غذای بلدرچین در منزل

غذای بلدرچین در منزل

در پرورش همه انواع پرنده ها تغذیه نقش مهمی در رشد و سلامتی آنها دارد و با تغذیه مناسب و کافی می توان پرنده ها را در برابر انواع بیماری ایمن کرد. بلدرچین نیز از جمله پرندگان قابل پرورش در منزل است که می‌توان آن را به دو منظور تخم گذاری و گوشتی نگهداری کرد. البته برنامه غذایی و جیره بلدرچین با توجه به هدف پرورش آن اندکی متفاوت خواهد بود. معمولاً دان مصرفی بلدرچین در خانه ترکیبی از موادی چون: دانه ذرت، کنجاله کلزا، کنجاله سویا، دانه گندم، سبوس گندم، گلوتن ذرت ، روغن سویا، نمک، پودر ماهی، پودر یونجه، پودر صدف، پودر گوشت و غیره میباشد. برای اینکه بتوانید آشنایی بیشتری با غذای بلدرچین در منزل داشته باشید در این مطلب با پراور صنعت همراه باشید. مطالعه این مطلب به 6 دقیقه زمان نیاز دارد.

توجه به برخی نکات در تهیه غذای بلدرچین در منزل

  1. بهتر است از پلت های آماده برای جیره غذایی بلدرچین ها استفاده کنید. چرا که تمام نیازهای غذایی پرنده در فرمول پلت ها موجود است و تجربه موفق پرورش دهندگان بلدرچین می تواند نشان دهنده سلامتی این جیره باشد.
  2. برای بهبود راندمان پرورش بلدرچین ها در منزل باید جیره غذایی بلدرچین ها را با شرایط آب و هوایی منطقه زندگی خود تطبیق دهید . ضمن اینکه با توجه به فصول مختلف، غذای بلدرچین در منزل هم مطابق شرایط سرد و گرم تنظیم می شود .
  3. در تهیه دان مصرفی توجه به کیفیت آن مهم است. مواد اولیه دان نباید رنگ و بوی غیرطبیعی داشته باشد و یا کپک زدگی و فساد در ذخیره‌سازی دان رخ دهد.
توجه به برخی نکات در تهیه غذای بلدرچین در منزل
توجه به برخی نکات در تهیه غذای بلدرچین در منزل

بیشتر بخوانید: پرورش بلدرچین در خانه یا منزل

روش تهیه غذای بلدرچین در منزل

نکته ای که در فرآیند تهیه غذای بلدرچین در منزل باید به آن توجه کنیم این است که غلات و دانه های درشت مانند ذرت، سویا و گندم که منابع مهم غذایی و پایه دان محسوب می شوند باید در آسیاب به قطعات ریز تبدیل شوند. چرا که بخش دیگر مواد موجود در دان مانند پودر گوشت، پودر صدف، پودر استخوان و انواع ویتامین حالت آردی داشته و باید با مواد پایه ترکیب شوند تا قابل بلع باشند.

 در شروع کار دانه های درشت را آسیاب کرده و بعد داخل دستگاه میکس کننده بریزید. حالا نوبت مواد غذایی پودری و ویتامین ها است که با هم مخلوط شده و کم کم به مواد موجود در میکسر اضافه شوند تا به خورد هم بروند. در این مرحله توجه به برخی نکات مهم است:

  • میکس شدن بیش از حد مواد می‌تواند ارزش غذایی آنها را از بین ببرد.
  • ترکیب ناقص مواد غذایی باعث کاهش کیفیت مورد نیاز جیره غذایی خواهد شد.
  • مواد غذایی موجود در ترکیب میکس شده در هر سنی متفاوت است. به طور مثال دان غذایی بلدرچین در هفته اول آردی و کاملا نرم است.
  • بعد از تهیه غذای بلدرچین ها در منزل باید شرایط مطلوبی برای نگهداری و ذخیره آن ایجاد کنید.
  • قبل از اینکه جیره غذایی بلدرچین ها را به محل ذخیره منتقل کنید ابتدا آن را ضدعفونی کنید.
  • محلی که جیره را در آن ذخیره میکنید باید خنک باشد تا گرمای محیط سبب فساد و بی خاصیت شدن جیره نشود.
  • محل ذخیره و نگهداری جیره غذایی از لحاظ نفوذ جانوران، حشرات ،جوندگان و پرنده های دیگر امن بوده و راهی برای نفوذ نداشته باشد.

توصیه می شود در صورت نداشتن تخصص و آگاهی لازم برای تهیه و تنظیم جیره غذایی بلدرچین ها از پلت های آماده برای تغذیه آنها استفاده کنید. با این کار هم نگران توازن در ترکیب غذای پرنده نخواهید بود و هم با تهیه هفتگی پلتها نگهداری آنها نیز راحت تر می شود.

مقدار غذای بلدرچین در منزل

  1. به غیر از کیفیت و مواد تشکیل دهنده دان مصرفی بلدرچین که در رشد و نمو و یا افت این پرنده موثر است، عامل دیگر مقدار جیره است که توجه به آن اهمیت زیادی دارد.
  2. در شرایط مختلف مقدار غذای بلدرچین متفاوت است. هر چند ۳۰ گرم غذا برای بقای این پرنده کافی است اما در شرایط تخم گذاری میانگین مصرف دان به ۸۵ گرم در روز می رسد.
  3. موادی که در جیره غذایی بلدرچین گنجانده شده نیز می تواند بر مقدار آن اثرگذار باشد.
  4. سن و جنسیت بلدرچین، بر نیازهای غذایی و مقدار آن موثر است.
  5. با توجه به نیاز بدن پرنده مقدار غذای آن تعیین می‌شود .
  6. با افزایش مقدار غذای بلدرچین در منزل نمی توان سرعت و مقدار رشد آن را افزایش داد بلکه این کار باعث تجمع چربی در بدن پرنده شده و مقدار تخم گذاری نیز دچار افت میشود.
مقدار غذای بلدرچین در منزل
مقدار غذای بلدرچین در منزل

بیشتر بخوانید: بلدرچین ژاپنی

نیازهای غذایی بلدرچین در منزل

برای پرورش بلدرچین در منزل نیز باید توجه داشت که تغذیه پرنده اصولی و درست انجام شود تا شما را به هدفی که در پرورش بلدرچین در نظر دارید برساند. هر یک از مواد غذایی که در دان مصرفی بلدرچین گنجانده می‌شود برای تامین نیازهای پرنده مهم بوده و کمبود آن می‌تواند باعث کاهش رشد و تخم‌گذاری، بیماری و یا تلف شدن بلدرچین ها شود. در ادامه با مواد مورد نیاز بلدرچین در جیره غذایی آشنا می‌شویم:

روی

 از مواد مهمی که در جیره غذایی بلدرچین باید موجود باشد روی است. کاهش رشد، تنفس سخت و اختلال در راه رفتن بلدرچین ها از عوارض کمبود روی است.

اسید فولیک

وجود اسید فولیک در غذای بلدرچین ها می تواند مهمترین نیاز آنها را تامین کند. اختلال در پاها و استخوان‌ها، سندروم انحنای پا و کم خونی از عوارض کمبود اسید فولیک در بلدرچین است.

پروتئین

از جمله نیازهایی که در برنامه غذایی بلدرچین در منزل باید به آن توجه شود پروتئین موجود در جیره است که برای رشد و پرورش بلدرچین ها بسیار ضروری است. توجه به سن پرنده برای گنجاندن پروتئین در جیره غذایی اهمیت دارد.

منیزیوم

 با توجه به اهمیت این ماده در مایعات بدن و بافت ها در صورت کمبود آن در جیره غذایی بلدرچین ها دچار تشنج شده و کاهش تخم گذاری و حتی تلفات را در پی خواهد داشت.

نیازهای غذایی بلدرچین در منزل
نیازهای غذایی بلدرچین در منزل

بیشتر بخوانید: پرورش بلدرچین

کلسیم و فسفر

استخوان بندی بدن بلدرچینها، رشد پرنده و استحکام پوسته تخم وابسته به دریافت کلسیم و فسفر کافی است. کلسیم و فسفر از مهمترین نکات در غذای بلدرچین در منزل به شمار می روند.

مواد انرژی زا

یکی از مواد مهم برای پرورش بلدرچین مواد انرژی زا است که کمبود آن کاهش بهره وری را به دنبال خواهد داشت. سن پرنده، وضعیت تولید مثل، دمای محیط و جیره غذایی از عواملی است که مقدار دریافت مواد انرژی زا را تعیین می‌کنند.

ویتامینها

ویتامین ها در کنار پروتئین از عوامل موثر در رشد بلدرچین ها هستند. کمبود ویتامین ها حتی می تواند باعث تلفات پرنده ها شود.

داروها

 بلدرچین ها برای مقابله با بیماریها به برخی داروها نیاز دارند تا از تلفات آنها جلوگیری شود. معمولاً دو نوع دارویی که به جیره غذایی بلدرچین ها در خانه اضافه می شود عبارتند از کوکسیدیو استات و آنتی بیوتیک ها. داروها از مهمترین نکات در غذای بلدرچین در منزل به شمار می روند.

سوالات متداول

دان مصرفی بلدرچین در خانه شامل چه ترکیباتی است؟

دانه ذرت، کنجاله کلزا، کنجاله سویا، دانه گندم، سبوس گندم، گلوتن ذرت ، روغن سویا، نمک، پودر ماهی، پودر یونجه، پودر صدف، پودر گوشت و غیره

کمبود روی در غذای بلدرچین در خانه چه عوارضی دارد؟

کاهش رشد، تنفس سخت و اختلال در راه رفتن بلدرچین

کمبود منیزیوم در غذای بلدرچین در خانه چه عوارضی دارد؟

با توجه به اهمیت این ماده در مایعات بدن و بافت ها در صورت کمبود آن در جیره غذایی بلدرچین ها دچار تشنج شده و کاهش تخم گذاری و حتی تلفات را در پی خواهد داشت.

فایده کلسیم و فسفر برای بلدرچین چیست؟

استخوان بندی بدن بلدرچینها، رشد پرنده و استحکام پوسته تخم وابسته به دریافت کلسیم و فسفر کافی است

طاعتی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *