پرورش مرغ تخمگذار به روش سنتی + [ از سیر تا پیاز ]

پرورش مرغ تخمگذار به روش سنتی

پرورش مرغ تخمگذار به روش سنتی یکی از روشهایی است که شما میتوانید مرغ تخمگذار را با استفاده از استانداردهای آن پرورش دهید. روش سنتی معمولاً شما را به داشتن مرغ های ارگانیک نزدیک تر می کند. اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشید تلفات بسیار بالا و مدیریت سخت تر از معایب پرورش مرغ تخمگذار به روش سنتی می باشد. در این مطلب از سایت پرآور صنعت به کمک شما آمده ایم تا بتوانید به بهترین شکل پرورش مرغ تخمگذار به روش سنتی را انجام دهید. همچنین به شما کمک خواهیم کرد تا بتوانید از بین روش سنتی و نوین یک گزینه را برای پرورش مرغ تخمگذار انتخاب کنید.  مقایسه این دو می‌توانند به شما کمک کند تا انتخاب راحت تری داشته باشید. توصیه می کنیم تا انتهای مطلب با سایت پرآور صنعت همراه باشید. مطالعه این مطلب ۴ دقیقه زمان نیاز دارد.

فضای مورد نظر در پرورش مرغ به روش سنتی چقدر است؟

یکی از مهمترین مواردی که در پرورش مرغ تخمگذار به روش سنتی باید آن را رعایت کنید فضای مورد نظر برای هر مرغ است. چنانچه شما نتوانید فضای مورد نیاز برای هر مرغ را به خوبی فراهم کنید بالطبع رشد مناسبی را نیز مشاهده نخواهید کرد. فضای مورد نیاز در پرورش مرغ به روش سنتی به ازای هر مرغ ۹۵۰ سانتی متر است. این در حالی است که شما برای استفاده از قفس در پرورش مرغ تخمگذار می توانید به ازای هر مرغ ۳۱۰ سانتیمتر در نظر بگیرید. توجه داشته باشید قفس مرغ در این شرایط می‌تواند شرایط بهتری را برای رشد مرغ ها فراهم سازد. از طرفی تعداد مرغ های بیشتری را می توانید با استفاده از قفس مرغ پرورش دهید.

پرورش مرغ تخمگذار به روش سنتی
پرورش مرغ تخمگذار به روش سنتی

حتما بخوانید: غذای جوجه مرغ در خانه

برای پرورش مرغ تخمگذار به روش سنتی به چه تعداد دانخوری نیاز است؟

نکته مهم بعدی که در پرورش مرغ تخمگذار به روش سنتی باید آن را مورد توجه قرار دهید استفاده از تعداد مناسب دانخوری ها است. تعداد دانخوری ها به دلیل رساندن غذا به جوجه و مرغ می‌تواند حائز اهمیت باشد. توجه داشته باشید در روش سنتی شما می بایست به ازای هر مرغ تخمگذار ۸ سانتی متر دانخوری در نظر بگیرید. این در حالی است که شما برای مرغ تخمگذار در قفس باید ۵ سانتی متر دانخوری در نظر بگیرید. میزان دانخوری ها می تواند به طور مستقیم بر راندمان کاری شما تاثیر گذار باشد.

میزان آبخوری در پرورش مرغ تخمگذار به روش سنتی

مورد بعدی که می‌تواند حائز اهمیت باشد، میزان آبخوری است. کسانی که دوست دارند پرورش مرغ تخمگذار را به روش سنتی انجام دهند باید به ازای هر پرنده دو و نیم سانتیمتر آبخوری در نظر بگیرند. این میزان در قفس نیز دو و نیم سانتی متر است. میزان آبخوری استاندارد در پرورش مرغ تخمگذار می توانند از بیماری ها و عواملی مانند استرس گرمایی در مرغ ها جلوگیری نماید. میزان دانخوری و آبخوری را در روش سنتی بسیار جدی بگیرید. دان و آب جزء مهم ترین مواردی است که می تواند بر رشد مرغ ها تاثیر بسزایی داشته باشد.

غذای مرغ تخمگذار در روش سنتی

یکی از مهمترین مواردی که در پرورش مرغ تخمگذار در روش سنتی باید آن را جدی بگیرید، تغذیه مرغ است. تغذیه می تواند به صورت مستقیم بر راندمان کاری شما تاثیر گذار باشد. بسیاری از افراد در روش سنتی سعی میکنند پسماندهای غذا، میوه جات خشک شده و انواع حشرات را در وعده غذایی مرغ تخمگذار بگنجانند. این موارد به هیچ عنوان نمی تواند راندمان کاری درستی را نصیب پرورش‌دهندگان کنند. برای اینکه بتوانید بهترین بازخورد را از پرورش مرغ به روش سنتی بگیرید باید غذاهایی مانند انواع مکمل ها، مواد معدنی و کلسیم، مواد پروتئینی و ویتامینه، گندم، پودر گوشت، جو، ذرت، سویا و سبزیجات را در جیره غذایی مرغ ها بگنجانید. در این صورت است که شما می توانید از سوددهی بالا و پرورش مناسب برخوردار شوید.

توجه داشته باشید هر محصولی را نباید در غذاهای مرغ بگنجانید. برخی از غذاها ممکن است باعث مسمومیت و تلفات در مرغ تخمگذار شود. قند های شکسته شده، تفاله چای، قهوه و نمک، لوبیا و عدس خشک، سیب زمینی، گوجه فرنگی نارس و برنج پخته شده می تواند جز گزینه هایی باشد که به مرغ ضربه بزند و سلامتی آن را به خطر بیندازد. گزینه های گفته شده را در جیره غذایی مرغ نگنجانید.

طول دوره پرورش مرغ تخمگذار در روش سنتی

کسانی که به روش سنتی پرورش مرغ تخمگذار انجام میدهند حدود ۸۰  هفته زمان نیاز دارند تا به سوددهی برسند. از ۸۰ هفته گفته شده ۱۸ هفته مربوط به دوره رشد بوده مابقی دوره‌ها به تخمگذاری میگذرد. توجه داشته باشید که جوجه ها برای رسیدن به بلوغ حتما باید ۱۸ هفته را طی نمایند. شما زمانی می توانید از محصولات مرغ تخمگذار استفاده کنید که هیچ بیماری نداشته باشد.

پرورش مرغ تخمگذار به روش سنتی
پرورش مرغ تخمگذار به روش سنتی

پرورش مرغ تخمگذار در روش سنتی به چند حالت انجام می شود؟

کسانی که دوست دارند مرغ تخمگذار را به روش‌های سنتی انجام دهند، باید آن را از چند طریق پیگیری کنند. خرید تخم مرغ نطفه دار، خرید جوجه یک یا چند روزه و خرید مرغ بالغ چه حالتی هستند که شما می توانید با استفاده از آنها پرورش مرغ تخمگذار خود را پیگیری کنید. در روش های گفته شده تخم مرغ نطفه دار سوددهی بالاتری را نسبت به دو گزینه دیگر به خود اختصاص می دهد، اما بازه زمانی بیشتری را از شما جهت رسیدن به سود از آن خود می کند.

در بین گزینه های گفته شده خرید مرغ بالغ نزدیک ترین راه برای رسیدن به سود است، اما نسبت به دو گزینه دیگر سود دهی کمتری را به شما خواهد داد. این مورد را نیز در نظر بگیرید که شما هر چقدر به فرآیند تولید محصول نزدیک تر باشید خطر کمتری کسب و کار شما را تهدید خواهد کرد. به طور مثال با استفاده از تخم نطفه دار باید مراحل  مختلفی را طی کنید تا بتوانید به سوددهی برسد.

قبل از پرورش تمامی روش های گفته شده را مورد بررسی قرار دهید و سپس با توجه به هزینه و میزان امکانات خود یکی از روش های گفته شده را انتخاب نمایید. استفاده از تخم مرغ نطفه دار نیاز به دستگاه جوجه کشی خواهد داشت. منظور از میزان امکانات محصولاتی است که به استفاده از آن می توانید راندمان کاری خود را بالا ببرید.

از کجا شروع کنیم؟

برای اینکه بتوانید پرورش مرغ تخمگذار به روش سنتی را انجام دهید، باید مراحل زیر را قدم به قدم طی کنید تا به موفقیت دست پیدا نمایید.

  1. در نظر گرفتن سرمایه
  2. در نظر گرفتن و فراهم ساختن فضای پرورش
  3. انتخاب روش پرورش خرید با توجه به آن
  4. تهیه تجهیزات
  5. ضدعفونی کردن فضای مورد نظر
  6. پرورش مرغ تخمگذار به روش های مختلف
  7. فروش محصولات

برای این که بتوانید به بهترین شکل کسب و کار مورد نظر را به پایان برسانید باید مراحل بالا را قدم به قدم و مو به مو انجام دهید.

پرورش مرغ تخمگذار به روش سنتی
پرورش مرغ تخمگذار به روش سنتی

حتما بخوانید: صفر تا صد پرورش مرغ محلی + [ آموزش پرورش مرغ بومی ]

جدی گرفتن بازاریابی

یکی از نکاتی که در پرورش مرغ تخمگذار به روش سنتی میتواند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد، بازاریابی و فروش محصولات است. چنانچه شما پرورش مرغ را انجام دهید و نتوانید محصولات به دست آمده را به بازار عرضه کنید به هیچ عنوان به سود نخواهید رسید. بسیاری از پرورش دهندگان این کسب و کار، بازاریابی و فروش محصولات را جدی نمی گیرند از این رو سودهای کمی آید آن ها می شود. چنانچه دوست دارید سودهای زیادی نصیب شما شود توصیه می‌کنیم از چندین متخصص بازاریابی و فروش استفاده نمایید.

5 نکته مهم پرورش مرغ تخم‌گذار به روش سنتی

  برای اینکه بتوانید در پرورش مرغ تخمگذار به روش سنتی به سودآوری مناسبی دست پیدا کنید باید 5 نکته ای که در ادامه مطلب به آن اشاره می‌کنیم را جدی بگیرید و با بررسی آنها بهره‌وری کار خود را به بالاترین میزان خود برسانید.

انتخاب نژاد

هر چقدر میزان تخم گذاری نژاد انتخابی شما بالاتر باشد، شما سوددهی بیشتری را تجربه خواهید کرد. در هنگام انتخاب نژاد به میزان تخم گذاری و مقاوم بودن نژاد در برابر بیماری‌ها توجه داشته باشید.

محیط پرورش مرغ تخمگذار

محیط پرورش مرغ تخمگذار باید به طور کامل شرایط ایده‌آل برای تخم گذاری را برای مرغان تخمگذار فراهم کند.  نور، تهویه، رطوبت، دما، میزان متراژ با توجه به تعداد مرغ تخمگذار، بهداشت، عدم عبور و مرور افراد و غیره  جز مهمترین موارد در محیط پرورش مرغ تخمگذار به روش سنتی به شمار می‌رود  که شما باید آنها را به خوبی فراهم کنید.

تغذیه مناسب

از دیگر موارد مهم در پرورش مرغ تخم‌گذار به روش سنتی تغذیه مناسب است. تغذیه باید مواردی چون پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز مرغ تخمگذار را تامین کند. برای اطلاعات بیشتر به قسمت غذای مرغ تخمگذار در روش سنتی مراجعه کنید.

مدیریت بهداشتی

هر چقدر میزان تلفات شما کمتر باشد شما سوددهی بیشتری را در پرورش مرغ تخمگذار به روش سنتی تجربه خواهید کرد. برای اینکه بتوانید سوددهی بیشتری را تجربه کنید نیاز دارید تا فضای مورد نظر پرورش را به بهداشتی‌ترین حالت ممکن درآورید. مدیریت بهداشتی برای جلوگیری از بیماری‌ها و حفظ سلامت مرغ‌ها حائز اهمیت خواهد بود. این مورد را جدی بگیرید و با ضدعفونی کردن دوره‌ای کسب و کار خود را بیمه نمایید.

مدیریت تولید و بازاریابی

باید بتوانید در تولید تخم مرغ بهترین مدیریت را انجام دهید. پرورش مرغ را به خرید جوجه و مواظبت و نگهداری از آن معطوف نکنید. سعی کنید از حداقل‌ترین امکانات بالاترین راندمان کاری را به دست آورید. کیفیت تخم مرغ ها را بررسی کنید، تعداد هر دوره را ثبت نمایید، انتخاب مرغ‌های سالم برای جوجه کشی، کنترل تخم‌های ناقص و ضایعاتی  از جمله مواردی هستند که می‌توانند باعث بهبود بهره‌وری و کاهش هدررفت انرژی در پرورش مرغ تخمگذار شوند.

در کنار تمامی موارد باید بتوانید محصولات تولید شده را به خوبی به بازار عرضه کنید. برای این کار نیاز به یک برنامه‌ریزی منظم دارید. برنامه‌ریزی منظم شما را یک قدم به فروش پرسود نزدیک می‌کند. روابط مستمر با خرده فروشان داشته باشید سعی کنید روابط دوستانه‌ای را با تمامی متقاضیان ایجاد نمایید.

چه عوامل دیگری می‌تواند باعث افزایش بهره وری شود؟

۵ عامل مهمی که می‌توانست موجب افزایش بهره‌وری در پرورش مرغ تخم‌گذار به روش سنتی شود را مورد بررسی قرار دادیم، به نظر شما چه عوامل دیگری می‌تواند موجب افزایش بهره‌وری این کسب و کار شود؟ چنانچه در این زمینه تجربیات متفاوتی را به دست آورده‌اید و دوست دارید دیگران نیز از این تجربیات به بهترین شکل استفاده کنند، از طریق قسمت نظرات این تجربیات را در اختیار سایر مخاطبین قرار دهید. تجربیات شما می‌تواند موجب تحولات بسیار زیادی در این کسب و کار شود.

شما برای پرورش مرغ تخمگذار به روش سنتی بنویسید

در این مطلب از سایت پرآور صنعت سعی کردیم شما را با تمامی مراحل پرورش مرغ تخمگذار به روش سنتی آشنا کنیم. چنانچه شما از تجربه متفاوت‌تری در این زمینه برخوردار هستید می توانید آن را از طریق قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. همچنین از این طریق می توانید سوالاتی که در این زمینه برای شما به وجود آمده است را باما به اشتراک بگذارید تا پشتیبان سایت در اسرع وقت به آنها پاسخ دهند.

سوالات متداول

فضای مورد نظر در پرورش مرغ به روش سنتی چقدر است؟

فضای مورد نیاز در پرورش مرغ به روش سنتی به ازای هر مرغ ۹۵۰ سانتی متر است

برای پرورش مرغ تخمگذار به روش سنتی به چه تعداد دانخوری نیاز است؟

به ازای هر مرغ تخمگذار ۸ سانتی متر دانخوری

پرورش مرغ تخمگذار در روش سنتی به چند حالت انجام می شود؟

3 روش خرید تخم مرغ نطفه دار، خرید جوجه یک یا چند روزه و خرید مرغ بالغ

میزان آبخوری در پرورش مرغ تخمگذار به روش سنتی چقدر است؟

به ازای هر مرغ دو و نیم سانتیمتر آبخوری

طاعتی
دیدگاه کاربران
۱ دیدگاه
  • مهدی 27 تیر 1401 / 3:53 ب.ظ

    با این گرونی دون و کوفت و زهر مار دگه چی میشه پرورش داد

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *