نگهداری مرغ در تابستان

نگهداری مرغ در تابستان

نگهداری مرغ ها در تابستان چه در نوع خانگی و چه در مقیاس بزرگ‌تر و در پرورش صنعتی نیازمند توجه به نکاتی است تا مرغ ها دچار استرس گرمایی، بیماری و در نهایت تلفات نشوند. هرچند گفته می‌شود توانایی تحمل گرما در مرغها بالا است و درجه حرارت بدن آنها ۴۱-۴۰ درجه می باشد اما در صورتی که مقدار گرما از حد تحمل آنها بالاتر باشد دچار گرمازدگی و تبعات آن می‌شوند. نگهداری مرغ در تابستان که درجه دما به بیش از ۳۰ درجه می‌رسد و در نقاط شمالی و جنوبی کشور این شرایط همراه با رطوبت بالا نیز هست شرایط و گرمای زیاد و آزاردهنده‌ای را برای مرغها تولید خواهد کرد. در چنین شرایطی مرغ ها دچار استرس گرمایی می شوند. برای اطلاعات بیشتر در ادامه مطلب با سایت پراور صنعت همراه باشید. مطالعه این مطلب به 6 دقیقه زمان نیاز دارد.

اما تعریف استرس گرمایی چیست و به چه حالتی گفته می شود؟

 مرغ نیز مانند پرندگان خونگرم دیگر برای فعالیت های زیستی مانند تنفس، تنظیم دما و گردش خون انرژی زیادی مصرف می کند و در صورتی که گرمای تولید شده از بدن مرغ در این فرآیندها با دمای دفع شده بالانس نداشته باشد پرنده دچار مشکل خواهد شد. به این معنی که اگر دمای دفع شده از گرمای تولید شده در بدن مرغ کمتر باشد و مرغ توانایی دفع گرمای موجود را نداشته باشد بدنش دچار حالات و تغییراتی می‌شود که استرس گرمایی را به دنبال خواهد داشت.

عوامل ایجاد استرس گرمایی در مرغها

  1. مازاد گرمای تولید شده در بدن مرغ ها نسبت به دمای دفع شده
  2. تراکم بالا در مرغداری‌ها و محل نگهداری مرغ که آزاد شدن گرما از بدن پرنده را دچار مشکل می‌کند
  3. به دنبال تراکم بالا در مرغداری دسترسی پرنده ها به آبخوری کمتر شده و استرس گرمایی به وجود می آید
عوامل ایجاد استرس گرمایی در مرغها
عوامل ایجاد استرس گرمایی در مرغها

بیشتر بخوانید: غذای مرغ در تابستان

مهمترین عوامل در نگهداری مرغ در تابستان

  1. برای نگهداری مرغ در تابستان و حفاظت از آنها در برابر عوامل آسیب‌رسان توجه به نکاتی می‌تواند مفید و راهگشا باشد.
  2. در تابستان باید از قرار گیری مرغ ها در معرض تابش مستقیم نور آفتاب جلوگیری کرد به این منظور بهتر است در ساعات کم تر گرم روز مانند ساعات اولیه و غروب آنها را به فضای باز راه داد.
  3. در روش خانگی پرورش مرغ بهتر است قسمتی از فضای نگهداری که در معرض آفتاب است را سایبان ایجاد کرده و فضای سایه و خنک را در اختیار آنها قرار داد.
  4.  از عواملی که می‌تواند در محل زندگی مرغها گرما تولید کند مرطوب بودن بستر نگهداری پرنده است که با تبخیر این رطوبت گرمایی تولید می‌شود که همراه بوی نامطبوع و حشرات خواهد بود. با تمیز و خشک نگه داشتن بستر و در اختیار گذاشتن آب بهداشتی می‌توان در حد زیادی از تولید استرس گرمایی جلوگیری کرد.
  5. در نگهداری مرغ در تابستان باید توجه ویژه ای نیز به تغذیه آنها داشت چرا که در این فصل انرژی بیشتری نیاز دارند و می توان از طریق کنستانتره، پلت و دان مرغ این انرژی را تامین کرد. ضمن اینکه بهتر است سبزی و میوه‌هایی مانند پرتقال، سیب، هویج و کلم بروکلی را نیز در حد کم به جیره غذایی مرغ ها اضافه کرد.
  6. در فصل گرما با کاهش مصرف جیره غذایی در مرغها ریزمغذی‌هایی مانند ویتامین و مواد معدنی نیز در بدن پرنده کم می‌شود که به مرور باعث پایین آمدن اشتها و مشکلات خواهد شد. استفاده از انواع ویتامین ها و مواد معدنی در جیره مرغها میتواند از مشکلات جلوگیری کند.
  7.  مورد دیگری که آن هم با تغذیه مرغ در تابستان مرتبط است توجه به حرارتی است که در فرآیند هضم و جذب مواد غذایی در بدن مرغ ها تولید می شود. معمولاً پروتئین ها برای هضم و جذب حرارت زیادی را در دستگاه گوارش و کبد تولید می کنند که منجر به بالا رفتن گرما در بدن پرنده می‌شود. برای نگهداری مرغ در تابستان بهتر است مقدار پروتئین را در جیره پایین آورده و چربی ها و مواد قندی و نشاسته ای را جایگزین کرد که کمترین مقدار حرارت را در بدن پرنده تولید می‌کنند.
  8. توجه به آبخوری ها و در دسترس بودن آنها برای همه مرغ‌ها از دیگر نکات برای حفاظت از پرنده در برابر گرما است. در فصل تابستان و با افزایش دما مصرف آب در مرغ ها افزایش پیدا کرده و آنها تمایل دارند در فواصل بسیار کوتاه از آب استفاده کنند. بنابراین با زیاد کردن تعداد آبخوری ها و بزرگ کردن مخزن آنها می توان شرایطی را ایجاد کرد که پرنده تشنه نمانده و دچار بی آبی نشود.
  9. روشی دیگر که شاید اندکی سخت و پر دردسر باشد رنگ زدن سقف سالن پرورش مرغ با رنگ سفید و پوشاندن آن با آهک است. به این ترتیب گرمای کمتری از تابش آفتاب به داخل سالن وارد می شود.
  10. اگر برای نگهداری مرغ در تابستان دغدغه بیشتری دارید می توانید دور تا دور سالن پرورش درخت کاری کنید تا گرمای کمتری از طریق دیوارها وارد سالن شود.
  11. استفاده از نازل مه پاش در مناطق خشک و کویری نیز می تواند به خنک کردن سالن پرورش مرغ کمک کند.
  12. تراکم مرغ ها در سالن پرورش از عواملی است که می تواند گرما و حرارت را بالا برده و پرنده را دچار مشکل کند. بهتر است تراکم مرغ ها در تناسب با متراژ سالن باشد .
  13. برای تهویه سالن و رفع گرمای تولید شده در آن می‌توان از هوای بیرون سال نیز استفاده کرد. البته به شرطی که دمای بیرون سالم کمتر از ۳۲ درجه باشد می توان اثر خنک کنندگی داشته باشد.
  14.  از دیگر نکات مهم در نگهداری مرغ در تابستان توجه به تهویه محیط است. تهویه مناسب می تواند در حفظ محیط زیست پرنده و تعادل دمایی بدن بسیار مفید و کمک کننده باشد. در صورتی که مرغ‌ها از تهویه مناسب در محل پرورش برخوردار نباشند فعالیت هایی در آنها  برای پایین آوردن دمای بدن مشاهده می شود.
مهمترین عوامل در نگهداری مرغ در تابستان
مهمترین عوامل در نگهداری مرغ در تابستان

بیشتر بخوانید: عوامل موثر بر استرس در مرغ ها و راه های مقابله با آن

فعالیت های مرغ برای پایین آوردن دمای بدن

  • با توجه به اینکه مرغها غدد عرق ندارند با تبخیر آب در شش ها و کیسه های هوایی اقدام به خنک کردن بدن خود می کنند.
  • برای رساندن هوا به نقاط کم پر بدن خود بالها را بالا می گیرند.
  • با دوری از پرندگان دیگر سعی می‌کنند فعالیت کمتری داشته باشند.
  • مصرف غذا در مرغ ها کمتر شده و بیشتر آب می خورند.
  • سعی می‌کنند به قسمت های خنکتر سالن رفته و هوای بیشتری را دریافت کنند.
  • له له زدن آرام در اولین واکنش
  •  له له زدن شدید

تاثیر گرما در مرغها

  • کاهش میزان رشد
  • کاهش میزان مصرف غذا
  • تحول تغذیه ضعیف
  • کوچک تر شدن اندازه تخم ها
  • پایین آمدن درصد جوجه درآوری
  • کاهش کیفیت پوسته تخم
  • کاهش کیفیت محتوی تخم

سوالات متداول

درجه حرارت بدن چقدر است؟

۴۱-۴۰ درجه

عوامل ایجاد استرس گرمایی در مرغها را نام ببرید؟

مازاد گرمای تولید شده در بدن مرغ ها نسبت به دمای دفع شده، تراکم بالا در مرغداری‌ها و محل نگهداری مرغ که آزاد شدن گرما از بدن پرنده را دچار مشکل می‌کند، به دنبال تراکم بالا در مرغداری دسترسی پرنده ها به آبخوری کمتر شده و استرس گرمایی به وجود می آید.

تاثیر گرما در مرغها چیست؟

کاهش میزان رشد، کاهش میزان مصرف غذا، تحول تغذیه ضعیف، کوچک تر شدن اندازه تخم ها، پایین آمدن درصد جوجه درآوری، کاهش کیفیت پوسته تخم و کاهش کیفیت محتوی تخم

طاعتی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *