بهترین ویتامین برای مرغ تخمگذار

بهترین ویتامین برای مرغ تخمگذار

اگر در پی بهترین ویتامین برای مرغ تخمگذار هستید، این مطلب از سایت  پراورصنعت بهترین گزینه برای شما است. مرغ های بومی روستایی علاوه بر خوراک دستی که صبح و عصر مصرف می‌کنند با پرسه زدن و چریدن در طبیعت بخش زیادی از نیازهای خود به تنوع خوراک را برطرف می‌کنند. اما در سیستم صنعتی بسته و نیمه بسته خوراکی که در دسترس مرغهای تخمگذار است پاسخگوی تمام نیازهای آنها نمی باشد. به ویژه که تعداد مرغ ها در این سیستم بیشتر بوده و خطر ابتلای آنها به انواع بیماری‌ها و استرس نیز بیشتر است. بنابراین استفاده از ویتامین ها و مکمل های معدنی در کنار تغذیه مرغ های تخمگذار ضروری است.

 با توجه به شرایط سختی که صنعت مرغداری دارد کاهش مصرف خوراک در مرغهای تخمگذار بعد از بیماری و استرس می‌تواند منجر به بیماری های مسری در دسته های بزرگتری از آنها شود. در نتیجه این فرایند ضرر و تلفات در مرغهای تخمگذار به وجود می‌آید. لزوم استفاده از ویتامین ها و مکمل ها برای بهره‌مندی مرغ های تخم گذار از سیستم ایمنی سالم وجود دارد و همچنین استفاده از ویتامین ها می تواند سطح انرژی و اشتهای آنها را نیز بالا ببرد. به خصوص بعد از طی بیماری و واکسیناسیون که مرغ های تخمگذار سیستم ایمنی ضعیف تری دارند، استفاده از ویتامین ها ضروری است. برای اطلاعات بیشترذ در ادامه مطلب با سایت پراور صنعت همراه باشید. مطالعه این مطلب به 7 دقیقه زمان نیاز دارد.

ویتامین های ضروری برای مرغ تخمگذار

ویتامین های ضروری برای مرغ تخمگذار به شرح زیر می باشد.

ویتامین های ضروری برای مرغ تخمگذار
ویتامین های ضروری برای مرغ تخمگذار

بیشتر بخوانید: تغذیه مرغ تخمگذار

ویتامین D:

یکی از بهترین ویتامین برای مرغ تخمگذار ویتامین دی است که برای تقویت استخوان‌ها ناخن و منقار مرغ ها مفید بوده و ساختار اسکلتی محکمی را برای آنها به وجود می‌آورد . تاثیر این ویتامین در مرغهای تخمگذار را می‌توان بر روی کیفیت پوسته تخم آنها مشاهده کرد. اینکه یک مرغ تخم‌گذار به چه میزان ویتامین D نیاز دارد بستگی به سطح کلسیم و فسفر موجود در بدن او دارد. اگر مرغ تخم‌گذار کمبود کلسیم و فسفر داشته باشد نیاز وی به ویتامین D نیز بیشتر خواهد بود. با توجه به اینکه رشد اسکلتی مرغ بستگی به این سه عنصر دارد مرغدار باید رفتار مرغ تخم‌گذار را به خصوص بعد از بیماری بررسی کند . کمبود ویتامین D می‌تواند اثر بدی بر روی سیستم ایمنی بگذارد. نرمی استخوان، رشد ناکافی و کاهش تولید تخم مرغ از عوارض کمبود ویتامین D در مرغ های تخم گذار است.

ویتامین A:

ویتامین A نیز از بهترین ویتامین ها برای سلامتی مرغ تخمگذار است . این ویتامین که رتینول نیز نامیده می‌شود در مواد طبیعی مانند علف تازه سبز و روغن بعضی از ماهی ها نیز وجود دارد. پوشش کم پر، آبریزی از مخاط بینی و چشمی و زخم های چشمی از عوارض کمبود ویتامین A در مرغ است. کمبود ویتامین A می‌تواند به توقف رشد در مرغ ها منجر شود. معمولاً ماندگاری ویتامین A کوتاه بوده و در نتیجه در خوراک خشک که به مدت طولانی ذخیره می شود وجود ندارد. سیستم ایمنی بدن مرغ تخمگذار پس از یک دوره بیماری و استرس دچار ضعف شده و مرغ ها در معرض ابتلا به بیماری های دیگر نیز قرار می‌گیرند. با اضافه کردن مقداری ویتامین A به آب و خوراک آنها می‌توان از این وضعیت جلوگیری کرد.

ویتامین E:

از دیگر ویتامین های لازم برای مرغ تخمگذار ویتامین E است که برای رشد و تولید بهتر مرغ ها مفید است. ویتامین E با بالا بردن سطح فعالیت فاگوسیت های ” میکروب خور” که سلول هایی هستند که با بلعیدن باکتریهای  آسیب‌رسان آنها را از بین می برند، می تواند سیستم ایمنی مرغ ها را سالم سازد. طی این فرایند بافت های تخریب شده درمان شده و بدن مقاومت بیشتری خواهد داشت. کمبود ویتامین E به خصوص بعد از بیماری و ضعیف شدن سیستم ایمنی می‌تواند مرغ تخمگذار را دچار باکتری های مضر و بیماری‌هایی مانند آنسفالو مالسیای طیور قرار دهد که بیماری دیستروفی عضلانی را نیز در پی خواهد داشت. با تاثیر این بیماری بر بر روی مناطق گوشتی مانند پا و سینه مرغ تخم گذار بافت ماهیچه دچار تحلیل می‌شود.

ویتامین K:

مرغ های تخم گذار برای ساخت پروترومبین نیاز به ویتامین K دارند. این ویتامین علاوه بر اثری که روی لخته شدن خون دارد نقش مهمی در حفاظت در برابر بیماری کوکسیدیوز نیز دارد. افزایش تعداد لکه های خونی در تخم مرغ ها، خونریزی در ساق و سینه و همچنین نقص در لخته شدن خون از عوارض کمبود ویتامین K در بدن مرغ تخم گذار می باشد.

ویتامین های لازم برای مرغ تخمگذار
ویتامین های لازم برای مرغ تخمگذار

بیشتر بخوانید: پرورش مرغ تخمگذار

ویتامین های B:

ویتامین های گروه B به عنوان ویتامین های مفید برای مرغ تخمگذار جزو ویتامین های محلول در آب هستند و برخلاف ویتامین های قبلی که محلول در چربی بودند اینها به راحتی دفع شده و در بدن مرغ تخمگذار نمی‌مانند. پس مصرف ویتامین‌های گروه B باید مداومت داشته باشد. کارکرد این ویتامین ها برای مرغ تخمگذار در شرایطی بیشتر است که مرغ‌ها بعد از طی دوره بیماری و یا استرس میل چندانی به خوراک ندارند و با مصرف ویتامین D این کم غذایی تا حدی جبران می‌شود.

ویتامین B1 (تیامین) :

این ویتامین نقش مهمی در متابولیسم مناسب کربوهیدراتها دارد. بی اشتهایی، کاهش وزن، پایین افتادن بالها و فلج عضلات از نشانه های کمبود این ویتامین است. مرغهای تخمگذاری که کمبود ویتامین B1 داشته باشند دچار بیماری ستاره نگری (star-Gazing) می‌شوند. علایم این بیماری به این صورت است که مرغ روی پاهای خم شده اش نشسته و سر خود را به عقب خم میکند.

ویتامین B2 (ریبوفلاوین) :

در ساختار آنزیم ها و فرآیند متابولیسم، ویتامین B2 نقش مهمی دارد. مرغ های تخم گذار در هفته اول تا دوم تولد در صورت کمبود ویتامین دچار اسهال، فلجی و پیچیدگی پنجه می‌شوند. در این وضعیت مرغ بر روی مفصل پشت پا (مفصل بین استخوان ران و ساق و یا مفصل خرگوشی) و با کمک بالهای خود حرکت می‌کند. کاهش تولید مرغ، افزایش مرگ و میر جنین، افزایش تعداد جوجه های مرده در تخم و ریزش پر ها از عوارض کمبود ویتامین B2 در مرغ تخمگذار بالغ است.

ویتامین B6 (پیریدوکسین) :

یکی از بهترین ویتامین برای مرغ تخمگذار این ویتامین است که برای متابولیسم مناسب آمینو اسید ها ضروری است. تشنج های اسپاسمی و پرش های ناگهانی عضلانی از عوارض کمبود ویتامین B6 است.

ویتامین B12 (سیانوکوبالامین) :

کمبود این ویتامین در مرغ های تخمگذار می‌تواند باعث کندی رشد، ضریب تبدیل نامناسب و سطح پایین جوجه آوری شود. همچنین آمار مرگ و میر جنین در هفدهمین روز انکوباسیون بیشتر شده و میو تروفی ساق و خونریزی در غشای آلانتوئیس جنین نیز به وجود می آید.

سوالات متداول

کدام ویتامین برای تقویت استخوان‌ها، ناخن و منقار مرغ تخمگذار بکار می رود؟

ویتامین دی

کدام ویتامین برای رشد و تولید بهتر مرغ تخمگذار بکار می رود؟

ویتامین E

کدام ویتامین از طریق محلول در آب به مرغ تخمگذار میرسد؟

ویتامین های B

طاعتی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *