تحریک مرغ برای تخمگذاری + [ راهکارهای حرفه ای برای تخمگذاری بیشتر ]

تحریک مرغ برای تخم گذاری

به نظر شما چه عواملی باعث تحریک مرغ برای تخمگذاری می شود؟ عوامل مختلفی هستند که می تواند باعث تحریک مرغ برای تخم گذاری شود. هر چقدر تخم گذاری مرغ بیشتر شود، بالطبع سودآوری بالاتری برای پرورش دهنده خواهد داشت. بسیاری از پرورش دهندگان برای سودآوری بیشتر از تکنیک های مختلفی برای افزایش تخمگذاری این پرنده استفاده می کنند. در این مطلب از سایت پرآور به طور کامل به این موضوع خواهیم پرداخت. برای اطلاعات بیشتر با سایت پراور صنعت همراه باشید. مطالعه این مطلب به 7 دقیقه زمان نیاز دارد.

 ضرورت افزایش تخمگذاری

پرورش مرغ تخمگذار نسبت به مرغ گوشتی بسیار پر ریسک تر و احتمال ضرر و زیان آن نیز بیشتر است. معمولاً دوره به ثمر رسیدن مرغ های گوشتی کمتر بوده و نیاز به مراقبت شدید در آنها نیز کمتر است. با توجه به حساسیت مرغ‌های تخم‌گذار و عوامل بسیاری که می تواند کیفیت و کمیت تخمها را تحت تاثیر قرار دهد پرورش مرغهای تخمگذار نیز حساس تر و تقریباً تخصصی تر است. در کنار عوامل زیادی که می‌تواند باعث تلفات مرغ ها  و ضرر و زیان پرورش مرغ شود، کاهش و توقف تخمگذاری نیز بخش قابل توجهی از این ضرر و زیان را تشکیل می‌دهند.معمولا پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار و صاحبان این نوع صنایع همواره نگران و مراقب هستند تا گله مرغ های آنها دچار افت تخمگذاری نشوند. در کنار مراقبتها توجه به نکاتی که می‌تواند باعث تحریک مرغ ها برای تخم گذاری بیشتر و منظم شود نیز اهمیت زیادی دارد. در ادامه این نکات را بررسی می کنیم.

راه های تحریک مرغ برای تخمگذاری

عوامل زیادی می‌توانند بر تعداد تخم هایی که یک مرغ می گذارد اثرگذار باشند. برای تحریک مرغ به تخم گذاری و افزایش میزان تخم ها شناخت این عوامل ضروری است.

تحریک مرغ برای تخم گذاری
تحریک مرغ برای تخم گذاری

بیشتر بخوانید: تغذیه مرغ خانگی

. جایگزینی مرغهای جوانتر

معمولا سن تخم گذاری ایده آل در مرغ ها ۵۰ الی ۶۰ هفتگی بوده و به تدریج از تعداد تخمها کاسته می شود. بعد از رسیدن مرغ ها به این سن بهتر است آنها را با مرغ‌های تخم‌گذار جوان تعویض کنید. راه دیگر برای تحریک تخمک گذاری در مرغ ها وارد کردن آنها به یک دوره استراحت است که دوره تولک گفته می‌شود. در این دوره تخم دان، اسکلت و پرهای بدن مرغ احیا شده و بعد از یک الی دو ماه دوباره شروع به تخمگذاری می کند. در این حالت هر چند تعداد تخم ها کمتر می شود اما شاهد بزرگتر شدن تخمها خواهید بود. توصیه می‌شود دوره تولک گذاری مرغ ها در ایامی انجام شود که معمولاً قیمت تخم مرغ پایین‌تر است.

. غذا

یکی از راه های تحریک مرغ ها برای تخمگذاری توجه به نیازهای تغذیه‌ای آنهاست  که شامل مواد مغذی، پروتئین ها،کربوهیدرات ها، ویتامین ها و مواد معدنی می باشد. ضمن اینکه مرغ های تخمگذار روزانه ۱۶ تا ۱۸ درصد پروتئین و ۳ درصد کلسیم نیاز دارند. قطعاً نمی‌توان از مرغهایی که توسط غذای خانگی و دانه های کم ارزش تغذیه می‌شوند توقع تخمگذاری بالایی داشت. ذکر این نکته نیز مهم است که تغییرات ناگهانی در جیره غذایی و یا جایگزین کردن مواد دیگر به جای غذایی فعلی نیز می‌تواند باعث کم شدن تخمها و حتی توقف تخم گذاری شود.

. نمک

شاید به نظر چندان مهم نباشد اما مرغ ها نیز مانند انسانها به نمک نیاز دارند و کاهش نمک در جیره غذایی آنها می‌تواند باعث افت تخم گذاری شود. کلرید سدیم بدون ید نمک مورد نیاز مرغ ها را تامین می کند.

. آب

آب برای هر موجود زنده‌ای حیاتی است و مرغ ها نیز نیازمند آب هستند. فارغ از نیاز اولیه و ساده مرغ ها به آب باید توجه داشت که نشان و  نه تنهاحجم زیادی از بدن مرغ تخمگذار را آب تشکیل می‌دهد، بلکه نیمی از حجم تخم مرغ هم متشکل از آب است. پس  بررسی و مراقبت از آبخوری مرغ ها اهمیت زیادی دارد. آبخوری ها در زمستان دچار یخ زدگی شده و در مواقعی از سال نیز لوله های آب دچار گرفتگی می‌شوند و ممکن است در این شرایط مرغهای تخمگذار ساعاتی را تشنه بمانند. این شرایط اثر منفی بر تعداد و کیفیت تخم ها خواهد گذاشت.

. محل زندگی مرغ

یکی از راه های بسیار مهم در جهت تحریک مرغ ها برای تخم گذاری توجه به شرایط بهداشتی جایگاه نگهداری آنها است. فارغ از اینکه سیستم پرورش مرغ تخمگذار قفس یا پرورش بر روی بستر است، این شرایط بهداشتی و فضای مناسب است که روی تعداد و کیفیت تخم اثرگذار است. معمولاً مرغ ها در فضای کم و پر ازدحام توانایی تخمگذاری پایین تری دارند. ضمن اینکه توجه به بهداشت محیط آنچنان حائز اهمیت است که باید کارکنان با لباس کار وارد فضای نگهداری مرغ ها شوند تا بیماری به آنها سرایت نکند. بروز بیماری در مرغ ها نیز می‌تواند تاثیر زیادی بر تخم گذاری مرغ ها بگذارد.

. لانه های تخم گذاری

تعداد لانه هایی که برای تخم گذاری مرغ ها در نظر گرفته می‌شود باید متناسب با تعداد آنها بوده و کیفیت لانه ها از لحاظ تمیزی و راحتی در حدی باشد که مرغ برای تخمگذاری تحریک شود. نبود شرایط مناسب لانه ها و تعداد کم آنها می‌تواند باعث تخم گذاری مرغ ها بر روی بستر شده و احتمال خورده شدن تخم ها بسیار است. ضمن اینکه مرغ ها به تخم خوری عادت می‌کنند. تعداد مناسب لانه تخمگذاری معمولاً یک عدد لانه برای پنج قطعه مرغ است.

. منبع نور

یکی از عوامل مهم در تحریک مرغ برای تخمگذاری استفاده درست از نور است. معمولاً ۱۴ ساعت نور دهی شرایط ایده‌آلی برای تخم گذاری است. برای اطمینان از شدت و کیفیت نوردهی و منبع نور می‌توان از ابزار نورسنج استفاده کرد. به خصوص که لامپ ها به عنوان منبع نور بعد از مدتی دچار افت شده و نور اولیه را ندارند.

زمان مناسب جمع آوری تخم مرغ ها

جمع آوری به موقع تخم ها از چند لحاظ بر روی تعداد آنها اثرگذار است. اول اینکه تخم مرغ ها آلوده نشده و دچار شکستگی نمی‌شوند. دوم جلوگیری از عادت تخم خوردن مرغ ها است به خصوص اینکه مرغ ها موجوداتی کنجکاو هستند و یا حتی در صورت گرسنه ماندن به تخم خوری رو می آورند. نکته سوم برداشت اشتباه شما از تعداد تخم مرغ ها است . منظور اینکه با آسیب به تخم مرغها و خورده شدن آنها شما تصور می‌کنید که تعداد آنها کم است در حالی که بخشی از آنها خورده و یا شکسته شده اند.

تحریک مرغ برای تخم گذاری
تحریک مرغ برای تخم گذاری

بیشتر بخوانید: ۱۱ تکنیک منحصر به فرد برای افزایش تخمگذاری مرغ

. کاهش استرس

استرس می‌تواند باعث تحریک شود اما این نوع واکنش اثر خوبی بر روند تحریک مرغ برای تخمگذاری نداشته بلکه اثر معکوس دارد. یعنی می‌تواند باعث کاهش و یا حتی توقف تخمگذاری در مرغ ها شود. اما چه عواملی باعث ایجاد استرس می شوند؟

. نوسانات دمایی

. گرمای بیش از حد

. سرمای زیاد

.  سر و صداهای ناهنجار و بلند

.  حیوانات شکارچی مانند روباه، سمور و…

.  هر عاملی که باعث ترس و وحشت در مرغ ها شود

. خواب

خواب و استراحت مرغ بستگی مستقیم به نوع نوردهی دارد. تایم نوردهی برای مرغها از صبح شروع شده و حداکثر تا ۱۶ ساعت ادامه دارد. بعد از این زمان نوبت خاموشی و خواب مرغ ها است که معمولا از ساعت ۸ شب شروع می‌شود. نور دهی و روشنایی در شب و یا هر عامل برهم زننده آرامش محیط می‌تواند باعث خواب‌زدگی مرغ ها شده و در نهایت منجر به کاهش تخم گذاری شود.

داروهای تقویتی برای تحریک مرغ ها به تخم گذاری

در کنار عوامل و فاکتورهایی که در جهت تحریک مرغ برای تخمگذاری ارائه شد، داروهای تقویتی نیز می‌توانند نقش بسزایی در این رابطه داشته باشند. این داروها باعث رشد و وزن گیری بهتر مرغ تخمگذار شده و در نتیجه تخم مرغ های بزرگتری نیز به دست می آید. ذکر این نکته مهم است که استفاده از داروهای تقویتی باید تحت نظر و مشاوره دامپزشک انجام شود تا با انتخاب داروی مناسب بتوان بهترین نتیجه را گرفت.

 فواید استفاده از داروهای تقویتی در مرغهای تخمگذار شامل موارد زیر می شود:

۱. توانایی بیشتر مرغ برای تخم گذاری منظم و بدون اختلال که سود بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

۲.  تخم مرغ های به دست آمده از پوست قوی‌تری برخوردار بوده و در حمل و نقل شکستگی بسیار کمتری خواهند داشت.

۳.  اندازه تخم مرغ ها بعد از استفاده از دارو توسط مرغ ها، بزرگ تر و درشت تر می شود که نقش مهمی در جذب مشتری دارد.

دلایل قطع تخمگذاری

۱. نژاد مرغ ها

۲. افزایش سن مرغ تخم گذار

۳. کرچ کردن

۴. نور کم در محیط زندگی مرغ تخم گذار

۵. وارد شدن استرس

۶. دریافت پروتئین کم

۷. جیره غذایی ضعیف که مواد معدنی و ویتامین ها در آن کم است

۸. گرسنگی و تشنگی مرغها

۹. تغییر ناگهانی محل زندگی مرغها

۱۰.  تولک رفتن

۱۱.  انواع بیماری ها

۱۲.  گیر کردن تخم در تخمدان مرغ

۱۳. فضای کم محل زندگی مرغ ها

۱۴. تمیز نبودن لانه

انواع مرغ تخم گذار

۱. مرغ تخمگذار صنعتی ( مرغ سفید)

۲. مرغ تخمگذار رنگی

۳. مرغ تخمگذار دورگه

۴. مرغ تخمگذار بومی

شما برای ما از تحریک مرغ برای تخمگذاری بنویسید

در این مطلب از سایت پراور صنعت شما را با تحریک مرغ برای تخمگذاری آشنا کردیم. با استفاده از تکنیک های گفته شده به راحتی می تواند تخمگذاری مرغ را افزایش دهید. چنانچه شما از روش دیگری برای تحریک مرغ استفاده می کنید آن را از طریق قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. همچنین می توانید سوالات خود در این باره را از پشتیبانان سایت پراور صنعت بپرسید تا انها در اسرع وقت به سواات شما پاسخ دهند.

سوالات متداول

سن تخم گذاری ایده آل در مرغ ها چه سنی است؟

۵۰ الی ۶۰ هفتگی

مرغ برای تحریک شدن در روز به چند ساعت نور احتیاج دارد؟

14 ساعت

چه عواملی باعث ایجاد استرس در مرغها می شوند؟

. نوسانات دمایی . گرمای بیش از حد . سرمای زیاد . سر و صداهای ناهنجار و بلند . حیوانات شکارچی مانند روباه، سمور و… . هر عاملی که باعث ترس و وحشت در مرغ ها شود

طاعتی
دیدگاه کاربران
۱۴ دیدگاه
  • امیر حسین 25 آذر 1400 / 8:49 ب.ظ

    از چه رنگی برای لامپ های تحریک نوری استفاده کنیم؟؟

    • طاعتی 27 آذر 1400 / 3:46 ب.ظ

      رنگ زرد و سفید

  • علب 11 دی 1400 / 8:43 ب.ظ

    سلام من مرغم را جا به جا کردم تا چه مدت تخم نمیزاره

    • طاعتی 13 دی 1400 / 2:58 ب.ظ

      باید به شرایط عادت کنه

  • ebrahimpurghadr 2 اردیبهشت 1401 / 8:21 ب.ظ

    مطالب نسبتاُ خوب و مفید بود

  • رحیم 3 دی 1401 / 4:44 ب.ظ

    سلام من ۱۰۰تا مرغ بومی ۷ماهه گرفتم برای تخم گذار داخل قفس مرغ تخمگذار نگهداری میکنم آیا اگر در قفس باشند و دان همان روزی ۱۰۰گرم بخوررن چاق می‌شوند و تخم آنها کم میشود

    • مدیریت سایت 26 دی 1401 / 12:04 ب.ظ

      سلام خیر قفس راندمان تخمگذاری را افزایش میدهد

  • Hadi 5 دی 1401 / 3:03 ب.ظ

    برای افزایش تولید ماگلمون در۸۵هفتگی هست ونزدیک ۸۲درصد تولید داریم ایا راه کاری هست برای افزایش تولید

    • مدیریت سایت 26 دی 1401 / 11:34 ق.ظ

      سلام میتونید از راهکارهای ارئه شده در همین مطلب استفاده کنید

      • Emad 11 بهمن 1401 / 8:20 ب.ظ

        سلام ببخشید ۴۰تا مرغ دارم اینا ۱۵تاشون تخم میذاشتن یهو قطع شد ورسید روزی ۴تو دلیل چی میتونه باشه .وبا سویا برطرف میشه

        • مدیریت سایت 20 خرداد 1402 / 8:37 ب.ظ

          سلام دوست عزیز، مشکل از دما میتونه باشه یا نوع تغذیه

  • صادقی 8 اردیبهشت 1402 / 1:23 ب.ظ

    سلام از کجا باید نیمچه ۶ ماهه پیدا کنین

  • محمد 6 آبان 1402 / 4:24 ب.ظ

    سلام من ده تا مرغ هشت ماه دارم تا حالا به تخم نیامد دلیلش چیه ممنون

    • مدیریت سایت 30 آذر 1402 / 11:53 ق.ظ

      سلام دوست عزیز، دمای مناسب و دان مناسب از نیازهای اولیه مرغ جهت تخمگذاری است. ایا این موارد را رعایت فرموده اید؟
      بررسی بفرمایید سوالی داشتید با کمال میل در خدمتتون هستیم

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *