غذای مرغ در تابستان

غذای مرغ در تابستان

غذای مرغ در تابستان یکی از مهمترین دغدغه های کسانی است که این پرنده را در فصول گرم سال پرورش می دهند. اگر جز این دسته از افراد هستید توصیه تا انتهای این مطلب با سایت پرآور صنعت همراه باشید. سایت پرآور صنعت در این مطلب شما را با غذای مرغ در تابستان، راههای بالا بردن کیفیت تغذیه مرغ ها در تابستان و عوارض گرمایی که در این فصل رخ می دهد، آشنا خواهد کرد. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. مطالعه این مطلب به 7 دقیقه زمان نیاز دارد.

صنعت پرورش مرغ را بیشتر بشناسید

سالها قبل از پیدایش صنعت پرورش مرغ و طیور این خانواده‌های روستایی بودند که در تعدادی محدود و برای استفاده خانواده اقدام به نگهداری مرغ و سایر طیور می کردند. البته در این تعداد محدود هدف بیشتر تخم گذاری مرغ ها بود و کمتر از گوشت آنها استفاده می‌شد. در سال ۱۳۰۹ اولین اقدام برای صنعتی شدن نگهداری و پرورش مرغ با تأسیس بنگاه ترویج دامپروری و مرغداری به عمل آمده و به تدریج این صنعت با واردات انواع نژادهای خارجی مرغ و همچنین تجهیزات لازم شروع به رشد کرد.

به علت نوپا بودن این صنعت و کمبود آگاهی در این زمینه پرورش دهندگان در بسیاری مواقع دچار ضرر و زیان های سنگینی می شدند که بخش بزرگی از آن مربوط به تلفات مرغ ها بود. امروزه نیز با وجود همه نوع  تجهیزات و علمی پزشکی گاه شاهد تلفاتی در جوجه ها هستیم. طبق تحقیقاتی که در این زمینه به عمل آمده یکی از عوامل مهم در این تلفات منبع تهیه خوراک و همچنین شکل فیزیکی آن می باشد.

هرچند عوامل تاثیرگذار بر رشد و کیفیت بد محصول مرغداریها بسیارند اما تغذیه نقش بسزایی در این زمینه دارد که باید توجه ویژه‌ای به آن کرد. توجه به تغذیه در فصول مختلف می تواند باعث راندمان کاری بالا شود. یکی از فصول تابستان است.

غذای مرغ

بهتر است ابتدا به این نکته بپردازیم که اصولاً چه موادی می‌توانند شامل تغذیه مرغ ها شوند. در واقع مرغ ها همه چیز خوار هستند می‌توانند با طیف وسیعی از مواد موجود خود را سیر کنند. اما برای یک تغذیه هدفمند و اصولی نمی‌توان به هر موادی که در دسترس است اکتفا کرد. در تغذیه مرغ ها می توان از غلات مختلف مانند گندم، ذرت، جو، کنجاله سویا، پودر ماهی و مکمل ها استفاده کرد. برای تامین کلسیم لازم برای مرغ ها هم صدف معدنی سنگ آهک و دیگر منابع کلسیم قابل استفاده است. غذای مرغ در تابستان می تواند به طور مستقیم بر راندمان کاری شما در این فصل تاثیرگذار باشد.

غذای مرغ در تابستان چیست؟

میزان مصرف غذا در مرغ ها با توجه به فصل و دما اندکی متغیر است. در حالی که در فصل زمستان به علت دوره تولک و پر ریزی مرغ ها نیاز به انرژی بیشتر و در نتیجه غذای بیشتر دارند. در فصل تابستان شرایط کاملا متفاوت است. در این فصل به علت گرم شدن هوا مرغ ها در معرض استرس گرمایی و عوارض ناشی از آن هستند. برای جلوگیری از این وضعیت بعد از کنترل دمای محیط باید روش تغذیه مرغ ها نیز تغییر کند. توجه داشته باشید شما در وعده غذایی مرغ در تابستان از همان وعده های همیشگی استفاده می کنید اما تفاوت هایی در غذای مرغ در تابستان نسبت به سایر فصل ها وجود دارد که در ادامه به این تفاوت ها خواهیم پرداخت.

غذای مرغ در تابستان چیست؟
غذای مرغ در تابستان چیست؟

چه غذاهایی برای مرغ در تابستان مضر است؟

در برنامه ریزی غذایی مرغ در تابستان باید به این نکته نیز توجه کنید که مواد غذایی که در جیره غذایی قرار می دهید نباید موجب بیماری و یا اختلال در رشد مرغ ها شود. از این رو توصیه می کنیم از موادی مانند عدس خشک و خام، لوبیا خشک و خام، مواد غذایی فاسد، مواد غذایی کپک زده، برنج نپخته، سیب زمینی نارس، نمک بسیار زیاد، شکلات و غذاهای بسیار شور در جیره غذایی مرغ ها در تابستان استفاده نکنید. چنانچه شما هم غذایی را می شناسید که می تواند موجب ضرر رساندن به مرغ شود می توانید از طریق قسمت نظرات نام آن را برای ما کامنت کنید.

مهمترین عواملی که در غذای مرغ در تابستان باید رعایت شود

مهمترین عواملی که در غذای مرغ در تابستان باید رعایت شود، به شرح زیر می باشد.

* گندم یکی از مواد اصلی موجود در دان مرغ است که طبعی گرم داشته و می تواند عاملی برای افزایش استرس گرمایی شود. می توان برای پیشگیری از این حالت جو را در فصل تابستان جایگزین گندم کرد.

* یکی از راههای بالا بردن کیفیت تغذیه مرغ ها از لحاظ انرژی، استفاده از روغن‌ها و چربی‌ها است. در فصل تابستان و حرارت بالا نیز می توان ۱۰ تا ۲۰ درصد انرژی جیره غذایی آنها را افزایش داد اما باید این افزایش انرژی در تغذیه مرغ ها متناسب با دانی باشد که می توان در شرایط گرمایی به آنها داد و رعایت این تناسب مهم است.

* فیبر یکی از منابع مهم در تغذیه مرغ ها می باشد که از غلاتی مانند سبوس گندم، سبوس برنج، پوست یولاف و… به دست می آید مرغ ها برای هضم و سوخت و ساز این ماده حرارت زیادی را در بدنشان تولید می‌کند که می‌تواند عاملی در جهت بالا رفتن استرس گرمایی باشد. ولی این خطر نباید باعث حذف فیبر از تغذیه مرغ ها شود چرا که کمبود فیبر سبب یبوست می شود. پس باید با یک تعادل متناسب فیبر را در برنامه غذایی مرغها گنجاند.

* برخی مکمل ها مانند ویتامین C می توانند تا حد قابل توجهی مرغها را در برابر استرس گرمایی مقاوم کنند اما استفاده زیاد و یا نادرست از مکمل ها می تواند باعث صدمه به کبد شود. پس در استفاده از آنها نظارت یک متخصص تغذیه دام و طیور ضروری است.

* یکی دیگر از راه هایی که می توان توسط آن از ایجاد استرس گرمایی در مرغ ها جلوگیری کرد انتخاب ساعت صبح برای تغذیه آنهاست. در صورتی که تغذیه مرغ در ساعات گرم روز می‌تواند باعث زیاد شدن گرمای متابولیک داخلی شود.

* برای پایین آوردن حرارت بدن مرغ ها و جلوگیری از استرس گرمایی در آنها باید آب خنک در دسترس قرار داشته و آبخوری ها را از آب پر کرد.

* با روش تغذیه متناوب نیز می توان استرس حرارتی در مرغها را کم کرد. به این ترتیب که ابتدا یک و نیم ساعت مرغ ها در معرض نور باشند و تغذیه شوند و سپس سه ساعت در معرض تاریکی باشند.

* تریپتوفان می‌تواند نقش مهمی در پایین آوردن گرمای بدن مرغ ها ایفا کند. اسیدآمینه تریپتوفان پیش زمینه تولید سروتونین است و سروتونین نیز باعث کاهش هورمون t3شده و در نتیجه حرارت بدن کاهش می یابد.

* بهتر است در فصل تابستان برای تغذیه مرغ ها از مواد غذایی با قدرت هضم بالا استفاده شود.

* در شرایط عادی توصیه می شود دانخوری ها حداکثر یک ساعت خالی باشند ولی در مواقع گرم سال که دما تا ۳۶ درجه بالا می‌رود این تایم را تا ۳ ساعت نیز می توان ادامه داد.

* خطوط پلاستیکی آب می تواند بسیار سریع آب را با دمای محیط یکسان کند و بهتر است از این جنس خطوط برای آبرسانی در مرغداری ها استفاده نشود.

* استفاده از ضد کوکسیدیوز ها مانند نیکاربازین و موننسین در تابستان توصیه نمی شود.

* استفاده از موادی مانند بتائین (۱ درصد در آب آشامیدنی) برای کاهش اثرات استرس گرمایی.

* در فصل گرما و کاهش مصرف خوراک دریافت ریز مغذی هایی مانند ویتامین ها و مواد معدنی کمتر می‌شود و افزایش مصرف آب مواد معدنی بیشتری را نیز دفع میکند. کمبود موادی مانند ویتامین B1، مس، آهن، فولیک اسید و فسفر باعث کاهش اشتها در مرغها شده و مشکل‌ساز خواهد شد. بنابراین در این شرایط با افزایش سطح ویتامین ها و مواد معدنی می توان از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کرد.

مهمترین عوامل در غذای مرغ در تابستان
مهمترین عوامل در غذای مرغ در تابستان

استرس گرمایی در مرغ ها

شرایط مضر و مخربی که باعث به هم خوردن بالانس هموستازی بدن می‌شود استرس گرمایی است که می‌تواند کاهش رشد و تولید را به دنبال داشته و در برخی مواقع نیز باعث مرگ شود. بروز استرس گرمایی در جوجه گوشتی در دمای بیشتر از ۳۰ درجه سانتیگراد و در مرغ مادر در دمای بیشتر از ۲۷ درجه اتفاق می افتد.

واکنش مرغ ها به گرما

۱. تلاش برای دور شدن از سایر پرنده ها

۲. سعی در رفتن به نقاط خنک تر سالن و قرار گرفتن در مقابل جریان هوا

۳. بالا گرفتن بال ها و دور کردن آن از بدن و در معرض هوا قرار دادن نقاط کم پر بدن

۴.  له له زدن آرام در اولین واکنش

۵. کاهش تحرک و فعالیت

۶. کاهش مصرف خوراک

۷.  افزایش مصرف آب

۸. گشاد شدن رگهای سطحی که موجب تیرگی پوست میشود و کاهش جریان خون در اندام های درونی

۹.  له له زدن شدید

عوارض استرس گرمایی در مرغ ها

عوارض استرس گرمایی در مرغ ها به شرح زیر می باشد.

. کاهش میزان رشد

. کاهش میزان مصرف غذا

. تحول تغذیه ضعیف

.  کوچک تر شدن اندازه تخم ها

. پایین آمدن میزان تولید تخم

. پایین آمدن درصد جوجه درآوری

.  کاهش کیفیت پوسته تخم

. کاهش کیفیت محتوی تخم

تغذیه مرغ در تابستان
تغذیه مرغ در تابستان

میزان مصرف غذای مرغ در تابستان

برای این که بتوانید بهترین بازدهی را از رشد مرغ در تابستان داشته باشید باید به میزان مصرف غذای آن نیز توجه کنید. برای اینکه بتوانید بالاترین راندمان کاری را تجربه کنید توصیه ما به شما این است که روزانه ۱۱۰ گرم غذا به مرغ بالغ برسانید و برای جوجه مرغ ها برنامه ریزی خاصی داشته باشید. استفاده از جیره غذایی در این مواقع می تواند کمک شایانی به شما کند.

بهترین غذا برای رشد سریع مرغ در تابستان

رشد مناسب و درست زمانی برای مرغ ها رخ می دهد که شما بتوانید از جیره غذایی استاندارد جهت تامین غذا استفاده کنید. اما برای رشد بهتر و سریعتر به جیره غذایی می توانید برخی آنتی بیوتیک ها را در نظر بگیرید. برای استفاده از آنتی بیوتیک ها می توانید با افراد متخصص در این زمینه مانند دامپزشکان مشورت کنید و سپس با توجه به اصولی که آنها به شما خواهند گفت و آنها را استفاده نمایید.

مکمل های مناسب برای مرغ در تابستان

مکمل های بسیار زیادی وجود دارد که شما می توانید با استفاده از آن مقاومت بدن مرغ در برابر استرس گرمایی را به بهترین شکل افزایش دهید از جمله این مکمل ها می توان به ویتامین ث  اشاره کرد. برای استفاده از مکمل ها باید طبق نظر متخصصین در این‌باره پیش بروید با مشکلاتی چون آسیب دیدن کبد برای مرغ ها به وجود نیاید

شما برای ما از غذای مرغ در تابستان بنویسید

در این مطلب از سایت پرآور صنعت شما را با غذای مرغ در تابستان، مهمترین نکاتی که در این زمینه باید رعایت کنید و عوارض استرس گرمایی در مرغ ها آشنا کردیم. چنانچه در این زمینه نظری دارید می توانید از طریق قسمت نظرات آن را  با ما در میان بگذارید. همچنین در این زمینه اگر سوالی داشتید آن را با ما مطرح کنید تا پشتیبانان سایت پرآور صنعت در اسرع وقت به آنها پاسخ دهند.

سوالات متداول

از چه غلاتی می توان در غذای مرغ در تابستان استفاده کرد؟

گندم، ذرت، جو، کنجاله سویا، پودر ماهی و مکمل ها

یکی از راههای بالا بردن کیفیت تغذیه مرغ ها درفصول مختلف چیست؟

یکی از راههای بالا بردن کیفیت تغذیه مرغ ها از لحاظ انرژی، استفاده از روغن‌ها و چربی‌ها است

اسنرس گرمایی در مرغ ها در چه دمایی رخ می دهد؟

بروز استرس گرمایی در جوجه گوشتی در دمای بیشتر از ۳۰ درجه سانتیگراد و در مرغ مادر در دمای بیشتر از ۲۷ درجه اتفاق می افتد

طاعتی
دیدگاه کاربران
۲ دیدگاه
  • مینا 20 اردیبهشت 1402 / 8:53 ب.ظ

    سلام . ببخشید پودر نخودچی برای مرغ خروس ۶ ماهه در تابستون به غذاشون اضافه کنیم کمی خوبه ؟ همینطور ماست در ظهر که گرمه چون ما خوزستان هسیم که دما تا ۶۰ درجه هم میره. ممنون

    • مدیریت سایت 20 خرداد 1402 / 6:52 ب.ظ

      سلام دوست عزیز، بهتره دان مخصوص مرغ بدید بهشون

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *