تشخیص نطفه دار بودن تخم مرغ

تخم مرغ نطفه دار چیست؟

تشخیص نطفه دار بودن تخم مرغ یکی از مهم‌ترین کارهایی است که شما در قدم اول پرورش مرغ باید با آن آشنا شوید. چنانچه تخم نطفه دار مورد نظر شما کیفیت اولیه را دارا نباشد به هیچ عنوان شما نمی توانید پرورش مرغ خود را به بهترین شکل پیگیری کنید و محصولات با کیفیتی به بازار عرضه نماید. از این رو توصیه می کنیم برای اینکه تشخیص  نطفه دار بودن تخم مرغ را به بهترین شکل انجام دهید این مطلب از سایت پرآور صنعت را تا انتها مورد مطالعه قرار دهید.

در این مطلب از سایت پراور صنعت به شما موضوعات مختلفی را خواهیم آموخت. تخم مرغ نطفه دار چیست؟ تشخیص نطفه دار بودن تخم از طریق میزان رشد جنین از طریق چراغ قوه، وزن تخم مرغ، آب  واز طریق شکستن تخم مرغ را به شما آموزش خواهیم داد . برای آشنایی بیشتر در ادامه مطلب با ما همراه باشید. مطالعه این مطلب از سایت پرآور صنعت 5 دقیقه از شما وقت می گیرد.

تخم مرغ نطفه دار چیست؟

تخم مرغ نطفه دار چیست؟

بیشتر بخوانید: مرغ هایی که گوشت و تخم آنها سیاه است

تخم مرغ نطفه دار چیست؟

تخم مرغ بارور تخم مرغی است که اسپرم و تخم در درون شیپور با یکدیگر ترکیب شده باشند. اگر نطفه داری تخم مرغ بالا نباشد، تخم مرغ های قرار گرفته در دستگاه جوجه کشی تبدیل به جوجه نخواهند شد و غیر قابل فروش نیز می شوند. اینگونه تخم ها باید دور ریخته شوند. در این موضوع نقش خروس بسیار مهم است. خروس ها از 6 ماهگی به بعد قادر به تولید اسپرم می باشند.

خروس باید بتواند به طور مداوم و به اندازه کافی اسپرم تولید کند. اما استراحت خروس را نیز در نظر بگیرید. چند عامل در نطفه دار شدن تخم تاثیر گذارند. جیره مرغ ها نباید دچار کمبود پروتئین و برخی ویتامین ها از قبیل A و E باشد. نبودن این موارد می تواند باعث کاهش تخم مرغ نطفه دار شود.

تشخیص نطفه دار بودن تخم

برای تشخیص بارور بودن تخم راه های بسیار زیادی وجود دارد که در این مطلب در وب سایت پرآور صنعت قصد دارم به اکثر آنها بپردازیم.

راه های تشخیص تخم های نطفه دار
راه های تشخیص تخم های نطفه دار

بیشتر بخوانید: پرورش مرغ با سرمایه اندک و نکات طلایی + [ پرورش مرغ محلی ]

میزان رشد جنین از طریق چراغ قوه

همانطور که گفته شد برای تشخیص نطفه دار بودن تخم راه های کثیری وجود دارد. یکی از راه ها استفاده از نور چراغ قوه است. برای این کار شما فقط به یک چراغ قوه نیاز خواهید داشت. با استفاده از تابیدن نور چراغ قوه سعی کنید درون تخم مرغ را ببینید. اما چگونه می توان با استفاده از این نور تشخیص داد نطفه در درون تخم وجود دارد یا خیر؟ یک تخم مرغ بدون نطفه فضای زرده کاملا صاف و شفافی دارد و هیچ نشانه دیگری در آن مشاهده نمی شود.

اما وجود نطفه در درون تخم نشانه های روشنی از قبیل: وجود یک شکل مبهم در انتهای تخم مرغ و رشد عروقی خونی در درون تخم مرغ دارد. وجود نطفه در درون تخم یک حلقه خونی قرمز رنگ را در درون تخم نشان می دهد. با مشاهده این موارد در درون تخم مرغ می توانید به تشخیص نطفه دار بودن تخم از طریق یک چراغ قوه دست پیدا کنید. این روش یکی از آسان ترین روشی هایی است که به وسیله آن می توانید عمل بارور بودن یا نبودن تخم مرغ را متوجه شوید.پ

تشخیص نطفه دار بودن تخم از طریق وزن تخم مرغ

یکی دیگر از روش هایی که به وسیله آن می توانید بارور بودن تخم را تشخیص دهید وزن تخم مرغ ها است. معمولا تخم مرغ هایی که فاقد نطفه می باشند رطوبت بالایی دارند و وزن زیادی از دست می دهند. با استفاده وزن کشی تخم مرغ در ابتدا و انتهای جوجه کشی به راحتی می توان متوجه شد که چه تخم مرغ هایی نطفه دار هستند و چه تخم مرغ هایی بدون نطفه.

تشخیص نطفه دار بودن تخم از طریق آب

در قدیم برای اینکه از طریق وزن متوجه بارور بودن یا نبودن تخم ها شوند از ظرف آب استفاده می کردند. با توجه به نکته ای که در قسمت بالا به آن اشاره شد. معمولا تخم مرغ هایی که سنگین هستند، نطفه دار بوده و در ظرف آب غرق می شوند. چنانچه تخم مرغی بر روی آب بماند به معنی غیر بارور بودن آن است.  به عقیده کارشناسان زمانی که تخم مرغ بارور شده به زیر آب می رود، نطفه به طور کامل سلامتی خود را از دست می دهد. به نوبه ای آب باعث خفگی جوجه در تخم می شود.

تشخیص نطفه دار بودن تخم مرغ
تشخیص نطفه دار بودن تخم مرغ

بیشتر بخوانید: کرچ شدن مرغ و راه های رفع آن + [ علائم و نحوه کرچ کردن ]

برای این کار پیشنهاد می کنیم عمل وزن کشی را انجام دهید. تخم ها را در روز اول دوره جوجه کشی وزن کنید و این اطلاعات را ثبت کنید. سپس در آخرین روز های دوره جوجه کشی دوباره وزن تخم ها را محاسبه کنید. با مقایسه وزن اولیه  وزن روز های آخر جوجه کشی می توانید متوجه شوید که کدام تخم ها دارای نطفه یا بدون نطفه می باشند. معمولا تخم هایی که وزن بیشتری از دست داده اند فاقد جنین بوده و نطفه ای در درون آنها وجود ندارد. پیشنهاد می کنیم با استفاده از اندازه گیری وزن تخم مرغ ها در دوره جوجه کشی تشخیص به بارور بودن یا نبوده آن ها پی ببرید. این روش می توانید یکی از مطمئن ترین روش هایی باشد که برای تشخیص نطفه دار بودن تخم ها استفاده می کنید.

تشخیص از طریق شکستن تخم

اما حال می خواهیم یکی از دقیق ترین روش های تشخیص نطفه دار بودن تخم مرغ را برایتان بیان کنیم. شکستن تخم دقیق ترین روشی است که می توان برای تشخیص بارور بودن تخم ها از آن استفاده کرد. اما برای این کار باید به نشانه های این روش نیز آگاه باشیم. توجه کنید که اگر تخم مرغ را برای مصرف می شکنید بدانید که مزه تخم مرغ نطفه دار با تخم مرغ معمولی هیچ تفاوتی نمی کند و قادر نخواهید بود از طریق مزه عمل تشخیص را انجام دهید.

اما برخی از نشانه هایی که می توانید با شکستن تخم مرغ تشخیص به نطفه دار بودن آن ها کنید. تخم مرغ های نطفه دار دارای یک بلاستودرم دایره ای شکل یه رنگ سفید می باشند.  این رنگ بلاستودرم به صورت کدر است ک در لبه های کناری آن به صورت مجزا قرار گرفته و به راحتی قابل تشخیص خواهد بود. با مشاهده دقیق تر تخم مرغ می توانید ببینید که یک حاشیه بیرونی یک قسمت مرکزی فشرده تر را احاطه کرده است. در این مطلب 4 روش از آسان ترین و دقیق ترین روش های تشخیص نطفه دار بودن تخم را برایتان معرفی کردیم. با مطالعه این مطلب و انجام هر یک از سه روش می توانید عملیات تشخیص دارا بودن جنین درون تخم را انجام دهید.

نحوه تشخیص تخم نطفه دار تلف شده

همیشه تخم های نطفه دار به جوجه تبدیل نخواهد شد بلکه برخی از آن‌ها در اواسط راه تلف شده و این امکان را ندارند که به جوجه تبدیل شوند. اما نحوه تشخیص تخم نطفه دار تلف شده به چه شکل خواهد بود؟ با نگاه کردن به تخم نطفه دار با استفاده از چراغ قوه متوجه خواهید شد که تخم های نطفه دار تلف شده فضای خالی بیشتری داشته و نقطه سیاه آن نسبت به تخم نطفه دار سالم کمتر خواهد بود. با نیم نگاهی به خوبی متوجه خواهید شد که تخم نطفه دار تلف شده هیچگونه ضربان و حرکتی نداشته و به طور کلی ساکن و بی حرکت می باشد. برای اینکه بتوانید تپش قلب و حرکت را در تخم مرغ نطفه دار مشاهده کنید باید از مادون قرمز و یا دستگاه های نطفه سنج پیشرفته استفاده نمایید.

نحوه تشخیص تخم مرغ نطفه دار ضعیف

بسیاری از تخم مرغ های نطفه دار در روزهای اول فرایند رشد بسیار ضعیفی دارند. با گذشت زمان ممکن است رشد جنین در این نوع تخم مرغ ها به طور کامل متوقف شود و جنین داخل آن تلف گردد. معمولاً تخم های نطفه داری که در معرض دمای گرم بسیار شدید قرار گرفته اند و یا کهنه هستند تخم مرغ نطفه دار ضعیف به شمار می روند. توجه داشته باشید تخم های نطفه دار ضعیف باید از روند جوجه کشی به طور کامل حذف شوند.

برای تشخیص این نوع تخم های نطفه دار نیز می توانید از چراغ قوه برای دیدن رگ های به هم پیوسته و دیدن تپش قلب استفاده کنید. تخم نطفه دار ضعیف به هیچ عنوان رگ های به هم پیوسته و تپش قلب را به شما نشان خواهد داد.

بهترین زمان تشخیص نطفه دار بودن تخم مرغ

 ۷ تا ۱۰ روزگی بهترین زمان قابل تشخیص نطفه دار بودن تخم است. به این نکته توجه باشید برخی از شرکت‌ها با چراغ قوه های کوچک و قوی این کار را انجام می دهد و نام آنرا دستگاه نطفه سنج گذاشته اند. توصیه می کنیم با نور معمولی در ۷ تا ۱۰ روزگی تشخیص نطفه دار بودن تخم را انجام دهید.

تاثیر خروس در باروری مرغ

معمولا به ازای هر ۱۰ مرغ یک خروس در نظر می گیرند تا در تخمگذاری و جفتگیری به مرغ ها کمک کند. خروس اندک اندک قدرت باروریش  کاهش می یابد. توجه داشته باشید از یک خروس 6 تا 8 ماه می توانید برای باروری مرغ استفاده کنید و بعد از ۸ ماه قدرت باروری آن کم می‌شود. در این مواقع توصیه می‌کنیم از خروسهای استفاده کنید که ژنتیک بهتری را نسبت به سایر خروس ها دارند.

شما برای ما از تشخیص نطفه دار بودن تخم بنویسید

در این مطلب از سایت پراور صنعت شما را با نحوه تشخیص نطفه دار بودن تخم آشنا کردیم و 4 روش متداول در این زمینه را مورد بررسی قرار دادیم. چنانچه شما از روش های دیگری برای تشخیص نطفه دار بودن تخم استفاده می کنید آن را با ما از طریق قسمت نظرات در میان بگذارید. همچنین از این طریق می توانید سوالات ذهنی خود در این باره را از متخصصان سایت پراور صنعت بپرسید. پشتیبانان سایت ما در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

تخم مرغ نطفه دار چیست؟

تخم مرغ بارور تخم مرغی است که اسپرم و تخم در درون شیپور با یکدیگر ترکیب شده باشند.

تشخیص تخم نظفه دار از طریق آب چگونه است؟

معمولا تخم مرغ هایی که سنگین هستند، نطفه دار بوده و در ظرف آب غرق می شوند. چنانچه تخم مرغی بر روی آب بماند به معنی غیر بارور بودن آن است.

بهترین زمان تشخیص نطفه دار بودن تخم مرغ چه زمانی است؟

۷ تا ۱۰ روزگی بهترین زمان قابل تشخیص نطفه دار بودن تخم است

طاعتی
دیدگاه کاربران
۲ دیدگاه
  • امیر مهدی 19 اردیبهشت 1402 / 3:21 ب.ظ

    سلام من دستگاه جوجه کشی درست کردم و تخم مرغ نطفه دار را درون دست گاه جوجه کشی گذاشتم بعد ۱۰ روز دیدم که نصف تخم مرغ معلوم نیست ولی نصف دیگر آن معلوم است و رگ های آن معلوم است .
    الان تخم مرغ خراب شده است یانه

    • مدیریت سایت 20 خرداد 1402 / 6:59 ب.ظ

      سلام دوست عزیز، خیر سالم هست

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *