ساخت قفس مرغ

ساخت قفس مرغ

نگهداری و پرورش مرغ به غیر از بخش صنعتی و وسیع آن گاهی جزو علاقه مندی های افراد عادی نیز می باشد. این کار علاوه بر جنبه های سرگرمی و هیجانی که دارد می‌تواند مفید باشد چرا که شما با پرورش مرغ میتوانید همه روزه به تخم‌مرغ دسترسی داشته و از گوشت مرغ طبیعی استفاده کنید. اما چنین فرآیندی نیازمند وسایل و امکاناتی است که قبل از تهیه مرغ یا جوجه باید به آن فکر کنی مرغها نیز مانند هر جانور دیگری نیاز به خانه و سرپناه دارند و نمی‌توان آنها را در محیط باز بدون هیچ حصاری رها کرد. ضمن اینکه ساخت قفس مرغ و مکان نگهداری آنها نیازمند فضا و محیطی است که امکان تهویه و بهداشت لازم را داشته باشد.  ناگفته پیداست که فضای آپارتمان امکان چنین کاری را به شما نخواهد داد. پس اگر حیات و محیط بازی را در اختیار دارید اقدام به پرورش مرغ کنید.

 رشد جوجه ها بعد از شش هفتگی نیازمند فضای مناسب است. اگر نگهداری جوجه و مرغ بیشتر از یک سرگرمی کوتاه‌مدت برایتان اهمیت دارد بهتر است دست به کار شده و خودتان یک قفس مرغ مناسب برای پرورش جوجه ها و مرغ ها تدارک ببینید. برای یادگیری مراحل ساخت قفس مرغ در ادامه مطلب با سایت پرآور صنعت همراه باشید. مطالعه این مطلب به 7 دقیقه زمان نیاز دارد.

مراحل ساخت قفس مرغ

مراحل ساخت قفس مرغ به شرح زیر می باشد.

طرح اصلی و اولیه ساخت قفس مرغ

قبل از هر کاری برای ساخت قفس مرغ باید ابزار و مواد اولیه را در اختیار داشته باشید و اگر آشنایی نسبی هم با امور نجاری دارید وقت آن رسیده که کار را شروع کنید. شما برای ساخت قفس مرغ می توانید از میان انواع طرح ها یکی را انتخاب کنید و این کاملا به سلیقه شما بستگی دارد. اما همه این طرح‌ها در اصولی کلی مشترک هستند. معمولا قفس مرغ از دو بخش اصلی برای نگهداری تشکیل شده است. یکی از این بخش‌ها فضایی محصور و سرپوشیده برای خواب و تخم گذاری مرغ ها و بخش دیگر فضای حفاظت شده به منظور هواخوری و چریدن آنها می باشد.

بهتر است در طراحی و ساخت قفس مرغ فضای مورد نظر برای هواخوری و چریدن را کاملاً نزدیک و چسبیده به مکان خواب و تخم گذاری مرغ ها در نظر بگیرید تا کنترل و حفاظت آنها برای شما راحت بوده و کیفیت پرورش مرغ ها بهتر شود.

ساخت قفس مرغ
ساخت قفس مرغ

بیشتر بخوانید: آموزش قدم به قدم ساخت قفس بلدرچین

فضای مناسب برای ساخت قفس مرغ

قبل از انتخاب طرح و نوع قفس باید فضای موجود را بررسی کرده و سپس اقدام به ساخت قفس مرغ کنید. بدیهی است هر چه متراژ فضای مورد نیاز بیشتر باشد امکان ساخت قفس بزرگتری را خواهید داشت و در نتیجه مرغ های بیشتری نیز قابل پرورش خواهند بود. ذکر این نکته لازم است که کمترین اندازه مورد نیاز برای یک مرغ ۶۰ تا ۹۰ سانتیمتر مربع است و کمترین فضا برای چریدن و پرسه زدن هر مرغ نیز ۱۵۰ سانتی متر مربع است. هرچند اگر فضای مورد نظر کمی هم بیشتر باشد می تواند امکان رشد بهتری را برای مرغ ها فراهم کند. معمولاً در فضاهای کم مرغ ها ناچار به هم فشرده شده و دچار نزاع می‌شوند. همین اتفاق باعث می‌شود رشد مطلوب و ایده آلی نداشته باشند.

ابزار و مواد لازم برای ساخت قفس مرغ

برای ساخت قفس مرغ شما نیازمند ابزارهایی خواهید بود که در زیر آمده است:

۱. ماسه و سیمان (یا هر ماده دیگری که حالت بتنی دارد)

۲. تخته های صاف یا صفحه های فلزی قابل برش

۳. سیم توری

۴. الوار یا لوله‌های فلزی

۵. منگنه

۶. میخ و چکش

۷. بیل، اره، پیچ های یو شکل، متر و…

اسکلت بندی قفس مرغ

یکی از طرح‌های ساده و قابل ساخت در خانه برای قفس مرغ استفاده از چارچوب مستطیل شکل است. شما می توانید برای ساخت چارچوب از جنس فلز و چوب استفاده کنید. بعد از ساخت چارچوب می‌توان اجزای دیگر را نیز به آن اضافه کرد. بهتر است در ساخت چارچوب اسکلت آن را از چوب طبیعی و البته مقاوم در برابر پوسیدگی بسازید. توجه به این نکته لازم است که جنس چارچوب از موادی باشد که به سلامتی مرغ ها آسیب نرساند. چوب های تهیه شده از درخت سدر و یا چوب قرمز و نیز فلزات پوشیده شده با آرسنیک برای سلامتی مرغ ها مضر است. برای حفاظت از مرغ ها در برابر حیوانات دیگر باید در فضای چریدن آنها از توری فلزی استفاده کنید. ضمنا جنس تورها باید به نحوی باشد که خشن نبوده و به جوجه ها و مرغ ها آسیب نرساند.

برپا کردن اسکلت قفس مرغ

بعد از ساخت اسکلت و قفس مرغ باید حفره‌هایی را در زمین ایجاد کرده و پایه‌های قفس را در آن قرار دهید. پایه ها باید ۲۰ الی ۳۰ سانت درون حفره قرار بگیرد. بهتر است برای اطمینان از موازی بودن پایه ها از متر استفاده کنید. بعد از قرارگیری پایه‌ها حفره ها را با خاک پر کنید. برای ثابت نگه داشتن پایه ها و جلوگیری از حرکت آنها می توان حفره ها را با بتن و یا ترکیب ماسه و سیمان پر کرد.

نصب صفحات توری

در این مرحله صفحه های توری را بر روی اسکلت تثبیت شده در زمین نصب کنید. در حین کار مطمئن شوید که تورها کاملا به اسکلت چسبیده باشند. برای این منظور می‌توان از منگنه های مخصوص و میخ های یو شکل استفاده کرد. حصار کشی و نصب توری های فلزی بر روی اسکلت باید کاملاً از سطح زمین شروع شود چرا که در صورت باقی ماندن درز و فضای باز در پایین اسکلت امکان ورود سگ و گربه به داخل قفس فراهم می‌شود.

سقف برای قفس مرغ

در این مرحله می توانید قفس  را به دو بخش مجزا تقسیم کنید. همانطور که قبلا اشاره شد مرغ ها برای رشد و نمو به دو بخش نیاز دارند. بخشی از قفس باید سرپوشیده باشد تا امکان استراحت و تخم گذاری برای مرغ ها باشد و بخشی نیز محلی برای چریدن و پرسه زدن خواهد بود. برای این منظور بخشی از نفس را به وسیله تخته چوب یا صفحه فلزی بپوشانید و بخش دیگر را به وسیله تورهای فلزی محصور کنید. صفحه چوبی را توسط میخ و چکش محکم کرده تا در شرایط باد و باران ثابت بماند. محل استراحت مرغ ها باید ۱۰ الی ۲۰ سانتیمتر بلندتر از سطح زمین باشد و لایه زیرین که مرغ‌ها روی آن استراحت و تخم‌گذاری می‌کنند نیز باید نرم باشد تا تخم مرغها نشکند. برای عبور و مرور مرغ ها از قسمت مسقف به محل چریدن می‌توان با یک چوب، پلی شیب دار ساخت و هر دو فضا را به هم وصل کرد.

ساخت قفس مرغ
ساخت قفس مرغ

بیشتر بخوانید: ۰ تا ۱۰۰ آموزش ساخت قفس جوجه

سایبان برای قفس مرغ

باید توجه داشت این قفس که دست ساز است امکان جابه جایی ندارد و در هنگام آفتاب شدید یا سرما مرغ ها دچار مشکل خواهند شد. بهتر است در صورت امکان قفس مرغ را در زیر درخت برپا کنید تا سایه آن مانع از گرمای خورشید شود. اما اگر چنین امکانی وجود ندارد باید از یک پارچه ضخیم و یا برزنت برای ایجاد سایبان استفاده کنید. با این کار مرغ ها از گرما و سرمای زیاد در امان بوده و دچار بیماری نمی‌شوند.

داخل قفس مرغ

کف محلی که قفس را در آن برپا کرده اید خاکی بوده و در هنگام رفت و آمد مرغ ها گرد و خاک ایجاد می‌شود که باعث بیماری در آنها خواهد شد. برای جلوگیری از این وضعیت باید داخل فضای استراحت و پرسه مرغ ها را با تراشه های چوب، کاه و… بپوشانید. ضمن اینکه شما با این کار خیلی راحت‌تر می‌توانید فضولات مرغ را تمیز کنید چرا که فضولات جذب تراشه‌ها شده و به زمین نمی چسبد. این کار می‌تواند باعث جلوگیری از ابتلای مرغها به بیماری های عفونی و میکروبی شود.

آبخوری و دانخوری

در ساخت قفس مرغ باید اجزایی به آن اضافه شود تا مرغ ها امکان استفاده از غذا و آب را داشته باشند. برای این منظور آبخوری و دانخوری هایی که به قفس مرغ اضافه می‌شود باید شرایط لازم را داشته باشند. می توان آنها را به ستونهای قفس متصل کرد که البته باید ۵ تا ۱۵ سانتی متر از زمین فاصله داشته باشند با این کار آبخوری و دانخوری از آلودگی و گرد و خاک دور می شود. با توجه به اینکه غذا و آب آلوده می‌تواند مرغ ها را بیمار و یا حتی تلف کند باید در تمیزی و نظافت ظروف آب و دان دقت کنید.

ساخت در

آخرین مرحله از ساخت قفس مرغ ایجاد درب برای رفت و آمد مرغها است و نکته مهم در این مرحله استفاده از فنر برای نگهداری در قفس است تا در زمان باز و بسته شدن درب به صورت خودکار بسته شود. با این کار شما از بسته بودن در مطمئن خواهید بود و مانعی برای فرار یا گم شدن مرغ نیز خواهد بود.

مزایای استفاده از قفس برای پرورش مرغ

۱. صرفه جویی در فضا

۲. تولید محصولات مرغداری با کیفیت

۳. هزینه کمتر

۴.کاهش بروز بیماری و عفونت

ساخت قفس مرغ یا خرید آن؟

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که قفس مرغ را بسازیم یا بخریم؟ ساخت قفس مرغ به طور کلی هزینه بسیار پایین تری را نسبت به خرید قفس و ما برای شما در بر خواهد داشت. این در حالی است که شما طبق نوع نیاز خود قفس ما را خواهید ساخت و متریال هایی را به کار خواهید برد که در اطراف ما وجود دارد. سوال اینجاست، آیا قفس ساخته شده مرغ می تواند تمامی احتیاجات و پرورش دهنده پرنده را می سازد؟ بدون شک ساخت قفس مرغ به هیچ عنوان نمی تواند جایگزین مناسبی برای قفس های استاندارد کارخانه ای باشد.

قفس هایی که در کارخانه ساخته می شود با استفاده از متریال های استاندارد روز دنیا است  و تمامی نیازهای شروع یک کسب و کار را به خوبی برطرف خواهد ساخت. در این مواقع توصیه ما به شما این است که اگر قصد شروع کسب و کار را دارید و دوست دارید در کسب و کار به راندمان کاری بالا و سودآوری بیشتر برسیدخرید قفس مرغ را در دستور کار قرار دهید. خرید قفس مرغ برای شما مزایای بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت. از جمله این مزایا می‌توان به راندمان کاری بالا، سودآوری بیشتر، مدیریت راحت تر  و آمار گیری دقیق تر اشاره کرد.

قفس 2 طبقه مرغ
قفس 2 طبقه مرغ

ساخت قفس مرغ را می توانید برای پرورش مرغ در تعداد پایین استفاده نمایید. قفس های مرغی که به صورت دستی ساخته می شود در این مواقع می تواند هزینه های شما را به طور چشمگیری کاهش دهد و یک محصول عالی برای شروع کسب و کار شما به شمار می رود.  این شما هستید که می توانید بهترین گزینه را با توجه به هزینه و نوع نیاز خود را انتخاب نمایید.

شما برای ما از ساخت قفس مرغ برای خرید آن بنویسید

در این مطلب از سایت پراورصنعت سعی کردیم شما را به صورت مرحله به مرحله و گام به گام و ساخت قفس مرغ آشنا کنیم. چنانچه جزو کسانی هستید که با ساخت قفس مرغ کسب و کار خود را شروع کرده اید و یا پرورش مرغ را در تعداد پایین انجام می دهید می توانید تجربیات خود در این زمینه را با ما و سایر مخاطبین سایت پراورصنعت به اشتراک بگذارید.

همچنین می توانید از طریق قسمت نظرات به ما بگویید که خرید قفس مرغ بهترین گزینه خواهد بود یا ساخت آن؟ سوالات خود را نیز می توانید از همین طریق با پشتیبان سایت پراورصنعت در میان بگذارید تا آنها در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ دهند.

سوالات متداول

برای ساخت قفس مرغ چه ابزار و لوازمی لازم است؟

۱. ماسه و سیمان (یا هر ماده دیگری که حالت بتنی دارد) ۲. تخته های صاف یا صفحه های فلزی قابل برش ۳. سیم توری ۴. الوار یا لوله‌های فلزی ۵. منگنه ۶. میخ و چکش ۷. بیل، اره، پیچ های یو شکل، متر و…

مزایای استفاده از قفس برای پرورش مرغ چیست؟

۱. صرفه جویی در فضا ۲. تولید محصولات مرغداری با کیفیت ۳. هزینه کمتر ۴.کاهش بروز بیماری و عفونت

مرحله آخر در ساخت قفس مرغ چیست؟

ساختن در

طاعتی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *