درمان لنگیدن پای جوجه مرغ

درمان لنگیدن پای جوجه مرغ

درمان لنگیدن پای جوجه مرغ (Treatment of chicken leg lameness)یکی از داغ ترین مباحثی است که می توان به آن پرداخت. معمولاً کسانی که پرورش مرغ را آغاز می‌ کنند در ابتدای کار خود با مشکلات زیادی روبرو می شوند.  یکی از این مشکلات لنگیدن پای جوجه مرغ است. درمان لنگیدن پای جوجه مرغ  اولین چالشی است که تولید کننده مرغ می تواند بعد از جوجه کشی با ان روبرو شود.

لنگیدن پای جوجه مرغ میتواند دلایل مختلف زیادی را در پی داشته باشد. در این مطلب از سایت پرآور صنعت قصد داریم شما را با دلایل لنگیدن پای مرغ و راه های درمان لنگیدن پای جوجه مرغ آشنا کنیم. چنانچه علاقه مند به پرورش مرغ هستید تا انتهای   این مطلب با سایت پرآور صنعت همراه باشید. مطالعه این مطلب به 7 دقیقه زمان نیاز دارد.

دلایل لنگیدن پای جوجه مرغ

لنگیدن پای جوجه مرغ میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1.  اصلاح نژاد
  2. شرایط جوجه کشی
  3.  اضافه وزن
  4. عوامل ژنتیکی
  5. تغذیه گله مولد
  6. محل پرورش
  7.  تغییرات فصلی
  8.  عدم رعایت نکات بهداشتی

بیماری لنگیدن پای جوجه مرغ می تواند به خاطر عوامل مختلفی باشد. در ادامه به طور کامل به این عوامل خواهیم پرداخت. این بیماری را می ‌توان به دو قسمت حاد و غیر حاد تقسیم بندی کرد.

دلایل لنگیدن پای جوجه مرغ
دلایل لنگیدن پای جوجه مرغ

بیماری حاد لنگیدن پای جوجه مرغ

چنانچه لنگیدن پای جوجه مرغ از نوع حاد باشد درمان آن سخت تر خواهد بود. لنگیدن حاد پای جوجه مرغ می‌تواند تمام ناحیه های پای جوجه چون مفاصل، تاندون، رباط ها، ناحیه اسکلتی اعصاب و رگها را تحت تاثیر قرار دهد. بیماری لنگیدن جوجه ها از نوع حاد معمولا با کاهش رشد و از دست دادن جوجه به خاطر گشنگی و تشنگی همراه خواهد بود.

بیماری غیرحاد لنگیدن پای جوجه مرغ

بیماری لنگیدن در جوجه ها از نوع غیر حاد درمان آسان تر خواهد بود. معمولا برخی از جوجه ها در ابتدای زندگی خود به این بیماری دچار می شود. از علائم این بیماری می توان به نخوردن آب و دان توسط جوجه ها اشاره کرد. در این مواقع برای درمان لنگیدن پای جوجه مرغ از نوع غیر حاد کافی است آن را از سایر جوجه ها جدا کنید و به مدت یک هفته از آن مراقبت نمایید. دلایل لنگیدن پای مرغ آشنا شدید.

بررسی دلایل لنگیدن پای جوجه مرغ

حال نوبت این است که هر کدام از این موارد را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهیم .

تغذیه نامناسب

یکی از مواردی که می‌ تواند موجب لنگیدن جوجه مرغ شود، تغذیه نامناسب در مرغ های مولد است. مرغ‌های مولد در هنگام تخم گذاری باید از تغذیه های استاندارد استفاده کنند. در کنار تغذیه مناسب این مرغ ها باید از ویتامین‌ها، مواد معدنی، مواد پروتئینی و مواد انرژی زا نیز استفاده نمایند. چنانچه هر کدام از این گزینه‌ها در جیره غذایی مرغ وود نداشته باشد، می‌تواند با لنگیدن پای جوجه مرغ همراه باشد.

افزایش سرعت رشد جوجه ها

بسیاری از پرورش دهندگان برای سودآوری بیشتر در ژنتیک و ساختار جوجه مرغ ها تغییراتی را به وجود می‌آورند. این تغییرات باعث رشد سریع آنها و تبدیل شدن آنها از جوجه به مرغ بالغ می شود. در برخی از مواقع این رشد سریع باعث افزایش وزن ناگهانی در جوجه ها شده و این امر باعث تحمل نکردن وزن جوجه توسط پاهای آن می شود. با توجه به افزایش سریع رشد وزن جوجه ها آنها قادر به راه رفتن و حتی خم شدن برای خوردن آب و غذا نخواهند بود.

تغییرات فصلی

از دیگر عواملی که باعث لنگیدن پای جوجه مرغ می شود، می‌توان به تغییرات فصلی اشاره کرد. در فصل هایی که آب و هوا خشک تر باشد معمولاً به خاطر نبود دما و رطوبت بیماری لنگیدن پای جوجه مرغ سراغ جوجه ها می رود.

سن مرغ

هرچقدر به میزان سن مرغ اضافه می شود میزان باروری آن کاهش می یابد. باید توجه داشته باشید از مرغ های جوان تر برای تخمگذاری و جوجه کشی استفاده نمایید تا این بیماری به سراغ کسب و کار شما نیاید.

تراکم جوجه ها

آخرین موضوعی که به آن اشاره خواهیم کرد، تراکم جوجه ها است. در برخی از مواقع تراکم جوجه ها بسیار بالاست و همین امر موجب صدمه دیدن آنها می ‌شود. در  این قسمت به عواملی که می‌توانست باعث لنگیدن پای جوجه مرغ شود، پرداختیم. در ادامه به درمان لنگیدن پای جوجه مرغ خواهیم پرداخت و تمامی راهکارهای درمان لنگیدن جوجه مرغ را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

شرایط نامناسب جوجه کشی

شرایط نامناسب جوجه کشی می ‌تواند باعث لنگیدن پای جوجه مرغ شود. تنظیم نبودن دما و رطوبت می تواند یکی از مهمترین عامل لنگیدن پا در جوجه باشد. برای درمان لنگیدن پای جوجه مرغ در این مواقع می توانید رطوبت و تنظیم دقیق دما دستگاه جوجه کشی را با استفاده از دماسنج و رطوبت سنج انجام دهید. هر چقدر میزان تنظیمات دستگاه جوجه کشی شما به استانداردهای موجود نزدیک‌تر باشد، شما استرس و نگرانی مبتلا شدن جوجه ها به بیماریهای خاص را نخواهید داشت.

 راه های درمان لنگیدن پای جوجه مرغ

برای درمان لنگیدن پای جوجه مرغ می توانید روش های مختلفی را امتحان نمایید. اولین روش فراهم کردن فضای مناسب برای جوجه ها در سنین پایین است که آن را در ادامه بررسی قرار می‌ دهیم.

برای برای اینکه بتوانید فضای مناسب مورد نظر را برای جوجه ها در سنین پایین را فراهم کنید، می توانید سراغ قفس مرغ بروید. قفس مرغ شرایطی را برای شما به وجود می آورد تا بتوانید به راحتی هرچه تمام تر جوجه‌های خود را رشد دهید و آن ها را به مرغ بالغ تبدیل کنید. همچنین قفس مرغ به شما کمک می کند تا بتوانید در هنگام بیماری ها و بروز مشکلات مدیریت راحت تری را تجربه نمایید. برای تهیه قفس مرغ می توانید از طریق سایت های معتبر چون پرآور صنعت، پراور و قفس بلدرچین اقدام نمایید.

 راه های درمان لنگیدن پای جوجه مرغ
راه های درمان لنگیدن پای جوجه مرغ

بیشتر بخوانید: درمان فلج شدن پای مرغ خانگی

قرار دادن آنتی بیوتیکها در جیره غذایی جوجه مرغ

یکی از بهترین راههای درمان لنگیدن پای جوجه مرغ استفاده از آنتی بیوتیک ها در جیره غذایی آنهاست. در واقع این کار موجب پیشگیری لنگیدن جوجه مرغ میشود. آنتی بیوتیک می تواند موجب کاهش بیماری در بدن جوجه ها شود.

دور کردن جوجه های ضعیف شده از محیط پرورش

با دور کردن جوجه های ضعیف شده از محیط پرورش می توانید از لحاظ روانی سایر جوجه ها را برای رشد آماده کنید. چنانچه جوجه های سالم با جوجه های ضعیف شده رو به رو شوند در روان و رشد آنها اثر منفی خواهد گذاشت.

استفاده از آتل برای درمان لنگیدن پای جوجه مرغ

برای درمان لنگیدن پای جوجه مرغ می‌توانید از آتل نیز استفاده کنید. با استفاده از آن به راحتی هرچه تمام تر می توانید پای مرغ را به حالت اولیه آن نگه دارید و با استفاده از مشورت با یک دامپزشک و تزریق آمپول و داروهای مختلف آن را از لنگیدن نجات دهید.

ضد عفونی کردن محل پرورش

ضد عفونی کردن محل دیگر کارهایی که می‌تواند درمان لنگیدن پای جوجه مرغ را به همراه داشته باشد. چنانچه محل پرورش جوجه مرغ ها دارای بیماری‌ های خاص و آلودگی باشد، این آلودگی می‌تواند پای جوجه مرغ ها را زخم کرده و موجب لنگیدن آنها شود .از این رو توصیه می‌کنیم عواملی که باعث می‌شود تا موجب بیماری جوجه مرغ شود را از محیط پرورش دور نگه دارید.

لنگیدن پای جوجه در اثر زخم شدن پا

توجه داشته باشید و محیطی که در آن جوجه مرغها را نگه می دارید باید نرم و راحت باشد. هرچقدر بستر سفت و سخت تر و دارای پستی و بلندی های بیشتری باشد، پای جوجه مرغ به زخم های عمیق تری مبتلا خواهد شد. در همین راستا ممکن است فضولات به درستی تمیز نشود و باعث میخچه پا در جوجه مرغها گردد. با توجه به غیر بهداشتی بودن محیط ابتلای جوجه مرغ به لنگیدن پا بسیار زیاد میشود.. توصیه می‌کنیم از قفس مرغ به دلیل ضدعفونی کردن راحت و سطحی صاف و تمیز استفاده کنید.

لنگیدن پای جوجه در اثر زخم شدن پا
لنگیدن پای جوجه در اثر زخم شدن پا

بیشتر بخوانید: پرورش مرغ تخمگذار

شما برای ما از درمان لنگیدن پای مرغ بنویسید

در این مطلب از سایت پرآور صنعت شما را با لنگیدن پا جوجه مرغ و نحوه درمان لنگیدن پای جوجه مرغ آشنا کردیم. چنانچه جای گزینه ای را در بین گزینه‌ های گفته شده خالی دید، می‌توانید آن را از طریق قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. همچنین می توانید سوالات خود درباره درمان لنگیدن پای جوجه مرغ را از پشتیبانی سایت پرآور صنعت بپرسید تا آنها در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ دهند.

سوالات متداول

چه دلایلی برای لنگیدن پای جوجه مرغ وجود دارد؟

اصلاح نژاد، شرایط جوجه کشی، اضافه وزن، عوامل ژنتیکی، تغذیه گله مولد، محل پرورش، تغییرات فصلی و عدم رعایت بهداشت

چه راه های درمان لنگیدن پای جوجه مرغ وجود دارد؟

راه های بسیار زیادی وجود دارد که می توانید به وسیله آن لنگیدن پای جوجه مرغ را درمان کنید، برای آگاهی مطلب سایت پراور را مطالعه کنید

برای درمان لنگیدن پای جوجه مرغ می توان از آتل استفاده کرد؟

بله، می توان استفاده کرد، اما برای تجویز دارو باید با دامپزشک مشورت نمایید

طاعتی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *