کاهش تخمگذاری در مرغ

کاهش تخمگذاری در مرغ

شاید برای شما پیش آمده باشد که بعد از شروع پرورش مرغ با کاهش تخم گذاری در مرغ مواجه شده باشید. به طور قطع کاهش تخم گذاری در مرغ و یا حتی قطع آن به عوامل مختلفی بستگی دارد. عوامل بیرونی و درونی در مرغ ها باعث ایجاد این عمل می شود. ما در این مطلب از سایت پرآور صنعت سعی داریم شما را به طور کامل با این عوامل آشنا کنیم. چنانچه دوست دارید با عواملی که موجب قطع تخمگذاری مرغ و یا کاهش آن می شود آشنا شوید تا انتهایی این مطلب پرآور صنعت را دنبال نمایید. مطالعه این مطلب به 6 دقیقه زمان نیاز دارد.

غذای نامناسب

بی تردید مرغ ها هم مانند تمام موجودات زنده دنیا برای رشد و ادامه حیات به غذا نیاز دارند. مواد غذایی که در اختیار مرغ ها قرار می گیرد انرژی آنها را برای رشد و بقا تامین می نماید. استفاده از جیره غذایی نامناسب و یا مواد غذایی که غیر قابل هضم باشد می تواند در رشد و تخمگذاری مرغ اختلال ایجاد نماید. در جیره غذای مرغ باید موادی مانند کلسیم، ویتامین، نمک یددار، پروتئین و املاح معدنی وجود داشته باشد. تغذیه و داشتن جیره غذایی استاندارد جزء ملزومات پرورش مرغ به روش تخم گذار است آن را جدی بگیرید.

یکی از مهمترین عواملی که باعث کاهش تخمگذاری در مرغ می شود، غذای آن است. شاید اندکی کسی بداند که غذای مرغ دچار کاهش و یا قطع تخمگذاری در این پرنده می شود. اگر دوست دارید از پرورش مرغ تخمگذار خود بهترین و مناسب ترین نتیجه را بگیرید توصیه می کنیم بدون هیچ تردیدی به سراغ غذاهای مخصوص مرغ  بروید. با استفاده از غذای مخصوص مرغ دیگر نگران کاهش تخمگذاری در مرغ ها نخواهید بود.

کاهش تخمگذاری در مرغ
کاهش تخمگذاری در مرغ

آب ناکافی و نامناسب

شاید با شنیدن نام آب کمی تعجب کرده باشید اما توجه داشته باشید عدم دسترسی به آب تمیز و استاندارد می تواند به سیستم ایمنی مرغ ها لطمه وارد کند و یا دچار اختلال در تشکیل تخم در بدن آنها شود. توصیه میکنیم آب و دان را در پرورش مرغ جدی بگیرید تا شاهد کاهش تخم گذاری نباشید.

کمبود نور

از دیگر عواملی که می‌تواند موجب کاهش تخمگذاری در مرغ ها شود کم شدن نور در طول شبانه روز است. سیستم بدنی مرغ به‌گونه‌ای است که نور خورشید هورمونهای خاصی را در بدن آن تولید می کند و بدن این پرنده را برای شروع تولید مرغ تخم مرغ آماده می سازد. برای اینکه به اندازه کافی نور به مرغ برسد می‌توانید صبح زود آنها را برای گرفتن آفتاب از قفس خارج نمایید.

افزایش سن

اوج تخم گذاری مرغ در سن ۲ تا ۳ سالگی است. بعد از گذشت دو تا سه سال  تخم گذاری مرغ به ندرت کاهش خواهد یافت. با کاهش تخم گذاری مرغ به تولک رفته و تولک های بسیار زیاد باعث به وجود آمدن مشکلات فیزیکی در تخمدان و اویدوکت خواهد شد. توجه داشته باشید تمام مرغ ها در نژادهای گوناگون از یک سن به بعد تخم گذاری خود را قطع میکند.

تولک رفتن مرغ 

تولک رفتن مرغ با تغییر روز و فصل در بدن مرغ نمایان می شود. در این عمل مرغ می تواند پرهای کهنه خود را با پرهای تازه جایگزین کند. زمانی که مرغ بیشتر انرژی خود را صرف پریزی و ایجاد پرهای تازه میکند و همین امر باعث می شود تا شما شاهد کاهش تخمگذاری در مرغ شوید. تولک رفتن در برخی از موارد به مرغ استرس وارد می کند. شما باید با یک برنامه ریزی نوری مخصوص می توانید آن را کنترل کنید. چنانچه این کار را انجام ندهید مرغ به حالت ایده آل تخم گذاری خود بر نخواهد گشت و شما مجبور به اجرای دومین دوره تولک خواهید بود. 

با قرار دادن مرغ به مدت شش هفته در تاریکی مطلق عمل پرریزی آن انجام می شود. بعد از گذشت این زمان می‌توانید مرغ را زیر نور آفتاب قرار دهید تا قوای خود برای ایجاد پرهای دوباره را به دست آورد. توجه کنید در برخی از مواقع مشاهده می کنید که تمام پرهای مرغ نریخته است این عامل پولک نیست بلکه از نو کردن مرغ و کندن پرها به وجود آمده است.

کاهش تخمگذاری در مرغ
کاهش تخمگذاری در مرغ

بیشتر بخوانید: تولک مرغ تخمگذار

استرس

استرس جز عواملی است که می تواند تمامی موجودات دنیا را تحت تاثیر قرار دهد. تولید تخم مرغ توسط مرغ زمانی که با استرس مواجه می شوند کمترین میزان خود را در بر خواهد داشت. عوامل بسیار زیادی میتواند موجب استرس در مرغها شود از جمله این عوامل می توان به محیط نامناسب، نبود حمل و نقل، رفت و آمد های بسیار زیاد، رعایت نکردن اصول بهداشتی و ورود حیوانات موذی اشاره کرد.

کرچ شدن 

از دیگر عواملی که می تواند باعث کاهش و یا قطع تخمگذاری در مرغ ها شود کرچ شدن است. کرچ شدن باعث تغییرات هورمونی در سیستم بدن مرغ ها می شود. این تغییرات هورمونی می‌تواند باعث کاهش تخم گذاری یا قطع شدن تخم گذاری در مرغ می شود. برای جلوگیری از کرچ شدن میتوانید به صورت روزانه تخم های تولید شده توسط مرغ را جمع آوری کنید و محل پرورش آنها را تمیز نمایید. چنانچه حالت کرچ شدن در مرغها را مشاهده کردید می توانید آنها را به مدت سه روز از لانه دور نگهداری و دوباره به لانه بازگردانید. به دور ماندن مرغ از فضای مورد نظر آنها را از کرچ دن دور می کند.

نژاد مرغ

مرغ ها با توجه به نژادی که دارند دیرتر و یا زودتر وارد فضای تخم گذاری می شوند. برخی از مرغ ها استعداد کمتری در تخم گذاری داشته و برخی دیگر بیشتر. این امر می‌تواند موجب کاهش تخم گذاری در آنها شود. چنانچه دوست دارید پرورش مرغ را پیگیری کنید توصیه می‌کنیم به نژاد مرغ توجه ویژه‌ای داشته باشید زیرا این مورد می تواند سود شما را به طور چشمگیری تحت تاثیر قرار دهد.

کاهش تخمگذاری در مرغ
کاهش تخمگذاری در مرغ

بیشتر بخوانید: ۱۱ تکنیک منحصر به فرد برای افزایش تخمگذاری مرغ

جابجایی و حمل و نقل

توجه داشته باشید تغییر مکان مرغ می تواند موجب کاهش تخم گذاری و یا حتی در برخی از اوقات موجب قطع تخمگذاری این پرنده شود. برخی از افراد مرغ ها را در دوره تخم گذاری از مزرعه به مزرعه دیگر و یا از قفسی به قفس دیگر منتقل می کنند که همین امر می‌تواند موجب کاهش تخم گذاری شود.

پرورش مرغ در مکان کوچک با تعداد بالا

برخی از افراد برای پرورش مرغ از فضاهای کوچک اما تعداد مرغ های بالا استفاده می کنند. تراکم بالا می‌تواند موجب کاهش تخمگذاری در مرغ ها شود. زیرا مرغ فضای لازم برای رشد و تخمگذاری را در اختیار ندارد. کسانی که پرورش طیور و یا مرغ را انجام می‌دهند باید نسبت میزان سطح و تعداد مرغ ها را بدانند و از این موضوع آگاهی کامل داشته باشند. چنانچه نتوانند این موضوع را به خوبی رعایت کنند در پرورش مرغ گوشتی و مرغ تخمگذار دچار مشکل خواهند شد. نبود فضا باعث عدم  و یا کاهش گوشت گیری در مرغ گوشتی و عدم و یا کاهش تخمگذاری در مرغ تخمگذار خواهد شد.

کاهش تخمگذاری در مرغ
کاهش تخمگذاری در مرغ

بیماری

بیماری از جمله عوامل مهمی است که می تواند باعث کاهش و در برخی از اوقات موجب قطع تخمگذاری در مرغ شود. در مواقعی که با بیماری در مرغها مواجه شدید می توانید با جدا کردن مرغ بیمار از سایر مرغ ها از بیماری و کاهش تخم گذاری در سایر مرغ ها جلوگیری نمایید.

ورود حیوانات موذی و گزنده به محیط پرورش

در برخی از مواقع شاهد ورود حیوانات موذی و گزنده به محیط پرورش هستید. این عامل می تواند باعث استرس در مرغ ها شود و کاهش تخم گذاری را به همراه داشته باشد. تصور کنید مرغ تخمگذار شما مار را در محل پرورش مشاهده کرده است چه حسی به آن دست خواهد داد؟ به طور قطع دچار استرس شده و سیستم ایمنی بدن و فیزیکی آن دچار اختلال خواهد شد. این اختلال می تواند باعث کاهش و در برخی از مواقع باعث قطع تخمگذاری در مرغ ها شود.

گیر کردن تخم مرغ در تخم دان

یکی از مشکلاتی که مرغها در هنگام تخمگذاری با آن مواجه می شوند گیر کردن تخم در تخم دان است. معمولاً زمانی که مقعد مرغ بسیار بزرگ باشد این اتفاق رخ می دهد. نبود کلسیم نیز یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند باعث گیر کردن تخم مرغ در تخم دان شود. این موضوع در برخی از مواقع حاد می شود به طوری که می تواند جان ما را بگیرد. برای اینکه بتوانید این موضوع را به خوبی مدیریت نمایید توصیه میکنیم مقعد مرغ را چرب کنید و یا در جیره غذایی آن کلسیم قرار دهید.

کاهش تخمگذاری در مرغ
کاهش تخمگذاری در مرغ

بیشتر بخوانید: چه عواملی باعث کاهش تخمگذاری در بلدرچین ها می شود؟

شما برای ما از عوامل کاهش تخمگذاری در مرغ بنویسید

در این مطلب از سایت پرآور صنعت شما را با عوامل مهمی که می‌تواند باعث کاهش تخمگذاری در مرغ و یا قطع آن شود، آشنا کردیم. چنانچه جای گزینه ای را در بین گزینه های گفته شده خالی دید می‌توانید از طریق قسمت نظرات را با ما در میان بگذارید. همچنین می توانید از این طریق سوالات ذهنی خود درباره کاهش تخم گذاری و یا قطع تخمگذاری در مورد از پشتیبانان سایت پرآور صنعت بپرسید تا آنها در اسرع وقت به طور کاملاً تخصصی به سوالات شما پاسخ دهند. امیدواریم این مطلب پرآور صنعت به بهترین شکل استفاده کرده باشید.

سوالات متداول

عوامل مهم در کاهش تخمگذاری مرغ چه مواردی هستند؟

غذا و آب نامناسب، بیماری، نور کم و غیره

آیا تولک می تواند موجب کاهش تخمگذاری در مرغ شود؟

بله می تواند موجب کاهش و یا قطع تخمگذاری در مرغ شود

گیر کردن تخم مرغ در تخم دان موجب کاهش تخمگذاری در مرغ می شود؟

بله

طاعتی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *