دان مرغ بومی یا محلی چیست؟ (معرفی بهترین دان مرغ)

دان مرغ بومی یا محلی

با توجه به اینکه محصولات ارگانیک امروزه جایگاه ویژه‌ای را در بین خانواده های ایرانی پیدا کرده‌اند، پرورش مرغ بومی نسبت به گذشته پیشرفت های بسیار زیادی داشته است. بسیاری از فعالان علاقمند به پرورش طیور با پرورش مرغ بومی سودآوری بسیار بالایی را نصیب خود کرده اند. زمان پرورش مرغ بومی برای شما سودآوری بالایی به همراه خواهد داشت که شما بتوانید تمامی زوایای مربوط به این کسب و کار را به بهترین شکل فراهم سازید. دان مرغ بومی یا محلی یکی از مهمترین گزینه ها است که باید آن را جدی بگیرید.

از آنجایی که دان مرغ بومی و محلی می تواند به صورت مستقیم بر رشد این پرنده تاثیرگذار باشد، شما باید به طور کامل آن را بشناسید و با توجه به بازه های مختلف زمانی رشد و نیازهای بدن این پرنده برنامه منظمی در نظر بگیرید. برای این که با پاسخ سوال دان مرغ بومی یا محلی چیست؟ به طور کامل آشنا شوید توصیه می کنیم تا انتهای مطلب با سایت پرآورصنعت همراه باشید. ما در این مطلب از سایت پرآورصنعت علاوه بر اینکه شما را به طور کامل با دان مرغ محلی یا بومی آشنا خواهیم کرد، بهترین دان را نیز به شما معرفی می کنیم. با استفاده از این مطلب دیگر نگرانی بابت شناخت کامل غذای مرغ محلی نخواهید بود. مطالعه این مطلب به 6 دقیقه زمان نیاز دارد.

دان مرغ محلی استاندارد از چه موادی تشکیل می شود؟

برای اینکه بتوانید به بهترین شکل نیازهای رشد مرغ بومی را فراهم کنید، استفاده از دان های آماده بهترین گزینه برای شماست. دان های آماده به وزن گیری آسان، تخم گذاری و تهیه نیازهای بدن مرغ برای رشد بسیار کارساز  خواهد بود. چنانچه دوست نداشته باشید از جیره آماده استفاده کنید باید در نظر داشته باشید با مشورت افراد متخصص جیره مناسب را برای مرغ های بومی در نظر بگیرید. توجه داشته باشید جیره شما باید تمامی نیازهای مرغ محلی برای رشد، وزن گیری و تخمگذاری را فراهم کند.

دان مرغ بومی یا محلی
دان مرغ بومی یا محلی

به طور مثال:

به مثالی که می زنیم به خوبی توجه کنید تا بدانید جیره نویسی توسط افراد مختلف به چه شکل نوشته خواهد شد. در ابتدای شروع دوره پرورش مرغ شما باید میزان پروتئین بیشتری را برای مرغ ها در نظر بگیرید. این کار برای به دست آوردن انرژی جهت رشد است. این در حالی است که شما برای شروع تخم گذاری باید میزان کلسیم را به طور چشمگیری افزایش دهید. به کار بردن هر یک از موارد فوق و نیازمند تجربیات متفاوت است که نیاز به تخصص خواهد داشت.

صدف، سویا، گندم، ذرت، روغن مایع و کنسانتره از جمله مواردی هستند که میتوانند در جیره غذایی مرغ محلی قرار بگیرند. دان مرغ بومی یا محلی  باید طبق جیره نوشته شده به این پرنده برسد تا راندمان کاری بالایی برای پرورش دهنده به همراه داشته باشد.

مواد ممنوعه در دان مرغ بومی

همانطور که وجود بسیاری از مواد در دان مرغ بومی یا محلی واجب است بسیاری از مواد نیز نباید در جیره غذایی این پرنده قرار بگیرند. قرارگیری برخی از مواد در جیره مرغ محلی می تواند تبعات بسیار زیادی را با خود به همراه داشته باشد. سیب زمینی خام، پیاز، فلفل، بادمجان، گوجه فرنگی کال، انواع سبزیجات، لوبیای خشک و خام، لبنیات و شکلات تلخ از مهم ترین مواردی است که به هیچ عنوان نباید در دان مرغ محلی قرار بگیرد. وجود هر یک از موارد فوق می تواند تبعات بسیار زیادی چون مسمومیت، اسهال، کم آبی در بدن پرنده  و مرگ و میر شود.

مواد مغذی که باید در دان مرغ بومی یا محلی وجود داشته باشد؟

کربوهیدرات، چربی، پروتئین، مواد معدنی، ویتامین و آب شش گزینه مهم هستند که باید در دان مرغ بومی  وجود داشته باشند. در ادامه مطلب هر یک از موارد فوق را به طور کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

دان مرغ بومی یا محلی
دان مرغ بومی یا محلی

کربوهیدرات

یکی از مهمترین مواد در دان مرغ بومی یا  محلی کربوهیدرات است. کربوهیدرات ها منبع اصلی تامین انرژی در بدن مرغ بومی به شمار می روند. بهتر است بگوییم بهترین و مهمترین مواد مغذی که باید در جیره غذایی این پرنده قرار بگیرد، کربوهیدرات است. سلولز، قند، نشاسته و ترکیبات غیر نشاسته ای جز مهمترین موارد در کربوهیدرات ها به شمار می رود. برای اینکه کربوهیدرات ها را به بدن مرغ های بومی برسانید می توانید از منابعی چون ذرت، بلغور، سبوس برنج، گندم و برنج قهوه ای استفاده کنید.

ویتامین ها

برای رشد و عملکرد طبیعی بدن مرغ های بومی باید از ویتامین ها استفاده کنید. ویتامین a، ویتامین b، ویتامین c، ویتامین k، ویتامین d  مهمترین ویتامین های هستند که باید در دان مرغ محلی وجود داشته باشند.

چربی

چربی ها به همان میزان که کربوهیدرات ها مهم هستند، مهم خواهند بود. چربی ها به یکپارچگی غشای سلولی و سنتر هورمون کمک بسیار زیادی می کند و موجب هضم غذا در بدن این پرنده می شوند.

پروتئین

برای قوی تر شدن بافت های بدن مرغ بومی مانند پوست، منقار، غضروف و ماهیچه باید از پروتئین مناسب در جیره غذایی استفاده نمایید. پروتئین ها را می توان به دو قسمت پروتئین حیوانی و گیاهی تقسیم بندی کرد.  پروتئین های گیاهی شامل گلوتن ذرت، دانه های آفتابگردان و سویا می باشد.  پروتئین های حیوانی را نیز می‌توان در خرچنگ، میگو، ماهی و استخوان یافت کرد.

مواد معدنی

مواد معدنی باعث تشکیل سلول های خونی و استخوان ها در بدن مرغ های بومی خواهند شد. آهن، ید، مس، روی، سلنیوم، منگنز، منیزیم، فسفر و کلسیم، سدیم، پتاسیم از جمله مواد معدنی مهمی هستند که شما باید در دان مرغ بومی یا محلی آن را قرار دهید.

آب

آخرین مورد از مواد مغذی مهم که باید در جیره غذایی مرغ بومی آن را قرار دهید آب است. آب موجب نرم شدن و هضم غذا در در بدن مرغ بومی خواهد شد. به همان میزان که ترکیبات دیگر را مورد اهمیت قرار می دهید آب را نیز مهم بدانید.

بهترین دان مرغ

همانطور که در ابتدای مطلب نیز به آن اشاره کردیم دان استارتر یا دان آماده بهترین دان مرغ برای پرورش مرغ بومی به شمار می رود. دان آماده تمامی نیاز های بدن مرغ برای رشد، تخم گذاری و وزن گیری را فراهم می کند.

دان مرغ بومی یا محلی
دان مرغ بومی یا محلی

عوامل مهم دیگر به جز دان مرغ بومی

عوامل بسیار زیاد دیگری وجود دارد که می‌تواند در کنار تغذیه مناسب برای پرورش مرغ بومی در پرورش این پرنده مثمر ثمر باشد. از جمله این عوامل می توان به قفس مرغ اشاره کرد. قفس مرغ بهترین وسیله برای رسیدن شما به راندمان کاری بالا و سودآوری بیشتر است. شما میتوانید با استفاده از قفس مرغ شرکت پرآور صنعت بهترین بازخورد را برای کسب و کار خود رقم بزنید. پرآور صنعت یکی از معتبرترین شرکت های  تولید کننده قفس مرغ در ایران و خاورمیانه به شمار می رود.

شما برای ما از دان مرغ بومی یا محلی بنویسید

در این مطلب از سایت پرآورصنعت سعی کردیم شما را به طور کامل با دان مرغ محلی آشنا کنیم. چنانچه شما تجربه متفاوتی در این زمینه دارید می توانید از طریق قسمت نظرات و تجربیات خود را در اختیار ما قرار دهید. همچنین شما می‌توانید سوالات خود در این زمینه را از طریق قسمت نظرات با پشتیبانان سایت ما در میان بگذارید تا آنها در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ دهند.

سوالات متداول

دان مرغ محلی استاندارد از چه موادی تشکیل می شود؟

صدف، سویا، گندم، ذرت، روغن مایع و کنسانتره

مواد ممنوعه در دان مرغ بومی را نام ببرید؟

سیب زمینی خام، پیاز، فلفل، بادمجان، گوجه فرنگی کال، انواع سبزیجات، لوبیای خشک و خام، لبنیات و شکلات تلخ

مواد مغذی که باید در دان مرغ بومی یا محلی وجود داشته باشد؟

کربوهیدرات، چربی، پروتئین، مواد معدنی، ویتامین و آب

طاعتی
دیدگاه کاربران
۶ دیدگاه
  • صمد مهدی پور 19 اردیبهشت 1402 / 11:14 ق.ظ

    با درود
    دان آماده را از کجا تهیه کنیم، چه مارکی هست، و قفس را از کجا بخریم.
    ساکن اصفهان هستم.

    • مدیریت سایت 20 خرداد 1402 / 6:52 ب.ظ

      سلام دوست عزیز، جهت مشاوره رایگان با کارشناسان ما در ارتباط باشید

  • جعفر جعفری 13 خرداد 1402 / 9:12 ب.ظ

    سلام مرغها تا آنجایی که من دیده ام در سراسر دنیا در طلیعت باز که زندگی میکنند بهترین غذایشان سبزیجات وعلفها میباشد و همچنینی پیاز وگوجه که باعلاقه زیاد میخورند البته غذاهای پخته شده هم با علاقه زیاد میخورند پوست میوه ها مثل هنوانه وخیار نیز دوست داشته ومیخورند
    باکمال تعجب نمیدانم چرا شما با این دیدگاه عمومی که در همه دنیاهست مخالفت کرده اید🤝❤️

    • مدیریت سایت 20 خرداد 1402 / 6:40 ب.ظ

      سلام دوست عزیز، صحبت ما در خصوص پرورش صنعتی هست نه سنتی و خانگی

  • علی 8 مرداد 1402 / 11:57 ق.ظ

    مرغهای بیرون به چشم خودم دیدم مار کوچیک مارمولک موش،وحشرات رو گرفتن با اشتها خوردن،کلی هم سر همین چیزها با هم دعوا کردن

  • استاد دانشگاه 30 مرداد 1402 / 12:14 ب.ظ

    شما دارید مرغ بومی را صنعتی می کنید ؟!!!
    ما شاءالله که وابستگی را بیشتر می کنید!!!؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *