مقایسه تخصصی پرورش مرغ گوشتی با تخم گذار- کدام بهتر است؟

مقایسه تخصصی پرورش مرغ گوشتی با تخم گذار

مرغ یکی از اصلی ترین مواد غذایی است که مردم کشورمان مصرف می کنند. محصولاتی که اصلی ترین عضوهای سبد غذایی را تشکیل می دهند همواره کسب و کار در آنها یک انتخاب سودآور است. در مورد پرورش مرغ نیز این موضوع صدق می کند. با پرورش مرغ می توانید سرمایه ای کلان را برای خود دست و پا کنید. اما در زمان پرورش مرغ حتما با یک سوال بسیار مهم مواجه خواهید شد و آن هم نوع انتخاب مرغ برای پرورش است. شما می توانید هم پرورش مرغ تخم گذار را انتخاب کنید و هم پرورش مرغ گوشتی. در این مطلب از وبسایت پرآور صنعت قصد داریم مقایسه تخصصی پرورش مرغ گوشتی با تخم گذار و اینکه کدام بهتر است را انجام دهیم.

پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا پاسخ این سوال را دریافت کنید. مطالعه این مطلب و کسب شناخت در خصوص اینکه پرورش کدام مرغ بهتر است، تنها به 8 دقیقه زمان نیاز خواهد داشت. با ما همراه باشید.

پرورش مرغ گوشتی بهتر است یا پرورش مرغ تخم گذار

همانطور که در ابتدای مطلب به ان اشاره کردیم، پرورش مرغ به کلی یک کسب و کار سود آور است. این نوع کسب کار می تواند برای هر کسی که آن را آغاز می کند، یک سرمایه هنگفت باشد. اما اینکه شما از بین پرورش مرغ تخم گذار با پرورش مرغ گوشتی کدام یک را انتخاب کنید به تصمیم خودتان بستگی دارد. چه پروش مرغ گوشتی و چه پرورش مرغ تخم گذار، هر یک مزایای خاص خود را دارند.

در مجموع برای انتخاب یکی از این روش های پرورش مرغ، باید به فاکتور های بسیار زیادی توجه کنید. برای مثال باید در نظر بگیرید که امکان پرورش این مرغ ها در چه فضایی وجود دارد؟ یا بدانید مزیت پرورش مرغ گوشتی یا تخم گذار در قفس چیست؟ حتی باید میزان مصرف هر یک از این مرغ ها را نیز بررسی کنید. در ادامه به چند مورد از مهم ترین فاکتور هایی که در تصمیم گیری بهتر برای پرورش مرغ تخم گذار و گوشتی تاثیر گذار هستند، اشاره خواهیم کرد.

مقایسه تخصصی پرورش مرغ گوشتی با تخم گذار
مقایسه تخصصی پرورش مرغ گوشتی با تخم گذار

سود اقتصادی پرورش مرغ گوشتی نسبت به پرورش مرغ تخمگذار

یکی از مقایسه هایی که در زمان شروع پرورش مرغ گوشتی و تخمگذار پرورش دهندگان است خود می پرسند این است که پرورش کدام یک از موارد فوق سود بیشتری دارد؟ به طور کلی سود اقتصادی پرورش مرغ تخمگذار از سود اقتصادی پرورش مرغ گوشتی بیشتر خواهد بود. با نیم نگاهی به قیمت‌های بازار متوجه خواهید شد که نوسانات گوشت مرغ نسبت به تخم مرغ بسیار بیشتر خواهد بود. همین امر می توانند میزان سوددهی پرورش دهندگان مرغ گوشتی را به طور چشمگیری کاهش دهد.

رسیدن به سود در بازه زمانی کوتاه

برای رسیدن به سود در بازه زمانی کوتاه توصیه میکنیم پرورش مرغ تخمگذار را جایگزین پرورش مرغ گوشتی کنید. شما در پرورش مرغ تخمگذار به صورت روزانه سود دریافت خواهید کرد و میتوانید به صورت روزانه درآمدزایی بالایی را تجربه کنید. این در صورتی است که در پرورش مرغ گوشتی شما باید بازه زمانی این ۴۵ تا ۶۰ روز را صبر کنید تا با ارائه گوشت و مرغ به بازار سرمایه شما همراه با سود برگردد.

تورم بر روی تخم مرغ کمتر از گوشت مرغ است!!!

یکی از مهمترین مواردی که در مقایسه تخصصی پرورش مرغ گوشتی یا تخم گذار باید آن را مورد توجه قرار داد این است که تورم تا چه میزان می تواند محصولات را درگیر کند؟ از آنجایی که شما به صورت روزانه تخم مرغ ها را برداشت و به فروش می رسانید تورم می‌تواند تاثیر کمتری بر روی نرخ سود یا زیان شما بگذارد. یا بهتر است بگوییم درآمد روزانه دلیل محکمی است تا  ضرر های احتمالی آینده شما پوشانده شود. این در صورتی است که شما باید بازه زمانی ۴۵ روزه را صبر کنید تا قیمت های جدیدی برای گوشت مرغ اعمال شود.

میزان هزینه، مقایسه تخصصی پرورش مرغ گوشتی با تخم گذار

از لحاظ میزان هزینه پرورش مرغ گوشتی و مرغ تخمگذار با یکدیگر تفاوت چندانی نخواهد داشت. تغذیه، نوع نگهداری، داروها و بسیاری از گزینه های دیگر در پرورش مرغ گوشتی با تخمگذار یکسان خواهد بود. چنانچه از لحاظ هزینه در انتخاب هر یک از موارد فوق مردد هستید، باید بگوییم که این دو گزینه از لحاظ هزینه هیچ تفاوتی نخواهند داشت و یا بهتر است بگوییم تفاوت چشمگیری با یکدیگر ندارند.

روش های پرورش مرغ

اگر مردد هستید با توجه به روش های پرورش یکی از دو گزینه پرورش مرغ گوشتی با تخمگذار را انتخاب کنید، باید بگوییم هیچ تفاوتی وجود نخواهد داشت. هیچ فرقی نمی کند که شما پرورش مرغ تخمگذار را انجام دهید یا گوشتی را! در هر دو روش شما باید از بین قفس مرغ و پرورش روی بستر یک گزینه را انتخاب نمایید. هر دو روش برای شما مزایا و معایبی را در بر خواهند داشت که مزایای پرورش مرغ در قفس بسیار بیشتر از پرورش روی بستر خواهد بود. در ادامه مزایای پرورش مرغ گوشتی و تخمگذار در قفس را برای شما عنوان خواهیم کرد.

مقایسه تخصصی پرورش مرغ گوشتی با تخم گذار
مقایسه تخصصی پرورش مرغ گوشتی با تخم گذار

مزایای پرورش مرغ تخم گذار در قفس

امروزه با توجه به اینکه پروش مرغ در قفس طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است، کمتر کسی برای پرورش انواع مرغ دست به روش های سنتی می زند. پرورش مرغ به صورت صنعتی در قفس یک روش محبوب است که مورد تایید بسیاری از پرورش دهندگان است. مسئله مهمی که در زمان انتخاب پرورش مرغ صنعتی یا تخم گذار مطرح می شود، بررسی مزیت های هر یک از این پرورش ها در قفس است. پرورش مرغ تخم گذار در قفس مزایای زیادی خواهد داشت. با توجه به اینکه در پرورش مرغ تخم گذار بیشترین سهم سود مربوط به روش تخم مرغ است، شما باید برای بازدهی بیشتر یک بستر مناسب را برای تخم گذاری مرغ ها فراهم کنید.

از طرفی باید تخم مرغ ها را در قسمتی قرار دهید تا در معرض کوچک ترین آسیب ها قرار بگیرد. آسیب دیدن تخم مرغ ها می تواند خسارت زیادی را به سرمایه و کسب و کار شما وارد کند. زمانی که از قفس در پرورش مرغ تخم گذار استفاده می کنید، تخم مرغ ها به صورت کاملا اصولی از دستگاه خارج خواهند شد و در محفظه ای محافظت می شوند. بدون اینکه در حین جا به جایی ریزترین اسیبی به ان ها وارد شود. پرورش مرغ تخم گذار در قفس علاوه بر اینکه از آسیب تخم ها جلوگیری می کند می تواند در کیفیت جوجه های حاصل شده نیز تاثیر گذار باشد.

زمانی که مرغ های تخم گذار بتوانند در یک محفظه سالم و بدون آلودگی زندگی کنند می تواند سرعت تخم گذاری بالاتری از خود نشان دهند. قفس مرغ تخم گذار به خاطر داشتن سینی فضولات، باعث تخلیه منظم کود خواهد شد. این امر به تهویه هوای سالن کمک می کند. در نتیجه مرغ های تخم گذار در یک محیط سالم زندگی می کنند و می توانند اثیر تخم گذاری بهتری از خود نشان دهند.

مزایای پرورش مرغ گوشتی در قفس

پرورش مرغ گوشتی یکی دیگر از انتخاب های شما خواهد بود. مزیت پرورش مرغ گوشتی در قفس بسیار زیاد است. اگر قصد پرورش مرغ گوشتی را دارید حتما توصیه می کنیم به فکر تهیه قفس باشید. مرغ های گوشتی با قرار گرفتن در قفس، آسیب کمتری را متحمل می شوند. زمانی که شما به صورت سنتی نسبت به نگهداری مرغ گوشتی اقدام می کنید، نمی توانید بازدهی بالایی را دریافت کنید. مرغ های گوشتی با راه رفتن بر روی زمین در معرض آسیب های بیشتری قرار خواهند گرفت.

حتی این امر از نظر تغذیه نیز برایشان تاثیر گذار خواهد بود. در روش صنعتی و استفاده از قفس، مرغ های گوشتی دان خود را از طریق واگن ها دریافت خواهند کرد. این روش به خاطر اینکه اتوماتیک انجام می شود، هیچ گونه آلودگی را با خود انتقال نمی دهد. مرغ های گوشتی می توانند با کمترین تحرک آب و دان مورد نیاز خود را مصرف کنند، به همین خاطر هم از نظر وزن و هم از نظر سلامت غذایی در وضعیت بهتری قرار خواهند گرفت. پس پیشنهاد میکنیم حتما قفس های مخصوص نگهداری مرغ گوشتی را برای پرورش آنها تهیه کنید.

انتخاب بهترین نژاد از مرغ ها، مقایسه تخصصی پرورش مرغ گوشتی با تخم گذار

برای اینکه اقدام به مقایسه تخصصی پرورش مرغ گوشتی و تخم گذار کنید و بدانید کدام بهتر است، باید از همه جهات شرایط نگهداری آنها را بررسی کنید. اینکه بتوانید با یک بستر مناسب کار پرورش مرغ را شروع کنید مسئله بسیار مهمی است. شما باید شرایط نگهداری، شرایط تخم گذاری و سبک زندگی هر یک از مرغ های گوشتی و تخم گذار را بررسی کنید تا بدانید کدام انتخاب برایتان سودمند تر است. اما اگر از قفس برای پرورش مرغ استفاده کنید، این مسائل فرق چندانی برایتان نخواهد کرد. فرقی نمی کند که شما مرغ گوشتی یا مرغ تخم گذار را در قفس نگهداری کنید.

اما اینکه کدام نژاد از مرغ های گوشتی و تخم گذار را برای پرورش انتخاب کنید مسئله بسیار با اهمیتی است. بیشتر نژاد مرغ ها مثل نژاد دورکینگ یا حتی نژاد مرندی، می توانند هم در تخم گذاری و هم در وزن گوشت، جزو بهترین نژاد های مرغ باشند. این نژاد ها می توانند تخم گذاری و وزن عالی برایتان به ارمغان بیاورند. پس اگر قصد پرورش مرغ دارید حتما این دو نژاد را انتخاب کنید. این را هم اضافه کنیم که در صورت استفاده از قفس مرغ، شرایط نگهداری این نزاد ها به استاندارد ترین حد ممکن خواهد رسید و در طول 6 ماه به وزن و تخم گذاری ایده آل می رسند.

مقایسه تخصصی پرورش مرغ گوشتی با تخم گذار
مقایسه تخصصی پرورش مرغ گوشتی با تخم گذار

مرغ گوشتی، سود سریع و کم دردسر؟

مرغ ‌های گوشتی با هدف تامین گوشت مورد نیاز بازار پرورش داده می‌شوند. این مرغ ها دوره‌ رشد سریعی دارند. از آنجایی که مرغ های گوشتی 40 تا 50 روز به وزن دلخواه می‌رسند و آماده‌ کشتار می‌شوند، فضا را برای سود سریع و کم دردسر فراهم می سازند. علاوه بر تمامی نکات ذکر شده، این روند سریع باعث می ‌شود بازگشت سرمایه در پرورش مرغ گوشتی به نسبت زودتر از مرغ تخم‌گذار باشد. از طرفی، مرغ های گوشتی به مراقبت خاصی نیاز ندارند و با تغذیه مناسب در فضای محدود نیز پرورش داده می شوند.

اما آیا همه ‌چیز به همین سادگی است؟ بازار گوشت مرغ دائما در نوسان است و گاهی اوقات ممکن است با افت قیمت مواجه شود. به این نکته نیز توجه داشته باشید که رقابت در این حوزه زیاد است و برای فروش محصول خود باید بازاریابی قوی داشته باشید. همچنین، مرغ‌های گوشتی حساسیت بیشتری به بیماری‌ ها دارند و پرورش دهنده باید واکسیناسیون منظم را انجام دهند.

مرغ تخم‌گذار، درآمد مداوم یا دردسر دائمی؟

مرغ ‌های تخمگذار، همانطور که از نامشان مشخص است، برای تولید تخم ‌مرغ پرورش داده می ‌شوند. دوره تولید تخم‌ مرغ توسط مرغ های تخم گذار از 18 ماهگی شروع شده و تا 2 سال ادامه خواهد داشت.  مرغ های تخمگذار در مقایسه با مرغ گوشتی، دوره پرورش طولانی‌ تری دارند و بازگشت سرمایه هم در این کسب و کار دیرتر اتفاق می ‌افتد. اما از طرفی، درآمد شما در پرورش مرغ تخمگذار پایدارتر است و هر روز محصولی برای فروش دارید. فروش روزانه می تواند خیال شما را بابت درآمد راحت کند.

پرورش مرغ تخمگذار هم دردسرهای خاص خودش را داشته و بی‌ دردسر نیست. مرغ های تخمگذار نسبت به مرغ گوشتی به مراقبت بیشتری نیاز دارند. همچنین این نژاد از مرغ ها به فضای بزرگ ‌تری برای پرورش نیاز دارند. تغذیه آن‌ها باید متعادل و سرشار از مواد مغذی باشد تا تخم‌گذاری ‌شان دچار اختلال نشود. همچنین، مرغ های تخمگذار در برابر بیماری ‌ها حساس‌تر هستند و به واکسیناسیون و چکاپ ‌های منظم دامپزشکی نیاز دارند. این نکته می تواند بر میزان تلفات و سوددهی اثرگذار باشد.

کدام گزینه برای شما مناسب است؟ به نکات زیر توجه کنید

برای رسیدن به پاسخ مناسب باید به چند عامل توجه شود زیر را جواب مناسب به عوامل مختلف و مهم بستگی دارد. میزان سرمایه‌گذاری اولیه، میزان ریسک، بازار محلی، علاقه و توانایی مدیریت عواملی هستند که باید به آنها توجه داشته باشید.

میزان سرمایه‌گذاری اولیه

راه‌ اندازی و نگهداری سالن مرغ تخمگذار معمولا هزینه‌ بیشتری نسبت به مرغ گوشتی دارد.

میزان ریسک

بازگشت سرمایه در مرغ گوشتی سریع ‌تر است، اما نوسانات بازار هم در این زمینه بیشتر خواهد بود. درآمد مرغ تخمگذار پایدارتر است، ولی زمان رسیدن به سود در این زمینه طولانی‌ تر می باشد.

علاقه و توانایی مدیریت

مراقبت از مرغ ‌های تخمگذار پیچیده‌ تر است و به زمان و توجه بیشتری نیاز دارد. از این رو علاقه و توانایی مدیریت بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

بازار محلی

تقاضا برای گوشت مرغ یا تخم‌ مرغ در منطقه‌ شما بیشتر به کدام سمت است؟ در هنگام انتخاب کسب و کار مناسب، ابتدا به این سوال پاسخ دهید.

نتیجه گیری

در این مطلب از وبسایت پرآور صنعت سعی کردیم پرورش مرغ گوشتی و مرغ تخم گذار را با یکدیگر مقایسه کنیم. دانستید که پرورش مرغ گوشتی و تخم گذار هر یک چه مزیت هایی می توانند داشته باشند. اما به شرط اینکه یک بستر مناسب را برای نگهداری از آنها فراهم کنید. پرورش مرغ چه گوشتی و چه تخم گذار، کسب و کاری سودآور است. پیشنهاد میکنیم اگر قصد آغاز یک کسب و کار مناسب برای خود را دارید با تهیه قفس مرغ، کار پرورش مرغ را شروع کنید. اگر در خصوص کسب و کار پرورش مرغ تخم گذار و پرورش مرغ گوشتی سوالی در ذهن خود دارید، کافیست در انتهای این مطلب و در بخش نظرات وب سایت پرآور صنعت، سوالات خود را با ما به اشتراک بگذارید تا کارشناسان ما در اسرع وقت به تمامی سوالات شما پاسخ دهند.

سوالات متداول

پرورش مرغ گوشتی بهتر است یا پرورش مرغ تخم گذار؟

به عوامل مختلفی بستگی دارد اما پرورش مرغ تخمگذار حاشیه سود بهتر و بالاتری را با خود به همراه خواهد داشت.

سود اقتصادی پرورش مرغ گوشتی نسبت به پرورش مرغ تخمگذار چگونه است؟

سود اقتصادی پرورش مرغ تخمگذار نسبت به گوشتی بیشتر است.

میزان هزینه در پرورش مرغ گوشتی بیشتر است یا تخمگذار؟

فرقی ندارد

طاعتی
دیدگاه کاربران
۳ دیدگاه
  • امین 6 فروردین 1402 / 9:14 ب.ظ

    سلام من سرآشپز فرنگی و ایتالیایی هستم
    مردم ایران تو جه کنند بخدا ب هرکی ک میپرستید کثیف ترین گوشت دنیا ازنظر من مرغ پرورشی هست

  • حمیدرضا ربیعی 7 فروردین 1402 / 3:52 ب.ظ

    سلام من ۲۰۰ مترمسقف با ارتفاع ۴ متر برای مرغ تخمگذار ،اواا چه تعدادی میتونم نگهدارم دوما هزینه قفسه وخرید چقدر میشه لطفا راهنمایی کنید

    • مدیریت سایت 20 خرداد 1402 / 8:35 ب.ظ

      سلام دوست عزیز، جهت مشاوره رایگان لطفا با کارشناسان ما در ارتباط باشید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *