پرورش کبوتر از ۰ تا ۱۰۰ + [ شناخت کامل کبوتر ]

پرورش کبوتر

پرورش کبوتر جز کارهای سودمند و زودبازده است که علاقمندان خاصی آن را پیگیری می‌کنند. این علاقمندی زمانی می‌تواند سودده باشد که شما بتوانید اطلاعات لازم درباره پرورش این پرنده بی نظیر را در اختیار داشته باشید. ما نیز در این مطلب از سایت پرآور صنعت سعی کرده‌ایم اطلاعات جامع و کاربردی را در زمینه پرورش کبوتر به شما ارائه دهیم. شما می توانید در این مطلب از سایت پرآور صنعت با موضوعات مختلفی چون نژادهای مختلف کبوتر، تغذیه، جفت گیری، انواع بیماری ها و روش های مقابله آن آشنا شوید. توصیه ما به شما این است که تا انتهای این مطلب با سایت پرآور صنعت همراه شوید و یکی از جامع ترین مطالب درباره رشد و نگهداری کبوتر را مطالعه کنید. برای مطالعه این مطلب به 6 دقیقه زمان نیاز دارید.

شناخت کامل کبوتر

در این قسمت سعی داریم شما را با کبوتر، کفتر، کپتر  یا کوتر آشنا کنیم. اسم های گفته شده گونه‌ای از اسمهای کبوتر است که شما با توجه به نوع گفتار این پرنده را صدا و یا اسمش را  در جاهای مختلف بیان می کنید. کبوتر جز پرندگان متوسط تا بزرگ جثه به شمار می رود. این پرنده را معمولا در دسته های کبوتران و خانواده کبوترسانان می دانند. شما می‌توانید کبوتر را به دو دسته اهلی و وحشی در طبیعت مشاهده کنید.

نام این پرنده را با توجه به گفتار و فرهنگ میتوانید به صورت های مختلف بشنوید. نکته جالب درباره کبوتر  آورده شدن نام آن در شاهنامه به نام کفتر است. این در حالی است که ما این پرنده را به نام کبوتر می شناسیم. برای صدا زدن نام این پرنده باید نیم نگاهی به نوع گفتار و نوشتار و فرهنگ بیندازیم. برای اطلاعات بیشتر درباره کبوتر ها می توانید آن را مطالعه کنید.

کبوتر
کبوتر

انواع کبوتر

کبوتر چاهی  Columba livia

یاکریم سرخ  Streptopelia tranquebarica

قمری خاوری  Streptopelia orientalis

کبوتر جنگلی  Columba palumbus

قمری خانگی  Streptopelia senegalensis

کبوتر چشم‌زرد Columba eversmammi

کبوتر کوهپایه، Columba oenas

کبوتر تاجدار  Goura victoria

قمری معمولی  Streptopelia turtur

یاکریم اوراسیایی  Streptopelia dacaocto

اهداف پرورش کبوتر

کسانی که پرورش کبوتر را انجام می دهند اهداف مختلفی را پیگیری می‌کنند از جمله این اهداف می‌توان به تولید گوشت و تخم کبوتر که جزو مهمترین اهداف است، نام برد. سایر اهداف را می توانید در ادامه مطلب بخوانید.

  1. تولید فضولات کبوتر 
  2. سرگرمی
  3. مسابقه
  4. نامه رسانی
  5. شغل کبوترداری

انتخاب نژاد برای پرورش کبوتر

نژادهای مختلف کبوتر را  می توان به دو دسته تقسیم کرد. کبوتر های گوشتی و سرگرم کننده دو دسته بندی کبوترها برای پرورش است. شما می توانید با توجه به نیاز خود یکی از دسته بندی کبوتر را برای پرورش انتخاب کنید. به طورکلی 300 نوع کبوتر برای پرورش در دسترس است.

انتخاب نژاد برای پرورش کبوتر
انتخاب نژاد برای پرورش کبوتر

بیشتر بخوانید: غذای بلدرچین

نژاد کبوترهای گوشتی

نژاد کبوترهای گوشتی می توان به شاهان سفید، لوخا، سیلور شاه، تگزونا، گولا و غیره اشاره کرد.

نژاد کبوترهای سرگرم کننده

از جمله نژاد کبوترهای سرگرم کننده می توان به  Moyurponkhi، شیرازی، Lohore، Mukhi، Jacobin، Frillback، Trumpeter، Trubit،  Giribaz، FantailTemplar، Modena، Lotal و غیره اشاره کرد. چنانچه پرورش نژاد کبوتر های گوشتی را در پی میگیرید بدانید گوشت کبوتری که سنین پایین تری داشته باشد بسیار لذیذ تر و خوشمزه تر از کبوتر های بالغ هستند.

نحوه پرورش کبوتر

برای پرورش کبوتر شما می توانید روش های مختلفی را تجربه کنید. یکی از بهترین روش ها برای نگهداری و پرورش این پرنده نگهداری از جوجه ها در سنین پایین است. جوجه هایی که از سنین پایین در یک فضا نگهداری شوند به فضای موجود عادت کرده و راحت تر رشد خود را پیگیری می نمایند. میتوانید با رشد جوجه کبوتر ها آنها را به بلوغ جنسی برسانید و بعد از هفت ماه تخم نطفه دار و یا تخم کبوتر از آن به دست آورید. توجه داشته باشید که هر چقدر کبوترهایی  با وزن سنگین را  انتخاب کنید بلوغ دیررس در را تجربه خواهید کرد. در ادامه شما را با نحوه جفت گیری کبوتر ها آشنا خواهیم کرد.

نحوه جفت گیری کبوتر

برای جفت گیری کبوتر باید کبوتر های نر و ماده را در کنار یکدیگر قرار دهید تا به شرایط موجود در فضا عادت کنند. توجه داشته باشید هر کبوتر نر یک جفت ماده را برای جفت گیری انتخاب میکند.  برای تشخیص کبوتر نر از ماده می توانید به سر پرندگان، صدای آنها و اندام بزرگ و کوچک آن توجه کنید. معمولاً کبوترهای نر هیکل درشت تری دارند.  بعد از نگهداری کبوتر های نر و ماده در کنار یکدیگر و انتخاب کبوترهای ماده توسط کبوتر های نر، برای جفت گیری کبوترهای ماده اعلام آمادگی کرده و شروع به رابطه جنسی در محل مورد نظر ای که پرنده ماده در نظر گرفته است، می کند. بعد از جفت گیری انتقال اسپرم صورت میگیرد.  توجه داشته باشید زمان جفتگیری را پرنده ها مشخص میکنند و شما هیچ دخالتی در آن نمی‌توانید داشته باشید.

بعد از گذشت ۴۴ ساعت از جفت گیری کبوتران روز اول،  اولین تخم و  روز دوم دومین تخم را از کبوتران به دست خواهید آورد. توجه داشته باشید شما فقط از کبوتران می توانید دو عدد تخم کبوتر به دست آورید و به هیچ عنوان این عدد کاهش و یا افزایش نخواهد یافت. بنابراین توصیه می‌کنیم روش ها و تکنیک هایی که برای افزایش تخم گذاری کبوتر استفاده می شود را جدی نگیرید و از تجربه کردن آنها بپرهیزید.

جفت گیری کبوتر

کبوتر ها برای جفت گیری طبیعی خود تاریخ اول ماه خرداد را انتخاب می کنند. توجه داشته باشید برای یک جفت گیری ایده‌آل هیچ کدام از پرنده های نر و ماده نباید دچار بیماری های مختلف باشند. بعد از جفت گیری کبوتر های نر را به مدت ۵ روز به دور از محیط پرورش قرار می دهید. در این پنج روز جلوگیری های مورد نظر را انجام دهید تا در هنگام ادغام شدن با سایر گله درگیر نشوند. توصیه می کنیم یک ظرف کوچک را از شاهدانه خام و کنجد پر کنید و آن را به مدت سه روز به کبوترهای نر بدهید، این کار باعث می شود کبوتر های نر تشنه رابطه جنسی شوند و هرچه سریعتر جفت گیری را انجام دهند.

برای اینکه متوجه شوید جفتگیری کبوترها به بهترین شکل انجام شده است مقداری کاه و خرده چوب را در محیط پرورش کبوتر ها قرار دهید!!! چنانچه جفت گیری به خوبی انجام شده باشد کبوتر نر و ماده شروع به لانه سازی میکند. کلسیم را در جیره غذایی کبوتر ها در هنگام جفتگیری قرار دهید تا بتوانید به بهترین شکل انرژی مورد نیاز آنها را تامین نمایند.

غذای کبوتر

یکی از مهمترین نکات در پرورش کبوتر غذای آن است. چنانچه نتوانید به بهترین شکل غذا را فراهم کنید نباید انتظار رشد مناسب داشته باشید. غذا رابطه مستقیمی با رشد کبوتر خواهد داشت. در ادامه مطلب شما را با انواع غذاهای کبوتر در هنگام پرورش و دوره های مختلف سنی آشنا خواهیم کرد. هر کبوتر به طور متوسط در طول شبانه روز ۳۰ تا ۵۰ گرم دان مصرف میکند. میزان دان مصرفی رابطه مستقیم با سن کبوتر خواهد داشت. برای اطلاعات بیشتر به مطلب غذای کبوتر مراجعه کنید.

غذای کبوتر
غذای کبوتر

بیشتر بخوانید: غذای مرغ

ذرت

از ذرت با مخلوط ارزن زمانی استفاده می کنند که میخواهند پرنده را به پرواز دربیاورند. ذرت ارزش غذایی بالایی را به کبوتر ارائه می دهد. این محصول می‌تواند یکی از مهمترین منابع تامین انرژی در کبوتر ها باشد. یکی از مهمترین نکاتی که در هنگام استفاده از ذرت باید به آن توجه کنید، دانه بندی آن است. استفاده از دانه بندی های ریز در سنین پایین و دانه بندی های درشت در سنین بالا می تواند کبوتر را مشتاق به خوردن ذرت کند.

توجه داشته باشید ذرت ها به دو صورت تقسیم بندی می شوند. به صورت اول آن که انسان ها از آن استفاده می کنند و صورت دوم که مورد استفاده پرنده ها قرار می گیرد. در هنگام خرید به نوع ذرت توجه ویژه‌ای داشته باشید.

ماش و قره ماش

ماش جز جیره های غذایی است که مواد قندی و نشاسته ضعیفی را در خود می بیند. اما سازندگی این مواد باعث سیری زودرس و هضم بهتر حبوبات در بدن کبوتر خواهد شد. در ماش ویتامین آ و ب بوده و در هنگام سرماخوردگی می تواند بهترین تسکین برای کبوتر باشد. قره ماش تمامی خواص ماش را در اختیار دارد با این تفاوت که قیمت آن نصف ما خواهد بود.  اگر دوست دارید جوجه های کبوتر شما قوی و درشت جثه شوند از قره ماش استفاده کنید.

گندم

یکی از مهمترین مواردی که باید در جیره غذایی کبوترها قرار دهید، گندم است. استفاده گندم پرورش کبوتر را دچار بازدهی های بیشتری خواهد کرد. گندم دارای سلولز، گلوتون، مواد قندی، نشاسته و ویتامین ب است. از گندم بیشتر برای جوجه کشی استفاده خواهد شد. توجه داشته باشید گندم زمانی راندمان کاری شما را بالا خواهد برد که بتوانید به بهترین شکل آن را در جیره غذایی کبوترها قرار دهید. چنانچه از گندم بیش از اندازه در جیره غذایی کبوتر استفاده کنید دچار اسهال خواهد شد.

عدس

عدس جزء محصولاتی است که می تواند پروتئین های لازم در بدن کبوتر را به بهترین شکل فراهم کند. عدس به معنای واقعی یک غذای کامل برای کبوتر ها است. از عدس میتوانید برای پراندن، جوجه کشی و درمان زخمهای دهان و گلوی کبوتر نیز استفاده کنید.

ارزن

از دیگر مواردی که می توانید آن را در هنگام پرورش کبوتر استفاده کنید، ارزن است. روزهای اول تیرماه بهترین زمان برای استفاده از ارزن در جیره غذایی این پرنده است. ارزن موجب سبکی پرنده می شود و کمک می کند تا کبوتر در باره زمانی بیشتری به پرواز بپردازد.

بهترین غذا برای پرورش کبوتر 

مخلوط ارزن، قره ماش، گندم، ذرت و نان و بدون کپک بهترین غذا برای پرورش کبوتر به شمار می رود. پوست صدف، پودر استخوان،سنگ آهک، نمک، مخلوط مواد معدنی از دیگر موارد مهم و بهترین در غذای کبوتران هستند. توجه داشته باشید برای پرورش کبوتر از غذاهای مانند لوبیا پلو، عدس پلو و ته مانده غذا استفاده نکنید. برخی از غذاها ممکن است بر سیستم گوارش کبوتر تاثیر منفی بگذارند و موجب انسداد روده در آنها شود.

محل نگهداری کبوتر

برای پرورش کبوتر می توانید از انواع فضاها چون پشت بام منازل و مزارع استفاده کنید. برای اینکه بتوانید به بهترین شکل محیط نگهداری کبوتر را فراهم کنید توصیه می‌کنیم از قفس کبوتر استفاده کنید. قفس کبوتر خدماتی را به شما ارائه می دهد که بتوانید به بهترین شکل و راحت ترین حالت پرورش کبوتر را مدیریت نمایید. قفس کبوتر سایت پرآور صنعت دارای مخزن جمع آوری تخم بوده و به پرورش دهندگان کمک می کند تا شکستن تخم کبوتر توسط کبوتران جلوگیری کنند. قفس کبوتر سایت پرآور صنعت دارای سینی فضولات بوده و شما با استفاده از این سینی به راحتی می توانید زیر کبوتران را تمیز نمایید. سیستم آبخوری اتوماتیک با ضمانت دو ساله میتواند خیال شما را از آبرسانی استاندارد به این پرنده راحت کند.

توجه داشته باشید قفس کبوتر سایت پرآور صنعت دارای گارانتی ۱۰ ساله ضد زنگ و قابل شستشو بوده و تا ۴۸ ساعت گارانتی بازگشت وجه بدون قید و شرط در صورت عدم رضایت مشتری را دارد. با استفاده از قفس کبوتر به راحتی می تواند شرایط لازم برای پرورش این پرنده را به وجود آورید. مدیریت راحت می تواند هدیه شما به خودتان در شروع این کسب و کار باشد.

پرورش کبوتر در قفس

پرورش کبوتر در قفس مزایای بسیار زیادی را با خود به همراه دارد که در بخش قفس به طور کامل به آن پرداختیم. چنانچه دوست دارید از مزایای پرورش کبوتر در قفس آشنا شوید می توانید به قسمت محیط نگهداری کبوتر مراجعه کنید.

نگهداری کبوتر در فضای باز چه مزیت هایی دارد؟

نگهداری کبوتر در فضای باز مزیت های بسیار زیادی را با خود به همراه خواهد داشت از جمله مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  1. کار کمتر
  2. صرفه جویی در دان و آب
  3.  تحرک بیشتر کبوترها برای رشد

معایب پرورش کبوتر در فضای آزاد

  1.  کنترل غذا وجود ندارد
  2. از دست دادن انرژی زیادتر
  3. تلفات بیشتر
  4. ادغام با سایر کبوتران

پرورش کبوتر در خانه

یکی از سوالاتی که در ذهن اکثر پرورش دهندگان کبوتر را به خود درگیر میکند، میسر بودن پرورش کبوتر در خانه است! آیا پرورش کبوتر در خانه میسر است؟ در جواب این سوال باید گفت بله شما می توانید پرورش کبوتر در منزل را به راحتی هر چه تمام تر با استفاده از اصول و اطلاعات لازم انجام دهید. این در صورتی است که بتوانید مدیریت درستی را بعد از کسب و کار داشته باشید. توصیه می کنیم برای راحتی بهتر و مدیریت هوشمند تر از قفس کبوتر برای کار استفاده نمایید. اصولی که در پرورش کبوتر در خانه استفاده می کنید را ما در این مطلب بیان کردیم. برای پرورش می توانید از این مطلب استفاده نمایید.

راه های تشخیص کبوتر نر از ماده

  1.  صدای قور
  2. سر و کله کبوتر
  3. تعداد بالها
  4. مقعد یا برجستگی
  5. استخوان جناغ
  6. مست بازی کنار آشیانه
  7. هیکلی بودن
  8. بیماری های کبوتر
پرورش کبوتر
پرورش کبوتر

بیشتر بخوانید: پرورش مرغ تخمگذار

بیماری های کبوتر

چنانچه نتوانید نظافت مورد نظر برای پرورش کبوتر را فراهم کنید، بیماری‌های مختلفی کسب و کار شما را با شکست همراه خواهند کرد. از جمله این بیماری ها می توان به شپش، بیماری های ویروسی، بیماری کرم های نواری، بیماری کله گیجی، سرماخوردگی، اسهال، ورم جلدی، آسم، خس خس سینه و درد چشم اشاره کرد.

مزایای پرورش کبوتر

  1. مقاوم در برابر بیماری ها
  2. استفاده از فضولات کبوتر به عنوان کود
  3.  دوره جوجه کشی کوتاه (18 روز)
  4.  سرمایه اندک برای شروع پرورش
  5. استفاده از فضاهای کوچک برای پرورش
  6. اداره و کنترل آسان
  7. تخمگذاری سریع (6 ماهگی)
  8. پرورش کبوتر سرگرم کننده خواهد بود

نحوه شستشوی کبوتر

یکی از مهمترین نکات در پرورش کبوتر نوع شستشوی آن است. فضای بهداشتی می تواند شما را یک رده به رسیدن به سود و رشد ایده آل نزدیک تر کند. برای اینکه بتوانید این پرنده را به بهترین شکل بشورید باید بدانید که چگونه شستشوی کبوتر را انجام دهید. این پرنده مانند تمام موجودات دنیا برای ادامه حیات نیاز به تمیز بودن و شستشو دارد. چنانچه کبوتران به شکل وحشی و یا آزاد به زندگی بپردازند به راحتی هرچه تمام تر می توانند  خود را در رودخانه ها و یا آب باران با استفاده از شنا کردن تمیز می نمایند. شما در منزل می توانید با فراهم کردن یک تشت آب فضای مورد نظر برای شستشوی کبوتران را فراهم سازید. کبوتران بلافاصله بعد از دیدن آب تمیز درون تشت به درون آن رفته و با استفاده از آب تمیز پرهای خود را شستشو میدهند.

برای این که بتوانید به بهترین شکل شستشو را انجام دهید به نکته های زیر توجه داشته باشید:

  1. عوض کردن آب تشت بعد از آلوده شدن بسیار مهم است. در بسیاری از مواقع کبوتران در آبهای آلوده دچار بیماری‌های متعددی خواهند شد.
  2. برای ضدعفونی آب و پرهای کبوتر می توانید از محلول پرمنگنات پتاسیم در آب استفاده کنید استفاده از این محلول می توانید پرهای کبوتر را به طور کامل ضدعفونی کرده و از ورود شپش و انگل به بدن آن جلوگیری نمایید.

شغل کبوترداری چیست؟

یکی از اهداف مهم در پرورش کبوتر ایجاد شغل است. افراد در گذشته های نه چندان دور به کبوتران و پرورش آن به شکل سرگرمی نگاه می کردند. اما در دنیای امروز بسیاری از کسب و کارها بر پایه و اساس کبوتر ها چیده میشود. امروزه کسی کبوترداری را به عنوان سرگرمی می‌بیند و به عنوان شغل با استفاده از آن به سودآوری و کسب درآمد می پردازد. به نحوی که  این کا در سراسر دنیا محبوب شده است. افراد زیادی در سراسر دنیا با به روزرسانی اطلاعات خود دائماً در حال بالا بردن تخصص خود و کسب تجربه در این زمینه هستند.

چنانچه شما هم دوست دارید به شغل شریف کبوترداری بپردازید توصیه میکنیم اطلاعات لازم در این زمینه را به دست آورده و سپس تجهیزات مورد نیاز را فراهم کنید. با استفاده از قرار دادن این دو نکته مهم در کنار هم کسب و کار موفق و پر رونق را تجربه خواهید کرد. توجه داشته باشید نه تنها کسب اطلاعات بلکه به روزرسانی آنها نیز در پرورش کبوتر بسیار مهم خواهد بود. هرچه اطلاعات به دست آمده در این زمینه را به بهترین شکل بالاتر ببرید بالطبع به سوددهی بسیار زیاد و موفقیت شیرین تری دست پیدا خواهد کرد.

سود پرورش کبوتر چقدر است؟

با نیم نگاهی به کشورهایی مانند نیجریه، پاکستان، بنگلادش و تایلند متوجه خواهید شد که پرورش کبوتر یکی از شغل های پردرآمد به شمار خواهد رفت. با توجه به اینکه گوشت کبوتر بسیار و لذیذ و خوشمزه است اکثر این کشورها پرورش کبوتر به صورت گوشتی را در سرلوحه کار خود قرار می دهند. برای اینکه بدانید سود پرورش کبوتر چقدر است می توانید به وزن کبوتر ها و نژادهای مختلف توجه کنید. به طور مثال نژاد مادیان سوئیسی بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ گرم وزن از خود به جای خواهد گذاشت. این در صورتی است که نژاد هومر ۴۰۰ تا ۷۰۰ گرم وزن دارد. اعداد گفته شده را در قیمت گوشت کبوتر ضرب کنید به تا سود پرورش کبوتر به دست بیاید.

چنانچه شما از بین نژاد مادیان سوئیسی و یک گزینه را انتخاب کنید متوجه خواهید شد که در تعداد بالا سوددهی چقدر تغییر خواهد کرد. محیط زندگی، نوع نژاد، شرایط آب و هوایی و نوع پرورش میزان سوددهی شما را مشخص خواهد کرد.

بهترین نژاد کبوتر برای جوجه کشی

جوجه کشی کبوتر به عوامل مختلفی بستگی دارد تا بتواند بهترین بازدهی را از خود به جای بگذارد. یکی از این عوامل انتخاب نژاد مناسب برای جوجه کشی است. انتخاب نژاد مناسب می تواند به طور چشمگیری سودآوری شما را چندین برابر کند. از این رو باید در پی بهترین نژاد کبوتر برای جوجه کشی  باشید.

برای انتخاب بهترین نژاد کبوتر برای جوجه کشی می‌توانید سراغ نژادهای مختلفی بروید. از جمله این نژادها می‌توان به یاکریم، کبوتر چاهی، تاج دار، فاخته و جنگلی اشاره کرد. توجه داشته باشید برای انتخاب بهترین نژاد کبوتر برای جوجه کشی شرایط آب و هوایی و محیطی را در نظر بگیرید و با توجه به نوع کاربری نژاد مناسب را انتخاب نمایید. توصیه می کنیم قبل از انتخاب نژاد با افراد متخصص در این زمینه مشورت بگیرید.

پرورش کبوتر های گران قیمت

بسیاری از افراد به جای آن که جوجه کشی و فروش جوجه کبوتر ها را در دستور کار قرار دهند دوست دارند با پرورش کبوتر های گران قیمت به سودآوری فراوانی دست پیدا کند. این افراد معمولاً سراغ نژادهای کمیاب و یا کبوترهای زینتی میروند. پرورش کبوتر های گران قیمت اصولی را رعایت خواهد کرد که ما در این مطلب  به آن به طور کامل  اشاره کرده‌ایم. شما برای پرورش کبوتر های گران قیمت ابتدا باید به سراغ نژاد های کمیاب بروید و سپس با فروش آنها به درآمد و سود دهی در پیدا کنید. برای انتخاب نژاد مورد نظر باید شرایط آب و هوایی و شرایط محیطی را در نظر بگیرید.

پرورش کبوتر های گران قیمت
پرورش کبوتر های گران قیمت

پرورش کبوتر زینتی

علاوه بر جوجه کشی فروش جوجه یک یا چند روزه بسیاری از افراد در صدد این هستند تا با پرورش کبوتر زینتی به سودآوری دست پیدا کنند. پرورش کبوتر زینتی اصول و روشهای خاص خود را دارد که در مطلبی جداگانه به آن خواهیم پرداخت. اگر علاقه مند به پرورش کبوتر زینتی هستید توصیه می کنیم  سایر مطالب سایت پرورش صنعت را دنبال کنید.

جوجه کشی طبیعی کبوتر چند روز به طول خواهد انجامید؟

توجه داشته باشید تمام لانه سازی ها و فراهم آوردن شرایط جفت گیری توسط جنس نر و ماده به صورت اشتراکی انجام میشود. شرایط به وجود آمده نه تنها برای جفتگیری بلکه برای به دنیا آمدن جوجه ها نیز فراهم می شود. پس از تخم گذاری توسط کبوتر ۱۸ روز طول می کشد تا جوجه ها سر از تخم در بیاورند و شروع به زندگی نمایند. یک نکته بسیار مهم که باید به آن توجه داشته باشید این است که فاصله تولد دو جوجه از هم ممکن است ۲۴ ساعت به طول بیانجامد. بعد از تولد جوجه اول باید ۲۴ ساعت به جوجه وقت متولد شود.

از آنجایی که جوجه کبوتران بعد از تولد بدون پر بوده و پری در اختیار ندارند باید دما و رطوبت محیط را به بهترین شکل برای آنها فراهم سازید تا زمانی که پرهای آنها تولید شود و به خوبی بتواند از محیط پیرامون خود غذا میل کند.

نگهداری کبوتر ها بعد از دوره جوجه کشی

بعد از تولد جوجه کبوتر ها در دوره جوجه کشی کبوتر ماده با دمای بدن خود شرایط لازم برای رشد جوجه کبوتران را فراهم می کند. در این بازه زمانی کبوتر های نر نیز برای اینکه جوجه کبوتر ها شرایط درستی را برای زندگی فراهم آورند به مادر کمک می کند تا شرایط ایده آل به دست آید.

غذای جوجه کبوتر در روزهای ابتدایی

در جوجه کشی طبیعی روزهای ابتدایی مادران کبوتر وظیفه رساندن تغذیه به جوجه ها را دارند. به همین منظور در ۵ روز ابتدایی زندگی جوجه کبوتر شیرابه چینه دان غذای جوجه کبوتر ها را تشکیل میدهد. شیرابه چینه دان بسیار مقوی بوده و تمامی احتیاجات بدن جوجه کبوتران برای رشد را فراهم می آورد .توجه داشته باشید شیرابه به دان سرشار از پروتئین، ویتامین، منیزیم، کلسیم و فسفر بوده و در روزهای ابتدایی تمامی احتیاجات بدن جوجه کبوتران را فراهم می کند. شما می توانید برای اینکه بهترین بازخورد را از این جوجه ها  داشته باشید تا 8 روز  مجوز استفاده از شیر آب را برای آنها صادر کنید.

مشخصات تخم کبوتر

تخم کبوتر ها حدود چهار سانتی متر طول و سه سانتی متر پهنا دارد. معمولاً تخم کبوتر به رنگ سفید و یا کرم بسیار کم رنگ است. وزن کبوتر تخم کبوتر نیز به ۲۰ گرم می رسد. 20 درصد تخم کبوتر را زرده تشکیل می دهد و پوسته تخم مرغ آهکی است.

شما برای ما از پرورش کبوتر بنویسید

در این مطلب از سایت پرآور صنعت شما را با صفر تا صد پرورش کبوتر آشنا کردیم. چنانچه شما از تجربیات متفاوتی در زمینه پرورش کبوتر برخوردار هستید می توانید از طریق قسمت نظرات تجربیات خود را با ما و مخاطبین سایت پرآور صنعت به اشتراک بگذارید. چنانچه سوالی در این زمینه ذهن شما را درگیر کرده می توانید از این طریق نظراتتان را با ما در میان بگذارید تا پشتیبان سایت در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داد.

سوالات متداول

نژاد برای پرورش کبوتر به چند دسته تقسیم بندی می شود؟

به دو دسته نژاد کبوترهای گوشتی نژاد کبوترهای سرگرم کننده

بهترین غذا برای پرورش کبوتر چیست؟

مخلوط ارزن، قره ماش، گندم، ذرت و نان و بدون کپک پوست صدف، پودر استخوان،سنگ آهک، نمک، مخلوط مواد معدنی

بهترین مکان برای پرورش کبوتر کدام است؟

استفاده از قفس در پرورش کبوتر

طاعتی
دیدگاه کاربران
۱۲ دیدگاه
  • Avofazel 14 تیر 1401 / 8:19 ق.ظ

    سلام من یک چند باری کبوتر آوردم خونه ولی دیگه مادرم اجازه نمی‌دهد که من کبوتر بیارم باید چه کار کنم؟

    • طاعتی 18 تیر 1401 / 3:10 ب.ظ

      سلام باید رضایت ایشون رو جلب کنید و چاره دیگه ای ندارید

  • ابوالفضل 18 تیر 1401 / 1:36 ب.ظ

    خیلی عالی کاملا آموزنده بود

    • طاعتی 18 تیر 1401 / 3:06 ب.ظ

      سلام متشکرم از نظرتون
      بهمون انرژی میدید

    • طاعتی 18 تیر 1401 / 3:07 ب.ظ

      چشم حتما دوست من باعث خوشحالیه ک دوست داشتید مطلب رو

  • قاسم 19 تیر 1401 / 11:11 ق.ظ

    سلام مطالب خوبی بود البته من خودم حدود ۱۰۰ تا کبوتر دارم وکم وبیش آشنایی دارم با این موجودات دوست داشتنی ولی در کل جالب بود

  • شهاب 25 شهریور 1401 / 10:33 ب.ظ

    هرکس کبوتر داره هیچ نداره بی هیچه

  • رحیم 31 شهریور 1401 / 7:01 ب.ظ

    واقعا مطالب آموزنده بود
    ولی حیف که کشور ما همه چی برعکسه تو کل دنیا کبوتر نماد صلح و دوستیه
    ولی اینجا نماد خلافکاری و لاتی
    ده میلیون دادم کبوتر باید مثل مواد مخدر آروم جابجا کنم کسی نبینه زشت میشه
    ولی من عشق کبوتر هستم و خواهم بود به درک که کسی چه فکری میکنه

  • مریم 3 دی 1401 / 11:29 ب.ظ

    سلام من یک کبوتر دم چتری نر و یک کبوتر معمولی دارم ولی هر بار که تخم می‌گذارند ، تخمهایشان به جوجه تبدیل نمی‌شود و تخمها بدون نطفه هستش، نمیدونم چرا
    لطفا راهنمایی کنید ، خیلی براشون دعا میکنم تا بچه دار بشن اما تا حالا نشده

    • مدیریت سایت 26 دی 1401 / 12:02 ب.ظ

      سلام متاسفانه با این اطلاعات کم نمیتوان علت را تشخیص داد

  • منصور 20 خرداد 1402 / 12:58 ب.ظ

    سلام وقت بخیر

    توی کانال کولر خونه ام یه جفت کفتر چاهی لونه کردن و تخم گذاشتن و الآنم جوجه ها از تخم در اومدن . من می‌خوام کولر بذارم و مجبورم تا وقتی اینا بزرگ میشن صبر کنم . چقدر طول می‌کشه جوجه ها بزرگ‌ بشن و بتونن پرواز کنن. توی همین خرداد فک کنم تخم گذاشتن

  • negar 28 خرداد 1402 / 11:23 ق.ظ

    سلام وقت بخیر من جوجه کبوتری رو که پدرومادرش گم شدن رو بزرگ کردم.یک سالشه نر هست وبعضی وقتا چوب جمع میکرد وزیادی نوک میزد براش یه ماده آوردیم اولش باهم دعواگرفتن ولی بعدش بیخیال شد وباز اومد پیش خودم دلیلش چی میتونه باشه؟ماده رو پسند نکرده یا کلا چون خونگی هست نمیخوادجفت بگیره؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *