انواع قفس مرغداری – [معرفی بهترین قفس برای مرغداری]

انواع قفس مرغداری

از آنجایی که گوشت و تخم مرغ همیشه جزو پایه ثابت غذاهای ایرانی بوده است، پرورش مرغ روز به روز رونق بیشتری را به خود می بیند. اولین قدم در پرورش مرغ ایجاد یک سالن و مرغداری مناسب جهت رشد این پرنده است. زمانی شما می‌توانید سالن و یا مرغداری بی‌نظیری در اختیار داشته باشید که بتوانید به بهترین شکل آن را تجهیز نمایید. وجود تجهیزات مناسب مانند انواع قفس مرغداری ، سیستم گرمایشی و سرمایشی، دماسنج، رطوبت سنج، سیستم تهویه، دانخوری و آبخوری در یک مرغداری بسیار ضروری و دارای اهمیت است.

از آنجایی که وجود چنین امکاناتی بسیار مهم است قصد داریم در مطالب مختلف تمامی این گزینه ها را مورد بررسی قرار دهیم. در این مطلب قصد داریم شما را با مهمترین وسیله برای ایجاد مرغداری آشنا کنیم. مهمترین وسیله در ایجاد مرغداری قفس است. شما باید انواع قفس مرغداری را بشناسید و با توجه به هزینه و کاربرد آنها بهترین گزینه را انتخاب نمایید. با شناخت انواع قفس مرغداری و تجهیز سالن میتوانید یک سالن مجهز در اختیار داشته باشید.  استفاده مناسب از قفس ها در سالن های مرغداری موجب افزایش راندمان کاری و سودآوری بیشتر میشود.

برای اینکه بتوانید با انواع قفس مرغداری به طور کامل آشنا شوید توصیه می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. ما در این مطلب از سایت پرآور صنعت تمامی قفس هایی که در مرغداری ها کاربرد دارد را مورد بررسی قرار خواهیم داد و بهترین نوع آن را به شما معرفی خواهیم کرد. مطالعه این مطلب به ۷ دقیقه زمان نیاز دارد.

استفاده از قفس در مرغداری ها چه مزایایی را با خود به همراه دارد؟

دلیل استفاده از قفس در مرغداری ها بسیار زیاد است. از جمله مزایایی که میتوان با استفاده از غرفه کسب و کار پرورش مرغ هدیه داد می توان به گزینه هایی چون کاهش تلفات، بالا رفتن کیفیت محصولات، کاهش هزینه های خرید دان، جلوگیری از شیوع بیماری ها، ثبت آمار دقیق، کنترل آسان بیماری، استفاده از فضای بهداشتی تر، جلوگیری از آلودگی محصولات و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد.

انواع قفس مرغداری
انواع قفس مرغداری

انواع قفس هایی که در مرغداری ها به کار می رود

شما می توانید از دو نوع قفس در مرغداری ها برای شروع کسب و کار خود استفاده کنید. نوع اول آن قفس کالیفرنیایی یا منبری است. قفس کالیفرنیایی به دو دسته ساده و نیمه اتوماتیک تقسیم بندی می شود. دسته دوم قفس های باتری هستند. این نوع قفس ها نیز به دو نوع ساده و اتوماتیک تقسیم بندی خواهد شد. در ادامه مطلب هر یک از انواع قفس مرغداری که بیان کردیم را به طور کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد و بهترین آن را به شما معرفی می کنیم.

سیستم قفس کالیفرنیایی یا منبری

یکی از انواع قفس مرغداری که شما می توانید از آن در سالن استفاده کنید، سیستم کالیفرنیایی یا پلکانی است. همانطور که گفتیم قفس های کالیفرنیایی را می توانیم به دو دسته ساده و نیمه اتوماتیک تقسیم کنیم. قفس های کالیفرنیایی را از جنس آلومینیوم، گالوانیزه یا آهن می سازند. شما میتوانید از این رو قفس ها در جاهای مختلف استفاده کنید. به طور معمول ۲۰ عدد مرغ را میتوانید در هر متر مربع این سیستم قفس نگهداری کنید.

قفس کالیفرنیایی ساده

یکی از رایج ترین و پرکاربردترین انواع قفس مرغداری که شما می توانید از آن در مرغداری ها استفاده کنید قفس کالیفرنیایی ساده است. همانطور که از نام این قفس پیداست کارهای  این قفس به صورت دستی انجام خواهد شد. یا بهتر است بگوییم تمامی کارهایی که شما در قفس کالیفرنیای ساده انجام خواهید داد به وسیله دست بوده و هیچگونه ابزاری در آن دخالت ندارد.

برای اینکه بتوانید کار با قفس کالیفرنیایی ساده را برای خود آسان کنید می‌توانید از سیستم آبخوری آن را تغییر داده و سیستم آبخوری نیپل و یا تمام اتوماتیک جهت رسیدن آب تازه به مرغ ها استفاده کنید. در سایر کارها شما نمی توانید این قفس را به سیستم های اتوماتیک مجهز سازید. کارهایی مانند توزیع دان و جمع آوری کود در این قفس به صورت کاملا دستی انجام خواهد شد.

از آنجایی که قفس منبری  یا پلکانی ساده از قیمت پایین و مقرون به صرفه برخوردار است اکثر کسانی که در اول راه پرورش مرغ هستند از آن برای شروع کسب و کار خود استفاده می کنند.

قفس کالیفرنیایی نیمه اتوماتیک

همانطور که از نام این قفس پیداست اکثر کارهای آن به صورت اتوماتیک انجام شده و برخی از کارهای آن را نیز یا باید خودتان انجام دهید یا به دست کارگر بسپارید. در قفس منبری نیمه اتوماتیک توزیع دان کاملا اتوماتیک انجام خواهد شد. با توجه به ریل هایی که روی قفس ها نصب شده است شما می توانید با استفاده از واگن های موتور دار توزیع دان را به صورت یکنواخت و سریع انجام دهید. قفس کالیفرنیایی نیمه اتوماتیک نسبت به نمونه ساده آن این مزیت را دارد که شما می‌توانید جمع آوری کود را نیز به صورت اتوماتیک انجام دهید.

چنانچه پرورش مرغ تخمگذار را انجام میدهید باید جمع آوری تخم مرغ ها را به صورت دستی انجام دهید. معمولاً سیستم جمع آوری اتوماتیک تخم مرغ بر روی این نوع قفس ها نصب نشده و قابل استفاده نمی باشد. ایجاد فضای بهداشتی، توزیع یکنواخت دان، جلوگیری از ریخت و پاش دان و صرفه جویی در هزینه ها از جمله مزایای استفاده از قفس منبری نیمه اتوماتیک به شمار می رود.

انواع قفس مرغداری
انواع قفس مرغداری

سیستم قفس طبقه ای یا قفس باتری

یکی دیگر از انواع قفس مرغداری که می توانید از آن در سیستم پرورش مرغ در قفس استفاده کنید مدل طبقه ای یا باتری است. همانطور که در ابتدای مطلب نیز به آن اشاره کردیم سیستم قفس طبقه ای یا باتری به دو دسته ساده و تمام اتوماتیک تقسیم بندی می شود. قفس های طبقه ی یا باتری از جنس گالوانیزه گرم یا آلومینیوم هستند. قیمت این نوع قفس ها نسبت به نوع کالیفرنیایی بالاتر بوده اما هزینه‌های مانند پرداخت حقوق کارگر را نیز به حداقل ترین میزان خود می رساند. در ادامه مطلب هر دو نوع قفس طبقه ای را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

قفس طبقه ای ساده

در قفس طبقه ای ساده اکثر کارها به وسیله دست انجام میشود. در زیر تمامی طبقات این قفس سینی کود قرار دارد. با استفاده از این سینی ها می توانید به راحتی هرچه تمام تر کودهای تولید شده توسط مرغ ها را به بیرون از فضای  پرورش برانید. شما برای توزیع دان در این سیستم باید از دست استفاده کنید. علاوه بر موارد گفته شده جمع آوری تخم مرغ ها در پرورش مرغ تخمگذار نیز با استفاده از دست انجام میشود.

علاقمندان بسیار زیادی با توجه به قیمت مقرون به صرفه و کاربردی بودن این محصول در ابتدای پرورش مرغ علاقمند به خرید آن هستند. علاوه بر مقرون به صرفه بودن قفس مرغ از نوع طبقه ساده یکی از رایج‌ترین و پرکاربردترین انواع قفس مرغداری به شمار می رود.

قفس طبقه ای تمام اتوماتیک

قفس طبقه ای تمام اتوماتیک مجهزترین قفسی است که شما میتوانید در سیستم مرغداری از آن استفاده کنید. از این قفس معمولاً در موقع افطاری های بسیار بزرگ استفاده میشود. قفس طبقه ای تمام اتوماتیک تمام کارهای آن به صورت اتوماتیک انجام خواهد شد. سیستم توزیع دان، سیستم کود کشی، سیستم جمع آوری تخم مرغ، سیستم آبرسانی به صورت اتوماتیک انجام خواهد شد. توجه داشته باشید این نوع قفسه ها به هیچ عنوان نمی تواند در مقیاس کوچک کارایی داشته باشد و خرید آن می تواند هزینه بالایی را برای شما در بر داشته باشد.

انواع قفس مرغداری
انواع قفس مرغداری

معرفی بهترین قفس برای مرغداری

جهت انتخاب بهترین قفس برای مرغداری شما باید به عوامل مختلفی توجه داشته باشید. یکی از این عوامل جنس قفس است. متریالی که در قفس استفاده می شود باید از گالوانیزه گرم باشد تا بتواند در برابر شرایط بد آب و هوایی و رطوبت داخل سالن مقاوم باشد. هرچقدر جنس قفس مقاومت بیشتری در برابر رطوبت داشته باشد شما دغدغه کمتری جهت تعویض تجهیزات سالن خواهید داشت.

دومین عامل که می‌تواند در تعیین بهترین راه برای مرغداری در انواع قفس مرغداری تاثیر گذار باشد، هزینه خرید آن است. در این مواقع توصیه می کنیم با توجه به هزینه های اولیه و مقرون به صرفه بودن یکی از قفس های بالا را انتخاب نمایید.

سومین عامل که می تواند شما را در تهیه بهترین قفس برای مرغداری کمک کند توجه به ابعاد آن است. شما باید قفس هایی را انتخاب کنید که ابعاد آنها با ابعاد سالن شما همخوانی داشته باشد. به طور کلی استفاده از قفس های نیمه اتوماتیک تمام گالوانیزه گرم بهترین گزینه برای شماست. این گزینه از جهت متریال ساخت، سودآوری اقتصادی و کاربرد در بالاترین رده نسبت به سایر قفسه ها قرار می گیرد. به نظر شما کدام قفس از انواع قفس مرغداری می تواند جزو بهترین گزینه ها باشد؟

شما برای ما از انواع قفس مرغداری بنویسید

در این مطلب از سایت پرآور صنعت سعی کردیم شما را به طور کامل با انواع قفس مرغداری و بهترین نوع آن آشنا کنیم. توصیه ما به شما این است که در انتخاب قفس به هنگام خرید بسیار توجه داشته باشید. چنانچه قفسه خریداری شده نتواند کاربرد خاصی را برای شما اجرا کند و یا از هزینه بالایی برخوردار باشد، سود آوری شما را کاهش داده و سرمایه اولیه شما را جهت شروع بالا میبرد.

قفس 2 طبقه مرغ
قفس 2 طبقه مرغ

چنانچه جز عزیزانی هستید که در این زمینه از تجربیات و متفاوتی برخوردارید می‌توانید از طریق قسمت نظرات تجربیات خود را در اختیار ما و سایر مخاطبین سایت پرآور صنعت بگذارید. همچنین سریال قسمت نظرات می‌توانید سوالات خود در این زمینه را با پشتیبانی سایت پرآور صنعت در میان بگذارید و آنها در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ دهند.

سوالات متداول

استفاده از قفس در مرغداری ها چه مزایایی را با خود به همراه دارد؟

کاهش تلفات، بالا رفتن کیفیت محصولات، کاهش هزینه های خرید دان، جلوگیری از شیوع بیماری ها، ثبت آمار دقیق، کنترل آسان بیماری، استفاده از فضای بهداشتی تر، جلوگیری از آلودگی محصولات

انواع قفس هایی که در مرغداری ها به کار می رود را نام ببرید؟

سیستم قفس کالیفرنیایی یا منبری سیستم قفس طبقه ای یا قفس باتری

بهترین قفس برای مرغداری از چه جنسی ساخته می شود؟

گالوانیزه گرم

طاعتی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *