پرورش کبک بهتر است یا بلدرچین؟

در بین پرندگان همیشه پرورش کبک و بلدرچین جز سودآورترین و زود بازده ترین گزینه ها محسوب می شود. با توجه به تغییر رویه مردم از لحاظ ساختار غذایی گوشت و تخم کبک و بلدرچین بر سر سفره های ایرانی ها جایگاه ویژه ای را باز کرده است. معمولا کسانی که دوست دارند، پرورش طیور آغاز را کنند به سمت کبک و بلدرچین می روند. در این بین بسیاری از افراد دچار تردید هستند که پرورش کبک بهتر است یا بلدرچین؟ (Is it better to raise a partridge or a quail) در این مطلب از سایت پرآور صنعت به کمک شما خواهیم آمد تا به سوال ذهنی خود که پرورش کبک بهتر است یا بلدرچین؟ به طور کامل پاسخ دهید. در این مطلب از سایت پرآور صنعت ما تفاوت کبک و بلدرچین، مزایا و معایب پرورش بلدرچین و کبک، تفاوت پرورش کبک و بلدرچین، نکات مهم در پرورش کبک و بلدرچین، گوشت کبک بهتر است یا بلدرچین؟ و سرمایه اولیه که نیاز دارید تا کسب و کار را آغاز کنید را مورد بررسی قرار خواهیم داد. توصیه می‌کنیم اگر جزو افرادی هستید که از بین کبک و بلدرچین دچار تردید هستید و نمی دانید کدام یک از این دو مورد را انتخاب کنید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. مطالعه این مطلب به ۸ دقیقه زمان نیاز دارد.

تفاوت کبک و بلدرچین

1-     وزن بلدرچین ۲۵۰ گرم و وزن کبک ۴۰۰ تا ۶۰۰ گرم است

2-     دوره جوجه کشی کبک ۲۴ روز و بلدرچین ۱۸ روز به طول می انجامد

3-     تولید مثل  بلدرچین سریعتر از تولید مثل کبک می باشد

4-      قیمت گوشت کبک بالاتر از قیمت گوشت بلدرچین است

پرورش کبک بهتر است یا بلدرچین
پرورش کبک بهتر است یا بلدرچین

حتما بخوانید : جوجه بلدرچین

گوشت کبک بهتر است یا بلدرچین؟

از اینکه گوشت کبک و بلدرچین دارای فواید بسیار زیادی هستند بر کسی پوشیده نیست. گوشت کبک حالت گرم گونه داشته و راحت تر از گوشت بلدرچین هضم می شود. بسیاری از مردم گوشت کبک را خوشمزه تر از گوشت بلدرچین می دانند. گوشت بلدرچین نسبت به گوشت کبک نرم تر بوده و از مواد معدنی و ویتامین‌ های بیشتری برخوردار است.

خواص گوشت کبک

خواص گوشت کبک شامل موارد زیر می شود:

  1.  تقویت سیستم گوارشی
  2. درمان صرع و یرقان
  3. جلوگیری از بیماری های قلبی
  4.  درمان کم خونی
  5. تقویت کننده چشم

خواص گوشت بلدرچین

خواص گوشت بلدرچین به شرح زیر می باشد:

  1.  مراقبت از پوست
  2.  تقویت سیستم گوارشی
  3.  تقویت سیستم ایمنی بدن
  4.  درد استخوان ها
  5. سلامتی مغز
  6.  سرشار از ویتامین b
  7. خواص درمانی مناسب برای سالمندان و کودکان
  8. تخم و گوشت بلدرچین در مقایسه با تخم مرغ 5 برابر فسفر، 5.7 برابرآهن، 6 برابر ویتامین B1 و 15 برابر ویتامین B2 دارد

مزایای پرورش بلدرچین

1- رشد سریع پرنده و بلوغ زودرس 42 روزه برای تولید مثل
2 – کم بودن بیماری های ویروسی در مقایسه با دیگر ماکیان
3 – راندمان بالای تولید

4 – گوشت بلدرچین به‌دلیل داشتن کلسترول بسیارکم، طرفداران زیادی دارد

پرورش کبک بهتر است یا بلدرچین؟
پرورش کبک بهتر است یا بلدرچین؟

مزایای پرورش کبک


گوشت کبک نه تنها مضرات گوشت قرمز دام های بزرگ را که روزانه از سوی متخصصان پزشکی گوشزد می شود، ندارد بلکه توانسته نیازهای مردم به تنوع گوشت سفید در بازار را برآورده کند و حتی به لحاظ طعم ومزه هم به بسیاری از گوشت های سفید همچون مرغ ارجحیت دارد. چرا که گوشت این حیوان دارای طبیعت گرم بوده و زود هضم می باشد و خواص دارویی و درمانی فراوانی دارد.

مزایا پرورش کبک
مزایا پرورش کبک

حتما بخوانید :قفس های استاندارد برای پرورش کبک

تفاوت های پرورش کبک و بلدرچین

با دانستن تفاوت های پرورش کبک و بلدرچین به راحتی به پاسخ این سوال خود خواهید رسید که پرورش کبک بهتر است یا بلدرچین؟ این قسمت را با توجه بیشتری مطالعه کنید.

برای پرورش کبک می‌توانید از قفس های مخصوص کبک و برای پرورش بلدرچین می توانید از قفس مخصوص بلدرچین استفاده کنید. تهیه تجهیزات، تغذیه و شرایط نگهداری کبک و بلدرچین به صورت یکسان است. معمولاً این که این دو پرنده از لحاظ تجهیزات تفاوت بسیار زیادی نخواهند داشت. تفاوت های بسیاری بین آنها وجود دارد که در ادامه مطلب به آن اشاره خواهیم کرد.

  • کبک نسبت به بلدرچین ترسوتر است، همین عامل باعث شده استرس در آن ها راندمان کاری آنها را کاهش دهد.
  • مقاومت بدن بلدرچین در برابر بیماری ها و شرایط محیطی بالاتر از کپک است.
  • دوره پرورش بلدرچین نسبت به دوره پرورش کبک به زمان کمتری احتیاج دارد.
  • دوره جوجه کشی بلدرچین نسبت به کبک از زمان کمتری برخوردار است.
  • با توجه به سیستم ایمنی کبک مراقبت از آن بسیار سخت تر از بلدرچین می ‌باشد.
  • کبک برای پرورش نیاز به نوک زدن به اجسام سخت و سفت دارد، اما بلدرچین در فضای معمولی نیز می‌تواند رشد خود را پیگیری کند.
  • با توجه به قیمت بالای گوشت کبک نسبت به گوشت بلدرچین افراد کمی نسبت به خرید گوشت کبک اقدام می‌کنند، اما گوشت بلدرچین همیشه دارای مشتری ‌های زیادی است.
  • توجه داشته پرورش بلدرچین به روش سنتی و صنعتی انجام می شود که روش سنتی آن دارای معایب زیادی است و معمولاً کسب و کار را با ورشکستگی همراه می‌کند.
  • کبک در هفت ماهگی شروع به تخمگذاری و چهار ماهگی آماده کشتار هستند، ولی بلدرچین ها در ۴۰ تا ۵۰ روزگی می توانند تخم بگذارند و آماده کشتار باشند.

نکته مهم درباره تفاوت های پرورش کبک و بلدرچین

: به این نکته توجه داشته باشید که قیمت گوشت کبک نسبت به قیمت گوشت بلدرچین بالاتر خواهد بود. از این رو پرورش کبک نسبت به پرورش بلدرچین دارای سود بیشتری می باشد. پرورش کبک به دلیل ضعیف بودن بدن و مقاوم اندکش در برابر بیماری ها دارای ریسک بالاتری است. پرورش بلدرچین معمولاً بازدهی بالاتری نسبت به پرورش کبک دارد.

سرمایه اولیه برای پرورش کبک و بلدرچین

سرمایه گذاری برای پرورش کبک معمولاً ۳ برابر بیشتر از پرورش بلدرچین است. کبک جزع پرنده های گران قیمت است که می‌تواند سرمایه گذاری را با سود ۳ برابری به شما برگرداند. با این وجود شما باید به مدیریت خود و پارامترهای دیگر نیز توجه کافی داشته باشید تا میزان سوددهی خود را مشخص کنید.

مزایا و معایب پرورش بلدرچین و کبک
مزایا و معایب پرورش بلدرچین و کبک

حتما بخوانید : مشکلات جوجه کشی در پرورش کبک و بلدرچین

معایب پرورش بلدرچین و کبک


آیا می توانید بوی سالن را تحمل کنید؟ آیا تحمل دارید بعضی شب ها بیدار بمانید؟

آیا با مدیریت انسانی آشنایی دارید و توانایی این را دارید که بین چند نفر مدیریت کنید و هماهنگی ایجاد کنید؟

آیا مسائل مالی را می شناسید و با مدیریت مالی آشنایی دارید؟

قصد ما دلسرد کردنتان نیست ولی اگر شما این خصوصیات را ندارید فرد موفقی نخواهید شد اما همه ی این موارد قابل یادگیری بوده و به ژنتیک شما هیچ ارتباطی ندارد. شما به عنوان یک کارآفرین باید یک مدیر توانمند باشید، حجم ساعت های کاری شما در بازدهی تاثیری ندارد. در پیش بردن امور، برنامه ریزی کردن و مدیریت شماست که نقش تعیین کننده ای دارد.

ممکن است که لازم باشد خودتان قسمتی از امور اجرایی را انجام بدهید و حتی امور کارگری را هم خودتان عهده دار شوید، پس به شما توصیه می کنیم حداقل برای یک ماه و یا مدتی خودتان این کار را انجام دهید و بعد از این که بر امور مسلط شدید، وظایف را با دقت به کارکنانی که جذب می کنید واگذار کنید.

بیماری ها و خطرات احتمالی در پرورش بلدرچین و کبک


شناخت بیماری ها و خطرات احتمالی در آینده می تواند از ضررهای احتمالی جلوگیری نماید. اولین نکته برای جلوگیری از بیماری ها داشتن فضایی بهداشتی است. مراقب محیطی که در ان کبک و بلدرچین را پرورش می دهید، باشید. ضد عفونی منظم محیط و کبک و بلدرچین، پاکسازی مداوم فضولات و تعبیه سیستم تهویه مناسب و کارساز از جمله مواردی است که باید برای جلوگیری از بیماری ها و جلوگیری از خطرات احتمالی آنها را فراهم سازید. در هنگام بیماری ها می توانید از واکسن های خوراکی و تزریقی برای جلوگیری از تلفات استفاده کنید. انفولانزا، نیوکاسل، مارک، تاول کف پا، سالمونا و برونشیت از جمله بیماری هایی است که می توانید به وسیله واکسن آنها را درمان کنید.

شما برای ما از مزایا و معایب پرورش بلدرچین و کبک بنویسید


در این مطلب از سایت پرآور صنعت موضوع پرورش کبک بهتر است یا بلدرچین ؟ و مزایا و معایب پرورش بلدرچین و کبک را به طور کامل مورد بررسی قرار دادیم. چنانچه شما در این زمینه دارای تجربیات خاصی هستید، می توانید از طریق قسمت نظرات آن را با ما در میان بگذارید. همچنین از طریق قسمت نظرات می توانید سوالات خود در این باره را از پشتیبانان سایت پراور صنعت بپرسید. پشتیبانان سایت پرآور صنعت در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

تفاوت کبک و بلدرچین چیست؟

1- وزن بلدرچین ۲۵۰ گرم و وزن کبک ۴۰۰ تا ۶۰۰ گرم است 2- دوره جوجه کشی کبک ۲۴ روز و بلدرچین ۱۸ روز به طول می انجامد 3- تولید مثل بلدرچین سریعتر از تولید مثل کبک می باشد 4- قیمت گوشت کبک بالاتر از قیمت گوشت بلدرچین است

خواص گوشت بلدرچین چیست؟

مراقبت از پوست، تقویت سیستم گوارشی، تقویت سیستم ایمنی بدن، استخوان ها، سلامتی مغز، سرشار از ویتامین b خواص درمانی مناسب برای سالمندان و کودکان

مزایای پرورش بلدرچین چیست؟

1- رشد سریع پرنده و بلوغ زودرس 42 روزه برای تولید مثل 2 – کم بودن بیماری های ویروسی در مقایسه با دیگر ماکیان 3 – راندمان بالای تولید 4 – گوشت بلدرچین به‌دلیل داشتن کلسترول بسیارکم، طرفداران زیادی دارد

طاعتی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *