عوامل موثر بر تولید مثل بلدرچین را بشناسید

تولید مثل بلدرچین

یکی از مسائل بسیار مهم برای پرورش دهندگان بلدرچین تولید مثل این پرنده سودمند است. تولید مثل بلدرچین نیازمند شرایط خاصی است که پرورش دهنده آن را فراهم می سازد. هر چقدر شرایط برای تولید مثل این پرنده فراهم تر باشد، شما می توانید به راندمان بالاتر فکر کنید. به طور ساده تر باید بگوییم هر چقدر تولید مثل بلدرچین با بهترین کیفیت انجام شود، شما سوددهی بالاتری خواهید داشت. برای اینکه بتوانید این کار را به بهترین شکل انجام دهید باید شرایطی که بلدرچین در آن احساس راحتی می کند را فراهم سازید.

در این مطلب از سایت پرآور صنعت سعی داریم شما را با نکاتی که در تولید مثل بلدرچین باید رعایت شود، آشنا می کنیم تا در هنگام عمل تولید مثل این پرنده به مشکل بر نخورد. توصیه ما این است که تا انتها با ما همراه باشد. مطالعه این مطلب 7 دقیقه زمان نیاز دارد.

شرایط جفتگیری بلدرچین

همانطور که در ابتدا به آن اشاره کردیم تولید مثل بلدرچین نیازمند شرایطی خاص است. یکی از این شرایط آگاه بودن از زمان بلوغ جنسی در بلدرچین ماده و بلدرچین نر می باشد. توجه داشته باشید بلدرچین ماده در ۴۲ روزگی شروع به تخمگذاری می کند و بلدرچین نر نیز از ۳۶ روزگی شروع به تولید اسپرم می نماید. برای تولید مثل بلدرچین شما باید این دو ویژگی را در ابتدا در این پرنده به همراه داشته باشید. برای تولید مثل می توانید به ازای هر بلدرچین نر دو تا سه بلدرچین ماده در نظر بگیرید. هر چقدر نسبت تعداد بلدرچین های نر به بلدرچین های ماده نزدیک تر باشد شانس بالاتری برای نطفه دار کردن تخم دارید.

 برای تولید مثل بلدرچین معمولاً از بلدرچین های مادر و تخم های آن استفاده می کنند. توجه داشته باشید در هنگام خرید، بلدرچین مورد نظر شما نباید بیشتر از ۱۴ تا ۲۱ روزه داشته باشد. تولید تخم در بلدرچین های مادر در هفته های هفتم و هشتم به اوج خود خواهد رسید. اگر شرایط محیطی مورد نظر برای بلدرچین ها ایده‌آل باشد، شما در سال به طور متوسط می توانید تا ۳۰۰ تخم از آنها به دست آورد.

شرایط جفتگیری بلدرچین
شرایط جفتگیری بلدرچین

بیشتر بخوانید: بلدرچین از چه سنی شروع به تخمگذاری می کند؟

جفت گیری بلدرچین ها

یکی از شرایطی که می‌تواند راندمان پرورش بلدرچین را تحت تاثیر قرار دارد، جفت گیری است. بلدرچین ها معمولاً در هفته پنجم و ششم شروع به جفت گیری می کنند. اگر جفت گیری بلدرچین ها در این بازه زمانی انجام شود، راندمان کاری بالایی را برای شما در پی خواهد داشت. اما اگر زمان جفت گیری پرنده را به ماه‌ های بعدی موکول کنید، راندمان کاری آنها کاهش خواهد یافت. هر چقدر زمان جفت گیری بلدرچین ها را به تاخیر بیندازید با راندمان کاری پایین‌تری از لحاظ باروری تخم گذاری به همراه خواهید داشت.

نوردهی یکی از شرایط مهم در تولید مثل بلدرچین

یکی از شرایطی که می تواند در تولید مثل بلدرچین ها تاثیر فراوانی داشته باشد، نوردهی است. توجه داشته باشید که با افزایش مدت روشنایی بلدرچین ها می توانید راندمان تولید مثل آنها و تولید تخم را بالا ببرید. شرایط ایده آل نوردهی برای این که بلدرچین ها بتوانند تولید مثل راحت ‌تری داشته باشند در روز حدود ۱۴ تا ۱۷ ساعت است. توصیه ما به شما برای تامین نیازهای این پرنده قفس بلدرچین است.

نور در تولید مثل بلدرچین
نور در تولید مثل بلدرچین

بیشتر بخوانید: ۸ نکته طلایی در پرورش جوجه بلدرچین

دما و رطوبت یکی از شرایط مهم در تولید مثل بلدرچین

عامل بعدی که می تواند در تولید مثل بلدرچین ها تاثیرگذار باشد، دما و رطوبت است. شرایط زندگی بلدرچین ها باید به نحوی باشد که دما و رطوبت استاندارد را به همراه داشته باشد. بلدرچین ها یکی از پرندگان پر جنب و جوش به شمار می روند و اگر این دو مورد به درستی در شرایط زندگی آنها فراهم نباشد تولید مثلشان با اختلال همراه می شود.

نگهداری تخم بلدرچین

یکی از عوامل بسیار مهم در تولید مثل بلدرچین نگهداری تخم های آنها است. معمولاً تخم مرغ را در دمای بین 18 تا ۲۰ درجه سانتیگراد و رطوبت ای بین ۷۰ تا ۸۰ درصد نگهداری می‌کنند. توجه داشته باشید در نگهداری تخم بلدرچین باید استانداردهای مورد نظر را رعایت کنید تا از کیفیت آنها کاسته نشود.

تاثیر دستگاه جوجه کشی بر تولید مثل بلدرچین

 به یاد داشته باشید برای اینکه بتوانید تولید مثل بلدرچین را به بهترین شکل انجام دهید، باید استانداردهای دستگاه‌جوجه‌کشی را رعایت کنید. دستگاه های جوجه کشی معمولاً چهار اصل مهم دارند که باید به ترتیب آنها را رعایت نمایید. دما، رطوبت، تهویه و چرخش تخم ۴ موردی هستند که رعایت آنها در هنگام جوجه کشی الزامی است. دمای جوجه کشی معمولاً ۳۷ تا ۳۸ درجه سانتی‌گراد در نظر گرفته می شود. اما برای روزهای آخر جوجه کشی باید درجه حرارت دستگاه جوجه کشی را کاهش دهید.

مورد بعدی تهویه است. تهویه باید هوای داخل جوجه کشی را به خوبی تمیز کند و هوای کثیف آن را خارج نماید. توجه داشته باشید جابجایی تخم در هنگام جوجه کشی از اهمیت بالایی برخوردار است. چنانچه تخم ها چرخش مناسبی نداشته باشد، ممکن است نطفه به پوسته تخم بچسبد و این باعث از بین رفتن آن شود.

تاثیر دستگاه جوجه کشی بر تولید مثل بلدرچین
تاثیر دستگاه جوجه کشی بر تولید مثل بلدرچین

بیشتر بخوانید: تکنیک های تشخیص جنسیت و سن بلدرچین را در پرآور صنعت فرا بگیرید

شما برای ما از تولید مثل بلدرچین بنویسید

در این مطلب از سایت پرآور صنعت شما را با نکات بسیار مهم تولید مثل بلدرچین آشنا کردیم. چنانچه بتوانید موارد فوق را به بهترین شکل انجام دهید می توانید تولید مثل بلدرچین را با راندمان کاری بالایی به همراه داشته باشید. چنانچه تجربه مفیدی دارید که بتواند به ما در این زمینه کمک کند آن را از طریق قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. همچنین از طریق قسمت نظرات میتوانید سوالات خود درباره تولید مثل بلدرچین را از پشتیبانان سایت پرآور صنعت بپرسید. پشتیبانان در اسرع وقت به سوالات شما به صورت تخصصی و جامع پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

بلدرچین نر از چند روزگی شروع به تولید اسپرم می کند؟

36 روزگی

بلدرچین ماده از چند روزگی شروع به تخمگذاری می کند؟

42 روزگی

تولید تخم در بلدرچین های مادر در هفته چندم به اوج می رسد؟

تولید تخم در بلدرچین های مادر در هفته های هفتم و هشتم به اوج خود خواهد رسید.

طاعتی
دیدگاه کاربران
۲ دیدگاه
  • حمیدرضا 23 اسفند 1400 / 1:44 ب.ظ

    بلدرچین هارو چند سال نگهداری کنیم من حدود یک ساله دارم و تخم هم میزاره

    • طاعتی 6 فروردین 1401 / 3:30 ب.ظ

      دوره تخمگذاری بلدرچین با توجه به نژادهاش مختلفه نژاد بلدرچینتون چی هست؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *