بیماری مرغ در تابستان

بیماری مرغ در تابستان

یکی از مشکلاتی که پرورش دهندگان در فصل تابستان با آن دست و پنجه نرم می کنند، بیماری مرغ در تابستان است. معمولاً کسانی که با صنعت پرورش مرغ آشنایی ندارند تصور می کنند مرغ در فصل تابستان کمتر از سایر فصل ها  مریض خواهند شد.  اما این تصور کاملا غلط بوده و این پرندگان در تابستان نیز با مریضی های گوناگونی دست و پنجه نرم می کنند.  چنانچه دوست دارید با این مریضی ها آشنا شوید هر چه سریعتر آنها را رفع کنید توصیه می‌کنیم تا انتهای مطلب با سایت پرآور صنعت همراه باشید. سایت پرآورصنعت در این مطلب به تمامی بیماری های مرغ در فصل تابستان اشاره خواهیم کرد و آنها را به طور کامل مورد بررسی قرار می دهیم. مطالعه این مطلب به ۷ دقیقه زمان نیاز دارد.

انواع بیماری مرغ در تابستان

بیماری مرغ در تابستان گونه های مختلفی دارد. این پرنده در فصل گرم سال با بیماریهایی از دسته ویروسی، انگلی، جوانه و قارچی دست و پنجه نرم می کنند. بیماری هایی که گفته شد اکثراً از سوء تغذیه، محیط نامناسب و فضای غیر بهداشتی به وجود می آید. برای این که بتوانید این بیماری ها را کنترل کنید باید سه موضوع مهم بهداشت، آب و دان و محیط پرورش را فراهم کنید. چنانچه هر یک از شرایط گفته شده را نتوان فراهم کرد به طور قطع مرغ در تابستان به یکی از بیماریهای انگلی، ویروسی، قارچی و جوانه مبتلا خواهد شد. در پایان این مطلب به شما خواهیم گفت که چگونه از شیوع بیماری ها جلوگیری کنید و چگونه فضایی مناسب برای مرغ ها خلق کنید که بهترین شکل رشد خود را پیگیری کنند. کنترل بیماری در تابستان و سایر فصول سال می تواند سود شما در پرورش مرغ را چندین برابر کند.

استرس گرمایی

مهمترین بیماری مرغ در تابستان ، استرس گرمایی است. با افزایش دما در فصل تابستان مرغ دچار استرس گرمایی خواهد شد. یکی از کارهایی که می تواند بیماری استرس گرمایی را زیاد کند تراکم بالا در پرورش مرغ  است. تراکم بالا اجازه آزاد شدن گرمای تولید شده را نمی دهد. نبود آب مناسب و کافی از دیگر عواملی است که باعث تشدید استرس گرمایی خواهد شد.

بیماری مرغ در تابستان
بیماری مرغ در تابستان

بیشتر بخوانید: نگهداری مرغ در تابستان

علائم، تشخیص، درمان و پیشگیری

از علائم بیماری استرس گرمایی می توان به بی حالی، تنفس سخت و دعوای  مرغ ها با یکدیگر اشاره کرد. برای درمان و پیشگیری این بیماری کافی است تراکم مرغ ها را در پرورش رعایت کنید. تعداد مرغ و میزان فضا دو عامل مهم در درمان و پیشگیری از بیماری استرس گرمایی است. توصیه می کنیم استانداردهای موجود در تعداد مرغ و میزان فضا را رعایت کنید تا مرغ های شما دچار استرس گرمایی نشوند. تهویه مناسب، بهداشت محیط، آب تمیز، تغذیه مناسب و استاندارد و مواد معدنی از دیگر عواملی است که وجود آنها می تواند بیماری استرس گرمایی در مرغ ها را مداوا کند. استرس گرمایی جزء مهم ترین بیماری مرغ در تابستان است که با استفاده از عوامل گفته شده به راحتی درمان خواهد یافت.

برونشیت

یکی از بیماری هایی که مرغ در فصل تابستان با آن دست و پنجه نرم می کند بیماری برونشیت است.  بیماری برونشیت شایع ترین بیماری تنفسی است که می تواند مرغ ها را در فصل تابستان درگیر کند. این بیماری دوره خود را از دستگاه های تنفسی و چشم شروع می کند. توجه داشته باشید اولین جایی که بیماری برونشیت به آنها ضربه خواهد زد چشم و دستگاه های تنفسی خواهد بود. کسانی که پرورش مرغ را انجام می‌دهند باید بدانند این بیماری از طریق تماس بدن مرغ ها با یکدیگر و تنفس مرغ سالم در کنار مرغ بیمار سرایت خواهد کرد. شیوع بیماری برونشیت بسیار قوی بوده و در در عرض چند ثانیه می تواند از بدن مرغ بیمار به بدن مرغ سالم انتقال یابد. علاوه بر شیوع سریع بیماری، برونشیت ماندگاری بالایی نیز دارد. در برخی از مواقع این بیماری در بدن مرغ ها حدود یک سال ماندگاری خواهد داشت.

به طور معمول بیماری برونشیت در بدن مرغ ها حدود چهار هفته ماندگاری خواهد داشت. این ویروس به محلول ها، آنتی باکتریال ها، گرمای ۵۶ درجه به مدت ۱۵ دقیقه حساس است. مهمترین عواملی که باعث ایجاد این بیماری مرغ در تابستان میشود تهویه ضعیف و پرورش مرغ در تراکم بالا است. بسیاری از پرورش دهندگان تصور می کنند تعداد مرغ های زیادی را می توانند در فضای کوچکی پرورش دهند که همین امر باعث بروز بسیاری از بیماری ها میشود.

علائم، تشخیص، درمان و پیشگیری

بیماری برونشیت در مرغها در فصل تابستان علائمی چون نفس نفس زدن، تنگی نفس، کاهش اشتها، اسهال، بی حالی و افسردگی دارد. برای تشخیص حتمی این بیماری باید به دامپزشک متخصص مراجعه کنید. دامپزشک با روش های مختلف مرغ را مورد بررسی قرار خواهد داد. برای درمان این بیماری میتوانید از ترکیب سالسیلات استفاده کنید. اسپری یا قطره چشمی از روش های پیشگیری این بیماری به شمار می رود.

بیماری مرغ در تابستان
بیماری مرغ در تابستان

بیشتر بخوانید: غذای مرغ در تابستان

بیماری مرغ در تابستان، آنفولانزای حاد

بیماری سومی که آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد آنفولانزای حاد است. آنفولانزای حاد یکی از بیماری مرغ در تابستان است که می تواند صنعت شما را با ورشکستگی همراه کند. جدی گرفتن این بیماری و جلوگیری از شیوع آن می تواند یکی از مهمترین وظایف پرورش دهندگان باشد. دلیل جلوگیری از آنفولانزای حاد ویروسی بودن این بیماری است. بیماری های ویروسی معمولاً از انسان به انسان و از حیوان به حیوان سریع انتقال می .یابد. آنفولانزا سه نوع ضعیف، متوسط و حاد دارد که نوع آخر آن بسیار خطرناک تر از دو نوع دیگر است

نکته جالب درباره بیماری آنفولانزای حاد این است که علاوه بر مرغ ها پرندگانی چون شترمرغ، مرغ شاخدار، خروس، بوقلمون، پرندگان وحشی و زینتی نیز به آن مبتلا خواهند شد. منشا این بیماری پرندگان وحشی و آبزی هستند. نکته جالب این است که پرندگان وحشی یا آبزی بدون اینکه خودشان درگیر این بیماری شوند آن را به سایر پرنده ها به خصوص مرغ ها انتقال می دهند. چنانچه اطلاعات مناسبی نداشته باشید بیماری مرغ در تابستان می تواند یکی از معضلات کاری شما به شمار رود.

علائم، تشخیص، درمان و پیشگیری

نفس کشیدن سخت، سیاه شدن تاج، خونریزی در ساق پا، کم اشتهایی، بی حالی، دور هم جمع شدن گله، تلفات ناگهانی با روند افزایش تعداد مرغ ها و شیوع ناگهانی بیماری از جمله علائمی است که می توانید با استفاده از آن به بیماری آنفولانزا پی ببرید.

این بیماری از طریق پرندگان وحشی و آبزی آلوده، سگ و گربه آلوده، مدفوع و بستر آلوده انتقال می یابد. بهداشت ‌مهم ترین نکته‌ای است که برای پیشگیری از این بیماری باید آن را رعایت کنید. برای این که بتوانید بهتر با این بیماری مرغ در تابستان مبارزه کنید میتوانید از ورود پرندگان وحشی به محل پرورش مرغ جلوگیری نمایید. ضدعفونی کردن فضا، شستن ظروف آب و دان، مشورت با دامپزشک  از جمله عواملی است که می تواند شما را در این مسیر یاری دهد. توجه کنید برای از بین بردن بیماری مرغ در تابستان باید اصول بهداشتی را رعایت کنید. داشتن محیطی پاکیزه از مهمترین موارد مبارزه با بیماری مرغ در تابستان است.

لوسمی مزمن یکی از مهمترین بیماری های مرغ در تابستان

یکی از مهمترین بیماری های مرغ در تابستان  که باید آن را به صورت جدی دنبال کنید لوسمی مزمن است. لوسمی مزمن جزء بیماری های مسری بوده و مرغ را با عفونت تنفسی همراه خواهد کرد. عفونت تنفسی بسیار خطرناک بوده و  به نوعی این عفونت می‌تواند جان مرغ را بگیرد.  گسترش سریع از مرغ به مرغ دیگر از ویژگی های بارز لوسمی مزمن به شمار می رود. توجه کنید این بیماری می تواند زیان بزرگ اقتصادی را به صنعت پرورش مرغ و شما بزند. این بیماری نه تنها به مرغ بلکه جوجه ها را نیز تهدید می کند. به نوعی موجب مرگ و میر ۱۴ درصدی در ابتدای کار خواهد شد. چنانچه نتوانید به خوبی این بیماری مرغ را در تابستان کنترل کنید این عدد به ۳۰ درصد نیز خواهد رسید.

بیماری  لوسمی علاوه بر مرغ ها بر روی سیستم ایمنی سایر پرندگان چون اردک و کبوتر نیز تاثیر گذار خواهد بود. مهمترین زمان درگیری جوجه ها با این بیماری ۲۱ تا ۳۵ روزگی آنها میباشد.

بیماری مرغ در تابستان
بیماری مرغ در تابستان

بیشتر بخوانید: پرورش بلدرچین در زمستان

علائم، تشخیص، درمان و پیشگیری

از علائم این بیماری که به آن اشاره کردیم عفونت ریه و مجاری تنفسی است. در برخی از مواقع تشخیص این بیماری سخت بوده و با کمک گرفتن از دامپزشک می توانید آن را انجام دهید. مهمترین عامل در تشخیص درمان و پیشگیری از این بیماری مرغ در تابستان رعایت کردن بهداشت است. شما زمانی می توانید تمام بیماری ها در تابستان را از بین ببرید که بتوانید به بهترین شکل بهداشت محیط را فراهم کنید در ادامه خواهیم گفت که چگونه بهداشت محیط را رعایت کنید تا به دردسرهای بیماری مرغ در تابستان دچار نشوید.

استفاده از قفس مرغ برای جلوگیری از بیماری مرغ در تابستان

شاید برای شما جای سوال باشد که چگونه می توانید با استفاده از قفس مرغ از بیماری مرغ در تابستان جلوگیری کنید. قفس مرغ شرایطی را برای شما به وجود می‌آورد تا بتوانید به بهترین شکل مرغ بیمار را از مرغ های سالم جدا کرده و در فضای ایمن از مرغ های سالم نگهداری کنید. قفس از شیوع بیماری های مرغ در تابستان جلوگیری خواهد کرد. خصوصیت دوم تمیزی راحت و ایجاد فضای بهداشتی تر برای مرغ است. قفس های سایت پرآور صنعت به سینی فضولات مجهز هستند و همین امر می تواند شما را در فراهم کردن بهداشت محیط یاری دهد. دانخوری با توجه به میزان پرورش مرغ و آبخوری های اتوماتیک از دیگر مزایای استفاده از قفس است. با استفاده از قفس می توانید دان سالم و آب سالم در اختیار مرغ ها قرار دهید. همچنین برای شستشوی دانخوری و آبخوری دچار مشکل نخواهید شد. مرغ ها در فضایی پرورش خواهند یافت که از ارتباط با دیگر پرنده ها مانند پرنده های وحشی و غیر وحشی در امان خواهند بود. با استفاده از قفس مرغ دیگر خبری از بیماری مرغ در تابستان نخواهد بود.

قفس مرغ سه طبقه
قفس مرغ سه طبقه

شما برای ما از بیماری مرغ در تابستان بنویسید

در این مطلب از سایت پرآور صنعت شما را با بیماری مرغ در تابستان و علائم، درمان و پیشگیری آنها آشنا کردیم. چنانچه شما با بیماری های مرغ در تابستان آشنا هستید می توانید نظرات و سوالات خود را از طریق قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. امیدواریم از این مطلب به بهترین شکل استفاده کرده باشید.

سوالات متداول

انواع بیماری مرغ در تابستان را نام ببرید؟

ویروسی، انگلی، جوانه و قارچی

مهمترین بیماری مرغ در تابستان کدام بیماری است؟

استرس گرمایی

کدام بیماری مرغ در فصل تابستان علائمی چون نفس نفس زدن و تنگی نفس دارد؟

برونشیت

طاعتی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *