۰ تا ۱۰۰ شناخت مرغ لهستانی + [ مرغ کاکلی ]

نژاد لهستانی

مرغ لهستانی یکی از زیباترین پرندگان موجود در زمین است. اگر به دنبال این هستید که پرنده ای زیبا را در خانه نگهداری کنید، می توانید به نگهداری از مرغ نژاد لهستانی فکر کنید. اما تنها مزیت این مرغ، به زیبایی آن خلاصه نمی شود. شما می توانید با انتخاب این مرغ برای نگهداری، علاوه بر داشتنت پرنده ای زیبا، از تخم گذاری آن نیز استفاده کنید. این مرغ ها تخم گذار هستند و می توانند به نوبه خود، مزیت اقتصادی برای شما داشته باشند. در این مطلب از وب سایت پرآور صنعت قصد داریم تا اطلاعات جامع و کاملی را در خصوص این پرنده برای شما به اشتراک بگذاریم. اگر قصد دارید تا با مرغ نژاد لهستانی آشنا شوید، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

روش های پرورش مرغ لهستانی

چنانچه دوست دارید مرغ لهستانی را پرورش دهید و از این طریق به درآمدزایی برسید می‌توانید از سه روشی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت استفاده نمایید.

جوجه کشی از تخم نطفه دار

در این روش ابتدا باید تخم های نطفه دار مرغ و خروس نژاد لهستانی را از مراکز معتبر تهیه کنید و سپس با استفاده از یک دستگاه جوجه کشی تخم های نطفه دار را به جوجه تبدیل نمایید. بعد از تبدیل شدن تخم به جوجه می توانید از فروش جوجه و فروش مرغ و خروس بالغ درآمد بالایی را به دست آورید.

خرید جوجه های یک یا چند روزه

روش دومی که به وسیله آن می توانید پرورش مرغ لهستانی را انجام دهید خرید جوجه های یک یا چند روزه است. خرید جوجه های یک و چند روزه نسبت به تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی قیمت بالاتری خواهند داشت. شما می توانید با خرید جوجه های یک یا چند روزه به پرورش آنها بپردازید و بعد از رسیدن به بلوغ سنی آنها را به بازار جهت درآمدزایی عرضه نمایید.

روش های پرورش مرغ لهستانی
روش های پرورش مرغ لهستانی

خرید مرغ و خروس بالغ لهستانی

سومین روش که شما می توانید با استفاده از آن به پرورش مرغ و خروس نژاد لهستانی بپردازید خرید مرغ و خروس مولد است. با توجه به اینکه مرغ و خروس نژاد لهستانی قیمت بالایی دارند اکثر افراد در بازار مرغ و خروس مولد را خریداری می کنند تا بتوانند با جوجه گیری از آنها علاوه بر گسترش به درآمد زایی بالایی نیز برسند.

آشنایی با مرغ نژاد لهستانی

از آنجایی که در نام این پرنده از کلمه لهستان استفاده شده، اکثرا گمان می کنند که زادگاه اصلی این مرغ ها، کشور لهستان است. لازم است بگوییم که هنوز اطلاعات مشخصی در خصوص منشا شکل گیری این پرنده وجود ندارد. برخی افراد زادگاه این مرغ ها را هلند و برخی دیگر لهستان و انگلستان می دانند.

اما در هر صورت این کشور آمریکا بود که برای اولین بار نسبت به پرورش این پرنده اقدام کرد. پرورش و نگهداری مرغ نژاد لهستانی از نظر اقتصادی نیز به صرفه است. این پرنده در هفته حدودا 3 ال 4 تخم می گذارد. اگر در پرورش و نگهداری این مرغ دقت کنید می توانید از فروش گوشت آن نیز کسب درآمد کنید. وزن این مرغ ها مدتی پس از نگهداری تا 3 کیلوگرم نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

ویژگی های مرغ لهستانی

مرغ نژاد لهستانی ویژگی های ظاهری منحصر به فردی دارد که سبب تمایز آن با مرغ های عادی شده است. اصلی ترین ویزگی این مرغ ها، کاکل زیبای آن است که سبب تفاوت آن با مرغ ها عادی شده است. کاکل این مرغ  ها کمی پر پشت است که گاهی اوقات جلوی دید آن ها را نیز می گیرد. این کاکل یک استخوان است که از جمجمه رشد کرده محافظت می شود. پاهای این مرغ ها فاقد پر است و به رنگ خاکستری شکل می باشد. در هر پای این پرندگان 4 انگشت وجود دارد. اکثر این ویژگی های ذکر شده در مرغ و خروس نژاد لهستانی به صورت مشابه وجود دارد.

میزان تخم گذاری مرغ لهستانی

میزان تخم گذاری مرغ لهستانی یکی از مهم‌ترین نکاتی است که پرورش دهندگان این مرغ به آن توجه ویژه ای دارند. کسانی که پرورش مرغ لهستانی را انجام می دهند به خوبی می دانند مرغ لهستانی در شش ماهگی به بلوغ کامل می رسد و در صورتی که تمامی شرایط محیطی لازم برای رشد آن فراهم باشد می توانند از شش ماهگی  تخمگذاری خود را آغاز نمایند. توجه داشته باشید یکی از مهمترین ارکان میزان تخم گذاری مرغ لهستانی شرایط محیطی است که آن را باید به بهترین شکل فراهم کنید.  در این مواقع می‌توانید از قفس مرغ برای فراهم آوردن شرایط ایده‌آل مرغ لهستانی استفاده نمایید.

مرغ نژاد لهستانی در هر دوره تخم گذاری خود می تواند به شما ۱۸۰ الی ۲۰۰ عدد تخم بدهد. این دوره تخم گذاری حدود شش ماه به طول خواهد انجامید. بعد از ۶ ماه این نژاد از مرغ به دوره تولک برای تجدید قوا جهت دوره تخم گذاری جدید خواهد رفت. شما باید با استفاده از غذاهای مقوی و مولتی ویتامین ها شرایطی را فراهم آورید تا مرغ نژاد لهستانی قوای تازه‌ای را برای دوره دوم تخم گذاری به دست آورد.

ویژگی های نژاد لهستانی
ویژگی های نژاد لهستانی

بیشتر بخوانید: مرغ ارپینگتون را بشناسید + [ نژاد، نحوه نگهداری، ویژگی های ظاهری و رفتاری ]

شرایط نگهداری مرغ نژاد لهستانی

شما برای نگهداری از این پرنده، شرایط سختی را پیش رو نخواهید داشت. معمولا شرایط نگهداری از مرغ نژاد لهستانی همان شرایط زندگی مرغ های معمولی است. این پرنده آب و هوای معتدل را دوست دارد. سطح محیط نگهداری این پرنده باید خشک باشد. اگر محیط کمی مربوط باشد می توانند سبب بیماری آن ها شود.

شما نباید دمای محیط محل نگهداری این پرنده را بالا یا پایین ببرید. دما باید در حد معمول قرار گرفته باشد تا مورد آزار قرار نگیرند. شما باید نسبت به نظافت این پرنده نیز اهتمام لازم را ببخشید. سعی کنید به طور مرتب کاکل و ریش آن ها را چک کنید تا شپش در آن ها وجود نداشته باشد. این کار باید توسط یک دامپزشک انجام شود تا بتواند بیماری های موجود در آن را تشخیص دهد. اما برای تغذیه مرغ های لهستانی گزینه های متعددی وجود دارد. شما می توانید برای تغذیه این پرندگان از انواع دانه ها و انواع سبزیجات استفاده کنید. برنج، گندم، جو، کرم و موریانه از جمله مواردی هستند که شما قادر خواهید بود برای تغذیه مرغ های لهستانی آن ها را تهیه کنید.

شرایط نگهداری مرغ نژاد لهستانی
شرایط نگهداری مرغ نژاد لهستانی

بیشتر بخوانید: انواع نژاد مرغ ایرانی + [ مرندی، لاری و خزک ]

گونه های مختلف نژاد لهستانی

مرغ نژاد لهستانی نیز مانند سایر پرندگان نژاد های مختلفی دارد. رنگین مرغ ها است که می تواند تفاوت نژاد ها را برایتان مشخص کند. اما با این اوصاف اکثر مرغ های نژاد لهستانی، دارای کاکلی سفید رنگ هستند. نژاد های این مرغ در دسته های مختلفی تقسیم می شود. نژاد لهستانی سیاه کاکل سفید،نژاد لهستانی کاکل طلایی، لهستانی طوسی کاکل سفید و نژاد لهستانی نقره ای کاکل نقره ای برخی از نژادهای این مرغ های لهستانی هستند که امروزه در برخی کشور ها یافت می شوند.

مرغ نژاد لهستانی سیاه کاکل سفید

این نژاد از مرغ های لهستانی، در بین سایر نژاد ها از محبوبیت خاصی برخوردارند. میزان تخم گذاری این نژاد از مرغ ها در مقایسه با سایرین بیشتر است. مرغ سیاه کاکل سفید با توجه به زیبایی منحصر به فردی که دارد باعث شده معروفترین پرنده لهستانی لقب بگیرد. معمولا این نژاد از مرغ های لهستانی در مقایسه با سایر نژاد ها بیشتر یافت می شوند. ظاهر آن ها همانطور که از نامشان پیداست از بدنه ای سیاه رنگ با کاکلی سفید تشکیل شده است. این ترکیب رنگ باعث شده، زیبایی آن ها کمی رسمی تر و جدی تر به نظر برسد.

انواع نژاد لهستانی
انواع نژاد لهستانی

بیشتر بخوانید: چگونگی تعیین جنسیت مرغ شاخدار + [ فصل جفت گیری و زمان بلوغ مرغ شاخدار ]

مرغ نژاد لهستانی کاکل طلایی

از سری زیباترین مرغ های نژاد لهستانی، مرغ کاکل طلایی است. رنگ بدن و کاکل این مرغ، از طلایی و مشکی پوشیده شده است. این ترکیب رنگ فوق العاده خاص باعث شده، مرغ لهستانی کاکل طلایی را جزو زیبا ترین پرندگان دنیا بنامند. اگر تخم گذاری مرغ های لهستانی را در نظر بگیریم، این نژاد نیز از بهترین ها است.

راه های تشخیص مرغ لهستانی از خروس لهستانی

برای اینکه بتوانید مرغ لهستانی را از خروس لهستانی تشخیص دهید راه های بسیار زیادی وجود دارد. شاید در نگاه اول تشخیص مرغ و خروس لهستانی برای شما کار سختی باشد، زیرا شباهت این دو به یکدیگر بسیار زیاد خواهد بود. اما برای این که بتوانید تفاوت این دو را به بهترین شکل تشخیص دهید می‌توانید به عوامل زیر که ما به آنها اشاره کردیم رجوع کنید. با استفاده از این تکنیک ها به راحتی هرچه تمام تر می توانید مرغ لهستانی را از خروس لهستانی تشخیص دهید.

ریش مرغ و خروس لهستانی

اولین مشخصه مرغ لهستانی که آن را از خروس این نژاد متمایز می کند ریش کوتاه آن است. خروس لهستانی برعکس مرغ لهستانی که ریشه کوتاهی دارد ریشه هایش بلند و به رنگ قرمز خواهد بود. لازم به ذکر است که خروس لهستانی ریشی گوشتی دارد.

صدا

یکی دیگر از مشخصاتی که مرغ و خروس لهستانی را از یکدیگر متمایز می کند، صدای آنهاست.  صدای خروس نژاد لهستانی نسبت به صدای مرغ آن بم و کلفت تر خواهد. البته تشخیص مرغ و خروس لهستانی از روی صدا زمانی برای شما میسر می شود که هر دو گزینه به سن بلوغ رسیده باشند.

نسبت هیکل

سومین مشخصاتی که با استفاده از آن می توانید مرغ و خروس نژاد لهستانی را نسبت به یکدیگر تشخیص دهید هیکل آنهاست. خروس لهستانی نسبت به مرغ لهستانی هیکل درشت تری خواهد داشت. توجه داشته باشید زمانی این نشانه ها به درد شما نخواهد خورد که هر دو در یک فضای مشخص و یک جیره غذایی پرورش یافته باشد. ممکن است نسبت هیکل مرغ و خروس لهستانی در شرایط محیطی و تغذیه غذایی مختلف تغییر پیدا کند.

راه های تشخیص مرغ لهستانی از خروس لهستانی
راه های تشخیص مرغ لهستانی از خروس لهستانی

تست مقعد

تست مقعد چهارمین روشی است که شما می توانید تشخیص مرغ لهستانی از خروس لهستانی را انجام دهید. این روش را می توانید روی مرغ و خروس های نابالغ انجام دهید. معمولاً جنس های نر در مقعد خود دارای یک برآمدگی هستند که جنس های ماده از آن برخوردار نخواهد بود.

لمس استخوان زیر شکم

لمس استخوان زیر شکم اخرین روشی است که ما شما را با آن آشنا خواهیم کرد. با دست زدن به استخوان زیر شکم مرغ و خروس لهستانی متوجه خواهید شد که مرغ ها فاصله بیشتری بین دو استخوان لگن دارند. این در حالی است که شما در خروس ها استخوان های لگن را به هم چسبیده و یا با فاصله بسیار کم احساس خواهید کرد.

سوالات متداول

زادگاه اصلی مرغ نژاد لهستانی کجاست؟

هلند ، لهستان و انگلستان

اصلی ترین ویژگی مرغ نژاد لهستانی چیست؟

کاکل زیبای آن

مرغ لهستانی از چه چیزی تغذیه می کند؟

شما می توانید برای تغذیه این پرندگان از انواع دانه ها و انواع سبزیجات استفاده کنید. برنج، گندم، جو، کرم و موریانه از جمله مواردی هستند که شما قادر خواهید بود برای تغذیه مرغ های لهستانی آن ها را تهیه کنید.

معروف ترین مرغ نژاد لهستانی چه نام دارد؟

مرغ نژاد لهستانی سیاه کاکل سفید

طاعتی
دیدگاه کاربران
۱ دیدگاه
  • مینا 28 تیر 1402 / 3:21 ب.ظ

    من دوتا جوجه لهستانی مشکی کاکل سفیدخریدم یکیش پراش دراومده مشکی شده ی جورایی کامل شکل گرفته ولی یکی دیگش خیلی کم موداره و اصلا پردر نیاورده کاکلشم خیلی خیلی کم پشتهههه
    مشکل چیه به نظرتون جوجه ها الان۴هفتشونه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *