جامع ترین مطلب درباره تولک رفتن کبوتر + از ۰ تا ۱۰۰

تولک رفتن کبوتر

یکی از مهم ترین دوران در دوره‌های زندگی کبوترها پرریزی و دوره تولک است. چنانچه بتوانید در این دوره رفتار و نگهداری از این پرنده را به خوبی بشناسید از آسیب های جدی در فصل جوجه کشی و یا پرش جلوگیری کرده اید. علاقه‌مندانی که پرورش کبوتر را انجام می‌دهند به خوبی می‌دانند این دوران یکی از ضروری ترین و مهم ترین دوران پرورش کبوتر به شمار می رود. در این مطلب از سایت پرآور صنعت قصد داریم شما را با تولک رفتن کبوتر یا دوره پرریزی به طور کامل آشنا کنیم. چنانچه به این موضوع علاقه دارید و یا یکی از سوالات ذهنی شماست تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. مطالعه این مطلب به ۴ دقیقه زمان نیاز دارد.

دوره پرریزی کبوتر

دوره پرریزی کبوتر همانطور که از نامش پیداست دچار پرریزی کبوترها خواهد شد. در این دوره کبوتر ها پرهای کهنه خود را می ریزند و پرهای تازه را جایگزین آنها خواهند کرد. تولک رفتن کبوتر معمولاً از فصل گرما شروع شده و تا حدود سه ماه طول خواهد کشید. دوره پرریزی در شروع گرم  می تواند دمای محیط بدن این پرنده را به طور چشمگیری کاهش دهد و کبوتران را در برابر گرما در امان نگه دارد. در هنگام پرریزی کبوتر ها دچار تغییرات هورمونی میشوند و بازسازی های لازم را روی بدن خود انجام خواهند داد. بسیاری از افراد تصور می‌کنند تولک رفتن کبوتر به خاطر ضعیف بودن است اما در واقع کبوترانی به دوره تولک خواهند رفت که از لحاظ هورمونی و بازسازی بسیار سلامت باشند. به این نکته توجه کنید پرریزی را نشانه ضعف کبوتر ندانید و آن را نشانه سلامت و قدرت این پرنده قرار دهید.

علائم تولک رفتن کبوتر

کبوترانی که به تولک میروند دچار استرس ها و تغییرات هورمونی بسیار زیادی می شوند. از جمله این تغییرات هورمونی را می‌توانید با کم تحرکی و گوشه گیری مشاهده کنید. از دیگر تغییرات هورمونی که در کبوترها هنگام تولک رفتن رخخواهد داد استرس های بسیار زیاد و ترسیدن از عوامل محیطی اطراف است. در این دوره قوای جسمی کبوتر برای تولید دوباره پر ها کاهش می یابد بنابراین کبوتر ها در دوره تولک از سیستم ایمنی پایین برخوردار خواهند بود. در ادامه مطلب خواهیم گفت که در هنگام تولک رفتن کبوتر چه مواردی را رعایت کنید تا بیماری ها به پرندگان آسیب نزند و موجب تلفات آنها نشود.

مراقبت های ویژه در هنگام تولک رفتن کبوتر

دو فاکتور بسیار مهم در هنگام تولک رفتن کبوتر تغذیه و بهداشت محیط است. پرورش دهندگان کبوتر باید این دو فاکتور را به خوبی اجرا می کنند تا این پرنده بتواند به بهترین شکل پرریزی خود را ادامه دهد. این نکات را در پرورش کبوتر جدی بگیرید. چنانچه شما نتوانید بهداشت محیط را رعایت کنید در زمان تولک رفتن کبوتر این پرنده با کرم های مویی و حلقوی بسیار زیادی مواجه خواهند شد و این عامل می تواند تولک رفتن کبوتر را به تاخیر بیندازد. در این مواقع می توانید از داروهای ضد انگل استفاده کنید تا انگل درون بدن کبوتر به خوبی از بین برود. یک نکته بسیار مهم را درباره ضد انگل ها و آنتی بیوتیک ها به یاد داشته باشید به هیچ عنوان ضد انگل ها و آنتی بیوتیک ها را در اواسط و اواخر دوره تولک به کبوترها تزریق نکنید زیرا تاثیرگذاری بسیار پایینی خواهد داشت. این دو مورد باید در ابتدای دوره تولک رفتن کبوتر به این پرنده برسد.

برخی از مواقع ممکن است کبوتر ها دچار بیماری های عفونتی و یا تنفسی مانند کنکر شوند. در این مواقع می‌توانید قبل از پرریزی  داروهای میدازولام برای درمان استفاده کنید. در ادامه مطلب به بهداشت و تغذیه کبوتر در هنگام پرریزی بیشتر خواهیم پرداخت.

مراقبت های ویژه در هنگام تولک رفتن کبوتر
مراقبت های ویژه در هنگام تولک رفتن کبوتر

حتما بخوانید: ۰ تا ۱۰۰ غذای کبوتر + [ هر آنچه که باید در مورد تغذیه کبوتر بدانید ]

چه کارهایی در هنگام تولک رفتن کبوتر ممنوع است؟

یکی از مهمترین کارهایی که در هنگام تولک رفتن کبوتر باید از آن به خاطر پر استرس بودن و فشار روانی جلوگیری شود، جفت کردن کبوتران با یکدیگر است. جفت کردن کبوتران در دوره تولک به استرس های پرنده می افزاید و موجب اختلال در پرریزی آن خواهد شد.

تغذیه کبوتر در هنگام پریزی

یکی از مهمترین مواردی که شما در هنگام تولک رفتن کبوتر باید آن را مورد توجه قرار دهید، تغذیه آن است. تغذیه رابطه مستقیمی با میزان سلامت کبوتر در دوران پرریزی دارد. چنانچه شما نتوانید این مقوله را به بهترین شکل فراهم کنید بالطبع پرریزی کبوتر به بهترین شکل انجام نمی شود. برای بازخورد بهتر توصیه ما به شما از شروع اواسط تولک قرار دادن ۲۰ درصد جو بیشتر در جیره غذایی پرنده است. جو دلیل داشتن ویتامین b می‌تواند قوای جسمی این پرنده را بالا ببرد و همچنین به پرریزی ان سرعت بیشتری ببخشد. مورد بعدی که در تغذیه کبوتر هنگام تولک رفتن باید قراردهید کراتین است. کراتین پروتئین های مورد نیاز بدن کبوتر برای جبران پر های از دست رفته را فراهم می آورد. شما باید میزان پروتئین کبوتر را تا ۳۰ درصد افزایش دهید. این کار تا اتمام دوره تولک رفتن کبوتر باید ادامه یابد. ذرت ریز، نخود کفتری، سویا تفت داده شده، قره ماش، سویا، تخم کتان و تخم کلزا از دیگر مواردی است که می تواند تاثیرات بسیار مثبتی روی تولک رفتن کبوتر داشته باشد.

آیا می توان از سبزیجات در دوره تولک رفتن کبوتر استفاده کرد؟

سبزیجات یکی از بهترین گزینه ها برای سیستم گوارشی پرنده ها به خصوص کبوتر در فصل تابستان است. شما می‌توانید از ترکیب سبزیجات خرد شده با روغن نعنا یا اکالیپتوس مانع اشکالات گوارشی کبوتر در تابستان شوید. توجه داشته باشید سبزیجاتی مانند پیاز، ساقه سبز سیر هفته یکبار در اختیار کبوترها در دوران پرریزی قرار گیرد. مصرف بیش از اندازه آن می تواند دردهای بسیار فراوانی را به وجود آورد.

بهترین گزینه برای تقویت کبوتر در دوره پرریزی

بهترین گزینه برای تقویت بدن کبوتر در دوره پرریزی استفاده از مولتی ویتامین های محلول در آب است. همچنین در کنار مولتی ویتامین محلول در آب می توانید از پروبیوتیک ها جهت سلامت نگه داشتن دستگاه گوارش کبوتر و افزایش سطح ایمنی بدن آن استفاده نمایید. الکترولیت هفته ای یکبار برای جبران نمک بدن کبوترها در این مواقع می تواند بهترین گزینه باشد. چنانچه کبوتر به بیماری واگیردار مبتلا شود آن را به وسیله قفس کبوتر از سایر کبوترها جدا کنید.

مواد معدنی برای کبوتر در زمان پرریزی استفاده کنیم؟

بسیاری از افراد مصرف مواد معدنی برای کبوتر در دوره پرویزی را فراموش می‌کنند و فکر می‌کنند این مواد فقط در دوره جوجه کشی و تخم گذاری مورد استفاده قرار می گیرد. این در حالی است که بدن کبوتر ها در دوره پرریزی به مواد معدنی چندین برابری نیاز دارد. شما برای رفع این نیاز باید سراغ گزینه‌های چون سنگریزه، نمک یددار، خاک، صدف ریز شده و پودر گرانیت بروید. توجه داشته باشید اکثر کبوترها مسافت های طولانی را پرواز می کنند پس برای افزایش کیفیت پرها باید از محلول ید مایع در آب استفاده کنید.

مواد معدنی برای کبوتر در زمان پرریزی استفاده کنیم؟
مواد معدنی برای کبوتر در زمان پرریزی استفاده کنیم؟

حتما بخوانید: ساخت لانه کبوتر با چوب + [ مرحله به مرحله ]

شما برای ما از تولک رفتن کبوتر بنویسید

در این مطلب از سایت پرآور صنعت سعی کردیم شما را با تولک رفتن کبوتر به طور کامل و یا صفر تا صدی آشنا کنیم. چنانچه جای گزینه ای را در بین گزینه های گفته شده خالی دیدید می توانید آن را از طریق قسمت نظرات با ما و سایر مخاطبین سایت پرآور صنعت به اشتراک بگذارید. همچنین میتوانید سوالاتی که ذهن شما  درباره پرریزی کبوتر ها درگیر کرده است را از این طریق از پشتیبانان سایت پرآور صنعت بپرسید تا آنها در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ دهند.

سوالات متداول

علائم تولک رفتن کبوتر چیست؟

کم تحرکی استرس پرریزی

چه کارهایی در هنگام تولک رفتن کبوتر ممنوع است؟

جفت کردن کبوترها با یکدیگر

بهترین گزینه برای تقویت کبوتر در دوره پرریزی کدام است؟

مولتی ویتامین های محلول در آب

طاعتی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *