درمان سرماخوردگی مرغ خانگی

درمان سرماخوردگی مرغ خانگی

پرورش و نگهداری مرغ ها در خانه و حیاط یکی از روشهای نگهداری آن‌ها است که در کنار سرگرمی میتواند گاهی جنبه اقتصادی هم داشته باشد. اما شرایط این چنینی برای نگهداری مرغ خانگی می تواند آنها را در معرض آسیب بیشتری نسبت به نگهداری و پرورش صنعتی قرار دهد چرا که محیط زندگی مرغ خانگی بنا بر امکانات و تجهیزات خانگی و ابتدایی ساخته شده و چندان استاندارد نمی باشد. از جمله آسیب‌هایی که در این شرایط متوجه مرغ خانگی است بیماری ها و به خصوص سرماخوردگی است.  مرغ های خانگی به ویژه در فصول سرد که تغییرات دمایی بیشتری را تجربه می‌کنند دچار سرماخوردگی می‌شوند. در صورتی که سرماخوردگی مرغ به موقع تشخیص داده نشود باعث تلف شدن مرغ بیمار و سرایت سرماخوردگی به دیگر مرغها می‌شود. برای اطلاعات بیشتر درباره درمان سرماخوردگی مرغ خانگی در ادامه مطلب با ما همراه باشید. مطالعه این مطلب به 5 دقیقه زمان نیاز دارد.

علائم سرماخوردگی مرغ خانگی

  1. عطسه
  2. سستی و بی حالی
  3. لرزش
  4. نوک زدن غیر طبیعی و بی دلیل
  5. تغییر رنگ مدفوع
  6. تورم صورت و اطراف چشم
  7. کاهش تخم گذاری
چگونگی درمان سرماخوردگی مرغ خانگی
چگونگی درمان سرماخوردگی مرغ خانگی

بیشتر بدانید: تغذیه مرغ خانگی

چگونگی درمان سرماخوردگی مرغ خانگی

اولین اقدام در درمان سرماخوردگی مرغ خانگی جداسازی مرغ یا جوجه بیمار از دیگر مرغها است. مرغ بیمار باید در محیطی گرم و جدا از بقیه پرندگان قرنطینه شود تا بیماری به دیگر مرغ ها سرایت نکند.  آب نقش مهمی در بهبود سرماخوردگی مرغ دارد پس بهتر است به صورت مداوم به مرغ بیمار آب برسانید. حتی اگر مرغ نمی تواند از ظرف آبخوری آب مصرف کند شما باید توسط قاشق، قطره چکان یا سرنگ تمیز به مرغ بیمار کمک کنید تا آب بخورد. مصرف آب در دوره درمان سرماخوردگی مرغ خانگی فوایدی دارد:

  • افزایش متابولیسم
  • کاهش دمای بدن
  • هضم راحت تر غذا
  • دفع آسانتر مدفوع
  1. معمولاً دارندگان مرغ خانگی برای درمان برخی بیماری ها در آنها از سیر و آویشن استفاده می‌کنند که توصیه می شود ابتدا با دامپزشک مشورت کنید.
  2. برای درمان مرغ و جوجه سرما خورده میتوان مکمل ویتامین به جیره غذایی اضافه کرد. می توانید ۲-۱ روز ویتامین محلول در آب خوری بریزید.
  3. تغذیه در درمان و بهبود مرغ سرماخورده نقش بسیار مهمی دارد. آنچنان‌که اگر پرنده قادر به غذا خوردن نبود نیز باید با کمک سرنگ تغذیه شود. از آنجا که گلوی مرغ سرما خورده متورم شده و التهاب دارد استفاده از غذاهای خمیری در طی دوران بیماری توصیه می‌شود. می‌توان از سرلاک هم در تغذیه و درمان سرماخوردگی مرغ خانگی استفاده کرد. به این ترتیب که مقداری از سرلاک را در آب گرم حل کرده و به مرغ بیمار بدهید.
  4. توصیه می‌شود در صورتی که مرغ بیمار توانایی غذا خوردن را از دست نداده و اشتهای مناسبی دارد رژیم غذایی را تغییر ندهید. بلکه در کنار غذای همیشگی از مکمل‌های ویتامینی استفاده کنید چرا که با تغییر ناگهانی در تغذیه مرغ بررسی دقیق روند بیماری سخت خواهد شد. به طور مثال اگر مرغ خانگی شما در ایام سلامتی غذا های گیاهی مثل سیر مصرف نمی کرده در ایام بیماری نیز نباید سیر مصرف کند.
  5. همانطور که در درمان بیماریها در انسان هم توصیه میشود، در درمان سرماخوردگی مرغ ها نیز از تجویز خودسرانه دارو خودداری کنید. چرا که منشا بیماری برای شما ناشناخته بوده و با تجویز خودسرانه دارو تشخیص بیماری و درمان آن سخت تر می شود.
  6. بهتر است برای درمان مرغها از طریق دارو عجله نکرده و سریع آنتی بیوتیک به خورد مرغ بیمار ندهید. سیر یا کپسول های آنتی بیوتیک برای بیماری های باکتریایی مفید است اما ممکن است بیماری ویروسی باشد. پس با توجه به اینکه بسیاری از علایم بیماری های ویروسی و باکتریایی مشابه است بهتر است از یک دامپزشک مشاوره بگیرید.
مضرات استفاده از آنتی بیوتیک خودسرانه در مرغ ها
مضرات استفاده از آنتی بیوتیک خودسرانه در مرغ ها

بیشتر بدانید: ساخت قفس مرغ

مضرات استفاده از آنتی بیوتیک خودسرانه در مرغ ها

  • تجویز و استفاده در بیماری های غیر باکتریایی
  • تجویز دوز اشتباه و نامناسب برای پرنده بیمار
  • تجویز آنتی‌بیوتیک برای مدت زمان اشتباهی
  • استفاده از آنتی بیوتیک غیر مناسب برای بیماری فعلی
  • اشتباه در نوع مصرف آنتی بیوتیک ( تزریق به جای مصرف خوراکی)
  • مقاوم شدن مرغها به آنتی بیوتیک

راههای پیشگیری از سرماخوردگی مرغ خانگی

بیشتر بدانید: مرغ سفید

راههای پیشگیری از سرماخوردگی مرغ خانگی

  1. از آنجا که بروز بیماری و سرماخوردگی مرغ خانگی می تواند شما را دچار دردسرهای فراوان کرده و کیفیت و سلامت مرغ ها را به خطر اندازد توجه به امر پیشگیری از سرماخوردگی می‌تواند بسیار موثر بوده و از سرما خوردگی مرغ خانگی جلوگیری کند در ادامه راهکارهایی برای پیشگیری از سرماخوردگی مرغ ها ارائه می شود :
  2. فضای نگهداری مرغ ها و قفس آنها باید هر روز نظافت شده و مواد اضافی داخل قفس خارج شود.
  3. محل زندگی مرغ ها هر ماه ضدعفونی و تمیز شود.
  4. توصیه می‌شود برای آبخوری مرغ ها از ظروف آویزان استفاده شود چرا که در مدل آویزان امکان ورود میکروب و باکتری کمتری وجود دارد. ضمن اینکه در سایر ظروف های آبخوری امکان دارد فضولات مرغ جمع شده و باعث بروز بیماری شود. یکی از بهترین راه های پیشگیری در این مواقع استفاده قفس مرغ است.
  5. تغییر ناگهانی آب و هوا یکی از دلایل سرماخوردگی مرغ خانگی می باشد. پس باید سعی شود مرغ ها در معرض تغییر ناگهانی آب و هوا قرار نگیرند.
  6. یکی از راه های بیمار شدن مرغها ورود ویروس از طریق آب و غذا به بدن آنها می باشد. با تعویض روزانه آب و غذای مرغ و همچنین ارائه غذا و آب سالم به آنها می‌توان از ابتلای آنها به ویروس سرماخوردگی جلوگیری کرد.

سوالات متداول

علائم سرماخوردگی مرغ خانگی چیست؟

عطسه، سستی و بی حالی، لرزش ، نوک زدن غیر طبیعی و بی دلیل، تغییر رنگ مدفوع، تورم صورت و اطراف چشم کاهش تخم گذاری

مصرف آب در دوره درمان سرماخوردگی مرغ خانگی چه فوایدی دارد؟

افزایش متابولیسم، کاهش دمای بدن ، هضم راحت تر غذا، دفع آسانتر مدفوع

راههای پیشگیری از سرماخوردگی مرغ خانگی چیست؟

محل زندگی مرغ ها هر ماه ضدعفونی و تمیز شود، تغییر ناگهانی آب و هوا یکی از دلایل سرماخوردگی مرغ خانگی می باشد. پس باید سعی شود مرغ ها در معرض تغییر ناگهانی آب و هوا قرار نگیرند. برای اطلاعات بیشتر به این مطلب از سایت پراور صنعت مراجعه کنید

طاعتی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *