داروی تقویتی مرغ تخمگذار + [ داروی افزایش تخمگذاری مرغ ]

داروی تقویتی مرغ تخمگذار

داروی تقویتی مرغ تخمگذار یکی از مهمترین ارکان رشد و تخمگذاری این پرنده به شمار می رود. مرغ ها مانند همه پرندگان موجود در طبیعت قبل از زندگی به سبک پرورشی، خود به دنبال غذا و شرایط زیست مناسب بودند. مرغ ها هم بنا بر نیازهای تغذیه ای در طول سال مهاجرت می‌کردند تا بتوانند بهترین شرایط را برای زندگی و تغذیه خود فراهم کنند. به این ترتیب می‌توانستند بدن خود را با شرایط مختلف آب و هوایی تطبیق دهند و کمتر دچار سوء تغذیه و کمبود مواد ضروری می شدند.

 اما با تغییر شرایط زندگی و تبدیل مرغها به حیوانات اهلی و پرورشی دیگر امکان جستجو و تطبیق بدن با نیازهای تغذیه‌ای برای آنها میسر نیست. با توجه به حساسیتی که پرورش مرغ تخمگذار دارد نباید از نقش تغذیه در رشد و تخم‌گذاری آنها غافل بود به خصوص که هرگونه کمبود مواد غذایی در بازده نهایی مرغ‌های تخم‌گذار تاثیرگذار بوده و می‌تواند باعث رشد و یا تلفات مرغ ها شود.

 اما مواد غذایی که مرغ های تخمگذار مصرف می کنند نمی تواند تمام نیازهای آنها را برطرف کند و بخشی از این نیازها باید از طریق داروهای تقویتی و مکمل ها برطرف شود. استفاده از داروهای تقویتی مرغ تخمگذار به تخم گذاری منظم مرغ ها کمک کرده و همچنین باعث می‌شود تا تخم پوسته قوی تری داشته و در حمل و نقل دچار شکستگی نشوند. ضمن اینکه تخم مرغ ها بعد از مصرف داروهای تقویتی توسط مرغ تخمگذار درشت تر می شوند. مجموعه این فواید می‌تواند در جذب مشتری و همچنین رضایت نهایی اثر گذار باشد. چنانچه دوست دارید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید، در این مطلب از سایت پراور صنعت با ما همراه باشید. مطالعه این مطلب به 7 دقیقه زمان نیاز دارد.

مقدار مصرف داروی تقویتی مرغ تخمگذار

  1. از نکات مهم در مصرف داروهای تقویتی مرغ تخمگذار توجه به سن و وزن مرغ است که با توجه به این دو فاکتور مقدار دارو کم و زیاد می شود.
  2. نکته دیگر که حائز اهمیت است تشخیص مقدار مورد نیاز دارو و نوع آن توسط دامپزشک است به این ترتیب اثر گذاری و نتیجه مطلوبی از مصرف داروی تقویتی به دست می آید .
  3. بخشی از کیفیت و کارایی ایده آل و مطلوب داروی تقویتی نیز بستگی به شرکت تولید کننده دارد.

انواع داروی تقویتی برای مرغ تخمگذار

انواع داروی تقویتی مرغ تخمگذار به شرح زیر می باشد.

انواع داروی تقویتی برای مرغ تخمگذار

بیشتر بخوانید: تحریک مرغ برای تخم گذاری

 ال کارنیتین ( L.CARNITINE ) :

یک ماده مغذی شبیه ویتامین‌ها است. این ماده در مقدار بسیار کم در بدن حیوانات از دو اسید آمینه ضروری لیزین و میتونین در کبد و کلیه سنتز می شود. وجود ال کارنیتین برای متابولیسم و حرکت ها اسیدهای چرب در داخل سلول ها ضروری است. فواید ال کارنیتین به عنوان داروی تقویتی مرغ تخمگذار شامل موارد زیر می شود:

  1.  ال کارنیتین در مرغ تخمگذار باعث افزایش میزان تخم مرغ تولیدی می‌شود
  2.  این ماده باعث کاهش ضریب تبدیل غذا و افزایش قابلیت جوجه درآوری به میزان ۸ /۳ درصد می‌شود
  3.  بالا رفتن سطح ایمنی بدن مرغ تخم‌گذار
  4.  افزایش ال کارنتین زرده تخم مرغ و تامین انرژی لازم برای رشد و نمو جنین
  5.  افزایش سرعت در رسیدن وزن تخم مرغ ها به بالاترین حد
  6.  افزایش کیفیت تخم مرغ خوراکی

ال لیزین:

این ماده می‌تواند یکی از داروهای تقویتی مرغ تخمگذار باشد. ال لیزین از پرمصرف‌ترین آمینو اسیدها و ملزومات غذایی طیور است که به صورت ریز دانه و مخلوط با غذای آنها مورد استفاده قرار می گیرد. فواید استفاده از الیزین برای مرغ های تخمگذار شامل موارد زیر می باشد:

. افزایش وزن تخم مرغ ها

.  افزایش تعداد تخم مرغ های دوزرده

. کاهش تعداد تخم مرغ های شکسته

ویتامین E :

به طور کلی نقش این ویتامین آنتی اکسیدان طبیعی در بدن است. مرغ‌های تخم‌گذار به صورت طبیعی ویتامین E را به مدت کوتاه و مقدار کم در بدن خود ذخیره می کنند پس گنجاندن این ویتامین در جیره غذایی آنها ضروری به نظر می رسد. کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به کاهش زیادی در قدرت جوجه درآوری شده و همچنین تحلیل بیضه ها در پرنده نر را به دنبال دارد. فواید استفاده از ویتامین E در مرغهای تخمگذار شامل موارد زیر می شود:

  1. افزایش تولید تخم مرغ، باروری و جوجه درآوری
  2. تولید جوجه های سالم و با کیفیت بالا
  3. افزایش تحمل سرما در بدن مرغ های تخم گذار
  4. تقویت سیستم ایمنی مرغ
  5. از بین بردن رادیکال های آزاد

رنگدانه طبیعی:

معمولا ویژگی‌های مانند اندازه تخم مرغ، رنگ پوست و رنگ زرده تخم‌مرغ برای تولید‌کننده و مصرف‌کننده اهمیت دارد. مرغ‌های تخم‌گذار به صورت طبیعی توانایی تولید رنگدانه در بدن خود را ندارند اما می‌توانند بیش از ۶۰ درصد از مواد رنگی خوراک خود را به درون زرده تخم‌مرغ منتقل کنند. پس با استفاده از افزودنی های رنگی به جیره غذایی مرغ ها می توان به رنگ زرد دلخواه رسید. استفاده از رنگدانه های مصنوعی به علت سرطان زا بودن توصیه نمی شود. امروزه رنگدانه های طبیعی که از فلفل قرمز تهیه می‌شود به همراه رنگدانه های زرد از منشاء طبیعی( گل همیشه بهار) بسیار مورد استفاده است.

داروی تقویتی مرغ تخمگذار
داروی تقویتی مرغ تخمگذار

بیشتر بخوانید: ساخت قفس مرغ

کلسپورین :

کلسپورین در واقع یک پروبیوتیک خوب است که ویژگی های مفیدی دارد. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1.  مقاوم بودن در برابر ph دستگاه گوارش
  2.  توانایی تولید آنزیم
  3. بهبود سیستم ایمنی
  4. قابلیت استفاده همراه با آنتی بیوتیک و …

کلسپورین می تواند گزینه خوبی به عنوان داروی تقویتی برای مرغ تخم گذار باشد چرا که فواید زیادی از جمله موارد زیر را به مرغ تخمگذار میرساند:

  1.  افزایش تولید تخم مرغ
  2.  افزایش وزن و سایز تخم مرغ
  3. افزایش ضخامت و استحکام پوسته تخم مرغ
  4. کاهش تخم مرغ های شکسته و ترک دار
  5. بهبود رنگ تخم مرغ های قهوه‌ای( مکانیسم نامشخص)
  6.  افزایش جوجه درآوری
  7. کیفیت جوجه های تولیدی
  8. کاهش آلودگی تخم مرغها به فضولات

ویرجینیا مایسین :

ویرجینیامایسین نوعی آنتی‌بیوتیک محرک رشد است که در تعدادی از حیوانات اهلی پرورشی قابل استفاده است. ویژگی های این ماده شامل موارد زیر می شود:

 کاهش اسید لاکتیک، اسید های چرب فراز، آمونیاک و آمین هایی که توسط میکروب ها تولید می شوند.

 در نتیجه استفاده از این ماده اثرات میکروب ها کم شده و با کند شدن حرکات روده شرایط افزایش جذب پروتئین ها، چربی ها و کربوهیدرات ها فراهم می شود. هرچند این دارو (آنتی بیوتیک) اثرات بسیاری دارد اما برای درمان بیماری‌های باکتریایی استفاده نمی‌شود و کارکرد اصلی آن به عنوان افزایش دهنده رشد طیور می باشد.

 فواید استفاده از ویرجینیا مایسین برای مرغ تخمگذار:

  1.  افزایش وزن تخم مرغ و پررنگ کردن زرده آن
  2.  بهبود کیفیت تخم مرغ و پوسته آن
  3. کاهش ضریب تبدیل غذایی و افزایش سرعت رشد
  4. کاهش تلفات به علت جذب بهتر غذا

سوالات متداول

مقدار مصرف داروی تقویتی مرغ تخمگذار چقدر است؟

با توجه به سن و وزن مرغ مقدار مصرف داروی تقویتی متغیر خواهد بود.

کمبود ویتامین E باعث چه مضراتی در بدن مرغ تخمگذار می شود.

کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به کاهش زیادی در قدرت جوجه درآوری شده و همچنین تحلیل بیضه ها در پرنده نر را به دنبال دارد

مزیت های استفاده کلسپورین برای مرغ تخمگذار چیست؟

. مقاوم بودن در برابر ph دستگاه گوارش . توانایی تولید آنزیم .بهبود سیستم ایمنی .قابلیت استفاده همراه با آنتی بیوتیک و …

طاعتی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *