تقویت مرغ خانگی + [ ابتدا تا انتهای تقویت مرغ خانگی ]

تقویت مرغ خانگی

پرورش مرغ در فضای خانه ضمن سرگرمی و هیجانی که به وجود می‌آورد می‌تواند بعد اقتصادی هم داشته باشد. معمولاً افراد با هدف تخم گذاری مرغ ها و یا گاهی استفاده از گوشت آنها اقدام به پرورش مرغ در خانه می کنند. به خصوص در نوع زندگی روستایی و عشایری بیشتر شاهد این فعالیت ها هستیم. اما پرورش مرغ به صورت خانگی نسبت به نوع صنعتی از سطح علمی بسیار پایین تری برخوردار بوده و خروجی چندان کارآمدی ندارد. در این نوع پرورش توجه به سلامت، رشد و تولید مرغ ها کمتر بوده و به ندرت پرورش دهنده به موضوع تقویت مرغ خانگی می‌اندیشد. از آنجا که تغذیه و جیره مرغ خانگی در اکثر مواقع از دور ریز غذای خانه و یا مواد در دسترس تامین می‌شود این مرغ‌ها از لحاظ ویتامین ها و مواد معدنی لازم دچار کمبود هستند. برای اطلاعات بیشتر در این مطلب از سایت پرآور صنعت با ما همراه باشید. مطالعه این مطلب به 5 دقیقه زمان نیاز دارد.

عوامل مهم در تقویت مرغ خانگی

عواملی که می‌توانند در رشد و تقویت مرغ خانگی اثرگذار باشند وابسته به نکاتی مانند سن مرغ ها، دوره رشد، آب و هوا و غیره هستند.  قرار گرفتن همه عوامل مانند پازل است که باید همه تکه ها کنار هم قرار بگیرند.

عوامل مهم در تقویت مرغ خانگی
عوامل مهم در تقویت مرغ خانگی

بیشتر بخوانید: تغذیه مرغ خانگی

جیره غذایی

مهمترین عاملی که تضمین کننده رشد و تقویت مرغ خانگی است تغذیه است. جیره غذایی مرغ ها باید دارای پروتئین کافی، انواع مواد معدنی و ویتامین های لازم و مفید، اسیدهای چرب و اسید آمینه های ضروری باشد.

شرایط نگهداری

بعد از تغذیه، مکان و فضایی که مرغ ها در آن نگهداری می شوند نیز اهمیت زیادی دارد. بهداشت و امکانات لازم برای سلامت مرغها در محل نگهداری آنها باید منظور شود. چرا که یک محیط آلوده و غیر بهداشتی می‌تواند زمینه لازم برای بروز بیماریها و در نتیجه تلفات را فراهم کند. قفس مرغ در این مواقع بهترین گزینه برای شما به شمار می رود.

هدف از پرورش

 مرغ ها با دو هدف تخم گذاری و تولید گوشت پرورش داده می شوند. با توجه به هدفی که از این فعالیت تعیین می شود نوع تغذیه و شرایط نگهداری متفاوت خواهد بود و توجه به این تفاوت می‌تواند یکی از عوامل مفید در تقویت مرغ خانگی باشد.

نقش ویتامین ها در تغذیه و تقویت مرغ خانگی

انواع ویتامین هایی که مورد نیاز مرغ هاست در صورت تامین نشدن می توانند بر شدت اشتها و سرعت رشد آنها اثرگذار باشند. به خصوص جوجه مرغ ها به هر دو دسته ویتامین های محلول در آب و محلول در چربی نیاز دارند که شامل ویتامین D ،A ،K ،E و همچنین ویتامین های(B-COMPLEX) B و ویتامینهای ریبوفلاوین می‌شوند. با توجه به وزن و سن مرغ ها می‌توان از مولتی ویتامین‌ها استفاده کرد.

اثرات کمبود ویتامین ها بر رشد مرغهای خانگی

با توجه به اینکه هر کدام از ویتامین ها نقش خاص خود را در تقویت مرغ خانگی دارند، در ادامه اشاره ای مختصر خواهیم داشت به آثار کمبود این مواد در بدن مرغ ها.

ویتامین A :پایین آمدن سرعت رشد، تخم گذاری کم، ضعف و لاغری

 ویتامینE : کاهش رشد و افزایش مرگ و میر

ویتامین D : کاهش سرعت رشد، نرمی استخوان، کاهش تعداد تخم گذاری

ویتامین B1 : کاهش اشتها، لاغری، اختلال در سیستم عصبی

ویتامین B2 : رشد ضعیف به همراه فلج شدن پنجه پا، اختلال در تخم گذاری

ویتامین B4 : رشد ضعیف، کاهش تولید تخم مرغ و کبد چرب

ویتامین B5 : کم خونی، کاهش رشد، ضعیف شدن استخوان ها

ویتامین B12 : کم خونی، کاهش اشتها، پر درآوری ضعیف

اثرات کمبود ویتامین ها بر رشد مرغهای خانگی
اثرات کمبود ویتامین ها بر رشد مرغهای خانگی

بیشتر بخوانید: درمان سرماخوردگی مرغ خانگی

مواد معدنی مورد نیاز مرغ خانگی

معمولا مرغ های خانگی که در محیط های روستایی پرورش داده می شوند در چرای آزاد می توانند مواد معدنی مورد نیازشان را تا حدودی تامین کنند. اما در اختیار گذاشتن مواد معدنی مختلف از سنین جوجگی میتوان سرعت و کیفیت رشد را در مرغها بالا برد. موارد زیر مواد معدنی مورد نیاز برای تقویت مرغ خانگی هستند:

کلسیم: برای تقویت استخوان بندی و تولید تخم برای

فسفر: تقویت استخوان بندی و تخم گذاری

 منیزیم: جلوگیری از سندروم مرگ ناگهانی (sds)

آهن و مس: جلوگیری از کم خونی

روی: برای رشد استخوان ها و پرها

منگنز: جلوگیری از تغییر شکل استخوان ها و تقویت جسمانی

کبالت: برای کاهش مرگ و میر و افزایش سرعت رشد

نقش بهداشت جایگاه نگهداری در تقویت مرغ خانگی

همانطور که قبلاً هم اشاره شد بهداشت محل زندگی و نگهداری می تواند باعث رشد و تقویت مرغ خانگی شده و یا در صورت رعایت نکردن این نکته باعث بیماری آنها شود. برای این منظور باید نکات زیر را رعایت کرد:

  1. فضولات مرغ ها خود یکی از عوامل آلوده کننده است که می تواند باعث شیوع بیماری شود. توصیه می‌شود هر ۱۰-۷ روز یکبار فضولات جمع آوری شده و کف جایگاه تمیز شود. بعد از این کار بستر کف جایگاه را هم باید عوض کرد.
  2. وسایل و تجهیزات مورد استفاده در محل نگهداری مرغ ها را نیز به صورت مرتب و روتین باید شستشو کرد. بهتر است هر ۱۰ روز یکبار اقدام به شستشوی آبخوری و دانخوری ها کرد.
  3. جایگاه مورد استفاده مرغها هر ماه یا ۴۵ روز یکبار ضدعفونی شود. برای این منظور می‌توان از مواد ضدعفونی کننده موجود در داروخانه های دامپزشکی استفاده کرد.

نکته مهم: با در اختیار داشتن قفس مرغ پرآور صنعت به راحتی می توانید جایگاه نگهداری ویژه ای را برای مرغ های خود ایجاد کنید.

قفس 3 طبقه مرغ تخمگذار
قفس 3 طبقه مرغ تخمگذار

بیشتر بخوانید: چرا غذا با بلدرچین برای بیمار ؟

سیر و زرد چوبه برای تقویت مرغ خانگی

در پرورش مرغ ها به سبک صنعتی و در مقیاس بزرگ مصرف آنتی بیوتیک رواج بسیاری دارد که معمولاً به علت استفاده بیش از حد گاهی جوابگو نبوده و نمی تواند بیماری ها را نابود کند. در طب سنتی استفاده از سیر و زردچوبه نه تنها برای انسانها بلکه برای طیور از جمله مرغ ها توصیه می‌شود. چرا که این ماده باعث بهبود رشد و کاهش ابتلا به انواع بیماری‌ها می‌شود. در ادامه به برخی از فواید این دو ماده در تقویت مرغ خانگی اشاره می‌شود:

  • محرک رشد
  • بهبود بازده خوراک
  • کاهش چربی های مضر لاشه
  • کاهش کلسترول تخم مرغ
  • بهبود زنده مانی
  • تقویت سیستم ایمنی

سوالات متداول

عوامل مهم در تقویت مرغ خانگی چیست؟

جیره غذایی، شرایط نگهداری، هدف از پرورش

نقش ویتامین ها در تغذیه و تقویت مرغ خانگی چیست؟

انواع ویتامین هایی که مورد نیاز مرغ هاست در صورت تامین نشدن می توانند بر شدت اشتها و سرعت رشد آنها اثرگذار باشند. به خصوص جوجه مرغ ها به هر دو دسته ویتامین های محلول در آب و محلول در چربی نیاز دارند که شامل ویتامین D ،A ،K ،E و همچنین ویتامین های(B-COMPLEX) B و ویتامینهای ریبوفلاوین می‌شوند. با توجه به وزن و سن مرغ ها می‌توان از مولتی ویتامین‌ها استفاده کرد.

مواد معدنی مورد نیاز مرغ خانگی کدامند؟

کلسیم، فسفر، منیزیم، آهن و مس، روی، منگنز و کبالت

طاعتی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *