فلج شدن پرندگان

دلایل فلج شدن پرندگان چیست؟

نگهداری از انواع پرندگان یکی از سرگرمی ها و علایق افراد است که در عین اینکه جذاب و لذت بخش است مشکلات و دردسرهای مخصوص به خود را دارد.  شما به عنوان فردی که علاقمند به پرورش و نگهداری پرندگان هستید باید همواره پرنده خود را از لحاظ گوناگون بررسی کنید تا در صورت بیماری و یا تهدیدات دیگر بتوانید به موقع و در فرصت طلایی از تلف شدن پرنده خود جلوگیری کنید. هرچند بهتر است با آگاهی لازم و داشتن اطلاعات کافی در مورد پرنده مورد نظر اقدام به جلوگیری از مشکلات و بیماریها کنید. یکی از چند بیماری که می تواند سلامت پرندگان را تهدید کرده و منجر به مرگ آنها شود عارضه پا باز و یا فلج شدن پرندگان است که در بیشتر مواقع بر اثر توجه نکردن به نظافت پرندگان بروز می‌کند.

برای این که بتوانید فعالیت مفید و کارآمد در جهت درمان فلج شدن پرندگان انجام دهید خواندن ادامه مطلب به شما پیشنهاد می شود. مطالعه این مطلب از سایت پراور صنعت به 7 دقیقه زمان نیاز دارد.

فلج پرندگان ( بیماری روده ای باکتریایی)

برای درمان فلج شدن پرندگان مانند درمان هر بیماری دیگری شناخت عوامل به وجود آورنده بیماری لازم است تا فرایند درمان به درستی و با هدف گذاری بهتری انجام شود. در معرفی این بیماری باید گفت نوع آن باکتریایی، میکروبی و عفونی است.

منشاء بیماری فلج شدن پرندگان

  • حمام منازل و سر دوش حمام
  • گرد و خاک و غبار آلوده
  • رطوبت بیش از حد محیط
  • گرد و غبار ساطع شده جاروبرقی
منشاء بیماری فلج شدن پرندگان
منشاء بیماری فلج شدن پرندگان

بیشتر بخوانید: بیماری های بلدرچین

علائم بیماری فلج شدن پرندگان

  • مدفوع منسجم سبز تیره با لکه سفید متمایل به زرد
  • در دوره حاد بیماری تغییر شکل مدفوع به شکل شل سفید با لکه سبز
  • فلج شدن سیستم ایمنی پرنده و ناتوانی در ایستادن
  • به پشت خوابیدن در کف قفس
  • چرخش سر به سمت جناغ سینه
  • قادر نبودن به تغذیه
  • حالت تدافعی پرنده و تحریک پذیری زیاد

جلوگیری از بیماری فلج شدن پرندگان

در صورت بروز بیماری و نهایتاً فلج شدن پرندگان پرورش‌دهنده دچار مشکلات و دردسرهای زیادی می شود که گاه نتیجه مطلوبی نیز به دست نیاورده و پرنده را از دست می دهد.  با این تفاسیر توجه به نکاتی که از بروز این بیماری و عوارض جلوگیری می کند بسیار اهمیت داشته و تا حد زیادی کمک کننده خواهد بود.

  • معمولاً در شرایط نگهداری پرندگان در خانه منشاء فلج آنها حمام است. حمام بخشی از خانه است که باکتریها و میکروبها و عوامل عفونی در آن به وفور وجود دارند. این عوامل می‌تواند نه تنها پرندگان بلکه برای انسان‌ها نیز مضر و خطرناک باشند. تاریکی و رطوبت حمام امکان مناسبی برای رشد و تکثیر باکتری ها و قارچ ها می باشد که حتی نسبت به حرارت، آب داغ و شوینده ها مقاوم هستند.
  • پس هرگز پرنده خود را برای آبتنی و نظافت قفس به حمام نبرید چرا که باکتری‌های غباری شکل موجود در حمام می توانند بلافاصله وارد بدن برنده شده و اختلالات روده‌ای و تنفسی را سبب شوند. بهتر است پرنده را به قفس دیگری منتقل کرده و قفس خالی را برای نظافت به حمام ببرید. بعد از شستشوی قفس به وسیله محلول جرمی ساید آن را ضدعفونی کنید و اجازه دهید ساعاتی در معرض آفتاب قرار بگیرد.
  • اگر نمی‌خواهید دچار مشکلات درمان فلج شدن پرندگان شوید در بردن پرنده خود به محیط های باز احتیاط کنید چرا که این بیماری حتی در چنین محیط هایی نیز می تواند از طریق ذرات ریز آلوده گرد و خاک سرایت کند. هر چند میزان سرایت این بیماری در محیط های باز نسبت به فضای حمام کمتر است اما با توجه به آلودگی فضای شهری سرایت از این طریق نیز در حد حمام است.
  • راه دیگر سرایت بیماری که منجر به فلج شدن پرندگان می شود ذرات ریز میکروبی و باکتریایی است که از طریق جاروی برقی در هوا پخش می شوند. هرچند جاروبرقی دارای کیسه و فیلتر است اما توان دفع ذرات ریز را ندارد. باید گفت به علت سرعت بالای وارد شدن گرد و غبار به مجاری تنفسی پرندگان سرایت از این طریق بیشتر و خطرناک تر است. بهتر است قبل از شروع نظافت خانه توسط جاروبرقی ابتدا پرنده خود را به فضای دیگری منتقل کرده و بعد نظافت را شروع کنید.
جلوگیری از بیماری فلج شدن پرندگان
جلوگیری از بیماری فلج شدن پرندگان

بیشتر بخوانید: درمان کج شدن پای جوجه مرغ

اولین اقدامات برای درمان فلج پرندگان

  1. در مواجه با علائم این بیماری سریعاً کودکان و افراد خانواده را از پرنده دور کرده و نیز پرندگان دیگر را به مکان امن و تمیزی منتقل کنید.
  2.  قفسی که پرنده بیمار در آن قرار دارد و محل قرارگیری قفس را ضدعفونی کنید.
  3. قفس را توسط نایلون شفاف کاور کرده و امکان جریان داشتن هوا در آن را میسر کنید.
  4. در قدم بعدی به دامپزشکی مراجعه کنید.

درمان فلج شدن پرندگان

با توجه به منشاء عارضه فلج پرندگان که باکتریایی عفونی و میکروبی است برخی بیماری ها در پرندگان می تواند منجر به فلج آنها شود در ادامه با توجه به نوع بیماری فلج کننده پرندگان به درمان آنها پرداخته می شود.

بوتولیسم

بوتولیسم بیماری فلج کننده ای است که با بلع سم ناشی از باکتری کلستریدیوم بوتولینوم  ایجاد می‌شود.  این باکتری برای فعالیت و تولید سم به گرما، منبع پروتئین و محیط بی‌هوازی نیاز داشته و در حد بسیار زیادی در خاک وجود دارد. مرغ و همه گونه های اهلی ماکیان ، مرغابی، قرقاول، بوقلمون و… و همچنین بیشتر گونه های وحشی پرندگان مستعد ابتلا به این بیماری هستند. بوتولیسم در محیط های غیر بهداشتی و یا فضاهایی که مواد فسادپذیر و لاشه حیوانات در دسترس پرندگان است بروز کرده و فصل گرم و مناطق گرمسیر امکان بیشتری برای بروز آن فراهم می‌کند.

مراحل بروز بوتولیسم در پرندگان

  1. سم ناشی از این باکتری سیستم عصبی پرنده را از طریق جلوگیری از انتقال ایمپالس به عضلات درگیر کرده و فلجی شلی در پرنده بروز می کند.
  2. در مرحله بعد پرنده توان استفاده از بال ها و پاهای خود را نداشته و همچنین نمی تواند پلک سوم خود،  عضلات گردن و دیگر عضلات بدن را کنترل کند.
  3. پرنده نمی‌تواند سرخود را بالا نگه دارد و سر پایین می‌افتد.
  4. در مرحله آخر با از دست رفتن آب بدن، به هم خوردن تعادل الکترولیت ها و نارسایی تنفسی شاهد مرگ پرنده خواهید بود.

 درمان بوتولیسم در پرندگان

برای درمان فلج پرندگانی که از طریق بوتولیسم دچار این عارضه شده‌اند:

  • پرنده بیمار را از دیگر پرنده ها جدا کرده و با آب و غذای سالم تغذیه کنید.
  • استفاده از داروهای حمایتی در بیشتر موارد مفید است از جمله آنتی بیوتیک و ویتامین ها.
  • منبع سم بوتولیسم را از پرنده دور کنید.
  • ظروفی که پرنده بیمار از آن استفاده کرده را کنار گذاشته و دیگر مصرف نکنید.

بیماری نیوکاسل (ND)

برای درمان فلج پرندگان بهتر است با بیماری دیگری که منجر به این حالت می‌شود نیز آشنا شوید. بیماری نیوکاسل با منشاء ویروسی در سه نوع خفیف، متوسط و حاد در سراسر جهان وجود دارد و فرم پاتوژنیک حین بیماری در سازمان جهانی سلامت حیوانات (OIE) ذکر شده است. این بیماری بیشتر می‌تواند از راه تماس مستقیم، پرندگان بیمار و یا ناقل منتقل شود. در کل این ویروس در بیشتر فضا ها توان تکثیر و انتقال داشته و هفته ها در محیط های به ویژه خنک زنده می ماند. مرغ و خروس ها به علت زندگی در محیط پرورشی مستعدترین پرنده در ابتلا به نیوکاسل هستند.

درمان فلج شدن پرندگان
درمان فلج شدن پرندگان

بیشتر بخوانید: دلایل فلج شدن مرغ و خروس

علائم بیماری نیوکاسل در پرندگان

علائم بالینی این بیماری شامل طیف گسترده ای می شود که با توجه به نوع ویروس، گونه پرندگان مبتلا، سن میزبان، وجود عفونت های دیگر بدن، استرس محیط و ضعیف بودن سیستم ایمنی می توان علائم گوناگونی را در پرندگان مشاهده کرد. بسته به نوع ویروس بیماری نیوکاسل در سه حالت بالینی بروز می‌کند که نوع عصبی آن باعث فلج در پرندگان می شود.

  • علائم تنفسی

نفس نفس زدن، سرفه، عطسه، خس خس کردن

  •  علائم عصبی

لرزش، بال و پاهای فلج، گردن پیچ خورده، اسپاسم

  •  علائم گوارشی

اسهال

درمان بیماری نیوکاسل

برای درمان فلج شدن پرندگان که حاصل بیماری نیوکاسل است درمان‌هایی وجود دارد که از لحاظ اقتصادی به صرفه نیستند و هزینه آنها نسبت به هزینه تلف شدن پرندگان بیشتر است. پس توجه به پیشگیری از این بیماری اهمیت بیشتری دارد.

  • بهداشت لازم برای محیط نگهداری پرندگان
  • جداسازی پرنده بیمار از سایر پرندگان
  • واکسیناسیون تحت مشاوره دامپزشک با توجه به سن پرنده و زمان مناسب

بیماری مارک

از بیماریهایی که می‌توانند منجر به عارضه فلج در پرندگان شوند بیماری مارک است که یک عفونت ویروسی است که مرغ و بوقلمون ها مستعد ابتلا به آن هستند.  بیماری مارک از راه تنفس وارد بدن پرنده شده و سیستم ایمنی را ضعیف می کند.

 عوارض بیماری مارک بر اندام های مختلف پرندگان

  • سیستم عصبی

مشکلات عصبی که سبب بروز سندرم کند شدن رشد جوجه، سکته و فلجی زودگذر و یا فلجی طولانی مدت پاها، بالها و چشم می شود.

  • بافت های احشایی

تورم و تومور در قلب، تخمدان، بیضه‌ها، ماهیچه‌ها و ششها

  • پوست

تورم فولیکول های پر

 درصد مرگ و میر پرندگان در این بیماری از درصد شیوع بیشتر است و هوای بسیار گرم و مرطوب می تواند باعث شود ویروس تا ۶۵ هفته در محیط باقی بماند. معمولاً این ویروس در برابر ترکیبات شوینده ها مقاوم بوده و با سرد و گرم کردن هوا می توان ویروس را به سرعت از بین برد.  در حال حاضر درمانی برای بیماری مارک وجود نداشته و برای درمان فلج شدن پرندگان که حاصل از این بیماری است باید بر پیشگیری اکتفا کرد. واکسیناسیون مناسب و دور کردن پرنده از شرایطی که باعث ابتلا به بیماری است می‌تواند خطر بروز بیماری مارک و عارضه فلج پرندگان را کاهش دهد. استرس از عوامل مستعد کننده پرنده برای ابتلا به بیماری مارک است.

 عوامل زیر برای پرندگان ایجاد استرس می کند:

  •  واکسیناسیون
  • نوک چینی
  • جابجایی گله
  • رفت و آمد های کنترل نشده به سالن نگهداری پرنده

سوالات متداول

منشاء بیماری فلج شدن پرندگان چیست؟

حمام منازل و سر دوش حمام، گرد و خاک و غبار آلوده، رطوبت بیش از حد محیط، گرد و غبار ساطع شده جاروبرقی

علائم بیماری فلج شدن پرندگان چیست؟

به پشت خوابیدن در کف قفس، چرخش سر به سمت جناغ سینه، قادر نبودن به تغذیه، برای اطلاعات بیشتر در این باره به این مطلب از سایت پراور صنعت مراجعه کنید.

اولین اقدامات برای درمان فلج پرندگان چه اقداماتی است؟

در مواجه با علائم این بیماری سریعاً کودکان و افراد خانواده را از پرنده دور کرده و نیز پرندگان دیگر را به مکان امن و تمیزی منتقل کنید. قفسی که پرنده بیمار در آن قرار دارد و محل قرارگیری قفس را ضدعفونی کنید. قفس را توسط نایلون شفاف کاور کرده و امکان جریان داشتن هوا در آن را میسر کنید. در قدم بعدی به دامپزشکی مراجعه کنید.

درمان بوتولیسم در پرندگان چیست؟

پرنده بیمار را از دیگر پرنده ها جدا کرده و با آب و غذای سالم تغذیه کنید. استفاده از داروهای حمایتی در بیشتر موارد مفید است از جمله آنتی بیوتیک و ویتامین ها. منبع سم بوتولیسم را از پرنده دور کنید. ظروفی که پرنده بیمار از آن استفاده کرده را کنار گذاشته و دیگر مصرف نکنید.

طاعتی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *