دلایل بوی بد از داخل دستگاه جوجه کشی + [ راه های رفع آن ]

دلایل بوی بد از داخل دستگاه جوجه کشی

انتشار بوی بد از داخل دستگاه جوجه کشی یکی از مشکلاتی است که می‌تواند جوجه کشی شما را دچار اختلال کرده و ذهن شما را به خود درگیر نماید. انتشار بوی بد از داخل دستگاه جوجه کشی به دلایل مختلفی بستگی دارد اما مهمترین دلیل آن گندیدن تخم های نطفه دار در داخل دستگاه جوجه کشی است.  اگر در هنگام جوجه کشی با چنین مشکلی مواجه می شوید و دوست دارید راههای رفع آن را آموزش ببینید توصیه می کنیم تا انتهای مطلب با ما در پرآور صنعت همراه باشید. پرآور صنعت در این مطلب به شما خواهد گفت که علت انتشار بوی بد از داخل دستگاه جوجه کشی چیست؟ و چگونه می توان به راحتی و با راحت ترین تکنیک آن را رفع کرد. با ما همراه باشید.مطالعه مطلب به ۵ دقیقه زمان نیاز دارد.

چه چیزی باعث  بوی بد داخل ماشین در حال جوجه کشی می شود؟

مهمترین دلیل برای بوی بد داخل ماشین درحال جوجه کشی تخم گندیده است. بهتر است بگوییم تنها دلیلی که می تواند باعث انتشار بوی بد از داخل دستگاه جوجه کشی شود تخم گندیده است. شما بعد از احساس بوی بد باید تمامی تخم های لازم را بو کرده و سریعتر تخم مرغ گندیده را از دستگاه جوجه کشی جدا کنید. توجه داشته باشید که تنها راه تشخیص تخم گندیده دستگاه جوجه کشی بو کردن و در برخی از اوقات از راه تغییر شکل دادن قابل شناسایی است.

بلافاصله بعد از تشخیص تخم باید از دستگاه جوجه کشی جدا شود. اگر تخم گندیده در داخل دستگاه جوجه کشی بترکد دیگر دوره جوجه کشی پایان خوشی را تجربه نخواهد کرد. بعد از ترکیدن تخم مرغ گندیده شما باید تمامی اقدامات لازم برای ضدعفونی دستگاه جوجه کشی را انجام دهید.

چنانچه تخم گندیده در داخل دستگاه جوجه کشی ترکید و نیاز بود که دستگاه جوجه کشی را به طور کامل ضدعفونی کنید می توانید از طریق مطلب آموزش ضدعفونی کردن دستگاه جوجه کشی  تمامی آموزش های لازم را اجرایی کنید.

نکته مهم در هنگام تشخیص بوی بد در دستگاه جوجه کشی

یکی از مهمترین نکاتی که در هنگام تشخیص بوی بد در دستگاه جوجه کشی باید آن را رعایت کنید، جلوگیری از شوک دمایی جنین های زنده است. قبل از اینکه در دستگاه را جهت تشخیص تخم مرغ گندیده باز کنید توصیه ما این است که دما و رطوبت را به میزان لازم بالا ببرید تا جریان های زنده دچار شوک چه دمایی و رطوبتی نشوند. تغییر دما و رطوبت می تواند باعث تلفات جنین شود.

دلایل بوی بد از داخل دستگاه جوجه کشی
دلایل بوی بد از داخل دستگاه جوجه کشی

حتما بخوانید: جوجه کشی مرغ خانگی بدون دستگاه

جلوگیری از ورود تخم های گندیده به روند جوجه کشی

تنها راه جلوگیری از ورود تخم های گندیده به روند جوجه کشی استفاده از تخم های نطفه دار و با کیفیت است. اگر تخم نطفه دار خود را از گله های مولد به دست می آورید توصیه ما به شما این است که بهترین تغذیه را برای آنها تهیه کنید و شرایطی را فراهم آورید که مرغ و خروس ها بتوانند به بهترین شکل جفتگیری را انجام دهند. جفت گیری لازمه داشتن تخم نطفه دار با کیفیت است. چنانچه تخم های نطفه دار را از بازار تهیه می کنید توصیه می کنیم حساسیت زیادی برای خرید آن خرج دهید. زیرا وجه اصلی کسب و کار شما را تخم های نطفه دار  تشکیل می دهد.

نطفه سنجی تخم ها را به صورت هفتگی انجام دهید تا از وجود تخم های بی نطفه مطلع شده و هر چه سریعتر آنها را از دستگاه جدا کنید تا از انتشار بوی بد از داخل دستگاه جوجه کشی جلوگیری نمایید.

اگر تخم مرغ گندیده را از داخل دستگاه جوجه کشی جدا نکنیم چه اتفاقی رخ میدهد؟

همانطور که در قسمت بالا به طور مختصر به آن اشاره کردیم در صورتی که تخم گندیده را داخل دستگاه جوجه کشی جدا نکنید میکروب ها و باکتری های فعال در آن تولید گاز کرده و فضای داخل دستگاه جوجه کشی را تحت تاثیر قرار می دهند. در صورت ترکیدن میکروب ها به سایر جریان های در حال رشد سرایت خواهد کرد و موجب عدم رشد در آنها می شود.

چه عواملی باعث گندیدن تخم در دستگاه جوجه کشی می شود؟

همانطور که می دانید ترکیدن در دستگاه جوجه کشی جزء مهمترین عوامل جهت انتشار بوی بد از داخل دستگاه به شمار می رود اما چه عواملی باعث گندیدن تخم در دستگاه خواهد می شود؟ برای یافتن پاسخ این سوال در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

گله تخمگذار ضعیف و بیمار

عوامل بسیار زیادی می‌تواند باعث گندیدن تخم در دستگاه جوجه کشی شود از جمله این عوامل می توان به گله تخمگذار ضعیف و بیمار اشاره کرد. گله هایی که تغذیه ضعیف و نامناسبی دارند تخم نطفه دار ضعیفی را نیز از خود به جای خواهند گذاشت. چنانچه دوست دارید تخم نطفه دار با کیفیتی داشته باشید حتما باید از گله هایی استفاده کنید که دارای برنامه غذایی مخصوص هستند.

شرایط آب و هوایی

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند موجب گندیدن تخم نطفه دار شود، شرایط آب و هوایی است. برخی از پرورش دهندگان با توجه به شرایط آب و هوایی دستگاه جوجه کشی خود را تنظیم می‌کند و همین هم باعث اختلاف دمایی بین هوای بیرون و هوای داخل میشود. گندیده شدن تخم در دستگاه جوجه کشی و بوی بد در آن در امان بمانید توصیه می‌کنیم از یک متخصص برای در نظر گرفتن شرایط محیطی درست مشورت بگیرید.

محیط جوجه کشی

عامل بعدی محیط جوجه کشی است. محیطی که در آن تخم های نطفه دار را قرار میدهید باید تمامی استانداردهای دمایی و رطوبتی را رعایت کرده باشد. اختلافات دمایی و رطوبتی همچنین نبود سیستم گرمایشی و سرمایشی و برودتی می‌تواند موجب گندیده شدن تخم در دستگاه جوجه کشی شود.

دلایل بوی بد از داخل دستگاه جوجه کشی
دلایل بوی بد از داخل دستگاه جوجه کشی

حتما بخوانید: پرورش بلدرچین

شما برای ما از علت انتشار بوی بد از داخل دستگاه جوجه کشی و نحوه رفع آن بنویسید

در این مطلب از سایت پرآور صنعت سعی کردیم شما را به علت انتشار بوی بد از داخل دستگاه جوجه کشی و نحوه رفع آن آشنا کنیم. چنانچه شما از تجربیات کافی در این باره برخوردار هستید می توانید از طریق قسمت نظرات و تجربیات خود را در اختیار ما و سایر مخاطبین سایت پرآور صنعت قرار دهید. همچنین از این طریق می توانید سوالاتی که در این باره ذهن شما را درگیر کرده است را با پشتیبانان سایت در میان بگذارید تا آنها در اسرع وقت به صورت کاملا تخصصی به سوالات شما پاسخ دهند.

سوالات متداول

چه چیزی باعث بوی بد داخل ماشین در حال جوجه کشی می شود؟

تخم نطفه دار گندیده

مهمترین نکته در هنگام تشخیص بوی بد در دستگاه جوجه کشی چیست؟

جلوگیری از شوک دمایی جنین های زنده

علت انتشار بوی بد از داخل دستگاه جوجه کشی چیست؟

تخم نطفه دار گندیده و تغیرات دمایی زیاد

طاعتی
دیدگاه کاربران
۴ دیدگاه
  • علی 20 آبان 1401 / 2:04 ب.ظ

    سلام وخسته نباشید خدمت مهندس عزیز، یه سوال از حضورتون داشتم اگر بلدرچین مادر دچاربیماری نیوکاسل باشه وازتخمهای نطفه دارش برای جوجه کشی استفاده کنیم آیا اول بیماری به جوجه داخل تخم وتخمهای دیگه منتقل میشه؟ ثانیا باعث تلف شدن جنین وانتشار بوی بد دردستگاه میشه؟
    باتشکر محمدی

    • طاعتی 22 آبان 1401 / 3:27 ب.ظ

      بله انتقال پیدا می کنه

  • S 11 آذر 1401 / 10:41 ق.ظ

    سلام ببخشید اگه داخل دستگاه جوجه کشی بوی کلر بده مشکلی پیش میاد ؟

    • مدیریت سایت 26 دی 1401 / 11:55 ق.ظ

      سلام بله بهتره این مورد رو برطرف کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *