا صد پرورش کبک تخمگذار ]

پرورش کبک گوشتی چقدر سود دارد؟

کسانی که پرورش کبک گوشتی را انجام می‌دهند به خوبی می‌دانند تا به مرحله سوددهی نرسند تمام زحماتی که پای این کسب و کار کشیده اند بی فایده خواهد بود. سود پرورش کبک رابطه مستقیم با قیمت گذاری کبک گوشتی دارد. توجه داشته باشید قیمت گذاری های پرت می ‌تواند امکان رقابت با سایر تولیدکنندگان را از شما بگیرد. قیمت گذاری باید به نحوی باشد که شما بتوانید به سادگی با سایر رقبا رقابت کنید و در صورت تولید انبوه میزان سودآوری خود را به طور چشمگیری بالا ببرید.

توجه داشته باشید سود پرورش کبک گوشتی زمانی به بالاترین حد خود خواهد رسید که شما بتوانید در کنار قیمت گذاری مخاطبین خود را از محصولات ارائه شده راضی نگه دارید. به طور کلی سود پرورش گوشتی به عوامل مختلفی چون هزینه های ثابت و هزینه های متغیر و نوع بازاریابی بستگی دارد.

چگونه سود پرورش گوشتی را افزایش دهیم؟

در سود پرورش کبک گوشتی هزینه های ثابت به هیچ عنوان تغییر پیدا نمی کند. شما برای تهیه زمین و ساختن ساختمان های مختلف جهت پرورش کبک گوشتی و خرید تجهیزات، هزینه ثابتی را صرف کسب و کار خود می کنید. این هزینه ها به هیچ عنوان تغییر نکرده و برای همیشه به صورت ثابت می ماند. هزینه های ثابت معمولاً برای یکبار در نظر گرفته می شود و سپس مابقی هزینه ها به هزینه های متغیر اختصاص داده خواهد شد. شما برای اینکه بتوانید سود پرورش کبک گوشتی را افزایش دهید باید هزینه های در نظر گرفته شده برای هزینه های متغیر را کاهش دهید و یا مدیریت بهتری روی آنها داشته باشید.

نیروی کار کمتر، صرفه جویی در دان و آب و مکان مناسب برای رشد جز موارد ضروری است که موجب افزایش سوددهی کبک می شود. با مدیریت این موارد به راحتی می توانید هزینه های گفته شده را کنترل کنید و محصول را با قیمت مناسب تری به بازار عرضه نماید. در این مواقع میتوانید از قفس جهت مدیریت راحت تر و کنترل هزینه ها استفاده کنید.

عوامل مهم بر قیمت  نهایی کبک گوشتی

عوامل بسیار زیادی می‌تواند بر قیمت نهایی کبک گوشتی تاثیر گذار باشد. عواملی که می‌تواند هزینه‌های موردنظر شما را درگیر کند را در ادامه مطلب به صورت تیتروار خواهیم گفت تا بتوانید با توجه به این عوامل قیمت نهایی گوشت کبک را تعیین کنید.

هزینه تهیه مواد اولیه مصرفی (آب دارو واکسن)

منطقه جغرافیایی که در آن گوشت کبک را پرورش می دهید (قیمت با توجه به منطقه جغرافیایی می تواند تغییر پیدا کند)

نوع تکنولوژی و روش پرورش کبک

در نظر گرفتن دستمزد نیروهای انسانی

میزان پرورش

قیمت عرف بازار

و بسیاری از گزینه های دیگر.

چرا از قفس برای پرورش کبک گوشتی استفاده کنیم؟

قفس کبک مزایای بسیار زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت. مهمترین مزیت قفس های مکانیزه مدیریت آسان و کم کردن هزینه ها است. شما با استفاده از قفس کبک میتوانید از شروع بیماری ها و انتقال آنها از کبکی به کبک دیگر جلوگیری نمایید. قفس کبک جلوگیری از بیماری ها و تلفات شما در این کسب و کار را کم کرده و موجب سوددهی بیشتر در پرورش کبک گوشتی می شود.

قفس کبک
قفس کبک

دور بودن کبک گوشتی از استرس

دور بودن کبک گوشتی از استرس جز مواردی است که می‌تواند موجب تلفات و رشد نامطلوب در کبک گوشتی شود. برای این که بتوانید استرس را در کبکهای گوشتی کنترل کنید توصیه می‌کنیم از قفس استفاده نمایید. قفس فضایی را فراهم می‌آورد که کبک در آن احساس راحتی کرده و رشد خود را به بهترین شکل پی می گیرد.

دور بودن فضای پرورش از رفت و آمد

از دیگر موارد و مزایای پرورش کبک گوشتی در قفس می توان به دور بودن فضای پرورش از رفت و آمد اشاره کرد. رفت و آمد های زیاد باعث استرس در کبک و افزایش تلفات در آن ها می شود. زمانی که شما از قفس استفاده کنید از ورود افراد متفرقه و یا افراد زیاد به درون محل پرورش جلوگیری کرده اید. از طرفی نگهداری کبک در قفس باعث دور بودن فضای پرورش از حیوانات موذی و وحشی می شود.

کاهش هزینه برای مراقبت از کبک گوشتی

پرورش کبک روی بستر هزینه های زیادی را برای مراقبت در پی خواهد داشت. با استفاده از قفس می توانید هزینه های متغیر خود مانند استفاده از کارگر را کاهش دهید. با کاهش دستمزد کارگران سودآوری شما از پرورش کبک گوشتی بیشتر خواهد شد.

صرفه جویی در مصرف دان و آب

استفاده از قفس هزینه دان و آب شما را به طور چشمگیری کاهش خواهد داد. قفس کبک باعث می شود شما طبق برنامه و جیره غذای کبک تغذیه این پرنده را در پی بگیرید و بدون اسراف دان و آب را به این پرنده برسانید.

چرا خرید قفس کبک گوشتی از پرآورصنعت؟

قفس های کبک سایت پرآور صنعت دارای نیپل بوده و آب را به صورت اتوماتیک در اختیار کبک ها قرار می دهد. این خصوصیت قفس کبک سایت پرآور صنعت باعث می‌شود هزینه‌های آب شما کاهش یابد. همچنین در نظر گرفتن دانخوری باعث شده کسانی که پرورش کبک را انجام می دهند صرفه جویی بیشتری در مصرف دان داشته باشند.

چیزی که  قفس کبک سایت پرآور صنعت را از سایر سایت ها متمایز میکند داشتن گارانتی آنهاست. از آنجایی‌که سایت پرآور صنعت قفس کبک خود را از مواد اولیه مرغوب می سازد با اطمینان کامل محصولات خود را به مخاطبین ارائه می دهد. سایت پرآور صنعت گارانتی ده ساله را برای کسانی که قفس کبک را از این سایت بخرند در نظر گرفته است. با خرید قفس کبک از این سایت دیگر نگران خرابی و هزینه های اضافی برای پرورش کبک گوشتی نخواهید بود.

قفس کبک
قفس کبک

شما برای ما از پرورش کبک گوشتی بنویسید

در این مطلب از سایت پراور صنعت شما را با پرورش کبک گوشتی آشنا کردیم. چنانچه در این باره تجربه متفاوتی دارید، می توانید آن را از طریق قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. همچنین می توانید از این طریق سوالات خود درباره پرورش کبک را از پشتیبانان سایت پراور صنعت بپرسید تا انها در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ دهند.

سوالات متداول

پرورش کبک با چه اهدافی انجام می گیرد؟

پرورش کبک با سه هدف 1.پرورش کبک مولد ۲. تولید جوجه یک روزه ۳. پرورش کبک گوشتی صورت می گیرد.

مهمترین اصل در پرورش کبک گوشتی چیست؟

اولین و اصلی ترین امکانات برای پرورش کبک مکانی است مناسب برای این کار که دارای آب، برق و گاز شهری باشد

وزن کبک گوشتی چقدر است؟

وزن کبک گوشتی در شرایط پرورشی معمولاً ۴۰۰ تا ۶۰۰ گرم است. اما در شرایط طبیعی وزن کبک نر( سویه ایرانی) ۵۱۰ تا ۸۰۰ گرم و وزن کبک ماده از ۴۵۰ تا ۶۸۰ گرم است.

طاعتی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *