افزایش سایز، اندازه و وزن تخم مرغ + [ تمام عوامل کاهش ]

سایز تخم مرغ

پرورش مرغ جز کسب و کارهایی است که شما می توانید با استفاده از آن به درآمد زایی برسید. یکی از روش های رسیدن به سود در پرورش مرغ ، فروش تخم مرغ است. اما زمانی شما می توانید فروش تخم مرغ را با  بالاترین قیمت ارائه دهید که بتوانید  بهترین کیفیت و سایز را به مشتری ارائه دهید. در برخی از مواقع سایز و اندازه تخم مرغ ها به هیچ عنوان مورد پسند متقاضیان قرار نمی گیرد. از این رو در این مطلب از سایت پرآور صنعت قصد داریم به شما افزایش سایز، اندازه و وزن تخم مرغ را آموزش دهیم. چنانچه این موضوع یکی از دغدغه های شماست می توانید تا انتهای مطلب سایت پرآور صنعت را دنبال کنید. مطالعه این مطلب به ۵ دقیقه زمان نیاز دارد.

چه مواردی می تواند بر سایز تخم مرغ تاثیر گذار باشد؟

عوامل مختلفی می تواند بر سایز تخم مرغ تاثیر گذار باشد به همین دلیل است که هرگز مرغها نمی توانند به صورت متداول تخم مرغ های یکسان را تولید نمایند. در اکثر اوقات مرغ ها در دوره تخم گذاری تخم مرغ هایی با سایز های مختلف را از خود تولید می نمایند. از جمله مواردی که می‌تواند بر سایز و اندازه تخم مرغ تاثیر گذار باشد می‌توان به کیفیت تغذیه مرغ ها، آب، وزن بدن، سن، نژاد، نور، شرایط آب و هوایی اشاره کرد.

تاثیر تغذیه بر وزن و سایز تخم مرغ

چنانچه دوست دارید افزایش سایز تخم مرغ را داشته باشید باید به تغذیه آن اهمیت بسیار بالایی بدهید. هرچقدر بتوانید در جیره غذایی مرغ  مواد معدنی، پروتئینی و کلسیم را به میزان لازم تامین کنید تخم مرغ های بزرگتر و سنگین تری را در اختیار خواهید داشت. سعی کنید برای داشتن تخم مرغ های بزرگ تر بیشتر از ۱۵ درصد پروتئین در جیره غذایی مرغ ها قرار دهید.

آب

به جز تغذیه شما باید به آب آشامیدنی استاندارد نیز توجه داشته باشید. بیش از دو سوم تخم مرغ را آب تشکیل میدهد. از این رو فراهم کردن آب استاندارد برای مرغ ها ضروری است.

سایز تخم مرغ
سایز تخم مرغ

حتما بخوانید: صفر تا صد پرورش مرغ تخمگذار + [ کامل ترین مطلب ]

وزن بدن مرغ چه تاثیری بر روی سایز تخم مرغ دارد؟

وزن مرغ و سایز آن می تواند تاثیر بسزایی در سایز و اندازه تخم مرغ داشته باشد. مرغ های لاغر تخم مرغ های کوچک و مرغ هایی با وزن سنگین تر تخم مرغ های بزرگ تر تولید خواهند کرد.

سن مرغ از ارکان اصلی افزایش سایز تخم مرغ

هر چقدر سن مرغ بالاتر برود این پرنده تخم مرغ های کوچکتر تولید خواهد کرد. معمولا مرغ های جوان تخم مرغ های درشت تر و ضخیم تری از خود به جای می گذارند. برای اینکه تخم مرغ های درشتی را در اختیار داشته باشید حتما از مرغ های جوان استفاده کنید.

آیا نور در سایز تخم مرغ تاثیر دارد؟

نور طبیعی و مصنوعی به طور مستقیم بر اندازه تخم مرغ تاثیر گذار خواهد بود. چنانچه بتوانید بازه نوری مناسبی را برای مرغها تعیین کنید این پرنده می تواند تخم مرغ هایی با سایز بزرگتر را به شما هدیه دهد. نور کمتر بلوغ زودرس در مرغ های ایجاد خواهد کرد و همین عامل می تواند باعث کاهش سایز تخم مرغ شود.

شرایط آب و هوایی

گرما جز مهمترین عواملی است که می تواند بر بزرگی و کوچکی سایز تخم مرغ تاثیر گذار باشد. گرمای بیش از اندازه می تواند تاثیر منفی بر روی تخم گذاری مرغ ها داشته باشد. سعی کنید بهترین شرایط را برای تخم گذاری مرغ ها فراهم سازید تا کسب و کار شما دچار شکست و یا ضرر نگردد.

چه مواردی باعث کاهش سایز تخم مرغ میشود؟

در برخی از مواقع ممکن است شما کارهایی را به شکل عمدی و یا صحیح انجام دهید و همین عامل باعث کاهش سایز تخم مرغ شود. در ادامه مطلب عواملی که میتواند موجب این کار شود را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

نژاد مرغ

نژاد مرغ یکی از عواملی است که می‌تواند بر کاهش و یا افزایش سایز تخم مرغ تاثیر گذار باشد. برخی از نژاد مرغ تخم مرغ های کوچک و برخی دیگر تخم مرغ های بزرگ تولید خواهند کرد.

سن مرغ

هر چقدر سن مرغ بالاتر برود تخم مرغ با کاهش سایز و کوچکتر شدن همراه خواهند بود. در بسیاری از مواقع سن بالا در مرغ ها می تواند موجب قطع تخمگذاری نیز شود.

قرار گرفتن در شرایط آب و هوایی گرم

در بسیاری از مواقع شرایط آب و هوایی گرم می تواند موجب کاهش سایز تخم‌مرغ‌ها شود. هوای گرم باعث میشود مایع داخل تخم مرغ تبخیر شده و در نتیجه کاهش وزن را به همراه داشته باشد. توصیه می کنیم بلافاصله بعد از تولید تخم مرغ آنها را به محل خنک ببرید و از آنها نگهداری نمایید.

سایز تخم مرغ
سایز تخم مرغ

حتما بخوانید: ۱۹ خواص تخم مرغ + [ شگفت انگیزترین خاصیت و فواید تخم مرغ ]

بیماری

برخی از بیماری های تنفسی مانند نیوکاسل و برونشیت می تواند تاثیر بسزایی بر سایز تخم مرغ داشته باشد. تاثیر بیماری ها به قدری است که تخم مرغ باعث کاهش سایز بسیار زیادی خواهد شد.

دمای محیط

چنانچه دمای محیط طبق میل مرغ نباشد این پرنده تخم مرغ های کوچکتری را تولید خواهد کرد. سعی کنید در سالن نگهداری مرغ ها در دمای ۲۵ درجه به بالا را اجرا کنید.

نبود مواد معدنی

بسیاری از مواد معدنی، پروتئین ها و ویتامین ها در جیره غذایی مرغ ها می توانند موجب کاهش اندازه تخم مرغ ها شود. حتماً پروتئین، کلسیم و ویتامین را در وعده غذای مرغ ها قرار دهید.

بلوغ زودرس

آخرین گزینه ای که می تواند موجب کاهش سایز تخم مرغ شود بلوغ زودرس است. علاوه بر بلوغ زودرس استرس و کمبود آب نیز می‌تواند موجب اندازه و کاهش وزن تخم مرغ گردد.

شما برای ما از افزایش سایز تخم مرغ بنویسید

در این مطلب از سایت پرآور صنعت سعی کردیم شما را با افزایش سایز، اندازه و وزن تخم مرغ آشنا کنیم. چنانچه شما عواملی را میشناسید که می تواند موجب افزایش سایز تخم مرغ شود و یا موجب کاهش سایز تخم مرغ گردد را از طریق قسمت نظرات با ما و سایر مخاطبین سایت پرآور صنعت به اشتراک بگذارید. همچنین از این طریق می توانید سوالات خود را از پشتیبان سایت بپرسید و آنها به سوالات شما جهت افزایش سایز و کاهش سایز تخم مرغ پاسخ دهند.

سوالات متداول

چه مواردی می تواند بر سایز تخم مرغ تاثیر گذار باشد؟

تاثیر تغذیه بر وزن و سایز تخم مرغ آب وزن بدن مرغ سن مرغ شرایط آب و هوایی

چه مواردی باعث کاهش سایز تخم مرغ میشود؟

نژاد مرغ سن مرغ قرار گرفتن در شرایط آب و هوایی گرم بیماری دمای محیط

3 عامل مهم در اندازه و کاهش وزن تخم مرغ را نام ببرید؟

بلوغ زودرس، استرس و کمبود آب

طاعتی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *