مراقبت و نگهداری از جوجه مرغ + [ شناخت ۰ تا ۱۰۰ جوجه مرغ ]

مراقبت و نگهداری از جوجه مرغ

مراقبت و نگهداری از جوجه مرغ یکی از مراحل حساس و تاثیرگذار در روند رشد مرغ ها محسوب می شود. چرا که در این سن جوجه ها آسیب پذیرتر بوده و مقاومت کمتری در برابر بیماری و شرایط محیطی از خود نشان می‌دهند. برای اطمینان از اینکه نگهداری از جوجه مرغ ها اصولی و درست پیش خواهد رفت توجه به نکاتی مانند تغذیه مناسب، بستر و محل نگهداری گرم و تمیز، رعایت نکات بهداشتی و نظارت مستمر بر آنها لازم است. برای اطلاعات بیشتر در این باره با سایت پراور صنعت تا انتهای این مطب همراه باشید. مطالعه این مطلب به 5 دقیقه زمان نیاز دارد.

نگهداری جوجه مرغ در منزل

برای نگهداری جوجه مرغ در منزل در ۲۴ ساعت ابتدایی بعد از تولد باید به جوجه ها محلول آب شیرین بدهید.  این محلول می تواند با میزان ۵ درصدی باشد یعنی به ازای هر لیتر آب شما ۵۰ گرم شکر در داخل آن بریزید.  بسیاری از متخصصان که در زمینه نگهداری جوجه مرغ فعالیت می کنند بر این باورند که محلول آب قند بهتر از محلول آب شکر است و بازه زمانی این محلول را ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از متولد شدن می دانند. چنانچه شما نگهداری جوجه مرغ در منزل را انجام می دهید باید علاوه بر نکات گفته شده محیط را بسیار گرم نگه دارید تا بتوانند در شرایط ایده آلی به رشد خود ادامه دهند.

دلیل استفاده از آب و شکر چیست؟

به شما گفتیم که در ۲۴ساعت ابتدایی بعد از تولد جوجه باید محلول آب و شکر را در اختیار آنها قرار دهید. به نظر شما دلیل استفاده از آب شکر چیست؟ محلول آب شیرین به جوجه کمک می کند تا از شر بی حالی و استرس خلاص شود و یا به نوبه‌ ای آب شیرین باعث کاهش استرس و رفع بی حالی جوجه ها خواهد شد. از دیگر مزایای استفاده از محلول آب شیرین می توان به باز شدن اشتها و تحریک جوجه ها برای خوردن غذا اشاره کرد.

آب شیرین همان قدر که در تغذیه جوجه ها مفید است می تواند باعث عوارض گوناگون شود. از جمله این موارد می‌توان به اسهال در جوجه ها اشاره کرد. در ادامه مطلب به طور کلی به شما نکات مهم در تغذیه را آموزش خواهیم داد. برای اینکه بیشتر با نکات مهم در تغذیه جوجه مرغ آشنا شوید می‌توانید ادامه مطلب را دنبال نمایید.

نکات مهم در مراقبت و نگهداری از جوجه مرغ

  1.  همان طور که اشاره شد تغذیه اصلی ترین عامل در رشد و سلامت جوجه مرغ می باشد. مخصوصا در ده روز اول عمر جوجه که سیستم ایمنی ضعیف بوده و اندام های لنفاوی ثانویه پس از تولد هنوز رشد کافی ندارند.
  2. نکته بعدی که در مراقبت و نگهداری از جوجه مرغ بسیار مهم است محیط پرورشی است که جوجه ها وارد آن خواهند شد. آماده سازی و ضدعفونی کردن این محیط قبل از ورود جوجه ها نقش مهمی در سلامت و رشد آنها خواهد داشت. بهترین مکان برای پرورش و ماقبت از جوجه مرغ قفس مرغ است.
  3.  در صورتی که اقدام به جوجه کشی کرده اید باید بعد از مرحله هچ جوجه ها به مدت ۲۴ ساعت در داخل ماشین جوجه کشی در شرایط هچ بمانند چراکه هنوز کیسه زرده کاملا جذب بدن آنها نشده و نیاز به محیط گرم دارند.
  4.  در ۲۴ ساعت اول بعد از تولد، جوجه ها به تغذیه و آب نیاز ندارند. بعد از این زمان میتوان تغذیه را شروع کرد.
نکات مهم در مراقبت و نگهداری از جوجه مرغ
نکات مهم در مراقبت و نگهداری از جوجه مرغ

بیشتر بخوانید: پرورش مرغ گوشتی

نکات مهم در تغذیه جوجه مرغ

در کل پرورش مرغها در سطح وسیع و صنعتی امری حساس و پر زحمت است که در صورت اندکی غفلت پرورش دهنده با تلفات زیاد در آنها مواجه می‌شود.  در این میان نگهداری از جوجه مرغ و تغذیه اصولی آن مهم و حاوی نکاتی است که باید دقیق رعایت شود.

  1. اولین تغذیه جوجه ها با محلول آب شیرین ۵-۴ درصد انجام می‌شود که بر اشتها و خوراک جوجه اثر می گذارد.
  2. تغذیه با دان مخصوص جوجه که حاوی ویتامین ها و مواد غذایی مورد نیاز جوجه است ادامه پیدا می‌کند.
  3.  ویتامینها نقش بسزایی در جلوگیری از بی حالی و ضعف جوجه دارند تا پرنده تلف نشود.
  4. نکته دیگری که در تغذیه جوجه مرغ چند روزه مهم است دانخوری مخصوص می باشد که امکان دسترسی آسان و سریع جوجه ها را فراهم کند. تعداد دانخوری و آبخوری در سالن پرورش باید به اندازه‌ای باشد که جوجه ها برای تغذیه و نوشیدن آب در انتظار نمانند. توصیه می‌شود برای غذا دادن به جوجه ها در هفته اول از دانخوری بشقابی استفاده شود که لبه های کوتاه داشته و کف آن با برجستگی هایی که دارد جوجه را به نوک زدن تشویق می کند .
  5. هر چند تغذیه یکی از فاکتور های مهم در مراقبت و نگهداری از جوجه مرغ است اما پر کردن بیش از حد دانخوری باعث هدر رفت دان و افزایش هزینه‌های تولید می‌شود.
  6. میزان نیاز جوجه مرغ به دان به طور متوسط و روزانه، ۱۲ گرم در یک هفتگی، ۱۷ گرم در ۱۴-۷ روزگی، ۲۳ گرم در هفته سوم و ۲۹ گرم در هفته چهارم است.
  7.  محلول آب شیرین که در روز اول به جوجه مرغ ها داده می شود برای رفع بی حالی و کاهش استرس آنها مفید است. ضمن اینکه گلوکز موجود در این محلول باعث اشتهای جوجه ها شده و آنها را ترغیب به تغذیه می کند. باید توجه داشت گلوکز و شکر زیادی نیز باعث اسهال در جوجه میشود.
  8.  با بررسی چینه دان جوجه ها که کمی پایین‌تر از گلوی آنها قرار دارد و لمس آن متوجه نرمی و پری آن خواهید شد در غیر اینصورت جوجه مورد نظر تغذیه موفقی نداشته است.

دمای مناسب برای جوجه مرغ

یکی از عواملی که میتواند نگهداری جوجه مرغ را دچار چالش کرده و آنها را در معرض تلف شدن قرار دهد بی‌توجهی به دمای محیط پرورش آنهاست . جوجه ها تا سن ۷-۵ روزگی قدرت تنظیم دمای بدن خود را نداشته و بعد از دو هفتگی این قابلیت در آنها کامل می شود. پس توجه به دمای مورد نیاز جوجه ها در این دو هفته می‌تواند به سلامتی آنها کمک کند.

  1. دمای کم محیط نگهداری جوجه مرغ می تواند باعث سرماخوردگی و بروز بیماریها در پرنده شود که در نهایت منجر به تلفات خواهد شد.
  2. برای ایجاد دمای بهینه برای جوجه ها می توان از تجهیزات گرمایشی مانند هیتر و یا مادر مصنوعی استفاده کرد.
  3. دمای مناسب و مورد نیاز جوجه ها در روز اول ۳۴-۳۳ درجه است که معمولاً توسط مادر مصنوعی تامین می‌شود .
  4. از روز دوم تا روز هفتم به تدریج دمای سالن تا رسیدن به ۳۰ درجه کاهش داده می شود.
  5.  کاهش دما در هفته های دوم تا سوم هم ادامه خواهد داشت تا در سن یک ماهگی دمای سالن به ۲۲ درجه سانتیگراد برسد.
  6. جوجه ها را در سالن پرورش باید به آرامی به زیر دستگاه مادر مصنوعی هدایت کرد.
  7. در شرایطی که دمای سالن ۲۵ درجه سانتی گراد است دمای زیر دستگاه مادر مصنوعی باید ۳۵-۳۲ درجه سانتیگراد باشد.
  8. دما های گفته شده برای نگهداری جوجه مرغ ها در نژادهای مختلف اندکی متفاوت است.
نگهداری از جوجه مرغ
نگهداری از جوجه مرغ

بیشتر بخوانید: پرورش مرغ با سرمایه اندک و نکات طلایی + [ پرورش مرغ محلی ]

تهویه مورد نیاز جوجه مرغ

در پروسه حساس مراقبت و نگهداری جوجه مرغ تهویه مناسب نیز از ملزومات مهم است. نوع قرارگیری مادرهای مصنوعی باید طوری باشد که جلوی رسیدن هوای تازه به جوجه ها را نگیرد.  این مسئله از آن جهت مهم است که تهویه مناسب برای تامین اکسیژن کافی برای تنفس و همچنین خارج شدن بخار آب و گاز های داخل سالن لازم است. با توجه به اینکه ۸۰ درصد مدفوع جوجه ها آب است در صورت خارج نشدن رطوبت از سالن و مرطوب ماندن بستر، بیماری هایی مانند اسهال خونی (کوکسیدوز ) در میان جوجه ها شیوع پیدا می‌کند.

اهمیت نور در پرورش جوجه مرغ

عامل نور یکی از فاکتورهای مهم در صنعت پرورش جوجه مرغ است که از چند لحاظ قابل بررسی است.

  • دوره نوردهی
  • شدت نور
  • رنگ نور

 یکی از عواملی که بر رشد و سلامتی جوجه مرغ ها اثر می گذارد نوردهی مناسب است. طول دوره نوردهی و شدت آن، تغذیه و استراحت جوجه ها را کنترل می‌کند و باعث می‌شود در وقت معین تغذیه و آبخوری داشته و به میزان لازم تحرک داشته باشند.  رنگ نور هر چند در رشد جوجه ها اثر ندارد اما با استفاده از نور قرمز می توان از شیوع بیماری خود خوری یا کانیبالیزم در میان آنها جلوگیری کرد. چرا که جوجه ها توان تشخیص خون را از سایر مواد موجود ندارند.

جوجه کشی

یکی از مهمترین مراحل مراقبت و نگهداری از جوجه مرغ جوجه کشی است. علاقه مندان به نگهداری مرغ و جوجه آن می توانند با استفاده از دستگاه های جوجه کشی این پرنده را در اختیار داشته باشد. شما هم اگر علاقمند به داشتن جوجه مرغ از طریق جوجه کشی هستید می توانید تخم های نطفه دار مرغ را تهیه کرده و با استفاده از دستگاه جوجه کشی آنها را به جوجه تبدیل کنید. این بازه زمانی ۲۱ روز به طول خواهد انجامید تا تخم نطفه دار به جوجه تبدیل شوند.

توجه داشته باشید جوجه کشی به همین آسانی نیست و شما باید در هنگام استفاده از دستگاه های جوجه کشی و تخم های نطفه دار موارد بسیار زیادی چون تغییرات دما و رطوبت را بسیار جدی بگیرید. تغییرات دما و رطوبت می تواند موجب از بین رفتن تخم های نطفه دار و عدم تبدیل به جوجه شود. تهیه دستگاه جوجه کشی مناسب می تواند شما را یک قدم به داشتن جوجه نزدیک کند. به طور مثال با داشتن دستگاه جوجه کشی اتوماتیک دیگر نگران جوجه کشی و تغییرات موجود در حین جوجه کشی نخواهید بود.

مراقبت از جوجه مرغ
مراقبت از جوجه مرغ

بیشتر بخوانید:صفر تا صد پرورش مرغ تخمگذار + [ کامل ترین مطلب ]

واکسیناسیون جوجه مرغ

واکسیناسیون بخش مهمی از فرآیند مراقبت و نگهداری از جوجه مرغ را شامل می شود که می تواند از بروز انواع بیماری های مسری و کشنده در میان جوجه ها جلوگیری کند. در ادامه به برخی از واکسنهای مهم و مورد استفاده جوجه مرغ ها اشاره می شود:

  • بیماری مارک
  • بیماری عفونی بورس( بیماری گامبورو)
  •  برونشیت عفونی
  • واکسن نیوکاسل
  • سالمونلوز
  • کوکسیدیوز
  • لارنگوتراکئیت عفونی
  • آبله
  • نیوکاسل روغنی

برای درمان بی حالی جوجه مرغ چه اقداماتی انجام دهیم؟

هنگام مراقبت و نگهداری از جوجه مرغ شما با بیماریها و فراز و نشیب های مختلف مواجه خواهید شد. یکی از این فراز و نشیب ها بی حالی و خواب آلودگی در جوجه مرغ ها است. قدم اول برای درمان بی حالی و خواب آلودگی در جوجه مرغها مشورت با یک دامپزشک متخصص است. چنانچه دامپزشک مورد نظر در دسترس نبود شما می توانید از کمی آب قند استفاده کنید. آب قند موجب افزایش انرژی بدن جوجه شده و بیحالی آن را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد و یا کاملا از بین میبرد.  آب شیرین و بیحالی اشتهای جوجه ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

از جمله راه هایی که می تواند درمان بی حالی جوجه مرغ باشد میتوان به فراهم آوردن شرایط محیطی مناسب  اشاره کرد. با توجه به اینکه جوجه مرغ ها سرعت رشد بالایی دارند شما باید بتوانید در بازه های سنی مختلف شرایط محیطی مناسبی را برای آنها به وجود آورید تا دچار بی حالی و خواب آلودگی نشود. چنانچه دیدید جوجه مرغ بی حال و خواب آلوده است می توانید با تنظیم دمای محیط آنها را از شر عوامل گفته شده خلاص کنید.

تهیه غذای مناسب نیز می تواند جوجه ها را از بی حالی نجات دهد. برخی از مواقع به دلیل نبود غذای مناسب جوجه ها دچار بیماری می شوند و همین هم می تواند دچار بی خوابی و خواب آلودگی آنها شود. در این هنگام به جیره غذایی جوجه مرغ ها رجوع کنید و به فکر بهترین تغذیه برای آنها باشید.

استفاده از مولتی ویتامینها آخرین راهکاری است که شما می توانید برای درمان بی حالی جوجه مرغ استفاده کنید. مولتی ویتامین ها به بدن جوجه مرغ ها شادابی و آنها را در برابر بیماری ها حفظ خواهند کرد.

قفس در نگهداری جوجه مرغ

از مهم‌ترین تجهیزاتی که می‌تواند شما را در نگهداری جوجه مرغ ها یاری دهد قفس است.  قفس مرغ تمامی شرایط محیطی مناسب را برای نگهداری جوجه مرغ ها فراهم می آورد. از جمله مزایای استفاده از قفس رفع استرس است. توزیع دان جوجه مرغ بدون صرف زمان و انرژی زیاد از دیگر مزایا است. قفس های جوجه مرغ به طوری طراحی شده اند که شما می توانید در کمترین زمان ممکن دانه ه‌ای مورد نظر را بدون اسراف به جوجه ها برسانید. از دیگر مزایای قفس می توان به دوری از استرس اشاره کرد. جوجه مرغ ها برای زندگی نیاز به فضای آرام و بدون دغدغه دارند که قفس می تواند این موارد را برای آنها فراهم سازد.

استفاده از سینی فضولات در قفس ها به شما کمک می کند شرایط بهداشتی را برای پرورش و نگهداری جوجه مرغ ها فراهم سازید.  قفس به نحوی است که بعد از ایجاد فضولات توسط جوجه فضولات به داخل سینی ریخته میشود. این سینی به وسیله یک سطح توری شکل در زیر قفس قرار می گیرد. به نحوی که جوجه ها بر روی فضولات پا نگذارند و دچار آلودگی نشوند. بعد از پر شدن سینی فضولات می توانید آن را از  قفس جدا کنید و به طور کامل آن را بشویید و ضدعفونی نمایید.

دانخوری بیرون فضا داشتن آبخوری اتوماتیک از دیگر مزایای استفاده از قفس است که می‌توان به آن اشاره کرد. دانخوری ها همانطور که اشاره کردیم از دور ریز دان و کثیف شدن فضا جلوگیری میکند. با آبخوری اتوماتیک به راحتی هرچه تمام تر آب سالم در اختیار جوجه ها قرار می گیرد. نحوه کار کردن آبخوری اتوماتیک به این شکل است که  با نوک زدن جوجه جریان آب وصل و  با برداشته شدن نوک جریان آب به طور کامل قطع خواهد شد. این کار می‌تواند از کثیف شدن فضای پرورش و اسراف آب جلوگیری نماید.

چنانچه شما مزیت دیگری برای استفاده از قفس می دانید آن را از طریق قسمت نظرات با ما و سایر مخاطبین سایت پرآور صنعت در میان بگذارید.

شما برای ما از جوجه مرغ بنویسید

در این مطلب از سایت پرآورصنعت سعی کردیم شما را با جوجه مرغ و شرایط نگهداری جوجه مرغ به طور کامل آشنا کنیم. سعی کردیم نکاتی را به شما ارائه دهیم که بیشتر کارساز و ضروری باشد. چنانچه توانستید نکات مثبتی از این مطلب به دست آورید و یا تجربیات متفاوتی در زمینه نگهداری جوجه مرغداری می توانید آن را از طریق قسمت نظرات با ما و سایر مخاطبین سایت پرآور صنعت به اشتراک بگذارید. همچنین از این طریق می‌توانید سوالات مورد نظر خود درباره نگهداری جوجه مرغ را از پشتیبان سایت پرآور صنعت بپرسید تا آنها در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ دهند.

سوالات متداول

اصلی ترین عوامل در رشد و سلامت جوجه مرغ چیست؟

تغذیه و محل زندگی

اولین تغذیه جوجه مرغ ها چیست؟

اولین تغذیه جوجه ها با محلول آب شیرین ۵-۴ درصد انجام می‌شود که بر اشتها و خوراک جوجه اثر می گذارد.

میزان نیاز جوجه مرغ به دان به طور متوسط و روزانه چقدر است؟

میزان نیاز جوجه مرغ به دان به طور متوسط و روزانه، ۱۲ گرم در یک هفتگی، ۱۷ گرم در ۱۴-۷ روزگی، ۲۳ گرم در هفته سوم و ۲۹ گرم در هفته چهارم است.

دمای مناسب و مورد نیاز جوجه ها در روز اول چقدر است؟

دمای مناسب و مورد نیاز جوجه ها در روز اول ۳۴-۳۳ درجه است که معمولاً توسط مادر مصنوعی تامین می‌شود.

طاعتی
دیدگاه کاربران
۵ دیدگاه
  • شهروند 5 آذر 1400 / 3:46 ب.ظ

    با تشکر از اطلاعات خوب شما

  • رضا 21 تیر 1402 / 8:20 ب.ظ

    سلام، عالی بود، ممنون

  • آرشین 24 مرداد 1402 / 2:45 ب.ظ

    درود با سپاس از تارنمای مفیدتان پرسشی داشتم جهت جوجه یک هفته‌ای برای سلامتی از پیاز در غذا و مقداری زردچوبه در آب می‌توان بهره برد

  • منیره 11 شهریور 1402 / 9:03 ب.ظ

    سلام از کجا بدونیم سن جوجه ای که خریدیم چقدره

    • مدیریت سایت 30 آذر 1402 / 1:31 ب.ظ

      سلام دوست عزیز، معمولا از روی ضخامت پاها و نوک امکانپذیر است اما نیاز به تجربه دارد.
      بررسی بفرمایید سوالی داشتید با کمال میل در خدمتتون هستیم

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *