پرورش کبک مولد + [ اصولی و کاربردی ]

پرورش کبک مولد

یکی از بهترین روش های کسب درامد پرورش کبک است. با استفاده از این تکنیک و کسب درآمد میتوانید در بازه زمانی اندک و سرمایه کم به سودآوری برسید. پرورش کبک شاخه های مختلفی دارد که از جمله آنها می توان به پرورش کبک تخمگذار، پرورش کبک گوشتی و پرورش کبک مولد اشاره کرد. در مطالب قبلی شما را با دو گزینه اول به صورت کامل آشنا کردیم و اما در این مطلب قصد داریم شما را با پرورش کبک مولد آشنا کنیم.

پرورش کبک مولد از دو طریق تولید تخم نطفه دار و جوجه برای شما سودآوری و درآمد بالا به همراه خواهد داشت و یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین شاخه های پرورش کبک به شمار می رود. چنانچه جز افرادی هستید که دوست دارید در این زمینه فعالیت نمایید این مطلب از سایت پرآور صنعت مختص شماست. برای مطالعه این مطلب به 5 دقیقه وقت نیازمند

یک گله کبک مولد مطلوب چه ویژگی هایی دارد؟

  1. راندمان تخمگذاری بالا
  2. بدون بیماری
  3. بدون قطع عضو و سلامت کامل
  4. مقاوم بودن بدن در برابر بیماری ها
  5. داشتن واکسیناسیون به موقع
  6. پرورش در فضای بهداشتی
پرورش کبک مولد
پرورش کبک مولد

روش های پرورش کبک مولد

به طور کلی شما می توانید کبک مولد یا پرورش کبک را به سه روش با استفاده از تخم نطفه دار، با استفاده از جوجه یک یا چند روزه و خرید کبک مولد انجام دهید.

پرورش کبک مولد با استفاده از تخم نطفه دار

شما با تهیه تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی می توانید اولین قدم را در پرورش کبک مولد بردارید. این روش بیشترین سود را برای شما از پرورش این پرنده در بر خواهد داشت. با استفاده از تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی هفت ماه زمان نیاز دارید تا جوجه ها به مرحله بلوغ و سن تخمگذاری برسند. برای استفاده از این روش توجه داشته باشید تخم های نطفه دار سلامتی کامل خود را داشته باشند. بعد از خرید تخم نطفه دار آن را در دمای ۱۳ درجه سانتیگراد قرار دهید. ۲۴ روز به تخم ها وقت بدهید تا به جوجه تبدیل شوند.

پرورش کبک مولد با استفاده از جوجه یک یا چند روزه

با استفاده از جوجه یک یا چند روزه می توانید خود را یک قدم نسبت به پرورش کبک مولد با استفاده از تخم نطفه دار به سودآوری و درآمد نزدیک تر کنید. با خرید جوجه دیگر نیازی به هزینه کردن بابت دستگاه جوجه کشی و تخم نطفه دار نیست و شما در بازه زمانی کمتری می توانید جوجه ها را به سن بلوغ برسانید. در هنگام انتخاب جوجه ها از سلامت آنها اطمینان حاصل کنید و آنها را از نزدیک ترین محلی که میشناسید تهیه فرمایید. با در نظر گرفتن این پرورش کبک مولد با استفاده از جوجه یک روزه مقرون به صرفه تر از پرورش آن با استفاده از تخم نطفه دار است.

خرید کبک مولد

 می‌توانید با استفاده از خرید کبک و نزدیکترین قدم برای رسیدن به سوددهی و درآمدزایی را تجربه کنید. با استفاده از خرید کبک مولد دیگر نیازی به صرف زمان ۷ماهه و تهیه تخم نطفه دار دستگاه جوجه کشی نیست. در این روش شما یک الی دو ماه می ‌توانید به سوددهی برسید. توجه داشته باشید در زمان خرید کبک مولد از سلامت آن اطمینان حاصل کنید تا به بالاترین راندمان دست پیدا نمایید. یک نکته بسیار مهم در هنگام خرید کبک مولد جابجایی آنها قبل از دوره تخم گذاری است. جابجایی در دوره تخم گذاری می تواند موجب قطع تخمگذاری شود.

تغذیه کبک مولد

چنانچه کبک در طبیعت زندگی کند می تواند از میوه ها، حشرات، گیاهان و دانه ها تغذیه نماید. اما تغذیه گله کبک مولد به صورت پرورشی بسیار متفاوت نسبت به کبک در طبیعت است. کبک مولد پرورشی از کنسانتره ذرت، کنجاله، سویا، انواع غلات، مواد معدنی مانند فسفر، کلسیم، نمک و مواد ویتامینی تغذیه می نماید.  مواد گفته شده باید به درستی در اختیار کسب کار قرار بگیرد تا راندمان کاری بالایی را رقم بزند. از کم و یا زیاد کردن تغذیه کرد در طول رشد پرهیز کنید و برای در نظر گرفتن جیره غذایی با متخصص در این زمینه مشورت نمایید.

کبک مولد به صورت روزانه ۳۰ گرم غذا مصرف می کند.نکته جالب در این قضیه قرار دادن سنگ ریزه در جیره غذایی آنهاست. با استفاده از سنگ باعث هضم شدن زودتر غذا در این پرنده ها خواهد شد. توجه داشته باشید چنانچه پرورش کبک مولد را انجام میدهید باید به میزان کافی دانخوری و آبخوری در اختیار آن‌ها قرار دهید تا در هنگام خوردن آب دچار استرس نشوند.

پرورش کبک مولد را در قفس انجام دهیم یا بستر؟

یکی از مهمترین سوالاتی که مخاطبین سایت پرآور صنعت از پشتیبان می پرسند این است که پرورش کبک مولد را در قفس انجام دهیم یا بستر؟ در جواب این مخاطبین باید گفت قفس مدیریت راحت تر و سودآوری بیشتری را برای شما به ارمغان خواهد آورد. شما میتوانید با استفاده از قفس کبک  فضای بهداشتی تر و مناسب تر را برای پرورش کبک مولد نمایید. ما به شما تهیه قفس کبک و انتخاب آن را به جای بستر توصیه می نمایید.

بستر فضای آلوده تری داشته و از بابت تعداد کبک شما را محدود خواهد کرد. به طور مثال شما برای پرورش هزار کبک به ۱۵ متر قفس نیاز دارید. این در حالی است که برای پرورش این هزار قطعه بر روی زمین باید ۵۰ متر را صرف کنید.

پرورش کبک مولد
پرورش کبک مولد

حتما بخوانید: پرورش بلدرچین مولد + [ از ابتدا تا انتها ]

نکات مهم در پرورش کبک مولد

برای پرورش کبک مولد باید نکات مهم و اصولی را رعایت کنید. بدون در نظر گرفتن این نکات هرگز به سوددهی مناسبی در این زمینه دست پیدا نخواهید کرد. برای آشنایی با نکات مهم قسمت زیر را مورد مطالعه قرار دهید.

انتخاب نژاد کبک مناسب

در هنگام انتخاب نژاد کبک مناسب برای پرورش حتماً اطلاعات کاملی از قبل درباره بهترین نوع نژادها به دست آورید تا کسب و کار شما با بالاترین راندمان کاری همراه شود. انتخاب نژاد کبک مناسب می‌تواند به طور مستقیم میزان درآمدزایی شما را تحت تاثیر قرار دهد. نژادهای کبک کانادایی و کبک آفریقایی می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای شما باشند. باز به این گفته اکتفا نکنید تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه انجام دهید.

خرید جوجه‌های سالم

سعی کنید خرید جوجه‌های کبک را از مراکزی انجام دهید که معتبر باشد. عدم سلامت و کیفیت در جوجه‌ها می‌تواند کسب و کار شما را با خطر بزرگی تهدید نماید. قبل از خرید جوجه‌ها حتماً از سلامت و بیمار نبودن آنها اطمینان حاصل کنید. در صورت بیماری در جوجه‌ها تمامی گله بیمار شده و راندمان کاری کاهش خواهد یافت.

فراهم ساختن محیط پرورش استاندارد

اگر می‌خواهید که کبک‌ها بالاترین راندمان کاری را از خود نشان دهند باید محیط پرورش آن را طبق استانداردهای روز دنیا تجهیز کنید. علاوه بر فراهم ساختن شرایطی چون دما و رطوبت مناسب فضا باید به نحوی باشد که کبک های مولد دچار استرس نشوند. حتی الامکان از ورود و خروج افراد متفرقه و حیوانات موذی به فضای پرورش جلوگیری شود.

به غذای کبک مولد اهمیت بدهید

از آنجایی که غذای کبک مولد بر روی رشد آن تاثیر مستقیم خواهد گذاشت شما باید از بهترین غذاها مکمل‌ها برای پرورش این پرنده استفاده کنید. هر چقدر غذای کبک مولد طبق استانداردهای روز دنیا باشد، تاثیرگذاری بهتری خواهد داشت. برعکس این موضوع نیز صحت خواهد داشت زیرا غذای غیر استاندارد می تواند کسب و کار را تهدید کرده و راندمان کاری را کاهش دهد.

پیشگیری و کنترل بیماری‌ها

کنترل سلامتی کبک‌های مولد و پیشگیری از بیماری‌ها را بسیار جدی بگیرید. وجود بیماری در سطح فضای پرورش می‌تواند تمامی گله را درگیر کرده تک تک کبک‌های مولد را به مرگ بکشاند. از آنجایی که با بالا رفتن تلفات راندمان کاری کاهش می یابد،  اجرای برنامه واکسیناسیون جز موارد ضروری و مهم است که باید آن را جدی بگیرید. در صورت بروز بیماری در کبک‌های مولد حتماً آنها را از سایر گله جدا کنید مراقبت‌های ویژه را روی آنها انجام دهید.

به این نکته نیز توجه کنید که همیشه پیشگیری هزینه کمتری را نسبت به کنترل و درمان بیماری‌ها در بر خواهد داشت. از این رو توصیه می‌کنیم برنامه واکسیناسیون را به صورت دقیق انجام دهید حتی الامکان فضای پرورش را به صورت دوره‌ای به صورت کامل ضدعفونی نمایید. با وجود این دو کار بیماری کمتر به سوی کبک‌ها خواهد آمد.

به دست آوردن اطلاعات دقیق و کاربردی در زمینه پرورش کبک مولد می‌تواند درصد موفقیت شما را در این کسب و کار به بالاترین میزان خود برساند. چنانچه در این زمینه از تجربیات  کافی برخوردار نیستید می‌توانید از تجربیات سایر افراد در این زمینه استفاده کنید. تجربیات سایر افراد هزینه‌های بسیار کمتری را برای شما نسبت به تجربه کردن خودتان در بر خواهد داشت.

نژاد های مختلف کبک برای پرورش

در قسمت های قبل گفتیم که انتخاب نژاد مناسب جهت پرورش کبک مولد یکی از مهم ترین عواملی است که باید به آن توجه کنید. در این قسمت ما قصد داریم برخی از بهترین نژاد های کبک برای پرورش را به شما معرفی کنیم. نوزاد هایی که انتخاب هر یک از آنها باعث می شود شما در کسب و کار خود موفق تر عمل میکند. به طور کلی نژادهای کبک چوکار، کبک کوهی و کبک برفی از جمله بهترین ها برای پرورش کبک مولد هستند. در نیست کمی با این گونه های کبک نیز آشنا شوید.

آشنایی با کبک چوکار

شاید تعجب کنید اگر بدانید کبک چوکار در واقع از خانواده بلدرچین ها و قرقاول ها می باشد. یکی از ویژگی های مثبت این نژاد از کبک سازگاری آن هم با فضای باز و هم با فضا و محیط های بسته و خشک است. این نژاد از کبک را اگر برای پرورش انتخاب کنید هیچ محدودیتی در محیط نگهداری آنها نخواهید داشت. کبک چوکار قابلیت پرورش در خانه و محیط های بسته پرورشی را دارا می باشد.

از نظر وزنی کبک نژاد چوکار برای افرادی که به دنبال فروش گوشت کبک هستند انتخاب بسیار اید آلی است زیرا هر کبک از این نزاد می تواند وزنی بین 400 تا 700 گرم داشته باشد. حتی از نظر تخم گذاری نیز کبک چوکار برای کسب و کار شما انتخاب ایده آلی است. پس چه برای پرورش کبک گوشتی و چه برای پرورش کبک تخم گذار می توانید بر انتخاب کبک نژاد چوکار اطمینان حاصل کنید.

معرفی کبک برفی

برای پرورش کبک مولد انتخاب نژاد کبک از موارد حائز اهمیت است. اگر علاقه مند به پرورش کبک چوکار نیستید می توانید کبک های برفی را برای کسب و کار خود انتخاب کنید. کبک برفی یکی از نژاد های بسیار خوب کبک در دنیا است که برای کسب و کار شما نیز بسیار مناسب است. این کبک جزو نژاد هایی است که می تواند به درآمد زایی شما کمک قابل توجهی کند زیرا هم در تخم گذاری و هم در رشد بسیار خوب عمل خواهند کرد.

از نظر وزنی نژاد کبک برفی در نوع نر و ماده با یکدیگر تفاوت هایی دارند. معمولا وزن نوع ماده آن از نوع نر آن ها کمتر است. یکی از خصوصیات بارزی که کبک برفی دارد، داشتن پر در قسمتهای مختلف بدن آنها است.

کبک کوهی برای پرورش مناسب است؟

آخرین نژادی که از کبک ها برای پرورش به شما توصیه می کنیم، کبک کوهی است. کبک کوهی خصوصیات بارز چندان زیادی ندارد و از نظر رفتاری و وزنی شباهت های بسیار زیادی به کبک نژاد چوکار خواهد داشت به همین خاطر می توان برای پرورش ان را هم جزو گزینه ها دانست.

شما برای ما از پرورش کبک مولد بنویسید

در این مطلب از سایت پرآور صنعت سعی کردیم شما را با پرورش کبک مولد به صورت کامل آشنا کنیم. چنانچه تجربه متفاوتی در این زمینه دارید می توانید از طریق قسمت نظرات و تجربیات خود را در اختیار ما و سایر مخاطبین سایت پرآور صنعت قرار دهید. همچنین می توانید از این طریق سوالاتی که در ذهن شما نقش بسته است را با پشتیبان سایت در میان بگذارید تا آنها در اسرع وقت و سوالات شما پاسخ دهند.

سوالات متداول

یک گله کبک مولد مطلوب چه ویژگی هایی دارد؟

راندمان تخمگذاری بالا بدون بیماری بدون قطع عضو و سلامت کامل وغیره

روش های پرورش کبک مولد را نام ببرید ؟

سه روش با استفاده از تخم نطفه دار، با استفاده از جوجه یک یا چند روزه و خرید کبک مولد

پرورش کبک مولد را در قفس انجام دهیم یا بستر؟

در قفس

طاعتی
دیدگاه کاربران
۲ دیدگاه
  • احمد 1 مهر 1401 / 4:49 ب.ظ

    سلام.تعدادی کبک دارم.از یک هفته ای خریداری کردم.
    الانم حدود ۴ ماهشونه
    هر چی بهشون میدم میخورن.
    حتی از جوجه مرغ هم بهترن
    فقط نمیدونم چرا توی این چند مدت چند بار پر ریزی کردن

    • طاعتی 2 مهر 1401 / 3:23 ب.ظ

      در دوره پرریزی هستند نگران نباشید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *