ساخت لانه کبوتر با چوب + [ مرحله به مرحله ]

ساخت لانه کبوتر با چوب

هر موجودی برای رسیدن به رشد ایده آل خود نیازمند فضای آرام و بی دغدغه است، کبوتر ها نیز از این قضیه  مستثنا نیستند. این نوع پرندگان برای اینکه بتوانند به بهترین شکل رشد خود را پیگیری کنند به فضایی نیاز دارند که امنیت آنها را تامین نماید. قفس کبوتر در این موارد بهترین گزینه برای آنهاست. قفس کبوتر می تواند شرایطی را برای این پرنده بی‌نظیر فراهم آورد تا بتواند با خیالی آسوده به رشد و پرواز خود بپردازد. ما در این مطلب از سایت پرآور صنعت به شما خواهیم گفت که چگونه ساخت لانه کبوتر با چوب را انجام دهید تا بتوانید با کمترین امکانات بالاترین بازدهی را در بر داشته باشید. چنانچه دوست دارید با چوب قفس کبوتر درست کنید در این مطلب با ما همراه شوید. مطالعه این مطلب به ۵ دقیقه زمان نیاز دارد.

ساخت لانه کبوتر با چوب یا خرید قفس؟

در همین ابتدا باید به شما بگوییم استفاده از قفس های استاندارد در پرورش کبوتر بسیار راندمان کاری شما را بالا خواهد برد. توصیه ما به شما استفاده از قفس کبوتر به جای ساخت لانه کبوتر با چوب است. اما اگر دوست دارید کبوتر را به تعداد پایین و برای تفریح نگهداری کنید می‌توانید از قفس چوبی استفاده نمایید. سایت پرآور صنعت حتی نگهداری یک کبوتر را در قفس چوبی توصیه نمی کند، بلکه توصیه آن به استفاده از قفس های استاندارد برای این پرنده شگفت انگیز و بی نظیر است.

قفس کبوتر 1 طبقه
قفس کبوتر 1 طبقه

مواد لازم برای ساخت قفس کبوتر با چوب و تهیه آن

چوب، بتونه، توری فلزی، لولای در، چسب چوب و میخ یا پیچ از اصلی ترین مواد در ساخت قفس کبوتر با چوب هستند. بسیاری از افراد به جای چسب چوب از میخ یا پیچ استفاده می کنند. شما نه تنها با چوب بلکه با گزینه هایی مانند کارتون، آجر، فلز و مقوا نیز می‌توانید ساخت لانه کبوتر را انجام دهید. چوب راحت ترین و مناسب ترین گزینه برای شما خواهد بود. اولین قدم در ساخت قفس تهیه وسایل اولیه لازم است. شما می توانید با توجه به پرورش کبوتر در مناطق مختلف مواد لازم مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

در نظر گرفتن ابعاد

بعد از تهیه مواد لازم شما باید ابعاد مورد نظر را با توجه به سن و تعداد کبوتر ها در نظر بگیرید. توجه داشته باشید ابعاد در نظر گرفته باید به طوری باشد که کبوتر ها در هنگام رشد و خوردن آب و غذا احساس راحتی کنند. چنانچه نتوانید فضای مورد نظر را برای کبوتر ها فراهم سازید نباید انتظار راندمان کاری بالایی داشته باشید.

عامل دوم

عامل دوم که می‌تواند در ابعاد قفس کبوتر با چوب موثر باشد اتاق و یا محل پرورش کبوتر است. اتاق و مکان مورد نظر برای قرار دادن قفس کبوتر میتواند ابعاد و اندازه های شما را نیز تعیین کند. این موضوع سلیقه ای خواهد بود.

شماره گذاری و تقسیم بندی فضا

توجه کنید شما باید چهار جهت را به صورت مربع یا مستطیل به هم وصل کنید و جای در و یا همان توری فلزی را خالی بگذارید. در هنگام در نظر گرفتن ابعاد و بریدن چوب ها جای لولای درب را نیز در نظر بگیرید تا در آینده به مشکل بر نخورید. توصیه ما به شما شماره گذاری های کف، سقف، دیواره سمت چپ و دیواره سمت راست است تا بتوانید در هنگام نصب به راحتی هرچه تمام تر آنها را پیدا کرده و در محل مورد نظر قرار دهید. شما می توانید جهت های اصلی را برای دید بهتر به داخل قفس توری فلزی کار کنید.

ساخت لانه کبوتر با چوب
ساخت لانه کبوتر با چوب

بیشتر بخوانید: آموزش ساخت قفس کبک

رنگ آمیزی

اگر دوست دارید قفس شما به رنگ خاصی باشد قبل از نصب، قفس را رنگ آمیزی کرده و سپس چوب ها را به یکدیگر بچسبانید. رنگ آمیزی به صورت جداگانه برای شما بسیار راحت تر از وقتی است که بخواهید نقاط مخفی قفس را بعد از نصب رنگ آمیزی کنید.

متصل کردن اجزا به هم

بعد از تمام این کارها می توانید قسمت های مورد نظر را به وسیله چسب چوب به یکدیگر بچسبانید. چنانچه استحکام قفس برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است می‌تواند از پیچ و میخ نیز در هنگام اتصال قطعات استفاده نمایید. در هنگام اتصال اطمینان حاصل کنید که تمام زوایای شما قائم بوده و قفس استحکام  مورد نظر را دارا است. کج بودن قفس و یا باز بودن بین شیار های اصلی تخته ها می تواند از مقاومت قفس شما بکاهد.

استفاده از بتونه چوب

چنانچه بر روی چوب سوراخ می بینید یا جایی که پیچ ها در آن قرار گرفته اند را مشاهده می کنید می توانید برای نتیجه بهتر از بتونه استفاده کنید. بعد از بتونه اگر شیارها شکل ظاهری قفس را دگرگون کرد می توان از رنگ آمیزی دوباره استفاده نمایید.

نصب لولای در

بعد از اتصال نقاط مختلف، حال نوبت نصب لولای درب است. شما باید برای کنترل کبوتر از درب استفاده کنید. با استفاده از یک تکه چوب و توری سیمی متصل به آن میتوانید درب را برای قفس چوبی کبوتر در نظر بگیرید. توجه داشته باشید درب  قفس ساخته شده از چوب باید طوری باشد تا هوا به خوبی در درون قفس جریان داشته باشد. چنانچه امنیت کبوتر برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است می‌توان در درب یک قفل کوچک نیز استفاده کنید.

چه نکاتی را هنگام ساخت لانه کبوتر با چوب باید رعایت کرد؟

یکی از مهمترین مواردی که هنگام ساخت لانه کبوتر با چوب باید آن را رعایت کنید، رعایت حال همسایگان است. بسیاری از افراد هنگام ساخت لانه کبوتر با چوب سر و صدای زیادی را ایجاد می‌کنند. همین عامل می تواند موجب آزار و اذیت سایر همسایگان شود. توصیه ما به شما این است که با استفاده از ابزار کم سر و صدا برش ها و سایر کارها را انجام دهید. نکته بعدی که باید آن را رعایت کنید استفاده از عینک ایمنی در هنگام سمباده زدن، چکش زدن، خراشیدن و تراشکاری است. عینک ایمنی به شما کمک می‌کند تا چشم شما در هنگام کار های مختلف آسیب نبیند.

ساخت لانه کبوتر با چوب
ساخت لانه کبوتر با چوب

بیشتر بخوانید: ۰ تا ۱۰۰ آموزش ساخت قفس جوجه

نکته بعدی مهم قطع و وصل کردن ابزار برقی هنگام اتمام کار است.  چنانچه ابزار برقی را بعد از استفاده از برق جدا نکنید ممکن است در اثر بی احتیاطی دچار حادثه شوید. آخرین توصیه ما به شما کار کردن در هنگام آگاهی است. چنانچه مریض و یا خواب آلود هستید هیچگاه کار نکنید. این کار می تواند دچار بروز حادثه شود.

شما برای ما از ساخت لانه کبوتر با چوب بنویسید

در این مطلب از سایت پرآور صنعت سعی کردیم شما را با ساخت لانه کبوتر با چوب آشنا کنیم. چنانچه شما ساخت لانه کبوتر با چوب را به روش دیگری انجام می دهید می توانید آن را از طریق قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. اگر از مواد دیگری برای ساخت کبوتر استفاده می کنید تجربیات خود را در این زمینه با ما و سایر مخاطبین سایت به اشتراک بگذارید. همچنین می توانید نظرات سوالات خود را از پشتیبان سایت پرآور صنعت بپرسید تا آنها در اسرع وقت به سوالات شما به طور کامل جواب دهند.

سوالات متداول

ساخت لانه کبوتر با چوب یا خرید قفس؟

خرید قفس کبوتر به صرفه تر و استانداردتر است

مواد لازم برای ساخت قفس کبوتر با چوب چیست؟

چوب، بتونه، توری فلزی، لولای در، چسب چوب و میخ یا پیچ

چه نکاتی را هنگام ساخت لانه کبوتر با چوب باید رعایت کرد؟

زدن عینک ایمنی استفاده از وسایل برقی با آگاهی وغیره

طاعتی
دیدگاه کاربران
۲ دیدگاه
  • سید دانیال 30 تیر 1401 / 11:00 ب.ظ

    کبوتر واقعا حیوان با وفایی هست .

  • حسین 24 خرداد 1402 / 3:28 ب.ظ

    دقیقا من هم میخاستم همین روبگم حیوان حلال با وفایی است باتشکر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *