کرچ شدن مرغ و راه های رفع آن + [ چگونه مرغ را کرچ کنیم ]

کرچ شدن مرغ

چگونه مرغ را کرچ کنیم ؟ افراد بسیار زیادی در مناطق مختلف ایران جوجه کشی را به روش طبیعی انجام می دهند. این افراد معمولاً کرچ شدن مرغ را در دستور کار قرار می ‌دهند. در جوجه کشی طبیعی معمولا از پرنده های ماده استفاده می کنند. در این روش پرنده ماده بر روی تخم می خوابد تا به وسیله گرمای خود بتواند تخم ها را به جوجه تبدیل نماید. اگر جزو آن دسته از افراد هستید که هنوز هم جوجه کشی را به روش طبیعی انجام می دهید، در این مطلب با ما همراه باشید.

پرآور صنعت در این مطلب به تمامی نکاتی که شما برای کرچ شدن مرغ به آن احتیاج دارید را بیان می کند. علائم کرچ شدن مرغ، چگونگی کرچ شدن و راه های رفع آن از جمله مهمترین عواملی است که پرآور صنعت در این مطلب آنها را مورد بررسی قرار می دهد. با ما تا انتهای مطلب همراه باشید. مطالعه مطلب به ۶ دقیقه زمان نیاز دارد.

از کجا متوجه شویم که مرغ کرچ شده است؟

پرورش مرغ و پرورش بلدرچین همیشه با سودآوری بسیار زیادی همراه بوده است. اما در هنگام پرورش باید اطلاعات لازم را داشت تا به سوددهی رسید. یکی از این اطلاعات کرچ شدن مرغ است. مرغی که می شود معمولاً با تغییر هورمون های پرولاکتین و تغییرات فیزیولوژی همراه است. هرگاه دیدید مرغی گوشه گیر شده، از لانه خود بیرون نمی آید و دوست دارد مدت زیادی بر روی تخم های خود بخوابد، بدانید مرغ در حال کرچ شدن است. مرغ های کرچ شده معمولاً از خود صداهای مخصوصی در می آورند. این مرغ ها هنگام نزدیک شدن افراد متفرقه از حالت تهاجمی استفاده می کنند و سعی میکنند با نوک زدن فرد را از فضای جوجه کشی دور نمایند.

از دیگر مواردی که می تواند شما را به تشخیص مرغ کرچ شده نزدیک نماید، می‌توان به ریزش پر و افزایش دما  اشاره کرد.  مرغ کرچ شده معمولاً برای این که بتوانند جوجه ها را  به  بهترین شکل  متولد کنند پرهای جلوی بدن خود را می‌کنند تا گرما راحت‌تر به تخمها برسد.

مرغ کرچ شده
مرغ کرچ شده

چگونه مرغ را کرچ کنیم ؟

چگونه مرغ را کرچ کنیم ؟ این سوالی است که ذهن افراد زیادی را درگیر کرده است. روش های بسیار زیادی وجود دارد که به وسیله آن می توان مرغ را به کرچ شدن نزدیک کرد. از جمله این عوامل می توان به  استفاده از محصولات نرم مانند خاک اره در محیط زندگی مرغ، استفاده از تخم های مصنوعی و طبیعی به طور مداوم در لانه، فراهم کردن محیطی آرام و بدون مزاحمت، کاهش نورهای محیط پرورش مرغ و ایجاد محیط معتدل و مرطوب اشاره کرد. با استفاده از این تکنیک ها به راحتی هرچه تمام تر می توانید مرغ مورد نظر خود را کرچ کنید. توجه داشته باشید برای اینکه مرغ بهترین حالت کرچ شدن را به خود بگیرد باید زمینه‌های محیط زندگی را به بهترین شکل برای آن فراهم سازید.

در هنگام انتخاب مرغ به نوع نژاد آن نیز توجه کنید. معمولا از مرغ های لاری که میل زیادی به کرچ شدن دارند، استفاده می نمایند. البته ناگفته نماند مرغان لاری علاوه بر میل زیاد تلفات بسیار بالایی را نیز دارند. شکستن تخم ها و له کردن جوجه ها از عواملی است که میتوانید در در هنگام استفاده از مرغ لاری آنها را مشاهده کنید.

مرغ کرچ شده
مرغ کرچ شده

بیشتر بخوانید: تکنیک های افزایش وزن مرغ گوشتی

چگونه مرغ را از کرچی در بیاوریم؟

یکی از خصوصیات بارز مرغ کرچ شده قطع شدن تخمک گذاری آن است. اگر دوست دارید تا از تخم مرغ ها استفاده کنید باید آن را از کرچی در بیاورید. برای اینکه بتوانیم مرغها را از کرچی در بیاورید، می توانید از چند تکنیکی که در ادامه آنها را بیان می کنیم، استفاده کنید. خروج سریع تخم ها از لاله، دور کردن مرغ از محل پرورش، مسدود کردن مسیر ورودی مرغ ها و افزایش نور لانه ازجمله تکنیک ‌هایی است که می توانید از آنها برای خارج کردن مرغ از کرچی استفاده نمایید.

تغذیه مرغ کرچ شده

توجه داشته باشید برای تغذیه مرغ کرچ شده می توانید از همان تغذیه های مرغ های معمولی استفاده کنید. اما به این نکته توجه کنید که آب و غذای مرغ کرچ شده در نزدیکی محل زندگی آن قرار داشته باشد. هر چقدر آب و دان نزدیک مرغ باشد به خوردن آن میل بیشتری دارد. معمولا مرغ های کرچ شده برای تهیه آب و دان از لانه خود فاصله زیادی نمی‌گیرد. اگر دوست دارید تغذیه مرغ کرچ شده سر وقت باشد از این تکنیک استفاده کنید.

تغذیه مرغ کرچ شده
تغذیه مرغ کرچ شده

بیشتر بخوانید: چگونه از جوجه بلدرچین مراقبت کنیم؟

بهترین زمان برای کرچ شدن مرغ

برای این که بتوانید از هر کاری به بهترین شکل استفاده کنید باید زمان طلایی آن را بشناسید. جوجه کشی طبیعی به وسیله مرغ کرچ شده نیز زمان های طلایی خاص خود را دارد. بهترین زمان برای کرچ شدن مرغ، فصل‌های بهار و تابستان است. اگر می خواهید بهترین بازدهی را برای خود در نظر داشته باشید این دوره زمانی را انتخاب نمایید.

شما برای ما از مرغ کرچ شده بنویسید

این مطلب از سایت پرآور صنعت شما را به طور کامل با مرغ کرچ شده و عواملی که می ‌تواند بر آن تاثیرگذار باشد آشنا کردیم. چنانچه جای گزینه‌ ای را در بین گزینه‌ های توضیح داده شده چگونه مرغ را کرچ کنیم، خالی می بینید آن را از طریق قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. اگر تجربه ای نیز در این زمینه دارید آن را می توانید از طریق همین قسمت با ما در میان بگذارید. تجربیات شما می‌تواند به مخاطبین سایت برابر صنعت کمک کند تا عمل کرچ شدن مرغ را به بهترین شکل انجام دهد.

طاعتی
دیدگاه کاربران
۱ دیدگاه
  • م.قاصدیان 9 اردیبهشت 1402 / 10:23 ق.ظ

    باسلام. اگر بر روی سر و پشت مرغ کرچ شده آب بپاشیم یا بریزیم از حالت کرچی بیرون میآید.
    اگر بخواهیم مرغ ها کرچ شوند باید مکانی برای خاک بازی و غلتیدن در خاک داشته باشند .✅️
    موفق باشید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *