مزایا و معایب پرورش مرغ بومی

مزایا و معایب پرورش مرغ بومی

پرورش مرغ بومی همیشه با مزایا و معایب بسیار زیادی همراه بوده است. کسانی که دوست دارند این مرغ را برای شروع کسب و کار خود انتخاب کنند باید با مزایا و معایب پرورش مرغ بومی (Advantages and disadvantages of raising native chickens) آشنا باشند تا در حین کار دچار مشکل نشوند. در این مطلب از سایت پرآور صنعت قصد داریم شما را با مزایا و معایب پرورش مرغ بومی آشنا کنیم تا شما بتوانید با هوشیاری بهتری این مرغ را برای پرورش انتخاب نمایید. توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب با سایت پرآور صنعت همراه باشید. مطالعه این مطلب به ۶ دقیقه زمان نیاز دارد.

معایب پرورش مرغ بومی

همان طور که می دانید مرغ بومی نیز مثل تمام پرنده ها  از معایبی برخوردار خواهد بود که می تواند کسب و کار شما را با سودهای کمتری همراه کند.

معایب پرورش مرغ بومی
معایب پرورش مرغ بومی

بیشتر بخوانید: پرورش مرغ بومی یا محلی

جدی نگرفتن بیماری ها

از مهمترین معایب پرورش مرغ بومی جدی نگرفتن بیماری‌ها است. معمولاً پرورش‌دهندگان هیچ اقدامی را برای پیشگیری از بیماری ها انجام نمی دهد. به طور مثال اگر مرغ سرما بخورد یا دچار نیوکاسل شود می تواند سایر مرغ ها را نیز درگیر کند. موارد از این دست در پرورش مرغ بومی کمتر توجه قرار می گیرد.

عدم رعایت نظافت

یکی دیگر از معایب پرورش مرغ بومی رعایت نکردن نظافت است. معمولا برای این نوع پرورش ها از زمین به جای قفس استفاده می کنند. به طور قطع پرنده هایی که بر روی بستر پرورش داده می شوند به مراقبت بیشتری نیاز دارند، زیرا نظافت بستر سخت تر از تمیز کردن قفس خواهد بود. توصیه می‌کنیم از قفس مرغ در پرورش های خود استفاده کنید تا با بی توجهی به نظافت کسب و کار شما تلفات به همراه نداشته باشد.

مدیریت سخت

با توجه به اینکه بستر نمی تواند زمینه مناسبی برای پرورش مرغ بومی باشد مدیریت سخت را نیز می توان جز معایب پرورش مرغ بومی دانست. تصور کنید شما باید کارهای مانند تمیز کردن بستر، ضد عفونی کردن آن، پر کردن و تمیز کردن دانخوری و آبخوری، خارج کردن فضولات و جدا کردن مرغ های مریض از مرغ های سالم را در بستر انجام دهید!!! چه سختی هایی را تحمل خواهید کرد؟! در ادامه به مزایای پرورش مرغ بومی اشاره خواهیم کرد.

مزایای پرورش مرغ بومی

مزایای پرورش مرغ بومی بسیار زیاد خواهد بود که در ادامه هر کدام از این مزایا را به طور جداگانه مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مزایای پرورش مرغ بومی
مزایای پرورش مرغ بومی

بیشتر بخوانید: نژاد مرغ گوشتی + [ بهترین نژاد مرغ گوشتی ایرانی]

استفاده از دان کم

یکی از بارزترین مزایای پرورش مرغ بومی استفاده از دان اندک است. معمولا مرغ های بومی می توانند علاوه بر دان از گیاهان اطراف خود نیز تغذیه کنند و همین باعث می شود هزینه خرید دان مرغ کمتر شود.

سازگاری با آب و هوایی مختلف

مرغ بومی معمولا قادر است خود را با هر آب و هوایی سازگار نماید. با توجه به خصوصیت گفته شده کسانی که پرورش مرغ بومی را انجام می دهند دیگر نگران آب و هواهای مختلف نخواهند بود و می ‌توانند در آب و هوایی مختلف کسب و کار خود را آغاز کنند.

سرمایه گذاری اندک

یکی از بارزترین ویژگی ها و مزایای پرورش مرغ بومی نیاز نداشتن به سرمایه های بسیار زیاد است هر فردی با داشتن سرمایه اندک می تواند این مرغ را برای پرورش انتخاب کند و به درآمدزایی برسد.

عدم نیاز به فضای زیاد

کسانی که پرورش مرغ بومی را انجام می دهند می توانند با در نظر گرفتن فضاهای اندک نیز آن را به رشد برسند. حیاط خانه، پشت بام و یا هر فضای محصور شده کوچک می تواند بهترین گزینه ها برای پرورش این پرنده باشد.

سود دهی بالا

به هزینه کم برای تهیه دان، سرمایه گذاری اندک و عدم نیاز به فضاهای بزرگ، سودهای بالا را به مزایای پرورش مرغ بومی اضافه کنید. با داشتن این چهار ویژگی شما می توانید کسب و کار موفقی داشته باشید.

مزایا و معایب پرورش مرغ بومی
مزایا و معایب پرورش مرغ بومی

بیشتر بخوانید: پرورش مرغ تخمگذار

تخم گذاری بیشتر

معمولاً مرغ های بومی تخم گذاری بیشتری نسبت به نژادهای معمولی دارند. این مزیت می تواند باعث شود تا شما به سوددهی بالاتری برسید. تخم گذاری بیشتر یکی از بارزترین مزایایی است که می‌توانید با اکتفا به آن این کسب و کار را آغاز نمایید.

مقاومت در برابر بیماری ها

مرغ های بومی در برابر بیماری ها از مقاومت بسیار زیادی برخوردار هستند. مقاومت در برابر بیماری ها می ‌تواند باعث کاهش هزینه های دامپزشکی شود. همچنین برای رشد این پرنده شما نیازی به آنتی‌بیوتیک و ویتامینها نخواهید داشت.

طول عمر بیشتر نسبت به نژاد های معمولی

 از دیگر مزایای پرورش مرغ بومی می توان به داشتن طول عمر بیشتر نسبت به نژادهای معمولی اشاره کرد. معمولاً یک مرغ بومی حدود ۸ سال عمر خواهد کرد. عمر زیاد این پرنده می تواند بازه زمانی سود دهی را افزایش دهد.

شما برای ما از مزایا و معایب پرورش مرغ بومی بنویسید

در این مطلب از سایت پرآور صنعت شما را با مزایا و معایب پرورش مرغ بومی آشنا کردیم. چنانچه شما مزایا و معایب پرورش مرغ بومی دیگری را می شناسید آن را از طریق قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. همچنین از طریق قسمت نظرات میتوانید سوالات خود درباره معایب و مزایای پرورش مرغ بومی را با ما به اشتراک بگذارید. امیدواریم از این مطلب نهایت استفاده را کرده باشید و بتوانید با هوشیاری بالاتری انتخاب خود را انجام دهید.

سوالات متداول

پرورش مرغ بومی چه معایبی دارد؟

جدی نگرفتن بیماری ها، عدم رعایت نظافت و مدیریت سخت از معایب پرورش مرغ بومی به شمار می رود

پرورش مرغ بومی چه مزایایی دارد؟

استفاده از دان کم، سازگاری با آب و هوایی مختلف،سرمایه گذاری اندک، عدم نیاز به فضای زیاد و بسیاری دیگر از مزایای دیگر که می توانید در این مطلب از سایت پراور ان را مطالعه کنید

آیا در پرورش مرغ بومی به ویتامین ها و آنتی بیوتیک ها نیاز است؟

برای رشد مرغ بومی شما نیازی به آنتی‌بیوتیک و ویتامینها نخواهید داشت.

طاعتی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *