آموزش پرورش مرغ در منزل

آموزش پرورش مرغ در منزل

اگر نیم نگاهی به فروشگاه ها و یخچالهای آن بیندازید به خوبی متوجه خواهید شد گوشت و تخم مرغ جایگاه ویژه ای در بین خانواده های ایرانی دارد. با استفاده از پرورش مرغ و محصولات آن می توان به سوددهی رسید. اگر در ذهن خود به این نتیجه برسید که شما هم می توانید مانند تمامی برندهایی که در یخچال فروشگاه ها مشتریان خود را دارند، مشتریان خود را داشته باشید به راحتی می توانید پرورش مرغ در منزل را آغاز نمایید. پرورش مرغ در منزل از هزینه های ثابت شما اعم از تهیه زمین، ساخت ساختمان مرغداری و بسیاری از هزینه های دیگر خواهد کاهید. شما به آسانی می توانید با در نظر گرفتن مبلغی اندک برای تجهیزات به سوددهی فراوان برسید. توجه داشته باشید زمانی پرورش مرغ در خانه برای شما سودمند خواهد بود که بتوانید تمام نیازهای این پرنده بی نظیر را رفع نمایید.

بسیاری از افراد برای اینکه بتوانند به سوددهی برسند دست به پرورش مرغ در خانه می زنند اما با نداشتن اطلاعات کسب و کار خود را با شکست های سنگین مواجه می کنند. ما در این مطلب مطلب از سایت پرآور صنعت به کمک شما آمده ایم تا بتوانید به بهترین شکل این صنعت را مدیریت کنید و سود دهی کلانی را برای خود در نظر بگیرید. برای آشنایی با این کسب و کار پرسود توصیه می کنیم با ما تا انتهای مطلب همراه باشید. مطالعه این مطلب از سایت پرآور صنعت شما را یک قدم به زندگی ایده آل و سودهای فراوان نزدیک خواهد کرد.

 چه عواملی باعث میشوند که افراد اقدام به پرورش مرغ در منزل کنند؟

مرغها جزو طیوری هستند که خاصیت غذایی داشته و با پرورش آنها می‌توان به گوشت و تخم رایگان و البته سالم دسترسی داشت. ضمن اینکه شما با مشاهده مراحل رشد و زندگی روزمره آنها و صداهایی که یادآور طبیعت است احساس خوشایندی را تجربه خواهید کرد. معمولا مرغها و نیز خروس ها مقاومت بالایی داشته و تنها به وسیله دور ریز غذاها، میوه ها و سبزیجات تغذیه می شود. همچنین در صورت برخورداری از محوطه ای باز و چمنزار که معمولاً در خانه های روستایی شاهد آن هستیم می توانند خودشان نیز از حشرات، موجودات ریز و دانه ها تغذیه کنند. سوددهی بالا، زودبازده بودن، بازگشت سرمایه اولیه، هزینه های اندک از جمله ویژگی های بارز پرورش مرغ به شمار می رود.

سرپناه و محل نگهداری مرغ ها

اولین نکته‌ای که در پرورش مرغ در منزل اهمیت دارد محلی است که برای نگهداری از آن باید در نظر گرفت. انتخاب این محل بستگی به نوع زندگی شما دارد که آیا در شهر ساکن هستید یا روستا.

معمولاً در زندگی روستایی کمتر با مشکل مکان  پرورش  مرغ مواجه خواهید شد چرا که امکان دسترسی به فضای باز بیشتر از شهر است. اما در صورت سکونت در شهرها نیز می توان از حیاط خانه و پشت بام برای این منظور استفاده کرد.هر چند ایجاد فضا و مکان برای پرورش مرغ در مناطق شهری مستلزم رعایت نکات بیشتری است چرا که در صورت مزاحمت برای همسایه ها دچار مشکل خواهید شد. صدا و بویی که در فرآیند پرورش مرغ در منزل ایجاد می‌شود می‌تواند برای همسایه ها و یا حتی خود شما گاهی آزاردهنده باشد. بد نیست گاهی با بخشیدن چند عدد تخم مرغ به همسایه ها آنها را نیز در تجربه نگهداری مرغ ها در منزل شریک کنید تا کمتر دچار چالش با آنها شوید.

آموزش پرورش مرغ در منزل
آموزش پرورش مرغ در منزل

بیشتر بخوانید: پرورش قرقاول در منزل + [ آموزش کامل به همراه نکات طلایی ]

نکات مهم در ساخت مکان پرورش مرغ در منزل

بعد از این تفاسیر نوبت به ذکر عواملی می رسد که باید در ساخت مکان پرورش مرغ در منزل به آنها توجه شود:

فضای کافی

در دسترس بودن فضایی که بتوان اقدام به پرورش مرغ کرد اولین نکته در این مسیر است. فضای باز و سرسبز روستایی بهترین گزینه است. هرچند استفاده از انباری حیاط و پشت بام در مناطق شهری هم گزینه های بد نیستند.

 لزوم حصارکشی

ایجاد یک فضای محصور شده و امن که بتواند امنیت مرغها را تامین کند نکته مهمی است که شما با استفاده از توری های فلزی  و چارچوب محکم می توانید مرغ ها را از شکار شدن و گم شدن دور نگه دارید.

آشیانه تخمگذاری

یکی از اهداف پرورش مرغ در منزل استفاده از تخم آنها است. برای این منظور باید مکان امن و سرپوشیده ای را در داخل محوطه حصار کشی شده ایجاد کنید که در همه فصول بتواند مرغ ها را از سرما و گرمای زیادی حفظ کرده و امکان تخم گذاری و استراحت برای آنها را فراهم کند .

دانخوری  و آبخوری

در داخل محوطه محصوری که برای مرغها در نظر گرفته اید باید امکان دسترسی به آب و غذای سالم و بهداشتی برای آنها فراهم شود.

تهویه

انتخاب انباری به عنوان محلی برای نگهداری مرغ ها شما را ملزم به استفاده از فن تهویه خواهد کرد چرا که مرغ‌ها در چنین فضایی باید بتواند به هوای آزاد دسترسی داشته باشند.

بستر مناسب

معمولاً مرغها در یک بستر سفت دچار زخم پا و لنگیدن میشوند. برای جلوگیری از این حالت می توان از خاک اره استفاده کرد. چاره دیگری برای مرذیض نشدن مرغ ها وجود دارد که در ادامه مطلب به ان اشاره خواهیم کرد.

دما

مرغ ها در فصول سرد یا اقلیم سردسیری دچار تلفات می‌شوند. با استفاده از بخاری گازی یا هیتر برقی می‌توان فضای نگهداری را گرم نگه داشت.

نکته مهم: با استفاده از قفس مرغ به راحتی هر چه تمام تر می توانید موارد گفته شده را در اختیار داشته باشید، بدون اینکه نگران عوامل مختلف یادشده در مطالب بالا باشید. با خرید قفس مرغ ایمنی . بهداشت را برای مرغ ها و مدیریت راحت تر را برای خود به ارمغان اورید.

انتخاب بهترین نژاد برای پرورش مرغ در منزل

با توجه به هدفی که از پرورش مرغ در منزل دارید می توانید یکی از نژادهای مرغ را انتخاب کنید. در ادامه به چند مورد از نژادهای مرغ که می توان با پرورش آنها از گوشت و تخم مرغ به دست آمده استفاده کرد اشاره می‌شود :

مرغ برهما: وزن ۴/۵ کیلوگرم بعد از ۴ ماه پرورش و تولید ۱۴۰ تخم در سال

مرغ راس: وزن ۳-۲ کیلوگرم بعد از ۴۵ روز

مرغ فاورولس: وزن ۴ کیلوگرم در بهترین حالت

مرغ دورکینگ: وزن ۴ کیلوگرم بعد از ۵-۴ ماه

مرغ کوشین: وزن ۴ کیلوگرم بعد از ۵-۴ ماه( گزینه خوبی برای تخم گذاری نیست)

مرغ ساسکس: وزن ۳ کیلوگرم و تولید ۱۸۰ تخم در سال

مرغ مرندی: وزن ۳ کیلوگرم و تولید ۲۰۰ تخم در سال

آموزش پرورش مرغ در منزل
آموزش پرورش مرغ در منزل

بیشتر بخوانید: پرورش بلدرچین در خانه از ۰ تا ۱۰۰ + [ رایگان و کاربردی ]

شروع پرورش مرغ در منزل

برای شروع پرورش مرغ در منزل از چند روش می توان اقدام به تهیه مرغ کرد:

خرید تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی

اگر در فرآیند نگهداری و پرورش مرغ ها امکان استفاده از دستگاه جوجه کشی را دارید می توانید با خرید تخم های تازه و قوی اقدام به جوجه کشی کنید.

خرید جوجه چند روزه

اگر امکان خرید دستگاه جوجه کشی را ندارید و نیز تمایل دارید که با سرعت بیشتری پرورش‌مرغ را شروع کنید، می توانید جوجه های چند روزه مرغ را تهیه کنید که البته قیمت آن ها نسبت به تخم نطفه دار بالاتر خواهد بود. توجه به سالم و سرحال بودن جوجه ها بسیار مهم است.

خرید مرغ و خروس مولد

راه سوم این است که با خرید چند جفت مرغ و خروس از فرآیند تخم گذاری و جوجه درآوری طبیعی آنها استفاده کنید. در این روش بعد از بزرگ شدن جوجه ها می توان مولد های قدیمی را فروخته و یا از گوشت آنها استفاده کرد. خرید مرغ و خروس سالم که بتوانند تولید تخم نطفه دار داشته باشند بسیار اهمیت دارد.

تغذیه مناسب مرغها در پرورش خانگی

در پرورش مرغ در منزل دو روش تغذیه مرسوم است. معمولا مرغهایی که در مناطق روستایی پرورش داده می شوند برای تغذیه خودکفا هستند چرا که امکان گشت و گذار در طبیعت را داشته و می‌توانند از علف ها، حشرات و سایر موجودات غذای خود را تامین کنند. اما مرغهایی که در منازل شهری پرورش داده می شوند چنین امکانی را ندارند و باید به وسیله ی مواد غذایی که در ادامه به آنها اشاره می شود تغذیه شوند .

  1.  انواع دانه ها و غلات مانند جو، گندم، ذرت، دانه سویا،برنج و بذر سبزیجات
  2. انواع سبزی و علوفه مانند جعفری، ریحان، یونجه و…
  3.  پوسته و تفاله میوه و سبزیجات
  4. دور ریز غذای مصرفی با محدودیت نمک و چربی چرا که این دو تاثیر مضری در تغذیه مرغها دارند
  5.  نان خرد شده به همراه ماست

شرایط مناسب برای تخمگذاری

تخم گذاری یکی از اهداف مهم در پرورش مرغ در منزل است که مستلزم رعایت نکاتی است تا پروسه آن با موفقیت انجام شود.

ایجاد لانه امن

برای اینکه مرغها ترغیب به تخم گذاری شده و بتوانند در آسودگی به این کار بپردازند باید لانه ای امن و راحت داشته باشند. با استفاده از جعبه های چوبی یا پلاستیکی که با پوشال و یا کاه پر شده‌اند می‌توان لانه ای نرم و گرم را برای آنها ایجاد کرد. اما بهترین گزینه برای شما در این مواقع استفاده از قفس مرغ است.

پرورش مرغ در منزل
پرورش مرغ در منزل

بیشتر بخوانید: پرورش کبک در خانه از صفر تا صد + [ نکات کلیدی ]

 غذای حاوی کلسیم و پروتئین کافی

جیره غذایی که حاوی پروتئین و کلسیم کافی بوده و چربی کمتری دارد می تواند در تخم گذاری مرغ اثر مطلوبی داشته باشد.

نوردهی

مرغها در مجاورت نور تخم گذاری بیشتری دارند چرا که در تاریکی احساس می‌کنند در فصل زمستان قرار دارند و تمایل به تخم گذاری آنها کمتر می شود. پس با استفاده از نور مصنوعی می توان ساعات نوردهی را به ۱۳ تا ۱۴ ساعت در روز افزایش داد تا میزان تخمگذاری مرغ بالا برود.

دمای مناسب

در پرورش مرغ در منزل توجه به دمای محیط زندگی مرغ اهمیت زیادی دارد چرا که یکی از شرایط تخم گذاری مطلوب توجه به این نکته است. شما می توانید با استفاده از بخاری در فصول سرد و فن های تهویه در فصول گرم شرایط دمایی مناسب را برای مرغ ها ایجاد کنید.

محیط آرام

از عواملی که می‌تواند باعث کم شدن تخم گذاری یا قطع آن در مرغها شود استرسی است که از صداهای ناهنجار ناشی می شود. مانند صدای ماشین ها، سگ و…

بهداشت در محیط پرورش مرغها

 هرچند در نگهداری مرغ ها در منزل با تعداد زیادی از آنها مواجه نخواهید بود اما توجه به نکات بهداشتی حتی در تعداد محدود مرغها نیز اهمیت زیادی در سلامتی آنها دارد. بی توجهی به بهداشت مناسب می‌تواند باعث بیماری و تلف شدن مرغ ها شود. با رعایت نکاتی که در ادامه به آنها اشاره می‌شود می‌توانید محیطی سالم و تمیز را برای آنها فراهم کنید:

  1. استفاده از آبخوری و دانخوری مناسب و استاندارد که میکروب و آلودگی را جذب نکند و شستشوی منظم و مداوم آنها
  2. به کاربردن خاک اره و یا پوشالهای نرم به عنوان بستر کف که بتوان با تعویض مرتب آن فضولات و رطوبت را از بین برد (با این کار از ایجاد بوی ناخوشایند در محل پرورش مرغ ها جلوگیری می شود). استفاده از قفس را در این مواقع فراموش نکنید.
  3. در صورت امکان توصیه می شود مرغها را در فضاهای باز مانند مراتع و چمنزار رها کنید تا بتوانند هوایی عوض کنند و هم تغذیه طبیعی داشته باشند.

 مشکلات نگهداری مرغ در خانه

چنانچه دوست دارید پرورش مرغ را در خانه انجام دهید باید بدانید مرغ ها همانند سایر حیوانات خانگی نیاز به مراقبت های ویژه دارند. پرورش مرغ وجه های مختلفی را با خود به همراه خواهد داشت که یکی از آنها نگهداری و جلوگیری از بیماری ها است.  از جمله مشکلات نگهداری مرغ در خانه می توان به نکات زیر اشاره کرد:

  1. بیماری مشترک بین مرغ و انسان
  2. سر و صدای زیاد که باعث به هم زدن آرامش میشود
  3. محیط آلوده و کثیف
  4.  ناسازگار بودن با گیاهان (مرغ ها گیاهان را می خورند از این رو توصیه می کنیم برای نگهداری مرغ از فضای استفاده کنید که گیاهان زینتی در آن وجود ندارد)

بیماری های رایج مرغ هنگام پرورش آن در منزل

همانطور که گفتیم یکی از مهمترین نکاتی که در پرورش مرغ در خانه باید آن را مورد توجه بسیار زیاد قرار دهید بیماری آن است. بیماری مرغ می تواند نسبت سود و ضرر شما را به طور چشمگیری تحت تاثیر قرار دهد. از این رو تصمیم داریم شما را با بیماری های رایجی که مرغ با آن دست و پنجه نرم میکند را آشنا کنیم.

آسیب دیدگی در قسمت پا

یکی از مهمترین موارد که در اکثر جوجه ها رخ می دهد آسیب دیدگی در قسمت پا است. آسیب دیدگی در قسمت پا معمولاً مشکل جدی را برای جوجه و مرغ ها به وجود نمی آورد و درمان سختی ندارد.  زخم پا در پای مرغ اگر درمان نشود دچار عفونت و جراحات سنگین‌تر خواهد شد. چنانچه پاهای مرغ نتواند وزن آن را کنترل کند در پرورش دچار مشکل خواهد شد. توصیه می‌کنیم در روزهای اولیه جراحات پای زخم شده را شستشو و ضدعفونی نمایید تا از عفونت آن جلوگیری کنید. چنانچه عفونت آن بیش از حد اندازه شد با دامپزشک مشورت نمایید.

بیماری لنگیدن در پای مرغ
بیماری لنگیدن در پای مرغ

بیشتر بخوانید: پرورش مرغ گوشتی ۱۰۰% کاربردی + [ پرورش مرغ گوشتی در خانه ]

بیماری های انگلی در مرغ

وجود کنه و کرم ها می تواند بیماری های انگلی را برای مرغ ها به وجود بیاورد. برای این که بتوانید بیماری های انگلی را از مرغ ها دور کنید توصیه می نماییم از ورود هرگونه حشره به محیط نگهداری مرغ جلوگیری نمایید و محیط مورد نظر آن را تمیز کنید. بیماری های انگلی در مرغ با خود علائمی دارد از جمله این علائم می توان به از دست دادن اشتها، بی حالی و از بین رفتن پر اشاره کرد. درمان بیماری انگلی با داروهای ضد انگل و مکمل انجام می شود.

بیماری های باکتریایی

بیماری های باکتریایی از جمله بیماری هایی است که مرغ ها را زیاد درگیر نمی کند و در مرغها کمتر این نوع بیماری ها را مشاهده خواهید کرد. معمولاً بیماری های باکتریایی بر روی تنفس مرغها تاثیر منفی گذاشته و از نفس کشیدن درست آن ها جلوگیری می کند. از دیگر علائم بیماری های باکتریایی در ماه می توان به متورم شدن صورت، توقف تولید تخمک و خس خس کردن سینه اشاره کرد. بیماری های باکتریایی به راحتی از مرغی به مرغ دیگر منتقل می شود. برای اینکه بتوانید گسترش این بیماری را متوقف کنید توصیه می‌کنیم پرنده بیمار را از سایر پرنده ها جدا کنید.

بیماری های ویروسی

بیماری های ویروسی مهمترین نوع بیماری ها هستند که در صورت ابتلا مرغ آن را بسیار جدی بگیرید. درمان این نوع بیماری ها بسیار سخت بوده و شما را با مشکلات بسیار زیاد همراه خواهد کرد. درمان سخت و مشکلات این بیماری به خاطر شروع سریع آن و انتقال آن از بین پرنده به پرنده و از پرنده به انسان است. از جمله بیماری های ویروسی می توان به بیماری مارک، آنفولانزای مرغی، نیوکاسل، برونشیت و آبله مرغان اشاره کرد.

علائم بیماری های ویروسی کاهش تولید تخم مرغ، ترشحات بینی و چشم، سرفه و عطسه و زخم در پوست است. برای اینکه پرورش مرغ در خانه شما با شکست همراه نشود توصیه می کنیم برای جلوگیری از بیماری های ویروسی واکسن را در دستور کار قرار دهید.

نکات مهم در پرورش مرغ در خانه

پرورش مرغ در خانه می تواند تجربه ای لذت بخش و سرگرم کننده باشد که علاوه بر رسیدن به درامدزایی به تامین کننده کمک می کند تا بتواند با تولید محصولات ارگانیک سبد خانوار را تکمیل کند. با داشتن مرغ در خانه می توانید از مصرف تخم مرغ های ارگانیک و فاقد هرگونه مواد شیمیایی اطمینان حاصل کنید. پرورش مرغ در منزل نیازمند آموزش و رعایت نکاتی مهم و ضروری است که در ادامه مطلب به این نکات اشاره خواهیم کرد.

اقدامات مناسب قبل از پرورش

قبل از اینکه مرغ ها را به فضای پرورش بیاورید، لازم است 3 کار را انجام دهید. انتخاب محل مناسب، تهیه قفس یا محوطه  و انتخاب نژاد مناسب مرغ سه مرحله ای است که باید انجام دهید.

انتخاب محل مناسب

مکانی امن، دارای تهویه مناسب و دور از نور مستقیم خورشید را برای نگهداری مرغ ها در نظر بگیرید. انتخاب محل مناسب برای پرورش مرغ در منزل می تواند به طور کامل بر راندمان کاری و سودآوری تاثیرگذار باشد.

تهیه قفس یا محوطه

برای این که بالاترین بازخورد را از پرورش مرغ بگیرید، توصیه می کنیم از قفس مرغ استفاده نمایید. قبل از شروع پرورش برای مرغ ها، قفسی محکم و با اندازه استاندارد را خریداری نمایید. شما می توانید پرورش مرغ در بستر را با در نظر قسمتی از حیاط انجام دهید.

انتخاب نژاد مرغ

با توجه به هدف خود از پرورش مرغ در منزل  نژاد مناسب مرغ را انتخاب کنید. نژادهای جثه کوچک برای فضاهای محدود مناسب تر هستند. اما توجه کنید که برای پرورش مرغ تخمگذار نژاد مناسب برای تخمگذاری و برای پرورش مرغ گوشتی نژاد مناسب مرغ گوشتی را انتخاب نمایید.

اقدامات ضروری بعد از ورود مرغ ها به خانه

پس از فراهم کردن محل زندگی مناسب، نوبت به مراقبت های روزانه از مرغ ها می رسد. مراقبت های ضروری بعد از ورود مرغ ها به خانه به شرح زیر می باشد:

تغذیه مناسب

 از دان مخصوص مرغ و همچنین میوه ها و سبزیجات تازه برای تغذیه مرغ ها در خانه استفاده کنید. به یاد داشته باشید که دسترسی دائمی به آب تازه برای مرغ ها ضروری است. هر چقدر غذای مناسب برای مرغ ها اهمیت دارد به همان اندازه آب تازه و سالم مهم است.

نظافت و بهداشت قفس

به طور منظم قفس یا محوطه نگهداری مرغ ها را تمیز کنید تا از بروز بیماری جلوگیری شود. نظافت و بهداشت قفس و ا محوطه از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا به طور مستقیم بر درآمد و کیفیت محصول تاثیر می گذارد.

جمع آوری تخم ها

در صورتی که پرورش مرغ تخمگذار را در خانه انجام می دهید باید تخم ها را به صورت روزانه جمع آوری کنید تا از شکسته شدن یا آلودگی آنها جلوگیری نمایید.

تعامل با مرغ ها

با مرغ ها به آرامی رفتار کنید و برای ایجاد ارتباط، با آنها صحبت کنید و به آنها غذا بدهید. وجود سر و صدا می تواند موجب راندمان کاری را کاهش دهد و میزان درآمدزایی را به پایین ترین میزان برساند. به نظر شما چه نکته ای برای قبل ورود و بعد ورود مرغ به فضای پرورش در خانه باید رعایت شود؟ نکته مورد نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

شما برای ما از پرورش مرغ در منزل بنویسید

در این مطلب از سایت پرآور صنعت سعی کردیم شما را با پرورش مرغ در منزل آشنا کنیم. در این مطلب به نکاتی پرداختیم که شما بتوانید با توجه به آن دغدغه ای بابت پرورش مرغ در خانه نداشته باشید. چنانچه مطلب ما را به خوبی مطالعه کرده اید و نقدی بر آن دارید می‌توانید از طریق قسمت نظرات آن را با ما در میان بگذارید. همچنین می توانید سوالات ذهنی خود درباره پرورش مرغ در خانه را از این طریق با پشتیبان سایت پرآور صنعت در میان بگذارید تا آنها در اسرع وقت به صورت کاملا تخصصی به مشکل شما بپردازند و پاسخگوی سوالات شما باشند.  امیدواریم از این مطلب سایت پرآور صنعت بهترین شکل استفاده کرده باشید و بتوانید هر چه زودتر در کسب و کار خود به موفقیت دست پیدا کنید.

سوالات متداول

نکات مهم در ساخت مکان پرورش مرغ در منزل چیست؟

فضای کافی، لزوم حصارکشی، آشیانه تخمگذاری، دانخوری و آبخوری، تهویه، بستر مناسب، دما

بهترین نژادها برای پرورش مرغ در منزل کدامند؟

برهما، راس، فاورولس، دورکینگ، کوشین، ساسکس، مرندی

بهترین مکان برای پرورش مرغ در منزل چیست؟

قفس مرغ

طاعتی
دیدگاه کاربران
۲ دیدگاه
  • نگار 9 تیر 1401 / 11:58 ق.ظ

    سلام خسته نباشید. من یکی از مرغام یک روز درمیان تخم مرغ بدون پوسته میندازه یعنی پوسته داره ولی پوستش خیلی نازکه نمیدونمم کدومشونه. یکی دیگشونم همیشه عطسه رو داره هوا فکز نکنم سرد باشه اما دهنشو رو به بالا میگره و عطسه میکنه و دهنشو میزاره باز قبلن هم عطسه میکرد اما خیلی کم با اینکه هوا گرم شده ولی جدیدن بیشتر میکنه باید چکار کنم؟
    ممنون میشم جواب بدید

    • طاعتی 13 تیر 1401 / 3:30 ب.ظ

      سلام
      برای اولین گزینه از غذای مخصوص استفاده کنید
      حساسیت داره و باید شرایط مختلف رو بسنجید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *